Gå til innhold

Hvor strenge tiltak ville du godtatt?


Gjest Sprettballen

Anbefalte innlegg

26 minutter siden, Sprettballen skrev:

Helt hypotetisk 

Hvis regjeringen sa at skoler og barnehager åpner tirsdag 14.april hvis befolkningen ville godta strengere tiltak for å kompensere for en eventuell økning i smittefare grunnet åpningen.

Hvor strenge tiltak ville du akseptert? 

(Jeg tenker da på tiltak som for eksempel sporing via telefon, portforbud mellom kl 16 og 05, eller andre strenge tiltak)

Smittetallene øker, så det går mot portforbud og militær unntakstilstand etter hvert.

Anonymkode: 9cfd8...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde godtatt portforbud, og hvis situasjonen eskalerte helt sinnsykt så vi fikk mange kanskje femti hundre tusen dødsfall så hadde jeg kunnet godta sporing via telefon for de med påvist smitte for å kartlegge hvem den hadde vært i nærheten av, men ikke sånn som situasjonen er nå. Personvern er viktig, men ikke viktigere enn å redde befolkningen om det går mot dommedag for hele Norge. 

Anonymkode: 33fb0...52c

Dommedag? Du er klar over at det dør 40 000 hvert eneste år i dette landet, det er 110 hver eneste dag. 

Anonymkode: db940...01c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke godta appen, men har ikke tenkt å protestere eller klage på andre tiltak dersom de virker rimelige og fornuftige. En tydelig forklaring på hvordan virkemiddelet skal kunne fungere for å nå målet er nødvendig. 

De tiltakene vi har, har allerede begrenset livet vårt og "ødelagt" mange planer som egentlig var nødvendige. Men alternativet er verre. 

Anonymkode: 0b945...8e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde flyttet på hytta (i samme kommune) om det hadde kommet portforbud. Hytta ligger i skogen, uten naboer så der kan jeg være ute.

Er til dels alvorlig psykisk syk, og helt avhengig av å komme meg ut. Veldig begrenset med behandling da jeg til vanlig har 3 terapi timer i uka, bruker da ikke medisiner, men nå har jeg måttet hente ut vival igjen.

Ellers kommer jeg IKKE til å laste ned appen så lenge det ikke blir påbudt. Jeg stoler overhodet ikke på myndighetene. Ikke at jeg tror de tenker å misbruke den, men det er for mange "Ups!" og "uhell" hos myndighetene. Se bare på NAV saken, de mener alvorlig at skandalen vanskelig kunne vært unngått. 

Så nei, hadde ikke godtatt strender tiltak enn nå dersom jeg hadde hatt mulighet til å "snike" meg unna uten å utgjøre smitterisiko. 

 

Anonymkode: 3b7ba...f6b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller dø enn å være inne i flere uker. Det er grenser for hva man kan gjøre.

Endret av Kågebruker
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den appen er jo veldig suspekt, de vil ikke åpne kildekoden en gang, så man kan jo spørre seg hva de skjuler. 

Anonymkode: 2b93f...aaa

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjør ikke så mye annet enn å gå på jobb (helsevesenet) og på butikken nå uansett. Trener utendørs et par dager i uka noe som er anbefalt, og ellers trener jeg inne. Strengere regler vil derfor ikke påvirke livet mitt nå i stor grad uansett. Jeg har innstilt meg på at livet blir som dette i alle fall til over sommeren.  

Anonymkode: dcdf3...070

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Smittetallene øker, så det går mot portforbud og militær unntakstilstand etter hvert.

Anonymkode: 9cfd8...d4b

Portforbud på døgnbasis med militær ombringing av matvarer vil nok ganske snart bli nødvendig enten vi liker det eller ei. Jeg synes det blir en liten pris å betale. Mer problematisk blir det dersom de militære kan avrette folk innendørs etter eget forgodtbefinnende, litt skummelt blir det også om en aksepterer dødsstraff straks noen beveger seg utendørs. Pårørende bør heller ikke stilles til ansvar for brudd gjort av slektninger.

Anonymkode: 3af94...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dommedag? Du er klar over at det dør 40 000 hvert eneste år i dette landet, det er 110 hver eneste dag. 

Anonymkode: db940...01c

Jeg mente ikke bokstavelig talt dommedag. Bare at om tallene eskalerer veldig ekstremt. 

Anonymkode: 33fb0...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Portforbud på døgnbasis med militær ombringing av matvarer vil nok ganske snart bli nødvendig enten vi liker det eller ei. Jeg synes det blir en liten pris å betale. Mer problematisk blir det dersom de militære kan avrette folk innendørs etter eget forgodtbefinnende, litt skummelt blir det også om en aksepterer dødsstraff straks noen beveger seg utendørs. Pårørende bør heller ikke stilles til ansvar for brudd gjort av slektninger.

