Gå til innhold

Har ikke folk buffer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 13.3.2020 den 18.04, AnonymBruker skrev:

Det er forskjell på å "ikke ha mulighet" og å "ikke være i stand til".

Alle i Norge har mulighet til å spare. Noen er ikke i stand til det. Det er deres egen feil, uansett hva og hvem de skylder på.

Anonymkode: 7b8e1...1a1

Spørsmålet er jo bare "Hva skal de spare av?"

Skal de slutte å spise og spare matpengene?

Skal de bo i gapahuk i skogen og spare boutgifter?

 

Anonymkode: 9047f...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 13.3.2020 den 15.37, AnonymBruker skrev:

Alle har råd til en buffer - det handler bare om prioriteringer. Vi bor i et av verdens rikeste land. Har du ikke buffer, da har du prioritert feil, så enkelt er det.

Anonymkode: f25ef...d50

Dette er så langt fra sannheten.. 

Anonymkode: 2c3af...c6c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er student med katt. Mye av sparepenger har gått på behandling av kronisk sykdom hos kattene (har 2 fra samme kull), og tannlegeregninger. "Bufferen" jeg har er tiltenkt kattene som går på kontroll en gang i halvåret.

Jeg lever litt fra hånd til munn kan du si. Jeg leier dyrere enn jeg burde (pga katt). Men når man først har tatt ansvar for liv, så gjør man det skikkelig. Jeg var ganske ung når jeg fikk dem, og det var ganske spontant kjøp. (de er 7 år nå, skremmende nok de eldste nålevende kattene fra oppdretter, vær skeptisk til kjøp av rasekatt folkens, prioriter helse)

 

Anonymkode: eca85...d81

Takk for at du deler og passer på kattene dine:) Dette er grunn for å ikke ha buffer i min bok. Som du selv sier, når man har tatt på seg ansvaret så gjør man det skikkelig. Skulle ønske alle som skaffet seg dyr tenkte som deg!

Anonymkode: b3ff8...bec

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er visst litt naiv, for trodde alle hadde buffer jeg. Men skjønner jo nå av å lese trådene her inne, at sånn er det visst ikke. Men det er jo litt varierende grad av behov også, er man privat ansatt eller offentlig ansatt, eller er man selvstendig/konsulent. Med sistenevnte så øker jo behovet. 

Både jeg og min samboer er begge konsulenter, og dermed mer sårbar. Så vi er nødt til å ha en buffer. Men hadde vi vært to offentlige ansatte hadde jo behovet vært mindre. 

Men at det blir krise etter en halv uke med stillstand både skremmer og overrasker meg. Men skjønner jo nå at bildet er litt mer nyansert enn jeg trodde. 

Anonymkode: b3ff8...bec

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/13/2020 at 1:06 PM, AnonymBruker said:

Har folk bare ikke tenkt over dette før realiteten slo dem i fleisen nå? 

Anonymkode: eed79...d86

Jeg har ikke buffer, og har ikke mulighet til det heller. Må betjene gjeld, og leve, så da må jeg droppe ferier og sparing. Ikke umulig at noe lignende er gjeldende for flere mennesker også.

Anonymkode: 89e4f...277

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym Bruker skrev:

Her var det mye tullprat !.    Undres på hva du bygger din informasjon,  og om  du kan trekke noen samanligninger med FØR og NO ?

Idag flytter de fleste inn i nøkkelferdige boliger,  men tidligere så måtte folk flest bygge mye av boligene sin sjølve.   Folk flest var langt mer sjølvhjelpte tidligere, og kravmentaliteten lå på eit mye lavere nivå.

Sjølv bygde eg bolig når eg var 27 år gammel, og det meste bassert på egeninnsats.   Det var på den måten dei fleste fikk seg eit sted å bo på 60-70, og del 80 talet.   Annonser : "Bil til salgs grunnet husbygging"  ser du ikkje mange av nå.    Nei tidligere var det de ferreste så hadde råd til ny bil, men måtte reparere på sin gamle bruktbil til de fekk råd.     

