Gå til innhold

Kommer det en krisepakke til de narkomane?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å være rusavhengig er allerede klassifisert som en sykdom med egen kode i diagnosesystemet både ICD10 og ICD11. 

Det er _ikke_ kriminelt å være rusavhengig. Det er derimot kriminelt å gjøre ting som bryter med loven. Som rusavhengig er man ikke unnlatt å følge loven, og nettopp derfor havner mange i fengsel. Hvorfor skal vi rusavhengige få særbehandling der? 

Anonymkode: 1a4b4...5e6

Ikke kriminelt å være rusavhengig?????? hvordan kan du si sånn, når rusavhengige får forelegg etter forelegg pga dem ruser seg (og har narkotika i systemet)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De er jo det. Hva godt tilfører disse samfunnet? Absolutt ingenting.

Anonymkode: db17b...e7a

Dette viser jo at du tror alle narkomane er kriminelle. Du skulle bare ha visst hvem som er narkomane, det er nok flere du ville ha fått bakoversveis av når du fikk vite hvem de er.

Anonymkode: 895c0...99c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Det ER et valg. Jeg ble seksuelt misbrukt da jeg var barn. Jeg utviklet spiseforstyrrelse i ungdomsårene, men jeg VALGTE å bli frisk og ikke bruke narkotika.

Det er absolutt ingen som står med pistol mot hodet ditt og tvinger deg til å bruke narkotika. Det er et valg man tar. Jeg klarer ikke synes synd på narkomane. De har havnet der av egen fri vilje.

Anonymkode: db17b...e7a

Du høres ut som alle andre som har klart seg mot alle odds og dermed syns alle burde klare seg på samme vis, uten å skjønne at de er unntaket som bekrefter regelen. Det er virkelig ikke hverken slsgkraftige eller kunnskaprike argumenter du kommer med. Og i motsetning til mange som går igjennom svårigheter har du tydeligvis ikke utviklet noen spesiell empati.

Anonymkode: 7bf88...e3a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
44 minutter siden, realityfire skrev:

Ikke kriminelt å være rusavhengig?????? hvordan kan du si sånn, når rusavhengige får forelegg etter forelegg pga dem ruser seg (og har narkotika i systemet)

Jeg er rusavhengig men ikke aktiv, er jeg da kriminell? Altså?

Endret av Fallabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Synes også det var skremmende og smertefullt å lese denne tråden. Er åpenbart mange som setter seg på sin høye hest, og finner en tilfredsstillelse i å se ned på de svakeste i samfunnet. En ekstremt dårlig egenskap, i mine øyne.

Er ganske sikker på at fremtiden kommer til å dømme oss hardt for hvordan vi behandlet narkomane i vår tid. At man har tatt et dårlig valg som 14-åring (gjerne utsatt for omsorgssvikt) og havnet på kjøret, gjør ikke at man ikke fortjener hjelp, empati, omsorg og forståelse. Kampen mot avhengighet er helt vanvittig tøff, spesielt når man ikke har noe levebrød eller nettverk utenfor miljøet på gata. 

Sier ikke at staten skal sponse heroin, men at man må ivareta og bistå disse menneskene på en eller annen måte. 

Anonymkode: 3bbdd...354

Du vet Rita Nilsen sa jo i et intervju at hun var glad hun hadde fått kreft for da fikk hun rask behandling, hjelp og støtte for sykdommen sin. Slik var det ikke da hun tidligere var aktiv rusavhengig og trengte hjelp. Det sparkes fortsatt hardt nedover på de som er avhengige som om de har valgt dette selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, realityfire said:

Ikke kriminelt å være rusavhengig?????? hvordan kan du si sånn, når rusavhengige får forelegg etter forelegg pga dem ruser seg (og har narkotika i systemet)

Det er kriminelt å kjøpe og selge rusmidler, det er ikke kriminelt å være rusavhengig. Det ble nå nylig også avkriminalisert, noe som vil si at folk som blir tatt med brukerdoser heller får hjelp enn straff. Uansett: man får ikke forelegg for å ha narkotika i systemet, man fikk forelegg for å ha rusmidler på seg, og jo mer rusmidler jo større ble disse foreleggene. Igjen: det er ikke kriminelt å være rusavhengig.

