Gå til innhold

Kommer det en krisepakke til de narkomane?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 Kan vel få tak i Metadon og all annen dritt fra helse-personell...                    

Anonymkode: a259d...8c8

Det er jo prisene som er problemet. Og hvis helepseronell tar like mye for metadonen som heroinen nå koster så spiller det jo ikke noen rolle hvem man kjøper av.

Anonymkode: 96fbc...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 12.4.2020 den 21.37, Frøken fjong skrev:

Så staten skal finansiere rus til rusmisbrukere fordi prisen har blitt for høy? 🙄 Samtidig som samfunnet lider økonomisk, bedrifter går konkurs og folk mister livsgrunnlaget sitt? Ta deg en bolle, TS! 

Helt enig! Både TS og narkomane kan ta seg en bolle!

Anonymkode: 6787e...619

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt rykter om at NAV har en bestilling på meth-amfetamin som kommer inn til uka.

Anonymkode: 96d00...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv 7 forskjellige psykiske diagnoser pga dårlig oppvekst. Min måte å takle følelser på har vært å spise, spise og atter spise. Til slutt veide jeg 140 kg og er 165 cm høy. Alle skjønner at jeg så ut som Michelin mannen! Jeg fikk behandling i psykiatrien i flere år i tillegg til slanke operasjon. Dette har også kostet staten penger som jeg absolutt ikke har bidratt med selv i form av skatt. Dette fikk jeg jo fordi jeg var/er syk. Så hvorfor skal ikke rusmisbrukere få hjelp til sin sykdom? Narkomani er i de aller fleste tilfeller en sykdom. Jeg mener ikke at de skal få mer penger men, at staten hadde gitt de "narkotika" på resept burde vært en selvfølge.

Anonymkode: 5852d...38f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.4.2020 den 20.45, AnonymBruker skrev:

Myndighetene har stengt grensene og sendt hjem rumenerne. Det har gitt doptørke uten sidestykke. Og prisen på hasj og heroin har skutt i været. Det er rusavhengige som nå sliter på grunn av myndighetenes tiltak. Pengene rekker ikke like lenge som de gjorde før nedstengningen. Penger som før rakk til en uke er nå knapt nok tilstrekkelig for en dag. Hva vil myndighetene gjøre for å lette byrden for denne gruppen? Eller er det greit å drite i dem siden de er vant til å har det tøft?

Anonymkode: cb00d...91a

Det med hjelp til narkomane er diskutert. 

Men hva med det andre som står her svart på hvitt: rumenerne selger dop. Hvorfor driver folk og forsvarer disse med at det er bare deres kultur og alt mulig? Når de kommer her og selger dop, så skader de samfunnet, skaper flere rusavhengige, i tillegg til forsøpling og spredning av dritt. Hvorfor i alle dager vil mange ha dem i landet? Bortsett fra narkomane, da, som har åpenbare grunner. Vil politikerne og de som gir penger til disse ha nordmenn drept?

Til dere som forsvarer dem, gir dem penger og lar dem komme inn i landet : Mordere!

Anonymkode: 53dcf...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.4.2020 den 22.35, Ludovica- skrev:

Man kan mene og si mye forskjellige om folk som misbruker rusmidler. Men husk og at det rusmiddelet flest sliter med er et legalt rusmiddel. Alkohol. Har folk samme syn på disse? 

Å være rusavhengig er en sykdom. Hvorfor folk utvikler denne avhengigheten er mange og sammensatte. Det blir for enkelt å si at det er et valg. Ja, alle har et ansvar for eget liv og valgene man tar undeveis. Men det er mange nyanser, og folk har ulik sårbarhet, ulikt utgangspunkt og ikke minst har noen mennesker lettere for å utvikle avhengighet. 

Har man et mangeårig bruk av opiater er det ikke slik at det bare er å slutte. De fleste godt rusta narkomane tar ikke heroin for å bli rusa, men for å klare å fungere. Det er dette heroin gjør med kroppen over tid. 

 

Nei, det er ikke en sykdom å være rusavhenig. Prøv å få sykemelding eller bli uføretrygdet på det grunnlaget = blankt avslag.

