Gå til innhold

Hvordan vil du ha biffen din?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Vhgj skrev:

Men hva som smaker godt er subjektivt...

Nei, bare inntil en viss grad. Kokkefaget har også kriterier for hva som er godt håndverk, god råvarebehandling etc, objektivt sett. Man kan foretrekke kjøttet stekt på ulike måter, man kan like lam bedre enn svin osv, men det finnes måter å steke kjøtt på som faglig sett er dårlig håndverk, rett og slett, og som innebærer at man ødelegger råvaren.

Anonymkode: 1f58c...523

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Medium biff med rødvinssaus er for meg rødvinssaus med tyggemotstand.

Men meg om det.

Anonymkode: 3a922...08a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Medium biff med rødvinssaus er for meg rødvinssaus med tyggemotstand.

Men meg om det.

Anonymkode: 3a922...08a

Da tør jeg påstå at du ikke steker biffen skikkelig. 

For den skal ha tilnærmet 0 tyggemotstand 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, bare inntil en viss grad. Kokkefaget har også kriterier for hva som er godt håndverk, god råvarebehandling etc, objektivt sett. Man kan foretrekke kjøttet stekt på ulike måter, man kan like lam bedre enn svin osv, men det finnes måter å steke kjøtt på som faglig sett er dårlig håndverk, rett og slett, og som innebærer at man ødelegger råvaren.

Anonymkode: 1f58c...523

Fordi man er «kokk» betyr ikke det at man lager den beste maten for alle folk, fordi smak er subjektivt!! Jeg har vært på sååååå mange restauranter både i Norge og i utlandet, og har aldri tenkt « å herreguuuud dette var helt fantastisk godt» og dermed blitt skuffet fordi på restauranter osv har jeg fått mat som var « ja det var greit, men mamma lager bedre» typ følsele. 

Anonymkode: 8be52...0de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi man er «kokk» betyr ikke det at man lager den beste maten for alle folk, fordi smak er subjektivt!! Jeg har vært på sååååå mange restauranter både i Norge og i utlandet, og har aldri tenkt « å herreguuuud dette var helt fantastisk godt» og dermed blitt skuffet fordi på restauranter osv har jeg fått mat som var « ja det var greit, men mamma lager bedre» typ følsele. 

Anonymkode: 8be52...0de

Nei, det gjør det ikke, for det finnes dårlige og gode kokker også, med varierende grad av respekt for sitt fag.

Ja, smak er subjektivt, men korrekt tilberedning av et stykningsdel kjøtt er et fag, og objektivt. Og smak er også et fag, feks vinsmaking - der er det heller ikke sånn at en oksidert vin eller en dårlig masseprodusert vin tilsatt sukker er like god som en virkelig kvalitetsvin. Slike ting kan måles og veies ut fra visse kriterier. 

Jeg slutter aldri å fascineres over folk på KG som blir helt opprørt fordi man problematiserer påstanden om at smak er fullstendig subjektivt og personlig, og umulig å diskutere. Ja, vi har alle smaksløker, ja, vi spiser alle mat, men matlaging og smak er like fullt noe noen kan mer om enn andre (det også). Det er ikke mer snobbete å påpeke det enn å påpeke at et hus kan bygges bra eller dårlig, feks.

Anonymkode: 1f58c...523

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomstekt, jeg klarte ikke smaken av rått kjøtt. Det er få matvarer som jeg ikke i det hele tatt klarer å spise, men rått eller halvrått kjøtt  er noe av det verste jeg vet. 

Forøvrig spiser jeg sjeldent biff, og velger det ikke selv, men dersom jeg får det servert, ber jeg om å få det gjennomstekt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det gjør det ikke, for det finnes dårlige og gode kokker også, med varierende grad av respekt for sitt fag.

Ja, smak er subjektivt, men korrekt tilberedning av et stykningsdel kjøtt er et fag, og objektivt. Og smak er også et fag, feks vinsmaking - der er det heller ikke sånn at en oksidert vin eller en dårlig masseprodusert vin tilsatt sukker er like god som en virkelig kvalitetsvin. Slike ting kan måles og veies ut fra visse kriterier. 

Jeg slutter aldri å fascineres over folk på KG som blir helt opprørt fordi man problematiserer påstanden om at smak er fullstendig subjektivt og personlig, og umulig å diskutere. Ja, vi har alle smaksløker, ja, vi spiser alle mat, men matlaging og smak er like fullt noe noen kan mer om enn andre (det også). Det er ikke mer snobbete å påpeke det enn å påpeke at et hus kan bygges bra eller dårlig, feks.

Anonymkode: 1f58c...523

Jo det er ganske mer snobbete faktisk. Fordi selvom du har sååå kompentanse på mat og er verdens beste kokk osv og lager det til «vanlige» folk så betyr ikke det nødvendigvis at Alle disse folkene du lager det til vil synes det er kjempe godt. Kanskje mange synes det er kjempe godt, kanskje noen synes det er «meh» og kanskje noen rett og slett ikke liker det. Det samme gjelder for vin. Fordi man har peiling på vin smaking og rekommanderer «denne vinen» betyr ikke det at den vinen faller i smak for ALLE.

Anonymkode: 8be52...0de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

En god restaurant med respekt for sitt rykte kommer ikke til å servere deg en gjennomstekt biff. Hadde fått blankt nei av servitøren om jeg forsøkte å bestille noe "well done" på min favorittbistro i Paris. Den slags maltraktering av prima kjøtt driver de ikke med. Takler du ikke at noe har saft, smak og antydning til rødt i midten så bør du vurdere å droppe hele biffen. Eller holde deg til Egon, Big Horn og lignende.

