Gå til innhold

Deres syn på muslimsk id markering på nrk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, GjestSiden2006 skrev:

Niks. Vi ser NRK. Vi er helt vanlige, han er norsk/pakistaner. Jeg er kristen. NRK holder lenge. 

Akkurat det er det vel uvanlig at blir akseptert? Kjenner flere der kvinnen har måttet konvertere til islam for å bli godtatt av hans familie. Ikke at de er ekstreme eller noe, og de kan jo fint være med og spise pinnekjøtt til jul, men de må konvertere uansett og betegner seg som muslimer.

Anonymkode: e6ea8...49f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Men altså, lurer litt på hvor mange av disse som feirer Id som sitter og ser på NRK? Er ikke det mer typ Al Jazeera eller annet religiøst TV de ser på, og helst på arabisk? Er vel sikkert en masse sendinger der fra moskeer mens folk må være hjemme og be i stua pga korona? 

Går mye NRK i vårt hjem også. Har aldri engang hørt om de andre kanalene du nevner. Hva med deg? Du er vel såpass norsk at du kun ser NRK eller? Ikke noe amerikanske filmer på Netflix i ditt hjem håper jeg! Lol..

Anonymkode: 9a954...72c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes for så vidt det er hyggelig uten at jeg sitter og ser på det. Med en statskanal som alle sponser over skatteseddelen er det også helt topp.

Men altså, lurer litt på hvor mange av disse som feirer Id som sitter og ser på NRK? Er ikke det mer typ Al Jazeera eller annet religiøst TV de ser på, og helst på arabisk? Er vel sikkert en masse sendinger der fra moskeer mens folk må være hjemme og be i stua pga korona? 

Anonymkode: e6ea8...49f

Tror du har rett i at mange ikke ser Nrk. Nrk skal gjenspeile samfunnet og dette med å vise Eid-feiring kan jo være et bidrag til integrering ved at vi lærer noe om Eid og muslimer kjenner seg igjen/ føler seg inkludert og begynner å benytte NRK for nyheter/debatter og slikt, viktig for demokratiet. Jeg har ikke sett mer en fem minutter av programmet, ble overrasket over at Nrk så plutselig skulle markere såpass mye, både med eget program og på nyhetene. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom NRK også formidler kunnskap om andre minoriteter i Norge synes jeg det er positivt. Men desseverre er det en tendens til at islam får en svært sentral plass som ingen andre minoritetsamfunn får. Vi har hatt jøder i Norge i mange generasjoner. Av innvandrere har vi chilenske, vietnamesiske, sri lankiske osv. Men hvem kan med hånden på hjertet si de kan noe som helst om jøder, chilenere, vietnamesere eller sri lankere?

Eid, haram, halal, kuffar, sharia, salam aleikum osv er derimot hverdagsmat blant nordmenn.

Mer balansert opplysning om minoritetsgrupper. Og med trykk på opplysning, ikke misjonering.

Anonymkode: 8c6f1...93e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes for så vidt det er hyggelig uten at jeg sitter og ser på det. Med en statskanal som alle sponser over skatteseddelen er det også helt topp.

Men altså, lurer litt på hvor mange av disse som feirer Id som sitter og ser på NRK? Er ikke det mer typ Al Jazeera eller annet religiøst TV de ser på, og helst på arabisk? Er vel sikkert en masse sendinger der fra moskeer mens folk må være hjemme og be i stua pga korona? 

Anonymkode: e6ea8...49f

Drøssevis av folk med muslimsk bakgrunn som ser på NRK. Mange føler seg norske, spesielt andre, tredjegenerasjon... De har typisk ikke noe sterkt forhold til Al Jazeera, er gjerne heller ikke strengt religiøse, men holder på Id-feiringa på samme måte som vi nordmenn holder på jula og liker å se Hilde Hummelvoll spise ribbe på "Kvelden før kvelden". 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat det er det vel uvanlig at blir akseptert? Kjenner flere der kvinnen har måttet konvertere til islam for å bli godtatt av hans familie. Ikke at de er ekstreme eller noe, og de kan jo fint være med og spise pinnekjøtt til jul, men de må konvertere uansett og betegner seg som muslimer.

Anonymkode: e6ea8...49f

Slapp av. Ikke alle er slik. Noen tar lett på det. Kommer sikkert an på hvilke tradisjoner de har også. Jeg er fra Hedmark. Det er jo også litt av en kultur å ha med seg 👌

Endret av GjestSiden2006
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Akkurat det er det vel uvanlig at blir akseptert? Kjenner flere der kvinnen har måttet konvertere til islam for å bli godtatt av hans familie. Ikke at de er ekstreme eller noe, og de kan jo fint være med og spise pinnekjøtt til jul, men de må konvertere uansett og betegner seg som muslimer.

Anonymkode: e6ea8...49f

Synes det er så latterlig at nordmenn tror dette er standard for alle, kun de mest ekstreme av ekstreme religiøse som tenker slik. Moren min er muslim og gift med den veldig hvite, norske pappan min og her har vi pinnekjøtt og ribbe til hver jul. Familien til moren min elsker pappan min like mye som sin egen familie. Skjønner ikke hvor dere får all den «kvinneundertrykkelse!» og «muslimer må gifte seg med muslimer!» bullshitet deres fra..