 

Hva slags kort den enkelte får utdelt på hånden og valgmuligheter varierer naturligvis kraftig. Den reelle valgfriheten kan selvsagt diskuteres, men det er en teoretisk og uinteressant diskusjon. 

 

Når en person knuser bilruta mi, blør ned bilsete (det var den bilen) , river ut steoreoanlegget og stjeler min datters pc for å selge det for 300 kr til en annen narkoman/bytte det mot 10 riviotril, så kunne jeg ikke gitt mer faen i hvorfor han har blitt narkoman.

I det du blir en pest og en plage mot folk som aldri har gjort deg noe som helst og som heller ikke kjenner deg, så har du frekkhetens nådegave om du forventer å bli møtt med patetisk venstrevridd og selvutslettende forstå seg ihjel pjatt. Bare se på gårdagens sak i Dagbladet - det er en park beregnet og påkostet for barn!

Det er sikkert mange menn som voldtar som har opplevd mye dritt/hatt det vanskelig her i livet, det hjelper likevel det traumatiserte voldtektsofferet ekstremt lite!

 

De tar det for å fungere ja? Ja, heronister er jo kjent for å fungere svært godt. Bare de får skuddet sitt så sykler de ivrig i vei til jobben sin som tannlege eller snekker.

Anonymkode: 20d4d...ec9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fallabella
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke en sykdom å være rusavhenig. Prøv å få sykemelding eller bli uføretrygdet på det grunnlaget = blankt avslag.

 

Hva slags kort den enkelte får utdelt på hånden og valgmuligheter varierer naturligvis kraftig. Den reelle valgfriheten kan selvsagt diskuteres, men det er en teoretisk og uinteressant diskusjon. 

 

Når en person knuser bilruta mi, blør ned bilsete (det var den bilen) , river ut steoreoanlegget og stjeler min datters pc for å selge det for 300 kr til en annen narkoman/bytte det mot 10 riviotril, så kunne jeg ikke gitt mer faen i hvorfor han har blitt narkoman.

I det du blir en pest og en plage mot folk som aldri har gjort deg noe som helst og som heller ikke kjenner deg, så har du frekkhetens nådegave om du forventer å bli møtt med patetisk venstrevridd og selvutslettende forstå seg ihjel pjatt. Bare se på gårdagens sak i Dagbladet - det er en park beregnet og påkostet for barn!

Det er sikkert mange menn som voldtar som har opplevd mye dritt/hatt det vanskelig her i livet, det hjelper likevel det traumatiserte voldtektsofferet ekstremt lite!

 

De tar det for å fungere ja? Ja, heronister er jo kjent for å fungere svært godt. Bare de får skuddet sitt så sykler de ivrig i vei til jobben sin som tannlege eller snekker.

Anonymkode: 20d4d...ec9

Forklar hvordan det har seg at avhengighet ikke er en sykdom. Hva gjør dette i diagnosesystemet da? Er diagnosesystemet bare tull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv 7 forskjellige psykiske diagnoser pga dårlig oppvekst. Min måte å takle følelser på har vært å spise, spise og atter spise. Til slutt veide jeg 140 kg og er 165 cm høy. Alle skjønner at jeg så ut som Michelin mannen! Jeg fikk behandling i psykiatrien i flere år i tillegg til slanke operasjon. Dette har også kostet staten penger som jeg absolutt ikke har bidratt med selv i form av skatt. Dette fikk jeg jo fordi jeg var/er syk. Så hvorfor skal ikke rusmisbrukere få hjelp til sin sykdom? Narkomani er i de aller fleste tilfeller en sykdom. Jeg mener ikke at de skal få mer penger men, at staten hadde gitt de "narkotika" på resept burde vært en selvfølge.

Anonymkode: 5852d...38f

Men du fikk jo hjelp til å bli frisk, det er vel ingen som mener at de narkomane skal få hjelp og støtte til å komme seg ut av rusen...? Direkte sammenlignbart hadde det vært om du fik 10 000 kroner ekstra hver måned til å finansiere overspisingen. 

