Gå til innhold

Hvordan vil du ha biffen din?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må bare nevne at jeg synes det er litt fascinerende når noen synes blod (som i en biff egentlig ikke er blod) er ekkelt men en muskel DET er helt greit. 

Anonymkode: d1daf...031

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da er du nettopp en av dem jeg refererte til, som burde holde deg til Egon og Big Horn, noe jeg antar du gjør. Eventuelt sitte hjemme i din egen stue og tygge på den seige, tørre Nordfjord-biffen av skosåle-konsistens. Fløtegratinerte pottiter i ferdigversjon fra Hoff, regner jeg med?

På en ordentlig, velrenommert restaurant med førsteklasses kjøttvare har du i hvert fall ingenting å gjøre. 

Anonymkode: 8a070...12c

He he he heh😂 jeg liker den litt seig i konsistensen haha jeg er vel merkelig da 😂

Anonymkode: 8be52...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Musculi

Jeg banker fortsatt biffen faktisk, den blir mørere og bedre da og så krydres noen dager før man steker den 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da er du nettopp en av dem jeg refererte til, som burde holde deg til Egon og Big Horn, noe jeg antar du gjør. Eventuelt sitte hjemme i din egen stue og tygge på den seige, tørre Nordfjord-biffen av skosåle-konsistens. Fløtegratinerte pottiter i ferdigversjon fra Hoff, regner jeg med?

På en ordentlig, velrenommert restaurant med førsteklasses kjøttvare har du i hvert fall ingenting å gjøre. 

Anonymkode: 8a070...12c

Så når man er gravid og kjøtt skal være gjennomstekt så skal jeg altså spise rått kjøtt fordi kokken er en snobb som tror han sitter på en universell sannhet om hva som smaker best og er tryggest?

Anonymkode: 550b5...9e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Beeblebrox skrev:

:skratte:

Det er jo selvsagt bare tull! Førsteklasses snobberi, og utrolig klein holdning.   Liker man "biffen" godt stekt, så gjør man det, og et serveringsted med "respekt for sitt rykte" serverer og tilbereder selvsagt rettene sine slik kunden ønsker det. 

Personlig liker jeg det alle meste av storfe  "rÅsa". Så da kommer det litt an hvilket stykke man lager/bestiller... Alt fra rare til medium...

Min erfaring fra utlandet (primært Italia) er at når man bestiller well done, får man det vi i Norge kaller medium. Da kona var gravid og måtte lide seg gjennom gjennomstekt kjøtt, ble biffen sendt tilbake for mer steking, selv om kelneren hardnakket påstod at den allerede var alt for mye stekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Musculi
1 minutt siden, Brunello skrev:

Min erfaring fra utlandet (primært Italia) er at når man bestiller well done, får man det vi i Norge kaller medium. Da kona var gravid og måtte lide seg gjennom gjennomstekt kjøtt, ble biffen sendt tilbake for mer steking, selv om kelneren hardnakket påstod at den allerede var alt for mye stekt. 

 

Hvorfor spiller det noen rolle om kjøttet er stekt eller ikke, man har ikke svakere immunforsvar om man er gravid 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så når man er gravid og kjøtt skal være gjennomstekt så skal jeg altså spise rått kjøtt fordi kokken er en snobb som tror han sitter på en universell sannhet om hva som smaker best og er tryggest?

Anonymkode: 550b5...9e7

Da bør man velge noe annet. Mye annen god mat også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Musculi skrev:

 

Hvorfor spiller det noen rolle om kjøttet er stekt eller ikke, man har ikke svakere immunforsvar om man er gravid 😛

Nei, men det er noen bakterier en ikke skal ha i seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så når man er gravid og kjøtt skal være gjennomstekt så skal jeg altså spise rått kjøtt fordi kokken er en snobb som tror han sitter på en universell sannhet om hva som smaker best og er tryggest?

Anonymkode: 550b5...9e7

Tja, holdt meg faktisk unna biff. 

Dvs: spiste det 1 gang gjennomstekt fordi det fristet med biff, men det ble med den ene gangen. 

