Gå til innhold

Har ikke folk buffer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg klarte å spare opp en buffer som student, men måtte selvsagt leve ekstremt sparsommelig.

Siden har inntektene økt, men også utgiftene, ved kjøp av bolig etc. Men det har jeg hatt et bevisst forhold til, og ville ikke «makse» boliglånet og kjøpe noe jeg akkurat hadde råd til. Jeg nøyde meg med noe jeg kunne fint klare å betale selv med en flerdobling av renta. 

Syns det er skummelt hvor dårlig forberedt folk er på endringer i økonomien. 

Anonymkode: 734bb...86a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alle har råd til en buffer - det handler bare om prioriteringer. Vi bor i et av verdens rikeste land. Har du ikke buffer, da har du prioritert feil, så enkelt er det.

Anonymkode: f25ef...d50

Ja tenk om ting var så enkelt. Du er veldig kunnskapsløs, eller ignorant, velg og vrak 

Anonymkode: 7d651...4bc

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alle har råd til en buffer - det handler bare om prioriteringer. Vi bor i et av verdens rikeste land. Har du ikke buffer, da har du prioritert feil, så enkelt er det.

Anonymkode: f25ef...d50

Kvalmt svar

Anonymkode: 70300...c84

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alle vet at det er lurt å ha en buffer

Nei, alle har ikke det. Mange har ikke mulighet til å spare opp, noen har nettopp brukt den (eksen måtte nettopp ha ny varmtvannstank). 

Det er ganske mange som lever fra hånd til munn, og som ikke får lov å spare en krone, for da stopper nav stønadene.

Mange må prioritere psykisk og fysisk helse over sparing. 

De som ikke skjønner at ikke alle har mulighet til spare, at det ikke handler om å "bare prioritere bedre" har for mye penger og for lite empati 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har buffer på ca 2-3 månedslønner og klarer generelt sett oss på 1 lønning når vi har avdragsfrihet. Vi klarer oss på mannens lønning hvis vi må, og tok høyde for dette da vi tok opp lånet på huset. 2 mill under det banken gav oss. Har også bsu som kan gå inn i lånet hvis behov. 

 

Vi har vært nøye på å sikre oss "for a rainy day" siden vi kjøpte huset for 2,5 år siden. Det er helt sinnsykt for meg at ikke folk har tenkt lengre. Forstår de som plutselig har hatt endringer og blitt alene eller lever på smertegrensa økonomisk allerede feks, men ikke familier med begge i utgangspunktet full jobb og som bare har bortprioritert... 

 

Heldigvis for oss så får begge full lønn. Enn så lenge. 

Endret av addict
Skriveleif
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her søkte mannen om dagpenger første uka i januar, med beskjed om 24 ukers behandlingstid. Fortsatt under behandling. Gudene vet hvor mye lenger vi må vente nå pga alle som blir permittert, arb.ledig osv. Så vi har kun én mnds buffer igjen så er det helt tomt. Han har ikke fått ei krone siden desember, så jadda...

Anonymkode: 8cdac...023

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, vi har buffer. MEN, det er fordi vi så heldige at vi er to voksne i helt ok betalte jobber som enn så lenge i livet ikke har vært utsatt for hverken arbeidsledighet, langtids sykdom eller lignende. Veldig stor buffer har vi derimot ikke, men vi har fleksibilitet i lånet og eier endel ting som kan selges ved krise. Vi kommer til å klare oss.

Kjenner utrolig mange som ikke har en krone å gå på. Mest gjennom jobb, men også på privaten har jeg bekjente som er åpne på at de lever fra hånd til munn, og på ingen vis har mulighet til å spare opp noe. Frustrasjonen er ennå større nå som de opplever hamstringen av mat som de ikke har noen mulighet til å gjøre. Rett og slett fordi det står ingen penger på kontoen før ytelsen kommer inn neste gang og man betaler legeregningen, medisinutgiftene, leien, forsikringen om man har kunnet prioritere det++ før resten av smulene blir brukt til mat frem til neste periode. Sånn er det flere titusen som lever i Norge i dag TS. Om du ikke forstår det anbefaler jeg deg å rette opp blikket litt utover din indre vennekrets. Kanskje finnes de til og med, men ikke tør å si noe til deg om du viser slike holdninger?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vanligvis 3x min månedsinntekt på konto. I praksis tilsvarer dette en ordinær lønn, siden jeg har lav inntekt. Men ja, trodde dette var normalt. Er oppvokst i fattigdom (norsk fattigdom) og vet hvordan jeg skal snu på krona og hvor jeg skal knipe. 

Anonymkode: 61493...dce

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har buffer, men bare på 100 000 kr. Om lønningen stopper opp, så holder det for kaaaaanskje 3 mnd. 

Anonymkode: 9ed9a...468

Må innrømme jeg synes det er litt fascinerende å se hvor forskjellig man lever. Jeg har også ca 3 mnd buffer, hele 30000kr. Det hadde sikkert aldri gått for de fleste, så der ser man altså hvor mye bosted, utgifter, levevaner osv har å si. 

Anonymkode: 61493...dce

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Krok1 skrev:

De som ikke skjønner at ikke alle har mulighet til spare, at det ikke handler om å "bare prioritere bedre" har for mye penger og for lite empati 

Det er forskjell på å "ikke ha mulighet" og å "ikke være i stand til".

