Gå til innhold

Har ikke folk buffer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde det, men etter å ha blitt syk har jeg måtte bruke av den, så nå har jeg vel 1000,- i reserve. Vet ikke om jeg vil kalle det en buffer engang.

Anonymkode: 5353a...a4d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjell på å "ikke ha mulighet" og å "ikke være i stand til".

Alle i Norge har mulighet til å spare. Noen er ikke i stand til det. Det er deres egen feil, uansett hva og hvem de skylder på.

Anonymkode: 7b8e1...1a1

Nei vi har ikke alle det. Er det mulig å være så blottet for empati? 

Anonymkode: afa9a...a5b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle har råd til en buffer - det handler bare om prioriteringer. Vi bor i et av verdens rikeste land. Har du ikke buffer, da har du prioritert feil, så enkelt er det.

Anonymkode: f25ef...d50

Alle har nok ikke råd til det, men de fleste har nok råd til det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Krok1 skrev:

Ja, det er forskjell. Nei, alle har ikke mulighet til å spare. 

Skulle gjerne sett noen av dere som insisterer på at det "bare er å" sette dere ned med noen av de som ikke har mulighet til å spare , gå gjennom kroner in og ut, kommunisere med nav og andre instanser og komme med godt informerte råd om hva det skal spares av. Ikke bare mene på et forum, men snakke med menneskene. 

Jeg har faktisk prøvd. Med mange. Fellesnevneren for alle som syter over at de ikke har noe som helst spillerom på økonomien, er at når alt kommer til alt, så nekter de å utlevere oversikt over alt de bruker penger på. Dette er seriøst snakk om et tosifret antall mennesker over de siste årene, alt fra venner og familie til min egen kjæreste. Fair enough, økonomien er privat, men de sa akkurat det samme som deg. "Hadde du satt deg ned med meg og sett på økonomien min, så hadde du skjønt at det ikke går." Så tilbyr jeg meg å gjøre nettopp dét. "Nei, det er privat."

🤷‍♀️

Anonymkode: 7b8e1...1a1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei vi har ikke alle det. Er det mulig å være så blottet for empati? 

Anonymkode: afa9a...a5b

Dette har ingenting med empati å gjøre. Snarere selvinnsikt, og vilje til å ofre og gjøre endringer i eget liv og forbruksvaner.

Anonymkode: 7b8e1...1a1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker

For ikkje lang tid vart det reist ein noe tilsvarende spørsmål  på KG som TS reiser  vdr. BUFFERT .

Tilbakemeldingene under den Tråden gjekk på at de fleste  skjønte  ikkje heilt vitsen med å ha en Buffert.

De fleste som har levd en stund  har opplevd økonomiske  oppturer / nedturer,  og de vet at det  kan komme tider da ein får bruk for penger.    Dette er holdning som er  blitt latterliggjordt av tilsynelatende kunnskapsrike  personer på økonomisk planlegging i lang tid.     Nordmenn har de siste 30 årene plassert pengene i aksjer, fond, og bolig.     

Sjølv er eg nå blitt så gammel at eg kjenner til forhistorien  langt tilbake igjennom min foreldre , besteforeldre, Oldeforeldre, og  mange av deres berettninger har dannet grunnlaget for min holdning å spare. 

Verden blir ikkje den samme etter denne pandemien har lagt seg, og det vil heilt sikket bli reist noen kritiske spørmål rundt omring. 

  

 

   

 

 

 

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, AnonymBruker said:

Samme dag som meldingen kom om at Norge «stenger ned» spredte panikken seg om økonomien i de mange hjem. Men har ikke folk buffer lenger? Dette var jo helt vanlig før, og blir anbefalt å ha? Uavhengig av corona, man kan miste jobben, man kan bli syk, renta kan øke, man kan havne i andre situasjoner som påvirker økonomien. Har folk bare ikke tenkt over dette før realiteten slo dem i fleisen nå? 

Anonymkode: eed79...d86

Hvorfor kan ikke folket spise kake hvis de ikke har råd til brød?

Anonymkode: 12a24...3e4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det pga liten buffer folk får panikk?

