Gå til innhold

Deres syn på muslimsk id markering på nrk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Positive eller negative?

Anonymkode: 6e3c9...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, AnonymBruker said:

Positive eller negative?

Anonymkode: 6e3c9...a2b

Nøytrale. 

Anonymkode: 21803...123

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter vel eid? Har ikke registrert noen markering på NRK, men det er jo en viktig religiøs høytid for muslimene så det er vel bare naturlig at det får litt omtale hos rikskringkasteren.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er hyggelig. Gjør også at vi får ta del i deres høytid.

Anonymkode: df2ed...983

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det var veldig positivt, og bra laget. Skapte en større grad av forståelse for meg i hvert fall, for at de fleste kulturer - også muslimske - handler mye om tradisjoner, familie, mat og hygge. Vi har jo ofte et veldig skeivt bilde av muslimer og folk fra Midtøsten, at de enten er terrorister eller undertrykte kvinner, mens det kom veldig mye varme og nyanser fram i dette programmet. Og jeg liker tanken om at høytider kan ha et element av begrensning, selvkontroll og måtehold (faste), før man tar den store festen. I motsetning til den vestlige jula hvor alt er et evig kjøpepress og pakkekalender-helvete hele desember, og vi gomler oss feite på snop i ukesvis. Jeg kunne godt tenke meg å være med på en Id-feiring, selv om jeg ikke har tilknytning til islam. Virket veldig koselig og ikke minst fantastisk mat. 

Anonymkode: a082f...543

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Syntes det var veldig positivt, og bra laget. Skapte en større grad av forståelse for meg i hvert fall, for at de fleste kulturer - også muslimske - handler mye om tradisjoner, familie, mat og hygge. Vi har jo ofte et veldig skeivt bilde av muslimer og folk fra Midtøsten, at de enten er terrorister eller undertrykte kvinner, mens det kom veldig mye varme og nyanser fram i dette programmet. Og jeg liker tanken om at høytider kan ha et element av begrensning, selvkontroll og måtehold (faste), før man tar den store festen. I motsetning til den vestlige jula hvor alt er et evig kjøpepress og pakkekalender-helvete hele desember, og vi gomler oss feite på snop i ukesvis. Jeg kunne godt tenke meg å være med på en Id-feiring, selv om jeg ikke har tilknytning til islam. Virket veldig koselig og ikke minst fantastisk mat. 

Anonymkode: a082f...543

Du kan jo bare gjøre det uten religion i bildet?

Anonymkode: 12172...731

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Like unødvendig  som gudstjenester 

Anonymkode: e3bec...dfc

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Positivt.  Jeg har lite kunnskaper om muslimer og deres tro og kultur.  Synes dette programmet ga meg mer informasjon og innsikt.  Veldig interessant :)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig hyggelig. 

Anonymkode: 6169b...6ac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eid er alltid hyggelig det. Likte at Noman fikk frem at mange er forskjellige, alle har en historie og mange er OK med dette. 
 

Synes det er litt mye fokus på mat. Det er jo ikke bare dette man skal holde seg vekk fra under faste. Det er også kjærlighetstegn, kjærtegn, osv. Det at mange uten noen andre medmennesker ikke har noen å gi en god klem. Ikke holde hånden, kysse osv. For meg var det et sjokk. Jeg fastet med min mann for å kjenne på kroppen hva det var, og det med den fysiske nærheten var tøffest. For meg. 
 

Ellers tror jeg slike program letter på sløret. Skulle gjerne vært med på selve eid feiringen med de som snakket i programmet da....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo bare gjøre det uten religion i bildet?

Anonymkode: 12172...731

Jo, så klart. Men for å få det store bugnende bordet med 30-40 retter så bør man helst kjenne flere som kan lage god marrokansk/libanesisk/pakistansk osv...:) 

Anonymkode: a082f...543

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om muslimske land lager festprogram når de kristne utlendingene i muslimske land har sine høytider? 🤔 Det er smakløst å hylle en religion som undertrykker jenter/kvinner. 

Anonymkode: bef84...fc3

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig positivt. Kunnskap er med på å bryte ned fordommer, programmet er med på å styrke integrering for de som ikke er født og oppvokst, og de som til vanlig føler på en følelse av å være en minoritet føler på en større tilhørighet. 
veldig positiv! Viktig og fint av NRK 

Endret av Boblerone
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om muslimske land lager festprogram når de kristne utlendingene i muslimske land har sine høytider? 🤔 Det er smakløst å hylle en religion som undertrykker jenter/kvinner. 

Anonymkode: bef84...fc3

Norge er bedre enn landene i midtøsten, og da kan vi gjøre sånt. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes for så vidt det er hyggelig uten at jeg sitter og ser på det. Med en statskanal som alle sponser over skatteseddelen er det også helt topp.

Men altså, lurer litt på hvor mange av disse som feirer Id som sitter og ser på NRK? Er ikke det mer typ Al Jazeera eller annet religiøst TV de ser på, og helst på arabisk? Er vel sikkert en masse sendinger der fra moskeer mens folk må være hjemme og be i stua pga korona? 

Anonymkode: e6ea8...49f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg lurer på om muslimske land lager festprogram når de kristne utlendingene i muslimske land har sine høytider? 🤔 Det er smakløst å hylle en religion som undertrykker jenter/kvinner. 

Anonymkode: bef84...fc3

De aller fleste «muslimske land» har flere kulturer og religioner blant sine innbyggere, akkurat som oss. Det er jøder, kristne, ateister osvosv i de aller fleste land, så ja vi skal ikke se bort i fra at det finnes kristne program i disse «muslimske landa» som du så fint kaller det.... 

Anonymkode: 9a954...72c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om muslimske land lager festprogram når de kristne utlendingene i muslimske land har sine høytider? 🤔 Det er smakløst å hylle en religion som undertrykker jenter/kvinner. 

Anonymkode: bef84...fc3

Noen muslimske land har betydelige kristne befolkningsgrupper. F.eks. har 36% av libanesere kristen tro, og det tar naturligvis plass i samfunnet. Ellers har vel mange muslimer i Norge nettopp flyktet fra den type statlig undertrykking og vanstyre som du beskriver, og vil være helt enig med deg i at kristne er like mye verdt.

Anonymkode: a082f...543

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Synes for så vidt det er hyggelig uten at jeg sitter og ser på det. Med en statskanal som alle sponser over skatteseddelen er det også helt topp.

Men altså, lurer litt på hvor mange av disse som feirer Id som sitter og ser på NRK? Er ikke det mer typ Al Jazeera eller annet religiøst TV de ser på, og helst på arabisk? Er vel sikkert en masse sendinger der fra moskeer mens folk må være hjemme og be i stua pga korona? 

Anonymkode: e6ea8...49f

Niks. Vi ser NRK. Vi er helt vanlige, han er norsk/pakistaner. Jeg er kristen. NRK holder lenge. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...