Gå til innhold

Hvor strenge tiltak ville du godtatt?


Gjest Sprettballen

Anbefalte innlegg

14 timer siden, Sprettballen skrev:

Helt hypotetisk 

Hvis regjeringen sa at skoler og barnehager åpner tirsdag 14.april hvis befolkningen ville godta strengere tiltak for å kompensere for en eventuell økning i smittefare grunnet åpningen.

Hvor strenge tiltak ville du akseptert? 

(Jeg tenker da på tiltak som for eksempel sporing via telefon, portforbud mellom kl 16 og 05, eller andre strenge tiltak)

Nei til sporing

Nei til portforbud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom skolene og barnehagene hadde åpnet hadde jeg ikke helt sett vitsen med at andre tiltak ble strengere. Jeg trodde nemlig at viruset smittet  hele døgnet, og ikke bare mellom 16 og 06 (eller når et portforbud evt skulle gjelde). 

Anonymkode: c0879...123

Greia med et portfobud i følge kollegaen min er at det skal gjelde forskjellige soner på forskjellige tider, altså at bare noen adresser får være ute av gangen for å handle eller gjøre ærend, sånn at det er mange færre mennesker av gangen ute til samme tid. Det gir mening for da er det lavere smittespredning også pga færre folk av gangen som får gå ut døra. 

Anonymkode: 33fb0...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Katerinaa1998 skrev:

Hva mener du med "noen år"? - de aller fleste blir friske eller dør etter at de har hatt viruset i to uker, så to uker er alt som trengs. Unnskyld om jeg misforstod deg, men "nedstengning i noen år" er ikke lett å tolke på en annen måte.

Jeg tenkte ikke på selve smitten, men på selve lukkingen av hele verden som ser ut til å bli langvarig. De "to ukene" har allerede blitt forlenget en gang til påske, og etter det ligger det allerede i kortene at det blir ennå flere forlengninger. Regjeringen har allerede sagt at man må regne med "titlak" også etter påske. Og sånn går det mot sommeren. Og etter sommeren. Og etter høsten, og sånn går no dagan. Til hele den vestlige verden bryter helt sammen og det ikke går an å få tak i mat, medisiner og annet man trenger lenger.

Anonymkode: 9cfd8...d4b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må du absolutt låne den bort når du er ute da?

Anonymkode: 604ba...7cd

Det har jeg aldri gjort. Men du tar på ting når du er ute, som andre har tatt på. Det er uunngåelig. Så tar du på telefonen etterpå. Da kan du ha fått smitte på telefonen.

Endret av Villfisker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker hansker når jeg er ute, og tar kun på mobilen uten hansker (for da er jeg ren under, spriter mellom hanskebytte og tar ikke på noe uten hansker) eller med helt rene hansker - og når jeg kommer hjem vasker jeg den med desinfiserende spray som dreper 99,99% av bakterier og slikt, og etterpå med universalspray. Gått fint så langt. 

(Er ute en gang i uken/annenhver på apotek og noen av gangene går vi/en av oss innom butikken om vi trenger noe. Heldigvis får vi ikke rare blikk, for alle i området vet at vi hamstrer ellers også. Dvs. jeg er kronisk syk, så storhandler alltid de gangene jeg i det hele tatt er i stand til det. Ikke sånn tømmer butikken for noe altså, men har mye av alt vi trenger.)

Anonymkode: 52cc7...503

Har ikke tilgang på desinfeksjonsmidler. Siden noen andre kjøpte mer enn de trenger. 

Leit at du er syk. Håper du slipper å bli smittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

Takk for svarene alle sammen.

Jeg ser at mange misforsto spørsmålet, og det var sikkert litt uklart formulert.

Jeg burde skrevet: "hvor mye av bevegelsesfriheten og privatlivet ville du frivillig ofret for å få gjenåpnet skoler og barnehager " 

Jeg måtte tenke rundt dette før jeg kunne svare på mitt eget spørsmål.

Jeg trodde jeg ville ofret ganske mye for barnas skyld, men jeg må innrømme at jeg ikke var så uselvisk som jeg trodde jeg ville være .

Jeg tenker at hvis åpning av skoler og barnehager er avhengig av kompromiss fra resten av befolkningen, er det i utgangspunktet ikke trygt nok å gjenåpne dem.

Hvis jeg frivillig skulle ofret mye mer av bevegelsesfriheten min, skulle det vært av nødvendighet, ikke som et kompromiss.

 

Hvis bevegelsesfriheten ble innskrenket av nødvendighet ville jeg derimot godtatt mye frivillig.