Det er vel de som har penger i aksjer og fond , og som ser at verdien synker , som får panikk? Og det tåler er jo på papiret. Tapet blir jo ikke realisert før de løser ut pengene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, MiniMjau skrev:

Men er det pga liten buffer folk får panikk?

Det er vel de som har penger i aksjer og fond , og som ser at verdien synker , som får panikk? Og det tåler er jo på papiret. Tapet blir jo ikke realisert før de løser ut pengene. 

Jeg vil tro det er folk som allerede lever på lav inntekt og som nå får permitteringsvarsler og/eller ser arbeidsplassen sin forsvinne fordi marginene er små som nå blir engstelige. Selvstendig næringsdrivende, som for eksempel frisører, hudpleiere osv. som er pålagt å stenge virksomheten, og freelancere kan også befinne seg i denne gruppen. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har faktisk prøvd. Med mange. Fellesnevneren for alle som syter over at de ikke har noe som helst spillerom på økonomien, er at når alt kommer til alt, så nekter de å utlevere oversikt over alt de bruker penger på. Dette er seriøst snakk om et tosifret antall mennesker over de siste årene, alt fra venner og familie til min egen kjæreste. Fair enough, økonomien er privat, men de sa akkurat det samme som deg. "Hadde du satt deg ned med meg og sett på økonomien min, så hadde du skjønt at det ikke går." Så tilbyr jeg meg å gjøre nettopp dét. "Nei, det er privat."

🤷‍♀️

Anonymkode: 7b8e1...1a1

Jeg har ikke sagt det der. Å sette seg ned og gå gjennom tingene fordrer jo å få innsyn. 

En merkelig greie, aldri hørt om noen som er så  aktive i økonomisk veiledning av venner og familie, kan jo hende du blir oppfattet litt pågående? 

Men da har du ikke satt seg ned og gått gjennom økonomien med dem (som var det jeg sa), siden du ikke har fått innsyn. Er jo ikke din feil, men betyr heller ikke at du har hos innsikt i folks økonomiske utfordringer. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må være både litt dum og litt priviligert for å skrive noe sånt. Det er ikke noe hemmelighet at de siste seks åra har velstanden gått til de rike, på bekostning av de fattige. Noe av det første blå-blå regjering gjorde var å myke opp tilgangen til bruk av vikariater og midlertidige ansettelser. Dette gjorde arbeidshverdagen til mange ufaglærte mer utrygg, mens næringslivet gnei seg i henda. Deretter fulgte de opp med minske tilgangen til dagpenger, for det med variabel inntekt/pauser i ansettelsesforhold. Dette har presset gruppa ytterligere, og mange har rett og slett ikke penger til å legge seg opp noen buffer. Og dette er den samme gruppa som først mister jobben nå, fordi de har ingen rettigheter på jobben sin, med en gang krisa kommer, derfor er dette et problem allerede nå. 

Selv er jeg ufaglært og lavtlønnet, men har hatt flaks og frekkhet nok til å få grafset til meg en fast kontrakt, og har en ryddig økonomi med en liten buffer. Jeg ser at det er ingen selvfølge at jobben min overlever denne krisa, men jeg har rett på dagpenger, og lave nok inntekter til at jeg kan leve på det en periode, og jeg følger meg veldig priviligert akkurat nå. Kunne ikke falle meg inn å prøve å godte meg over folk med litt mindre flaks enn meg. 

Anonymkode: aba7a...dda

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bøffer tilsvarende av 2/3 av min årslønning. Ved permisjon eller oppsigelse vil jeg mest sannsynlig ha lønn i sirka 2 månder til. Er fortsatt opptatt av hvordan viruset påvirker meg økonomisk og samfunnet genrelt. Selv om jeg sikker ikke vil lide noen nød, vil jeg ikke prøve. 