Anonymkode: 9a954...72c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Positiv til nøytral. Personlig er jeg helt likegyldig til religiøse markering på TV, og ville neppe sett på det. Samtidig tror jeg det er bra at norske muslimer føler seg inkludert av statskanalen.

Anonymkode: b1276...bcc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er så latterlig at nordmenn tror dette er standard for alle, kun de mest ekstreme av ekstreme religiøse som tenker slik. Moren min er muslim og gift med den veldig hvite, norske pappan min og her har vi pinnekjøtt og ribbe til hver jul. Familien til moren min elsker pappan min like mye som sin egen familie. Skjønner ikke hvor dere får all den «kvinneundertrykkelse!» og «muslimer må gifte seg med muslimer!» bullshitet deres fra..

Anonymkode: 9a954...72c

Hadde faren din vært muslim hadde det kanskje vært annerledes.

Jeg vet godt at mange muslimer er hyggelige mennesker som behandler kvinner respektfullt, men så er det mange muslimske menn og familier som undertrykker kvinner der kvinner ikke får lov til å gifte seg med den de ønsker, de får ikke lov til å gå uten hijab,de blir om skjært, de blir drept hvis de bringe skam over familien osv.. 

Du har nok ikke opplevd noe negativt med denne religionen og kulturen. 

Anonymkode: bef84...fc3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde faren din vært muslim hadde det kanskje vært annerledes.

Jeg vet godt at mange muslimer er hyggelige mennesker som behandler kvinner respektfullt, men så er det mange muslimske menn og familier som undertrykker kvinner der kvinner ikke får lov til å gifte seg med den de ønsker, de får ikke lov til å gå uten hijab,de blir om skjært, de blir drept hvis de bringe skam over familien osv.. 

Du har nok ikke opplevd noe negativt med denne religionen og kulturen. 

Anonymkode: bef84...fc3

Og det er klart at det er et problem.
Men som de fleste som identifiserer seg som kristne mennesker er graden av «tro» høyst varierende også hos de som identifiserer seg som muslimer. Jeg jobber med mange muslimer både som «klienter» og kollegaer. Mange av dem spiser baconpølse fra Narvesen når de har dårlig tid. Vi er veldig tjent med å se muslimer som enkeltindivider og ikke som en homogen gruppe. For det er hverken kristne, ateister eller muslimer.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker said:

Positive eller negative?

Anonymkode: 6e3c9...a2b

Når de skal være så store motstandere av et jævla fuckings kors på halsen så skal de faen meg ikke vis id heller, fy faen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Maskot skrev:

Når de skal være så store motstandere av et jævla fuckings kors på halsen så skal de faen meg ikke vis id heller, fy faen.

Nrk er ikke motstandere av jævla fuckings kors på halsen i andre sammenhenger enn der man skal være en nøytral formidler. Har du sett et nyhetsanker med hijab på Nrk?
Nrk har daglig morgenandakt på radio, sender mange gudstjenester og har julebonanza hver år så slapp av. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt av etnisitet og rase er en total illusjon.

"Jeg kommer fra Norge." < Selvbedrag

"Jeg er mørk, brun, hvit." < Selvbedrag

Når sinnet er kraftig nok til å finne opp illusjoner som historie, samfunn, kultur, språk, vitenskap, rase osv, er det også kraftig nok til å skape illusjonen om et eget jeg og all lidelse og løgn som følger med å opprettholde det.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Conal skrev:

Alt av etnisitet og rase er en total illusjon.

"Jeg kommer fra Norge." < Selvbedrag

"Jeg er mørk, brun, hvit." < Selvbedrag

Når sinnet er kraftig nok til å finne opp illusjoner som historie, samfunn, kultur, språk, vitenskap, rase osv, er det også kraftig nok til å skape illusjonen om et eget jeg og all lidelse og løgn som følger med å opprettholde det.

 

Matrix?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 minutter siden, Conal skrev:

Ehh, det er enda mer radikalt en det.

Skjønner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk besøk akkurat i den tiden, men så litt. Støtter det uansett. En annen ting som jeg syntes var en fin nyhet i dag var å høre at en kirke i Neukölln i Berlin lånte bort kirkerommet til muslimene i dag, fordi moskeen i området ble for full med regler om sosial distansering.

Anonymkode: 04ee2...001

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett noe markering på nrk, men det høres jo veldig positivt ut. Mange av oss nordmenn har veldig godt av å lære om andre kulturer og religioner. Det er veldig mye mye synsing og manglende kunnskap, som igjen bidrar til frykt og hat.

Anonymkode: 04771...4bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Heisenberg said:

Nrk er ikke motstandere av jævla fuckings kors på halsen i andre sammenhenger enn der man skal være en nøytral formidler. Har du sett et nyhetsanker med hijab på Nrk?
Nrk har daglig morgenandakt på radio, sender mange gudstjenester og har julebonanza hver år så slapp av. 

Hva med når reporterne reiser til arabiske land for å formidle nøytrale nyheter? Jo da var man snar å få den på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...