Anonymkode: 78ba8...dbd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Å være rusavhengig er allerede klassifisert som en sykdom med egen kode i diagnosesystemet både ICD10 og ICD11. 

Det er _ikke_ kriminelt å være rusavhengig. Det er derimot kriminelt å gjøre ting som bryter med loven. Som rusavhengig er man ikke unnlatt å følge loven, og nettopp derfor havner mange i fengsel. Hvorfor skal vi rusavhengige få særbehandling der? 

Anonymkode: 1a4b4...5e6

Rusavhengige burde ikke få noen særbehandling, helt enig.

Det burde være lov for alle å handle narkotika.

Anonymkode: bc6b6...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kriminelt å kjøpe og selge rusmidler, det er ikke kriminelt å være rusavhengig. Det ble nå nylig også avkriminalisert, noe som vil si at folk som blir tatt med brukerdoser heller får hjelp enn straff. Uansett: man får ikke forelegg for å ha narkotika i systemet, man fikk forelegg for å ha rusmidler på seg, og jo mer rusmidler jo større ble disse foreleggene. Igjen: det er ikke kriminelt å være rusavhengig.

Anonymkode: 78ba8...dbd

Men både BRUK og bestittelse har jo vært ulovlig fram til nå... og ja det er avkriminalisert, men bare fram til Juni.... skulle vært avkriminalisert for alltid. 

Endret av realityfire
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, realityfire said:

Men bruk av narkotika har jo alltid vært ulovlig også... og ja det er avkriminalisert, men bare fram til Juni.... skulle vært avkriminalisert for alltid

Bruk av narkotika har vært ulovlig i bare 50-60 år.

Anonymkode: bc6b6...a6a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.4.2020 den 20.45, AnonymBruker skrev:

Myndighetene har stengt grensene og sendt hjem rumenerne. Det har gitt doptørke uten sidestykke. Og prisen på hasj og heroin har skutt i været. Det er rusavhengige som nå sliter på grunn av myndighetenes tiltak. Pengene rekker ikke like lenge som de gjorde før nedstengningen. Penger som før rakk til en uke er nå knapt nok tilstrekkelig for en dag. Hva vil myndighetene gjøre for å lette byrden for denne gruppen? Eller er det greit å drite i dem siden de er vant til å har det tøft?

Anonymkode: cb00d...91a

Har myndighetene sendt hjem rumenere? 

Anonymkode: a4d7e...e38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan mene og si mye forskjellige om folk som misbruker rusmidler. Men husk og at det rusmiddelet flest sliter med er et legalt rusmiddel. Alkohol. Har folk samme syn på disse? 

Å være rusavhengig er en sykdom. Hvorfor folk utvikler denne avhengigheten er mange og sammensatte. Det blir for enkelt å si at det er et valg. Ja, alle har et ansvar for eget liv og valgene man tar undeveis. Men det er mange nyanser, og folk har ulik sårbarhet, ulikt utgangspunkt og ikke minst har noen mennesker lettere for å utvikle avhengighet. 

Har man et mangeårig bruk av opiater er det ikke slik at det bare er å slutte. De fleste godt rusta narkomane tar ikke heroin for å bli rusa, men for å klare å fungere. Det er dette heroin gjør med kroppen over tid. 

 

Endret av Ludovica-
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fallabella skrev:

Jeg er rusavhengig men ikke aktiv, er jeg da kriminell? Altså?

Ja, du bruker noe som er ulovlig.

Anonymkode: db17b...e7a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brukerangrep, brukerdebatt, latterliggjøring og nedsettende innlegg, og svar til dette. 

_popcorn_, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du bruker noe som er ulovlig.

Anonymkode: db17b...e7a

Det er underlig å lese at du, som har vært syk selv, har et sånt behov for å generalisere?