Anonymkode: 8a070...12c

Jeg har fått servert godt gjennomstekt biff på fin restaurant. Jeg måtte riktignok argumentere litt, men biffen ble perfekt stekt etter min smak. 

(gjennomstekt kjøtt er lettere fordøyelig, og det trenger jeg de få gangene i året jeg spiser rødt kjøtt) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser biff for å kose meg. Da tenker jeg ikke på ting som bakterier.

Den skal være blodig, fordi det smaker best.

Anonymkode: 3a922...08a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medium syns jeg er best, kanskje på grensa til medium rare. I utlandet bestiller jeg derimot well done

Anonymkode: d1448...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg har min mening om hvordan jeg vil ha biffen stekt så får andre ha sin mening. Jeg har imidlertid opplevd å være ute for å spise sammen med "gjennomstekt" personer der kelneren både rynket på nesen og spurte om de var helt sikker.

Det er ikke helt til å komme forbi at fagfolk - som kokker er - ikke steker biff på den måten.

Men jeg er enig i at det er hver sin smak og hver sin lyst. Jeg har venner som drikker rødvin til alt - selv om det er chilikrydret thaimat eller sze chuan krydret kinesisk. For meg er det sløseri med både mat og vin - men dem om det. Jeg har smakt de perfekte kombinasjonene av vin og mat mange ganger og vet at dette løfter smaken, og så respekterer jeg at andre ikke deler denne gleden. Sånn er det bare.

Bernaisesaus er noe av det mest oppskrytte som finnes - MIN MENING.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Beeblebrox skrev:

:skratte:

Det er jo selvsagt bare tull! Førsteklasses snobberi, og utrolig klein holdning.   Liker man "biffen" godt stekt, så gjør man det, og et serveringsted med "respekt for sitt rykte" serverer og tilbereder selvsagt rettene sine slik kunden ønsker det. 

Personlig liker jeg det alle meste av storfe  "rÅsa". Så da kommer det litt an hvilket stykke man lager/bestiller... Alt fra rare til medium...

 

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og du min gode mann/kvinne er akkurat et førsteeksempel på eksemplet mitt. Det er ikke snobbete engang, bare en bedrevitende nyfrelst. Ordentlige kokker på velrenommerte restauranter har nok erfaring til å forstå at folk liker det ulikt og at de setter yrkestoltheten og ferdighetene sin andre plasser og gjør det de kan for kunden. Du passer mer i katagorien "Jeg hater Egon fordi alle andre enn saueflokken mener at det er det riktige å gjøre", men når alt kommer til alt så er du er selve definisjonen på saueflokken.

Anonymkode: 8a742...7e4

Nei, sånn er det faktisk ikke. En god restaurant følger ikke "kunden har alltid rett", en førsteklasses restaurant har sin visjon og profil, og så prioriterer de kunder som faktisk er interessert i nettopp det. De er opptatt av å lage god mat og gi kunden en fantastisk opplevelse innenfor de rammene som restauranten drives etter, altså god råvarebehandling. En god kokk er ikke din private grillmester, det er en håndverker, på samme måte som en arkitekt har sin yrkesstolthet og kommer ikke til å bygge et stygt hus bare fordi kunden har lyst på tre tårn og fire karnapper. 

Dette gjelder ikke bare for biff og franske restauranter, det gjelder alle gode restauranter. For å sette det på spissen, du går ikke på Noma i København og mener at de skal plukke bort tang, tare og insekter fra måltidet, tåler du ikke utradisjonell bruk av spiselig natur så er det ikke stedet for deg. Da kommer kokken og servitøren til å bli irritert, med rette. Prima steder vil alltid ha sin kundegruppe og regner med at du er innforstått med deres profil når du velger et sted som er kjent for godt kjøtt, sjømat osv.

Du kan kalle det snobberi, men å kunne skjelne kvalitet, håndverk og lidenskap er ikke overlegenhet. Det er opp til deg om du vil gå på sånne steder eller ikke, og alle kan lære seg å like kvalitet, selv med vanlig økonomi - det koster ikke nødvendigvis så veldig mye mer på en god bistro enn det gjør på en overpriset Egon. Et par hundrelapper opp (vin inkludert) og du får en nydelig opplevelse som du vil huske i månedsvis.  

Anonymkode: 8a070...12c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, Brunello skrev:

De er syke i hodet. De drikker sikkert ikke vin til heller😊


De drikker sannsynligvis Cola eller Pepsi Max (grøsser av tanken på kremert biff og Pepsi Max...).

Anonymkode: 1a453...2ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medium rare og gjerne bj til dessert

Anonymkode: 1af0f...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Personlig liker jeg at den så vidt løper forbi en gloheit panne. 

Anonymkode: 3d656...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Rant skrev:

Biff tartar er kjempegodt. Anbefales! 

Å, takk for forsikringen! Nå ble jeg litt modigere :lillesky:

Forøvrig forventet jeg ikke at denne tråden hadde vokst til ÅTTE sider neste gang jeg trykket meg inn på den. Blir visst en KG-klassiker :biggrin:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Well that escalated quickly ...

For å svare på TS' spørsmål: 

Medlem av Camp Blue/Rare. Gjerne et voldsverk av en t-bone-steak. En skikkelig proteinfest. 

Tilbehør: Godt salt og kanskje sautert spinat/tomatsalat/cannelloni-bønner med olivenolje. Det er kjøttet som spiller hovedrollen i denne kulinariske oppsetningen. Alt det andre - foruten saltet - er strengt tatt unødvendige statister. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...