Gå til innhold

Kommer det en krisepakke til de narkomane?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Fallabella
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, narkomani og alkoholisme er ingen sykdom. Denne betegnelsen er kun gitt fordi det er enklere for både myndigheter og rusmisbrukere å gjemme seg bak en diagnose.

Anonymkode: db17b...e7a

Hva gjør denne lidelsen i diagnosemanualen da? Er det et slags donaldblad dette oppslagsverket? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fallabella
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt shoppingavhengig. Tror dere det er mulig at jeg kan få noen tusen ekstra i trygt for å finansiere avhengigheten min? Hvor søker man?

Anonymkode: 3195d...171

Er det fare for at du blir desperat og begynner å stjele og å miste kontroll på hva du gjør for å skaffe penger så bør du få hjelp ja. Men du står kanskje ikke til vanlig å selger blader kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med de som sliter psykisk, som vil ta selvmord? Skal de bare ansvar for å ikke ta selvmord selv da?

Anonymkode: 194eb...f7e

Herregud da. Alle voksne mennesker må ta ansvar for eget liv, det er vel opplagt.

Anonymkode: 3195d...171

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Herregud da. Alle voksne mennesker må ta ansvar for eget liv, det er vel opplagt.

Anonymkode: 3195d...171

Ok. Da kan vi bare slutte med psykologer og leger og slikt. Gå tilbake til steinalderen.

Anonymkode: 194eb...f7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fallabella skrev:

Du mener folk velger å bli født med et syndrom altså? Da skal jeg velge downs i mitt neste liv 👍

Nei, jeg mener ikke at man velger verken sykdom eller syndrom - det skjønner du også! Det er bare helt tåpelig å endre min mening til dette her.
Som jeg skriver, så skal storsamfunnet selvfølgelig ta vare på også de narkomane. Men TS legger det frem som om de skulle få (økonomisk) hjelp til å kjøpe narkotika, siden dette er så vanskelig å få tak i om dagen. Akkurat dét skal ikke samfunnet legge til rette for. Så får de heller behandle sykdommen og de narkomane har en helt fantastisk mulighet til å blir friske (hvis det er en sykdom)... Helsevesenet har alltid behandlingstilbud til de som ønsker dette (jaddddda - jeg er klar over ventetider og plassmangel, men slik er det for alle) - så akkurat at de ikke får tak i narkotikaen sin, det er en konsekvens av den livstilen de "har valgt"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
1 time siden, Teatrica skrev:

Nei, jeg mener ikke at man velger verken sykdom eller syndrom - det skjønner du også! Det er bare helt tåpelig å endre min mening til dette her.
Som jeg skriver, så skal storsamfunnet selvfølgelig ta vare på også de narkomane. Men TS legger det frem som om de skulle få (økonomisk) hjelp til å kjøpe narkotika, siden dette er så vanskelig å få tak i om dagen. Akkurat dét skal ikke samfunnet legge til rette for. Så får de heller behandle sykdommen og de narkomane har en helt fantastisk mulighet til å blir friske (hvis det er en sykdom)... Helsevesenet har alltid behandlingstilbud til de som ønsker dette (jaddddda - jeg er klar over ventetider og plassmangel, men slik er det for alle) - så akkurat at de ikke får tak i narkotikaen sin, det er en konsekvens av den livstilen de "har valgt"...

Kanskje du skulle skrive i tråder der det er et tema du kan noe om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.4.2020 den 21.20, AnonymBruker skrev:

Kommer det krisepakke til innruddstyvene? Før kunne de gjøre innbrudd på dagtid, men nå har alle hjemmekontor, og ingen reiser på hytta i påsken så det var helt krise vanskelig for innbruddstyver å få gjort innbruddsdosen sin. 

Anonymkode: cc2a0...14e

Polakker?

Anonymkode: ea677...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Teatrica skrev:

Nei, jeg mener ikke at man velger verken sykdom eller syndrom - det skjønner du også! Det er bare helt tåpelig å endre min mening til dette her.
Som jeg skriver, så skal storsamfunnet selvfølgelig ta vare på også de narkomane. Men TS legger det frem som om de skulle få (økonomisk) hjelp til å kjøpe narkotika, siden dette er så vanskelig å få tak i om dagen. Akkurat dét skal ikke samfunnet legge til rette for. Så får de heller behandle sykdommen og de narkomane har en helt fantastisk mulighet til å blir friske (hvis det er en sykdom)... Helsevesenet har alltid behandlingstilbud til de som ønsker dette (jaddddda - jeg er klar over ventetider og plassmangel, men slik er det for alle) - så akkurat at de ikke får tak i narkotikaen sin, det er en konsekvens av den livstilen de "har valgt"...