Anonymkode: 3af94...531

Tror dere virkelig det? En kollega sier også dette, men jeg syns det høres overdrevent ut. Men jeg har ikke peiling jeg altså. Men det er vel bare Kina som har hatt militær unntakstilstand og såvidt jeg vet ingen land med militær ombringing av matvarer, eller butikken kun åpen for enkelte adresser av gangen som min kollega også sier han tror kommer. 

Anonymkode: 33fb0...52c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil ikke godta appen, men har ikke tenkt å protestere eller klage på andre tiltak dersom de virker rimelige og fornuftige. En tydelig forklaring på hvordan virkemiddelet skal kunne fungere for å nå målet er nødvendig. 

De tiltakene vi har, har allerede begrenset livet vårt og "ødelagt" mange planer som egentlig var nødvendige. Men alternativet er verre. 

Anonymkode: 0b945...8e3

En obligatorisk app som til en hver tid forteller hvor mobilen befinner seg, samt plikt til å bære mobilen på seg, burde innføres uavhengig av smittesituasjonen. Appen kan gjøre myndighetene til å spore en hver bevegelse, og det må da være bra, særlig for å komme kriminaliteten til livs.

Anonymkode: 3af94...531

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

En obligatorisk app som til en hver tid forteller hvor mobilen befinner seg, samt plikt til å bære mobilen på seg, burde innføres uavhengig av smittesituasjonen. Appen kan gjøre myndighetene til å spore en hver bevegelse, og det må da være bra, særlig for å komme kriminaliteten til livs.

Anonymkode: 3af94...531

Fascisme

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Smittetallene øker, så det går mot portforbud og militær unntakstilstand etter hvert.

Anonymkode: 9cfd8...d4b

😂😂😂

Anonymkode: 2a86f...44b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror dere virkelig det? En kollega sier også dette, men jeg syns det høres overdrevent ut. Men jeg har ikke peiling jeg altså. Men det er vel bare Kina som har hatt militær unntakstilstand og såvidt jeg vet ingen land med militær ombringing av matvarer, eller butikken kun åpen for enkelte adresser av gangen som min kollega også sier han tror kommer. 

Anonymkode: 33fb0...52c

Selvsagt ikke. Vi kan når som helst slå av alt av tiltak og gå tilbake til et fungerende samfunn. Folk dør i høyere grad enn vanlig, men det skjer uansett i disse tider.

Anonymkode: 90f54...402

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror dere virkelig det? En kollega sier også dette, men jeg syns det høres overdrevent ut. Men jeg har ikke peiling jeg altså. Men det er vel bare Kina som har hatt militær unntakstilstand og såvidt jeg vet ingen land med militær ombringing av matvarer, eller butikken kun åpen for enkelte adresser av gangen som min kollega også sier han tror kommer. 

Anonymkode: 33fb0...52c

Dersom det blir aktuelt med portforbud må vel alle butikker, også matbutikkene, stenge og ytterdørene sperres fysisk for å hindre brudd på portforbudet. Da må noen levere mat, og det kan gjøres av dem som likevel skal holde vakt. Portforbudet vil trolig vare lenge (flere år).

Anonymkode: 3af94...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva ville poenget vært for meg? Om jeg sitter inne eller er ute, er det fortsatt bare meg her.

Jeg kan neppe smitte trærne her, eller de smitte meg.

Anonymkode: 90f54...402

Sier ikke at det nødvendigvis ville ha vært et poeng for deg. Mener bare at du ikke støtter et tiltak hvis du bryter det selv.

Anonymkode: ee2c0...ff2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En obligatorisk app som til en hver tid forteller hvor mobilen befinner seg, samt plikt til å bære mobilen på seg, burde innføres uavhengig av smittesituasjonen. Appen kan gjøre myndighetene til å spore en hver bevegelse, og det må da være bra, særlig for å komme kriminaliteten til livs.

Anonymkode: 3af94...531

No way! 

 

AFa.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Helena0102 skrev:

No way! 

Hva vil du skjule? Den som ikke gjør noe ulovlig, har sjelden behov for å skjule det.

Anonymkode: 3af94...531

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sier ikke at det nødvendigvis ville ha vært et poeng for deg. Mener bare at du ikke støtter et tiltak hvis du bryter det selv.

Anonymkode: ee2c0...ff2

Selvsagt støtter jeg det, da det har betydning for andre enn meg. Om alle bodde som meg, hadde ikke porforbud eksistert. Det er self myntet på de som bor tettere enn det jeg gjør.

Anonymkode: 90f54...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Selvsagt støtter jeg det, da det har betydning for andre enn meg. Om alle bodde som meg, hadde ikke porforbud eksistert. Det er self myntet på de som bor tettere enn det jeg gjør.

Anonymkode: 90f54...402

Da støtter du i beste fall et portforbud med unntak. Du støtter ikke portforbud for deg selv.

Anonymkode: ee2c0...ff2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...