Fint at du fikk hjelp og er frisk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv 7 forskjellige psykiske diagnoser pga dårlig oppvekst. Min måte å takle følelser på har vært å spise, spise og atter spise. Til slutt veide jeg 140 kg og er 165 cm høy. Alle skjønner at jeg så ut som Michelin mannen! Jeg fikk behandling i psykiatrien i flere år i tillegg til slanke operasjon. Dette har også kostet staten penger som jeg absolutt ikke har bidratt med selv i form av skatt. Dette fikk jeg jo fordi jeg var/er syk. Så hvorfor skal ikke rusmisbrukere få hjelp til sin sykdom? Narkomani er i de aller fleste tilfeller en sykdom. Jeg mener ikke at de skal få mer penger men, at staten hadde gitt de "narkotika" på resept burde vært en selvfølge.

Anonymkode: 5852d...38f

Dette blir feil sammenligning. 

Det rette ville blitt at du fikk flere penger fra staten så du hadde råd til å overspise. Og at rusavhengige fikk mer til å ruse seg. 

Det er selvsagt ikke et alternativ å finansiere videre misbruk. 

Derimot fikk du gratis helsehjelp for dine psykiske helse og du fikk fedmeoperasjon. Så måtte du fortsette å kjempe etter det og følge kostholdsplan. De rusavhengige kan få gratis rusbehandling dersom de ønsker det og er motivert. De som fullfører behandling har fortsatt en massiv jobb for å ikke falle tilbake. 

Dette blir rett måte å sammenligne. 

Hilsen nykter rusavhengig. 

Anonymkode: 1a4b4...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke en sykdom å være rusavhenig. Prøv å få sykemelding eller bli uføretrygdet på det grunnlaget = blankt avslag.

 

Hva slags kort den enkelte får utdelt på hånden og valgmuligheter varierer naturligvis kraftig. Den reelle valgfriheten kan selvsagt diskuteres, men det er en teoretisk og uinteressant diskusjon. 

 

Når en person knuser bilruta mi, blør ned bilsete (det var den bilen) , river ut steoreoanlegget og stjeler min datters pc for å selge det for 300 kr til en annen narkoman/bytte det mot 10 riviotril, så kunne jeg ikke gitt mer faen i hvorfor han har blitt narkoman.

I det du blir en pest og en plage mot folk som aldri har gjort deg noe som helst og som heller ikke kjenner deg, så har du frekkhetens nådegave om du forventer å bli møtt med patetisk venstrevridd og selvutslettende forstå seg ihjel pjatt. Bare se på gårdagens sak i Dagbladet - det er en park beregnet og påkostet for barn!

Det er sikkert mange menn som voldtar som har opplevd mye dritt/hatt det vanskelig her i livet, det hjelper likevel det traumatiserte voldtektsofferet ekstremt lite!

 

De tar det for å fungere ja? Ja, heronister er jo kjent for å fungere svært godt. Bare de får skuddet sitt så sykler de ivrig i vei til jobben sin som tannlege eller snekker.

Anonymkode: 20d4d...ec9

Avhengighet er en lidelse som gir fysiske og psykiske plager.  Å være opiatavhengig, å være alkoholavhengig, avhengig av sentralstimulerende stoffer etc er egne diagnoser. 

Ja. Derfor man kaller det å ta en "friskmelding". For uten den dosen blir de syke. Opiatabstinent. Uten den dosen fungerer de ikke. 

Hva som ligger i uttrykket å fungere kan være så mangt. Det må ikke bety å sykle til tannlege jobben sin. Men å faktisk komme seg opp å få til dagens gjøremål. Dette gjelder jo uansett og ikke bare for narkomane. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.4.2020 den 20.45, AnonymBruker skrev:

Myndighetene har stengt grensene og sendt hjem rumenerne. Det har gitt doptørke uten sidestykke. Og prisen på hasj og heroin har skutt i været. Det er rusavhengige som nå sliter på grunn av myndighetenes tiltak. Pengene rekker ikke like lenge som de gjorde før nedstengningen. Penger som før rakk til en uke er nå knapt nok tilstrekkelig for en dag. Hva vil myndighetene gjøre for å lette byrden for denne gruppen? Eller er det greit å drite i dem siden de er vant til å har det tøft?