Kan det ikke tilberedes skikkelig, så er det bedre å la være å spise synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig liker jeg biffen best grillet. Skjærer tykke biffer som grilles på relativt høy varme i ca. 3 minutter på hver side. Ideell kjærneteperatur 50 grader. Biffen hviler deretter i minst 10 minutter.  Den er da oppe i 53-54 grader og relativt rå i midten, men kjøttsaften har spredt seg godt i kjøttet. Før servering skjæres biffen i relativt tynne skiver. Serveres på en seng av ruccolasalat med parmesan og masse sitron (skviser over fersk sitronsaft). Så enkelt, så godt. Og med en Brunello i glasset blir kvelden perfetto👍🍷

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Musculi
1 minutt siden, Brunello skrev:

Personlig liker jeg biffen best grillet. Skjærer tykke biffer som grilles på relativt høy varme i ca. 3 minutter på hver side. Ideell kjærneteperatur 50 grader. Biffen hviler deretter i minst 10 minutter.  Den er da oppe i 53-54 grader og relativt rå i midten, men kjøttsaften har spredt seg godt i kjøttet. Før servering skjæres biffen i relativt tynne skiver. Serveres på en seng av ruccolasalat med parmesan og masse sitron (skviser over fersk sitronsaft). Så enkelt, så godt. Og med en Brunello i glasset blir kvelden perfetto👍🍷

 

Må huske å banke den først da så den blir litt mørere 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mrs Robinson skrev:

Tja, holdt meg faktisk unna biff. 

Dvs: spiste det 1 gang gjennomstekt fordi det fristet med biff, men det ble med den ene gangen. 

Kan det ikke tilberedes skikkelig, så er det bedre å la være å spise synes jeg. 

Men hva med de som helt oppriktig liker å kose seg med en godt stekt biff? Og synes det er bedre enn rosa biff?

Anonymkode: 550b5...9e7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Musculi skrev:

 

Må huske å banke den først da så den blir litt mørere 😛

Kjøper godt kjøtt. Gjerne tørrmodnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men hva med de som helt oppriktig liker å kose seg med en godt stekt biff? Og synes det er bedre enn rosa biff?

Anonymkode: 550b5...9e7

De er syke i hodet. De drikker sikkert ikke vin til heller😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Brunello skrev:

De er syke i hodet. De drikker sikkert ikke vin til heller😊

Jeez. Jeg drikker både vin og spiser godt stekt biff og KOSER meg. Bare fordi du har en mening betyr ikke at alle andre må mene det samme. La meg få spise biffen min well done i fred da? Kjære vene.

Anonymkode: 8be52...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 minutter siden, Brunello skrev:

Min erfaring fra utlandet (primært Italia) er at når man bestiller well done, får man det vi i Norge kaller medium. Da kona var gravid og måtte lide seg gjennom gjennomstekt kjøtt, ble biffen sendt tilbake for mer steking, selv om kelneren hardnakket påstod at den allerede var alt for mye stekt. 

Da handler i så fall om at restauranten IKKE er spesielt opptatt av sitt renomme, har late og uprofesjonelle servitører og/eller kokker, og ikke hvorvidt man skal bestille det ene eller andre...

Om kÅna måtte "lide" seg gjennom en bedre middag på restaurant, så sier vel det sitt :opplyser:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeez. Jeg drikker både vin og spiser godt stekt biff og KOSER meg. Bare fordi du har en mening betyr ikke at alle andre må mene det samme. La meg få spise biffen min well done i fred da? Kjære vene.

Anonymkode: 8be52...0de

Trodde smileansiktet til slutt skulle få deg til å forstå at kommentaren var litt humoristisk å satt på spissen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen spiste kun gjennomstekt biff da jeg traff han. 

Helt til jeg tok han med på en god restaurant i Italia. De serverte bare biffen, ikke snakk om å få velge hvor godt stekt den skulle være, der var det nesten rå som gjaldt. Kjøtt som smeltet på tungen, og var pakket med smak i seg selv. 

Så da ble han frelst. Og han forstod at plastpakket entrecote fra Rema 1000 ikke er biff. Og at god biff ikke hører sammen med ting som bearnaise og tunge sauser. Så her kjøpes skikkelig indrefilet fra slakter, og den spises kun med litt salt, pepper og olivenolje som smaksforsterkere. Medium-rå, selvfølgelig. 

Anonymkode: 7aaae...526

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mannen spiste kun gjennomstekt biff da jeg traff han. 

Helt til jeg tok han med på en god restaurant i Italia. De serverte bare biffen, ikke snakk om å få velge hvor godt stekt den skulle være, der var det nesten rå som gjaldt. Kjøtt som smeltet på tungen, og var pakket med smak i seg selv. 

Så da ble han frelst. Og han forstod at plastpakket entrecote fra Rema 1000 ikke er biff. Og at god biff ikke hører sammen med ting som bearnaise og tunge sauser. Så her kjøpes skikkelig indrefilet fra slakter, og den spises kun med litt salt, pepper og olivenolje som smaksforsterkere. Medium-rå, selvfølgelig. 

Anonymkode: 7aaae...526

Hørtes fælt ut. Hvorfor steke den i det hele tatt? Spis den rå da 

Anonymkode: 8be52...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...