Det er inntaksstopp på rusinstitusjoner også nå og kun de aller sykeste får bli. Resten blir permittert. Slik er det i alle fall i byen jeg bor. Vil tro det er slik mange andre steder også. 

Jeg tror du undervurderer hvor vanskelig det er å slutte uten behandling. Og når det gjelder å avruses på heroin eller andre opiater, benzodiazepiner og alkohol så kan det være farlig og bør gjøres i kontrollerte former. 

Anonymkode: 1a4b4...5e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er enkelt og greit; Nei, det kommer ingen spesiell krisepakke til de narkomane.

Anonymkode: dd702...9d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en slags krisepakke på plass allerede at fastleger har fått tillatelse til å være litt mer rause med reseptblokka. Mye billigere med subutex og valium fra fastlegen enn rivotril og minus kjøpt på gata.

Anonymkode: 7bf88...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at flere av dere som svarer her i tråden enten har rusproblemer, er traumatisert av noen nær som har/har hatt det eller eventuell ikke kjenner til hvor sterke krefter det ligger i en avhengighetslidelse. For de er EKSTREMT sterke. Dere som sier selvdestruktivitet, uansett form, er et valg vil jeg tro at enten har en veldig begrenset forståelse av avhengighet eller har traumatiske minner knyttet til pårørende med en avhengighet.

Ikke døm de stier du ikke har gått i. Vi har alle våre kamper og bør møte hverandre med medmenneskelighet. Og om du sliter med noe av dette så vil jeg anbefale deg å søke hjelp. Å være selvdestruktiv er aldri løsningen selv om det kan føles slik der og da. Istedenfor å hjelpe seg selv som kanskje er intensjonen, så ender man opp med enda flere problemer enn man allerede hadde. Så søk hjelp før det går så langt.   

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gorilla skrev:

På Modum Bad lærte vi at rus kan være en mestringsstrategi traumatiserte bruker for å håndtere følelser, men at rusproblemer også kan gi pårørende traumer, særlig om det er barn som vokser opp med rusede foreldre. Det er forferdelig skadelig. Jeg tenker at flere av dere som svarer her i tråden enten har rusproblemer, er traumatisert av noen nær som har/har hatt det eller eventuell ikke kjenner til hvor sterke krefter det ligger i en avhengighetslidelse. For de er EKSTREMT sterke. Jeg har aldri rørt narkotika, og jeg har aldri vært full, men jeg har hatt en annen avhengighet (selvskading). Dere som sier selvdestruktivitet, uansett form, er et valg vil jeg tro at enten har en veldig begrenset forståelse av avhengighet eller har traumatiske minner knyttet til pårørende med en avhengighet.

Selv tydde jeg til en selvdestruktiv handling fordi jeg var syk, kraftløs og fullt av hat mot meg selv. Jeg ville straffe meg selv fordi jeg ikke følte jeg fortjente bedre, og jeg ville bli kvitt vonde følelser ved å overføre det til noe fysisk. Jeg lengtet bort fra meg selv, og selvskadingen ble som dop. Om jeg var ustabil, så kunne jeg utsette, undertrykke eller unngå følelser jeg ikke orket å føle på. Det ble en flukt. Følelsene kunne jeg få til å forsvinne på sekunder. Jeg ble traumatisert før jeg utviklet en bevissthet. Livet mitt startet med dødsangst, noe som gjorde at jeg heller ikke lærte å regulere følelser. Livet mitt startet flere år for sent, og hele utviklingen og tilpasningen min ble forstyrret. Om noen sier at det var et valg at jeg skadet meg selv, så ville jeg svart at det kanskje var et valg, men at det var et valg om å prøve å få det bedre. For jeg tenkte oppriktig at jeg ville hjelpe meg selv. Det var det som var intensjonen. Et håp om at det skulle hjelpe meg til å føle meg bedre. Det høres helt vanvittig ut, men jeg var helt på viddene og tenkte ikke klart.