Anonymkode: cb00d...91a

Dette er konsekvensen av det livet de har "valgt" - det er dette vi lærer barna våre, at valg får konsekvenser og at man derfor ikke kan regne med at andre rydder opp for en og hjelper til alltid. Myndighetene bør selvfølgelig sørge for at de har tak over hodet og tilgang til mat, men akkurat det med dopmangel er det selvfølgelig ingen som skal få hjelp til.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella

Statsministeren har sagt gang på gang at vi nå må ha dugnad for å verne om de som er utsatt i samfunnet. Det er for dem vi gjør alt dette sier hun og derfor ser jeg det som at de rusavhengige blir høyt prioritet i denne tiden av myndighetene. De har som oftest dårlige levevilkår og en helse som er skjør. Ser frem til å høre hva helseministeren har gjort for denne gruppen akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
23 minutter siden, Teatrica skrev:

Dette er konsekvensen av det livet de har "valgt" - det er dette vi lærer barna våre, at valg får konsekvenser og at man derfor ikke kan regne med at andre rydder opp for en og hjelper til alltid. Myndighetene bør selvfølgelig sørge for at de har tak over hodet og tilgang til mat, men akkurat det med dopmangel er det selvfølgelig ingen som skal få hjelp til.
 

Du mener folk velger å bli født med et syndrom altså? Da skal jeg velge downs i mitt neste liv 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, Fallabella skrev:

Du mener folk velger å bli født med et syndrom altså? Da skal jeg velge downs i mitt neste liv 👍

Intelligent uttalelse. La oss alle gi avkall på alt ansvar for vårt eget liv. Staten skal betale for oss stakkars ofre.

Anonymkode: 3195d...171

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Intelligent uttalelse. La oss alle gi avkall på alt ansvar for vårt eget liv. Staten skal betale for oss stakkars ofre.

Anonymkode: 3195d...171

Skal vi ikke hjelpe de syke altså? Her er det snakk om å få hjelp fordi man er syk. Det fremstår som om du mener sykdom er et valg

Avhengige blir stort sett aktive en eller annen gang på tross av at de gjør så godt de kan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fallabella skrev:

Skal vi ikke hjelpe de syke altså? Her er det snakk om å få hjelp fordi man er syk. Det fremstår som om du mener sykdom er et valg

Avhengige blir stort sett aktive en eller annen gang på tross av at de gjør så godt de kan. 

Å ta narkotika er i høyeste grad et valg. 

Anonymkode: 3195d...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Fallabella
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Å ta narkotika er i høyeste grad et valg. 

Anonymkode: 3195d...171

Tror du så mange selv velger å bli så syke altså? Jeg spør igjen om hvorfor denne lidelsen står i diagnosemanualen men alikevel ikke blir sett på som en sykdom. Det er merkelig.

Du kan si at de med bulimi velger å overspiste og å spy selv så derfor kan de bare klare seg selv. Eller folk med selvpåførte livsstilssykdommer som feks problemer med hjertet, vi gidder ikke operere dem, det er tross alt dems egen feil.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fallabella skrev:

Tror du så mange selv velger å bli så syke altså? Jeg spør igjen om hvorfor denne lidelsen står i diagnosemanualen men alikevel ikke blir sett på som en sykdom. Det er merkelig.

Du kan si at de med bulimi velger å overspiste og å spy selv så derfor kan de bare klare seg selv. Eller folk med selvpåførte livsstilssykdommer som feks problemer med hjertet, vi gidder ikke operere dem, det er tross alt dems egen feil.. 

Den ekstremt essensielle faktoren her handler om at vi ikke finansierer ekstreme mengder mat til en bulimiker, eller anbefaler en hjertesyk å stappe innpå med usunt fett samtidig som vedkommende beveger seg minst mulig og heller ikke tar medisinene sine.

Anonymkode: 3195d...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er kommet. De får seng ved rusmedisinske avdelinger og mye LAR. 

Anonymkode: 6893b...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mange som har glemt at man ikke ser de fleste rusavhengige. Det er læreren til barnet ditt, legen, naboen, postmannen, og til og med ditt eget barn. Denne tørka gjør heller ikke at noen av oss slutter, vi tar det vi får tak i. 

Anonymkode: b8d5f...8a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...