Anonymkode: 7b341...e48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en buffer på ca 100.000,- (pluss ca 100.000 vi har lagt av til barna som riktig nok kunne brukes hvis det er totalt krise)

Nå sitter både jeg og mannen i fare for å bli permittert. Vi hadde nok ansett sannsynligheten for at begge mistet jobben samtidig som heller liten, og har lagt opp forbruket vårt deretter. (Stort lån etc) Når den totale inntekten vår står i fare for å reduseres med nær 40% utgjør det MYE penger i mnd. Noen uker er ikke noe problem, men hvis dette drar utover i månedsvis, og vi kanskje ikke har noen jobb og gå tilbake til heller er det en fare for at disse 100.000 forsvinner før vi har kontroll igjen, samme hvor mye vi strammer inn forbruker.. Det er hvorfor vi er bekymret for situasjonen..

Og i det hele tatt er det ubehagelig å bruke for mye av buffere, da man etterpå stiller mye svakere og er blitt «en av disse idiotene som ikke har lagt opp buffer»...

Anonymkode: cca99...f8b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå angrer jeg kraftig på at vi brukte opp alt på huskjøp og oppussing før jul. Ikke fått opp bufferen enda. Jeg har trygg inntekt, men mannen sin jobb - hovedinntektskilden- er klar for permittering anytime. Får håpe bankene er snille med folk nå som mange havner i denne situasjonen. Er vel ikke lønnsomt for bankene med tvangssalg av tusenvis at boligene nå heller

Anonymkode: 65edf...ec4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde, inntill januar.. For den måneden måtte vi ut med ny vaskemaskin, uka etter strøk både stekeovn og kjøleskap 🙄

Max uflaks! Huseier var ikke til noe særlig hjelp heller, etter 4 dager uten kjøleskap og stekeovn, kastet vi ut det ødelagte og kjøpte inn nye hvitevarer og det blir med oss på lasset når vi en dag flytter. 

Men ja.... Der røk bufferen, i februar knakk samboer en tann, så resten av det lille vi hadde av buffer strøk med hos tannlegen 😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat nå angrer jeg kraftig på at vi brukte opp alt på huskjøp og oppussing før jul. Ikke fått opp bufferen enda. Jeg har trygg inntekt, men mannen sin jobb - hovedinntektskilden- er klar for permittering anytime. Får håpe bankene er snille med folk nå som mange havner i denne situasjonen. Er vel ikke lønnsomt for bankene med tvangssalg av tusenvis at boligene nå heller

Anonymkode: 65edf...ec4

Nei, det er ikke det. Derfor har også flere banker gått ut og sagt at de for eksempel kan tilby avdragsfrihet en periode til privatpersoner og bedrifter som får problemer. Dette gjør de selvfølgelig fordi det vil bety store tap hvis mye sikkerhet må realiseres samtidig. I tillegg tjener de penger mer på sikt når lånene nedbetales over lengre tid. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, Krok1 skrev:

Men da har du ikke satt seg ned og gått gjennom økonomien med dem (som var det jeg sa), siden du ikke har fått innsyn. Er jo ikke din feil, men betyr heller ikke at du har hos innsikt i folks økonomiske utfordringer. 

Nei, men så lenge jeg har sett utallige «håpløse situasjoner» som egentlig ikke er håpløse i det hele tatt, men skyldes egen fornektelse, og aldri én eneste situasjon som faktisk er håpløs, så har jeg intet annet valg enn å fortsette å tro at dette skyldes prioriteringer, og kun dét. Jeg tror absolutt på at mange føler og tror at de ikke har noen mulighet til å spare, så jeg tror ikke at noen lyver. Men dette skyldes altså økonomisk kunnskapsløshet (ev. uansvarlighet), ikke at situasjonen deres virkelig er så stram som de tror.

Det trengs ikke mer enn ett eneste eksempel for å motbevise meg. Får jeg se det, så lar jeg meg overbevise. Jeg er ikke verre enn som så.

(Ser da bort fra ekstremtilfellene. Noen ekstremtilfeller som er i en helt astronomisk usannsynlig uheldig situasjon vil det alltid være. Da snakker vi ekstremt spesielle og ødeleggende sykdommer etc. Slike det finnes kanskje en håndfull av i hele Norge. For de resterende 99,999% av sutrerne, så fastholder jeg at det eksisterer en løsning. Hadde de bare faktisk ønsket veiledning framfor egensympati.)