Jesus christus, hva er det du skal frem til? Du skriver jo ting som jeg også skriver og kommer med at det er tullprat.

 

Er det d at det er strammere økonomi nå en for 30 år siden? det er nogså almen kunnskap skulle jeg tro. Mange yrkesgrupper har stått stille når det gjelder lønn. Er det nytt for deg? Dette er ikke alle, men ganske mange.

 

Alt som har med bolig å gjøre har steget veldig. Det du fikk lov til å bygge før har du ikke lov til å gjøre nå. Kan ikke sammenligne bilpriser og bolig. Bil produseres billigere, hus motsatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.3.2020 den 13.06, AnonymBruker skrev:

Samme dag som meldingen kom om at Norge «stenger ned» spredte panikken seg om økonomien i de mange hjem. Men har ikke folk buffer lenger? Dette var jo helt vanlig før, og blir anbefalt å ha? Uavhengig av corona, man kan miste jobben, man kan bli syk, renta kan øke, man kan havne i andre situasjoner som påvirker økonomien. Har folk bare ikke tenkt over dette før realiteten slo dem i fleisen nå? 

Anonymkode: eed79...d86

Folk er i forskjellige situasjoner.

Jeg skal innrømme at det er en del situasjoner der jeg har tenkt: Virkelig? Har dere ikke buffer???? 
Også er det noen situasjoner som jeg har tenkt: Trenger dere hjelp??? Noe jeg kan gjøre for dere????

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har buffer på ca. 6 månedslønninger, ikke at det er så viktig da jeg bor i distriktet, og har svært lave utgifter, slik at sparekonto og investeringer er langt høyere enn det... 

Men når det er sagt, så blir det direkte virkelighetsfjernt å tro at alle har samme sparemuligheter som jeg og du har. Da bor du faktisk i en egen boble, og må komme deg ut for å se hvordan folk flest lever. 

Det er enorm forskjell fra generasjon til generasjon, og hvor du lever, samt hva du jobber med. Kjenner mange jevnaldrede som lever fra lønning til lønning, da alle pengene går til bolig. transport, osv. 

Og når det er sagt, så varer ikke en bufferkonto evig. 

Anonymkode: 1954b...c01

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2020 den 13.10, Nuttery skrev:

Tilsynelatende ikke. Jeg blir helt skremt av alle de som annonserer at nå knekker hele luftslottet sammen pga dette.

Til syvende og sist føler jeg det handler om å ha et realistisk forhold til livets realiteter, mange av dem du beskriver. Sykdom, renteøkning, miste jobben, skade på bolig eller inventar osv. Livet går ikke alltid på skinner, og det må man planlegge for! 

Så jeg syntes jo det er ganske skummelt at så mye knekker sammen for noen dager, potensielt uker/måneder uten lønn.

skremt og forbauset jeg og over hvor mange godt voksne som ikke har buffer. Forstår at deltidsansatte eller nyetablerte unge ikke har det. Og personer i yrker med dårlig inntekt. Men voksne med god økonomi? 

Vokste opp med en alenemor med mangel på økonomisk sans. Da jeg sa jeg har buffer på 100 000 for noen mnd siden spurte hun hvorfor?! Hun har aldri hatt det. Nja arbeidsløshet, sykdom, flere uforutsette store regninger +++ Jeg har stått i vanskelige situasjoner før, økonomisk trygghet er viktig for meg. Det er en trygghet å vite at jeg kan klare meg resten av året om det blir problemer på nav nå. Jeg kan også greier meg på veldig lite om jeg vil, siden jeg var i en veldig tøff økonomisk situasjon for mange år siden. Den erfaringen er god å ha nå. Jeg tjener ikke godt, men uansett hvor trangt det er rører jeg ikke bufferen. Den er forbeholdt krisen som denne. 

Anonymkode: 73c5e...e0d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2020 den 17.28, AnonymBruker skrev:

Jeg klarte å spare opp en buffer som student, men måtte selvsagt leve ekstremt sparsommelig.