De fleste som f.eks. starter med rus har det nok på samme måte, men det er umulig å forklare for noen som aldri har hatet seg selv inntil margen, som aldri har vært så traumatisert at følelsene har vært fullstendig ute av kontroll, som aldri har vært i en virkelig dyp følelsesmessig krise, som aldri har vært suicidal eller slitt med alvorlig impulsivitet, som aldri har vært så redd følelser at eneste måten å håndtere dem på har vært å unngå dem. Avhengighet må man nesten ha hatt for å forstå det fullt ut. Å være selvdestruktiv er aldri en løsning, men når man er så syk så kan det føles som det eneste som hjelper. Da er det veldig viktig at man ikke blir møtt med fordømmelse av folk som overhodet ikke forstår. For absolutt ingen har ønsket eller valgt å bli så syk. Sånn sett uttrykker selvdestruktivitet et ønske om å komme bort fra sykdommen og bli frisk. Dessverre så blir man heller sykere av å ty til ulike avhengigheter, og langt ifra frisk. Men man forstår ikke kreftene i dette før man sitter fast i det, og da kan det være umulig å komme ut av det på egenhånd. Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle bli avhengig av å kutte meg selv, men det ble jeg altså, og jeg hadde psykiske abstinenser i månedsvis da jeg først klarte å slutte. 

Ikke døm de stier du ikke har gått i. Vi har alle våre kamper og bør møte hverandre med medmenneskelighet. Og om du sliter med noe av dette så vil jeg anbefale deg å søke hjelp. Å være selvdestruktiv er aldri løsningen selv om det kan føles slik der og da. Istedenfor å hjelpe seg selv som kanskje er intensjonen, så ender man opp med enda flere problemer enn man allerede hadde. Så søk hjelp før det går så langt.   ❤️❤️

 

 

Alle får lov til å være lykkelige. Stor klem til deg❤

Anonymkode: 0bb03...d7d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Fallabella skrev:

Kanskje du skulle skrive i tråder der det er et tema du kan noe om?

Charming 🤣

Du mener altså at staten skal skaffe tilveie narkotika til de narkomane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.4.2020 den 21.20, AnonymBruker skrev:

Kommer det krisepakke til innruddstyvene? Før kunne de gjøre innbrudd på dagtid, men nå har alle hjemmekontor, og ingen reiser på hytta i påsken så det var helt krise vanskelig for innbruddstyver å få gjort innbruddsdosen sin. 

Anonymkode: cc2a0...14e

Massasje institutter sliter også. Nå er det på tide at de får en hjelpende hånd😁 av oss. Til en forandring...

Anonymkode: c3c18...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
4 minutter siden, Teatrica skrev:

Charming 🤣

Du mener altså at staten skal skaffe tilveie narkotika til de narkomane?

Det betyr at du vet, eller uttrykket at du vet og forstår såpass lite om temaet i denne tråden at du kan bruke tiden din bedre andre steder. Kanskje du en dag blir syk, svak eller hjelpeløs, da tenker jeg du ville lært litt mer. 
Du har igjen ide om hva som skjer nå som de på gata ikke får solgt bladet feks? Det demrer ikke bittelitt en gang? Skjønner du hvorfor dem ikke får solgt blader nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som trenger hjelp. Jeg vil si at narkomane kommer ganske langt bak i køen.

Anonymkode: 3195d...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå ser det ut til at regjeringen kommer på banen.

https://www.tv2.no/nyheter/11373331/

Men hvis de kan gi substitutter i krisetider. Hvorfor kan de ikke gi substitutter i vanlige tider? I stedet for at heroinavhengige skal bruke tusenvis av kroner på gate-heroin?

Anonymkode: 96fbc...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå ser det ut til at regjeringen kommer på banen.

https://www.tv2.no/nyheter/11373331/

Men hvis de kan gi substitutter i krisetider. Hvorfor kan de ikke gi substitutter i vanlige tider? I stedet for at heroinavhengige skal bruke tusenvis av kroner på gate-heroin?

Anonymkode: 96fbc...a6c

De bruker jo substitutter. Det er det som er poenget med LAR. Noen ruser seg likevel på siden av LAR-programmet, og for andre er det et helvete å komme seg ut av LAR. De fleste blir stående på det resten av livet. Jeg vet om ei som kom seg av LAR, men det er en grunn til at jeg kun vet om ei. 

Anonymkode: 1a4b4...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...