Alle i Norge har mulighet til å spare. Noen er ikke i stand til det. Det er deres egen feil, uansett hva og hvem de skylder på.

Anonymkode: 7b8e1...1a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle har råd til en buffer - det handler bare om prioriteringer. Vi bor i et av verdens rikeste land. Har du ikke buffer, da har du prioritert feil, så enkelt er det.

Anonymkode: f25ef...d50

Det blir kremdager fremover for dere som liker å harselere med folk. Stå på! 

Anonymkode: 859c3...60e

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en del som faktisk ikke har råd til å spare opp til buffer. Men det er faktisk også mange som prioriterer pengene sine dårlig og som ikke har sett på buffer som viktigere enn finere bil, nye dingser eller fine greier til huset, den ferien de hadde lyst på, turer på lekeland, fancy sportsutstyr osv osv.. er jo bare å se på luksusfellen, er ikke bare fornuftige folk som har lav lønn og spinker og sparer som har problemer med økonomien eller er ufornuftige med pengene sine. Mange tenker nok bare kortsiktig og tenker at det går bra og at noe sånt som skjer nå ikke kunne skjedd.

Selv har jeg stor buffer men jeg vet også at jeg er priviligert som har god lønn og har en samboer som også har god lønn (men samtidig har jeg jobbet hardt for å få utdannelse tross en del psykiske helseproblemer, og jobber hardt for å prestere i jobben og holde meg frisk nok til å jobbe 100%, så det er ikke noe jeg bare har fått tildelt). Akkurat nå har jeg uvanlig stor buffer fordi vi sparer til større leilighet, så har nok til å leve ett år ca. på sparekonto.

Anonymkode: fec2c...9ca

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjell på å "ikke ha mulighet" og å "ikke være i stand til".

Alle i Norge har mulighet til å spare. Noen er ikke i stand til det. Det er deres egen feil, uansett hva og hvem de skylder på.

Anonymkode: 7b8e1...1a1

Nei.

Anonymkode: 23aba...4ef

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei egentlig ikkje, får spare mer når ting går bedre

Anonymkode: ea4f5...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp kjøpt meg leilighet og brukt opp alle sparepengene. Hadde ikke fått kjøpt hvis jeg skulle latt det stå igjen 1-2 månedslønner. 

Men jeg har trygg jobb og jeg har ikke planlagt sommerferie i år grunnet dette kjøpet. Om noe så sparer jeg egentlig penger nå, ved på være hjemme og at renta sannsynligvis blir satt ned. 

Skal prioritere å spare fremfor å pusse opp da. :)

Anonymkode: a954f...5df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er forskjell på å "ikke ha mulighet" og å "ikke være i stand til".

Alle i Norge har mulighet til å spare. Noen er ikke i stand til det. Det er deres egen feil, uansett hva og hvem de skylder på.

Anonymkode: 7b8e1...1a1

Ja, det er forskjell. Nei, alle har ikke mulighet til å spare. 

Skulle gjerne sett noen av dere som insisterer på at det "bare er å" sette dere ned med noen av de som ikke har mulighet til å spare , gå gjennom kroner in og ut, kommunisere med nav og andre instanser og komme med godt informerte råd om hva det skal spares av. Ikke bare mene på et forum, men snakke med menneskene. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle har råd til en buffer - det handler bare om prioriteringer. Vi bor i et av verdens rikeste land. Har du ikke buffer, da har du prioritert feil, så enkelt er det.

Anonymkode: f25ef...d50

Hva i huleste vet du om hva folk har råd til? Har du innblikk i absolutt alles økonomi? Det er så lett å belære de som sliter mens man selv har det ganske så komfortabelt. Du vet ingenting om hvilke jobber alle har, stillingsprosent, sykdommer eller andre problemstillinger de har. Aleneforsørger til en eller flere barn kanskje. Det er ikke lett å få fulltidsjobb om dagen, det er mange om beinet. Jeg er tilkallingsvikar etter å ha mottatt sosial støndad - hvor kravet var å søke jobber, og deretter tiltakspenger i ett og et halvt år. Jeg hadde svært lite å gå på, ikke kunne jeg fylle på sparekonto heller, jeg måtte levere kontoutskrift og oversikt over alle kontoene mine en gang i mnd - hvis de hadde sett at jeg hadde fylt på sparekontoen min så hadde jeg fått mindre utbetalt slik at jeg hadde måttet tømt den uansett for å få penger til husleie og livsopphold. Det var akkurat nok til å dekke dette, jeg måtte sette opp et budsjett for å fordele pengene riktig. Må jo betale leie, strøm, mat, busskort, mobilabonnement, klær (det mest nødvendige som sokker, undertøy, basic t skjorter etter nødvendighet)... Så nei. ALLE har ikke råd til buffer. 

Anonymkode: afa9a...a5b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi levde på en lønning i flere år pga sykdom og klarte mirakuløst å få det til å gå rundt. Det er ikke mange månedene vi har hatt to lønninger så frem til nå så har vi måtte rette opp skjevhetene. Har planer om å spare en buffer, men nå er jo alt usikkert igjen.

Anonymkode: 3ef90...26c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig må mange innse at man ikke kan leve på samme måte som før. Leste nettopp at en person ikke ville bruke av oppsparte egenkapital til bolig, og heller ønsket støtte fra nav. 

Har man ikke råd til biff, så får man spise havregrøt. Sånn er det.

Anonymkode: 4207b...a34

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...