Anonymkode: 7b8e1...1a1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, men så lenge jeg har sett utallige «håpløse situasjoner» som egentlig ikke er håpløse i det hele tatt, men skyldes egen fornektelse, og aldri én eneste situasjon som faktisk er håpløs, så har jeg intet annet valg enn å fortsette å tro at dette skyldes prioriteringer, og kun dét. Jeg tror absolutt på at mange føler og tror at de ikke har noen mulighet til å spare, så jeg tror ikke at noen lyver. Men dette skyldes altså økonomisk kunnskapsløshet (ev. uansvarlighet), ikke at situasjonen deres virkelig er så stram som de tror.

Det trengs ikke mer enn ett eneste eksempel for å motbevise meg. Får jeg se det, så lar jeg meg overbevise. Jeg er ikke verre enn som så.

(Ser da bort fra ekstremtilfellene. Noen ekstremtilfeller som er i en helt astronomisk usannsynlig uheldig situasjon vil det alltid være. Da snakker vi ekstremt spesielle og ødeleggende sykdommer etc. Slike det finnes kanskje en håndfull av i hele Norge. For de resterende 99,999% av sutrerne, så fastholder jeg at det eksisterer en løsning. Hadde de bare faktisk ønsket veiledning framfor egensympati.)

Anonymkode: 7b8e1...1a1

Vel, for det første er for meg det å være uinformert ikke det samme som å ha all skylda sjøl. Det er ikke alltid lett å vite hva man ikke vet. Selvfølgelig bør man være åpen for innspill, men kan også skjønne at det sitter langt inne å utlevere alt til en ivrig venn som tilbyr seg å fortelle deg alt du gjør galt. 

For det andre telles ekstremtilfellene også. Og det er nok mange fler enn en håndfull. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Krok1 skrev:

Vel, for det første er for meg det å være uinformert ikke det samme som å ha all skylda sjøl. Det er ikke alltid lett å vite hva man ikke vet. Selvfølgelig bør man være åpen for innspill, men kan også skjønne at det sitter langt inne å utlevere alt til en ivrig venn som tilbyr seg å fortelle deg alt du gjør galt. 

For det andre telles ekstremtilfellene også. Og det er nok mange fler enn en håndfull. 

Det er jeg enig i. For all del. Det kan kanskje sammenlignes med å få dårlige karakterer på skolen. Får man en 2-er i matte, så kan man jo ikke skylde på noen andre, og man kan selvsagt si «det er ikke min feil at jeg ikke forstår det». Så hvem sin feil er det da? Ikke dem selv, men ingen andre heller. Ingen sin feil. Men den eneste som kan gjøre noe med det, er en selv! Viljen til å bli bedre må starte hos en selv. 

Og at folk ikke ønsker å utlevere økonomien sin er fullt forståelig. Jeg ville heller ikke likt å utlevere økonomien min. Men jeg synes likevel det er litt påfallende hvordan fasaden går fra å være «helt desperat» til «nei, glem det, det går fint» på så kort tid. Så jeg klandrer absolutt ingen for å holde økonomien privat - den avgjørelsen støtter jeg faktisk - men da kommer det ikke til å bli noen bedring heller. Som sagt, selvmedlidenheten og stoltheten går foran økonomisk fornuft.

Det siste er jeg uenig med deg i. Er det en tilstand som gjelder mange, så kan det ikke kalles ekstremtilfeller lengre. Og jeg tror oppriktig det kun er ekstremtilfellene som ikke har noen som helst mulighet til å spare i Norge i dag.

Anonymkode: 7b8e1...1a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme dag som meldingen kom om at Norge «stenger ned» spredte panikken seg om økonomien i de mange hjem. Men har ikke folk buffer lenger? Dette var jo helt vanlig før, og blir anbefalt å ha? Uavhengig av corona, man kan miste jobben, man kan bli syk, renta kan øke, man kan havne i andre situasjoner som påvirker økonomien. Har folk bare ikke tenkt over dette før realiteten slo dem i fleisen nå? 

Anonymkode: eed79...d86

375000 NOK buffer på vanlig bankkonto, men var tenkt å bruke dem som egenkapital. Nå håper jeg selvsagt å få en saftig rabatt i boligmarkedet. 

Anonymkode: 49429...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...