Jeg ville hatt problemer med portforbud, hvis definisjonen på portforbud var innenfor egen ytterdør.  (Isolasjon)

Sonebasert bevegelsesfrihet ville jeg derimot ikke hatt problemer med.

Men sonebasert bevegelsesfrihet mener jeg at vi kun kunne beveget oss fritt innenfor definerte soner.  En sone kan for eksempel være x meter omkrets fra eget hjem, innenfor egen hage/bakgård, egen  by/tettsted, eller innenfor egen bydel. Det er mange muligheter for soneinndeling.  Eneste tillatte grunn til å bevege seg utenfor egen sone vil være jobb, nødvendig handling og nødvendig omsorg for familiemedlemmer.

Sporing med app ville jeg godtatt hvis sikkerheten var godt ivaretatt.

Ellers har jeg så lite fantasi at jeg ikke klarer å se for meg hvilke andre tiltak som kan være aktuelt å iverksette.  :)

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Villfisker skrev:

Har ikke tilgang på desinfeksjonsmidler. Siden noen andre kjøpte mer enn de trenger. 

Leit at du er syk. Håper du slipper å bli smittet.

Hmm. På Europris selger de en spray som heter "Vital". Den finnes i to farger, blå og lilla, og den lilla er desinfiserende. De hadde masse av den her i går. Ellers er jo antibakteriell zalo også ok. Klorin kan brukes til noe, men kanskje ikke mobil.

Vi var heldige og hadde antibac fra før av fordi jeg må unngå influensa og omgangssyke også, så vi har også fylt i deler av en antibacflaske i en universalspray og litt håndsåpe for å kunne bruke på håndtak og slikt. Vet ikke hvor effektivt det er, men det må vel være bedre enn uten tenkte jeg. 

Takk for omtanken. ❤️ 

Anonymkode: 52cc7...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hmm. På Europris selger de en spray som heter "Vital". Den finnes i to farger, blå og lilla, og den lilla er desinfiserende. De hadde masse av den her i går. Ellers er jo antibakteriell zalo også ok. Klorin kan brukes til noe, men kanskje ikke mobil.

Vi var heldige og hadde antibac fra før av fordi jeg må unngå influensa og omgangssyke også, så vi har også fylt i deler av en antibacflaske i en universalspray og litt håndsåpe for å kunne bruke på håndtak og slikt. Vet ikke hvor effektivt det er, men det må vel være bedre enn uten tenkte jeg. 

Takk for omtanken. ❤️ 

Anonymkode: 52cc7...503

Antibakteriell zalo har jo ingen effekt mot virus, bruk vanlig zalo. Sterkere såpe tar knekken på viruset.

Anonymkode: 9cfd8...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katerinaa1998
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tenkte ikke på selve smitten, men på selve lukkingen av hele verden som ser ut til å bli langvarig. De "to ukene" har allerede blitt forlenget en gang til påske, og etter det ligger det allerede i kortene at det blir ennå flere forlengninger. Regjeringen har allerede sagt at man må regne med "titlak" også etter påske. Og sånn går det mot sommeren. Og etter sommeren. Og etter høsten, og sånn går no dagan. Til hele den vestlige verden bryter helt sammen og det ikke går an å få tak i mat, medisiner og annet man trenger lenger.

Anonymkode: 9cfd8...d4b

De to ukene jeg snakker om er en to ukers isolasjon av hele samfunnet, og det har ikke hendt i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Villfisker skrev:

Det har jeg aldri gjort. Men du tar på ting når du er ute, som andre har tatt på. Det er uunngåelig. Så tar du på telefonen etterpå. Da kan du ha fått smitte på telefonen.

Javel, men hvorfor  du ta på telefonen mens du er ute, eller rettere sagt i perioden fra du har tatt på ting til du får vasket hendene igjen? Det er faktisk frivillig å ta telefonen om det ringer, selv om enkelte tydeligvis ikke tror det. Det er også mulig å leve uten Facebook en halvtimes tid.

Anonymkode: 604ba...7cd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Villfisker skrev:

Ikke tale om. Den er en vanvittig smittespreder. Jeg tar ikke telefonen med ut. Da kan jeg ikke bruke den hjemme. 

En mobil oppbevart i en lukket lomme i jakken utgjør ingen smitterisiko. Legg mobilen i lommen og dra igjen glidelåsen på lommen før du går ut. Gjør det du skal utendørs, om det er å gå i butikken eller på apoteket, kaste søppel eller hva som helst annet.