Anonymkode: b0d8b...718

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fortsatt på hva faen eeer det her? Skal f.eks en spilleavhengig også få økt støtte fordi han spiller bort pengene sine istede for å kjøpe mat? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, realityfire said:

Ikke kriminelt å være rusavhengig?????? hvordan kan du si sånn, når rusavhengige får forelegg etter forelegg pga dem ruser seg (og har narkotika i systemet)

Ikke meg du siterte, men det skulle da bare mangle om det faktisk straffes (men det gjør det vel stort sett ikke). Alle vet hvor narkotika kommer fra per i dag, og ved å kjøpe det støtter man svært kriminelle organisasjoner som står bak haugevis med drap og andre lidelser hvert bidige år. Narkomane mangler fullstendig fornuft og moral.

Anonymkode: 4da51...2f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Fallabella
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du bruker noe som er ulovlig.

Anonymkode: db17b...e7a

Når man ikke er aktiv????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Ludovica- skrev:

Man kan mene og si mye forskjellige om folk som misbruker rusmidler. Men husk og at det rusmiddelet flest sliter med er et legalt rusmiddel. Alkohol. Har folk samme syn på disse? 

Å være rusavhengig er en sykdom. Hvorfor folk utvikler denne avhengigheten er mange og sammensatte. Det blir for enkelt å si at det er et valg. Ja, alle har et ansvar for eget liv og valgene man tar undeveis. Men det er mange nyanser, og folk har ulik sårbarhet, ulikt utgangspunkt og ikke minst har noen mennesker lettere for å utvikle avhengighet. 

Har man et mangeårig bruk av opiater er det ikke slik at det bare er å slutte. De fleste godt rusta narkomane tar ikke heroin for å bli rusa, men for å klare å fungere. Det er dette heroin gjør med kroppen over tid. 

 

Alkoholmisbrukere er ikke kriminelle på samme måte som gatenarkomane.

Anonymkode: 3195d...171

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, realityfire skrev:

Ikke kriminelt å være rusavhengig?????? hvordan kan du si sånn, når rusavhengige får forelegg etter forelegg pga dem ruser seg (og har narkotika i systemet)

Nei det er ikke kriminelt å være rusavhengig. Jeg har ALDRI blitt arrestert for å ha rus i systemet. Ja jeg har vært i politiets hånd noen ganger, men ikke pga verken vold, stjeling eller kjøp og salg. Før fikk man bot hvis man var i besittelse av narkotika. Det blir man ikke nå lenger så vidt jeg har skjønt. 

Jeg har vært i rusbehandling og vet langt mer enn deg om dette emnet. Du er uvitende, men det er jo en kjent sak at det er de uvitende som mener de vet best. 

Anonymkode: 1a4b4...5e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke kriminelt å være rusavhengig. Jeg har ALDRI blitt arrestert for å ha rus i systemet. Ja jeg har vært i politiets hånd noen ganger, men ikke pga verken vold, stjeling eller kjøp og salg. Før fikk man bot hvis man var i besittelse av narkotika. Det blir man ikke nå lenger så vidt jeg har skjønt. 

Jeg har vært i rusbehandling og vet langt mer enn deg om dette emnet. Du er uvitende, men det er jo en kjent sak at det er de uvitende som mener de vet best. 

Anonymkode: 1a4b4...5e6

Har selv vært i rusbehandling, så du kan ikke komme og kalle meg uvitende. Ordla meg litt feil. Jeg sa ikke at du blir arrestert for å ha rus i systemet, men fram til nå så har det vært ulovlig med både BRUK og BESITTELSE av narkotika, og man kunne få sanskjoner hvis man har rus i systemet (som f.eks urinprøver, og hvis du fikk flere positive prøver, så fikk man prikk på rullebladet) Og nei man får ikke bot nå, alt er avkriminalisert i 2 mnd fram til Juni. Det skal bli heldigvis avkriminalisert for fullt innen sommeren 2021.

Endret av realityfire
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...