Siden har inntektene økt, men også utgiftene, ved kjøp av bolig etc. Men det har jeg hatt et bevisst forhold til, og ville ikke «makse» boliglånet og kjøpe noe jeg akkurat hadde råd til. Jeg nøyde meg med noe jeg kunne fint klare å betale selv med en flerdobling av renta. 

Syns det er skummelt hvor dårlig forberedt folk er på endringer i økonomien. 

Anonymkode: 734bb...86a

DETTE!!

Anonymkode: 73c5e...e0d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk mer eller mindre over natta mister 40% av inntekta si, så skal du ha en jævlig stor buffer for å kunne håndtere det. Ja, flott med buffer. Men den skal være ganske feit for å kunne gå gjennom dette uten problemer.

En som tjener 800.000 i året får plutselig inntekta redusert til 600.000 i 20 dager (6G), for deretter å gå ned til 375.000 etter 20 dager. Dvs. man taper 425.000,- i året ved å gå permittert, dvs. ca. 35.000,-. brutto i måneden.

 

Anonymkode: b49a5...cd4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2020 den 19.11, Chizue skrev:

Vi hadde, inntill januar.. For den måneden måtte vi ut med ny vaskemaskin, uka etter strøk både stekeovn og kjøleskap 🙄

Max uflaks! Huseier var ikke til noe særlig hjelp heller, etter 4 dager uten kjøleskap og stekeovn, kastet vi ut det ødelagte og kjøpte inn nye hvitevarer og det blir med oss på lasset når vi en dag flytter. 

Men ja.... Der røk bufferen, i februar knakk samboer en tann, så resten av det lille vi hadde av buffer strøk med hos tannlegen 😔

Samme skjedde her med tanna, kan man bygge opp en knekt tann eller må man bytte den evt. få krone på?

Anonymkode: 04166...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når folk mer eller mindre over natta mister 40% av inntekta si, så skal du ha en jævlig stor buffer for å kunne håndtere det. Ja, flott med buffer. Men den skal være ganske feit for å kunne gå gjennom dette uten problemer.

En som tjener 800.000 i året får plutselig inntekta redusert til 600.000 i 20 dager (6G), for deretter å gå ned til 375.000 etter 20 dager. Dvs. man taper 425.000,- i året ved å gå permittert, dvs. ca. 35.000,-. brutto i måneden.

 

Anonymkode: b49a5...cd4

En med 800 000 i inntekt har ekstra gode muligheter til å planlegge for en vinterdag. Det dreier seg ikke bare om buffer, men hvilke faste kostnader man tar på seg.

Endret av Tarmegenbolle
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahaha man merker godt ut i fra innleggene som har kommet her i det siste at de som jobber, er nå hjemme på dagtid. For du som er opprørt av at folk ikke har buffer, har vel jobb du, er frisk og god lønn. Da er alt mulig. Den eneste bekymring du har nå at du hever ikke kr 800.000 i året, men bare kr 600.000,- Det er litt verre å gå fra lite penger til ingenting vel.... 

Anonymkode: 81da2...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skjønne man stiller spørsmålet til de som har masse dyre forbruksartikler, biler, hus etc. Der er det nok rom for mer buffer om man hadde senket kravene litt..

Jeg kunne jo har brukt adskillig mer penger til dyrere bolig med dertil oppussing/dyrt interiør og dyr bil. Istedet har jeg nøyd meg med mindre og lavere standard i bytte mot en større bufferkonto. Med 1 mill i bufferkonto har jeg all verdens friheter i dagliglivet og eventuelle kriser. Setter mer pris på det enn dyrt hus og bil. 

Anonymkode: c0246...426

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan skjønne man stiller spørsmålet til de som har masse dyre forbruksartikler, biler, hus etc. Der er det nok rom for mer buffer om man hadde senket kravene litt..

Jeg kunne jo har brukt adskillig mer penger til dyrere bolig med dertil oppussing/dyrt interiør og dyr bil. Istedet har jeg nøyd meg med mindre og lavere standard i bytte mot en større bufferkonto. Med 1 mill i bufferkonto har jeg all verdens friheter i dagliglivet og eventuelle kriser. Setter mer pris på det enn dyrt hus og bil. 