Når du kommer inn igjen hjemme så vasker du hendene godt og grundig og tar ut mobilen. Hvordan blir mobilen en smittekilde i dette tilfellet?

Endret av Lille-pus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i et land med totalt portforbud. Vi har ikke noe særlig valg. Handler ikke om å "godta" eller ikke. Vi får absolutt ikke gå på skogtur eller kjøre noe sted for å gå i fjellet, for om vi krasjer på vei til skogen eller brekker ankelen i fjellet, blir vi en byrde for helsevesenet.

Men ja, jeg godtar det. Det går helt fint. 

Anonymkode: 227de...df7

Så det vil si at dere må være inne 24 i døgnet? Får dere lov å gå på butikken å handle?

Anonymkode: 85b91...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville godtatt så strenge tiltak som myndighetene mener en nødvendig.

Anonymkode: ff64c...6aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil godta det som skulle til for å stanse spredningen. Jeg har full tillit til styresmaktene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Villfisker skrev:

Det har jeg aldri gjort. Men du tar på ting når du er ute, som andre har tatt på. Det er uunngåelig. Så tar du på telefonen etterpå. Da kan du ha fått smitte på telefonen.

Men vask den da, med litt sterkere såpe. Eller ta en tynn plastpose rundt som fungerer som et deksel, så tar du den av og kaster når du skal inn og vaskere hendene.

Anonymkode: 9cfd8...d4b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Antibakteriell zalo har jo ingen effekt mot virus, bruk vanlig zalo. Sterkere såpe tar knekken på viruset.

Anonymkode: 9cfd8...d4b

Det er jo fortsatt zalo (= såpe), men den har ekstra ingredienser i tillegg til vanlig zalo-ingredienser. Men jeg vasker den også med universalspray/antibakteriell spray (som også har såpe). Man kan ikke vaske mobilen under rennende vann i vasken (iallefall ikke den jeg har), og følgelig utgår da såpe som må skylles av.

Anonymkode: 52cc7...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 3.4.2020 den 19.43, AnonymBruker skrev:

Skal jeg forstå deg slik at det er sånn du vil ha det?
Og hvor lenge skal da dette portforbudet vare? Til man har en vaksine, tidligst om halvannet år?

Anonymkode: 604ba...7cd

Hæ? Nei. Jeg vil ikke ha det sånn, men jeg vil heller ha det sånn enn at smitten skal spre seg i rekordfart og ta livet av mange mennesker. 

Det skulle vart til smittetallene gikk drastisk nedover, deretter slippes kontrollert opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
På 4.4.2020 den 13.25, Lille-pus skrev:

En mobil oppbevart i en lukket lomme i jakken utgjør ingen smitterisiko. Legg mobilen i lommen og dra igjen glidelåsen på lommen før du går ut. Gjør det du skal utendørs, om det er å gå i butikken eller på apoteket, kaste søppel eller hva som helst annet.

Når du kommer inn igjen hjemme så vasker du hendene godt og grundig og tar ut mobilen. Hvordan blir mobilen en smittekilde i dette tilfellet?

I mine lommer blir den det. Åpne lommer.  Umulig å skjerme den helt. Men jeg går uansett ikke mer ut enn jeg må. Trener og «går tur» hjemme på stuegulvet. Turstiene er fulle av folk som ikke holder tilstrekkelig avstand, så jeg er nesten ikke ute uansett. Holder stor avstand til folk, og er nøye med håndvask. Besøker ingen, og ingen får komme på besøk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
På 4.4.2020 den 14.25, AnonymBruker skrev:

Men vask den da, med litt sterkere såpe. Eller ta en tynn plastpose rundt som fungerer som et deksel, så tar du den av og kaster når du skal inn og vaskere hendene.

Anonymkode: 9cfd8...d4b

Orker ikke. Har uansett ikke noe behov for telefonen, nå som alt står stille. Mye lettere å la den ligge hjemme, de får gangene jeg er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.4.2020 den 14.23, Honey Dew skrev:

Vil godta det som skulle til for å stanse spredningen. Jeg har full tillit til styresmaktene.

Vi kommer ikke til å kunne stanse spredningen. Poenget nå er at man begrenser den så helsesystemet ikke knebler og man får rustet opp systemet sånn at det ikke blir tilstander som i Italia der de ikke har kapasitet til å ivareta alle. Viruset vil spre seg uansett når man åpner opp samfunnet, og det er ikke noe vi kommer unna. 

Anonymkode: 2a86f...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...