Anonymkode: c0246...426

Enig. De som har to inntekter, relativt høy lønn, dyr bolig og dyre biler synes jeg ikke synd på. Da velger man selv hvordan man vil prioritere (helt ok å ikke prioritere buffer, men så er det litt kjedelig akkurat nå). De jeg tenker på er alene forsørgere og par hvor begge har lave inntekter. Der håper jeg virkelig det blir satt inn tiltak så de får hjelp i denne vanskelige situasjonen. 

Anonymkode: b3ff8...bec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
På 13.3.2020 den 18.58, AnonymBruker skrev:

Man må være både litt dum og litt priviligert for å skrive noe sånt. Det er ikke noe hemmelighet at de siste seks åra har velstanden gått til de rike, på bekostning av de fattige. Noe av det første blå-blå regjering gjorde var å myke opp tilgangen til bruk av vikariater og midlertidige ansettelser. Dette gjorde arbeidshverdagen til mange ufaglærte mer utrygg, mens næringslivet gnei seg i henda. Deretter fulgte de opp med minske tilgangen til dagpenger, for det med variabel inntekt/pauser i ansettelsesforhold. Dette har presset gruppa ytterligere, og mange har rett og slett ikke penger til å legge seg opp noen buffer. Og dette er den samme gruppa som først mister jobben nå, fordi de har ingen rettigheter på jobben sin, med en gang krisa kommer, derfor er dette et problem allerede nå. 

Selv er jeg ufaglært og lavtlønnet, men har hatt flaks og frekkhet nok til å få grafset til meg en fast kontrakt, og har en ryddig økonomi med en liten buffer. Jeg ser at det er ingen selvfølge at jobben min overlever denne krisa, men jeg har rett på dagpenger, og lave nok inntekter til at jeg kan leve på det en periode, og jeg følger meg veldig priviligert akkurat nå. Kunne ikke falle meg inn å prøve å godte meg over folk med litt mindre flaks enn meg. 

Anonymkode: aba7a...dda

  Du har eit poeng i at velstanden de siste årene har vert ulikt fordelt mellom fattige og rike, og  samtidige som vi har fått  flere fattige så har antall rike økt   i omfang.   Noe av det første de blå . blå gjorde var å endre på arbeidsmiljøloven, og satte den mange år tilbake i tid.    På midten av 90 tallet ble mange hundre norske arbeidstagere  kastet på dør til fordel for utenlansk  midlertidige ansettelser på sosial dumping.     Mange som satt  i  godt  betalte skjerma stillinger ga klart utrykk for at de synes det var heilt greitt  å få noen rimlige polakker å renovere badet til fordel å nytte nordmenn.   Mange useriøse firma vokste opp  rundt omkring i landet,    og det blei etterhvert  desse mange norske  håndverksarbeidere  skulle konkurere med på  arbeidsmarkede.    Konsekvensen er blitt at en hel genrasjon  norske ufaglærte  håndeverksarbeidere  mistet inngangsbillett  til arbeidsmarkede   

       

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme skjedde her med tanna, kan man bygge opp en knekt tann eller må man bytte den evt. få krone på?

Anonymkode: 04166...1dc

Spørs hvordan den er knekt, om den er knekt rett av ved rota, så kan den bygges opp med stift.
Er halve knekt av, så kan du fylle på og bygge opp på den måten, men er tannen veldig skadet, så er krone best. I verstefall bygger du den opp igjen og pga svakheter i tanna, så knekker den en annen plass x)
Det må du bare høre med tannlegen om ^_^

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2020 den 15.37, AnonymBruker skrev:

Alle har råd til en buffer - det handler bare om prioriteringer. Vi bor i et av verdens rikeste land. Har du ikke buffer, da har du prioritert feil, så enkelt er det.

Anonymkode: f25ef...d50

😂😂😂 herregud for en ekkel og virkelighetsfjern  holdning. Let them eat cake! 

Anonymkode: 24189...a59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...