Gå til innhold

Har ikke folk buffer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 timer siden, Chizue skrev:

Spørs hvordan den er knekt, om den er knekt rett av ved rota, så kan den bygges opp med stift.
Er halve knekt av, så kan du fylle på og bygge opp på den måten, men er tannen veldig skadet, så er krone best. I verstefall bygger du den opp igjen og pga svakheter i tanna, så knekker den en annen plass x)
Det må du bare høre med tannlegen om ^_^

Takk😊

Anonymkode: 04166...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, Imperfectionibus skrev:

Serr?

Leier dere møblert?

Har dere inventarliste?

Om ja på de 2 siste er der husverten som skulle kjøpt inn og fikset både inn med ny og fjerning av gamle.

Ville faktisk krevd lavere leie om det er ja på de to siste. (Det er jo vesentlige feil og mangler i forhold til forventningene)

Er ikke alle husverter som er like greie å ha med å gjøre, vi fikk kranglet oss ned til en billigere husleie nå  nettopp. Etter at vi fant ut at jævelen har snyltet på internet og tv abonnementet 🙄

(han koblet seg rett opp via fiberboksen på utsiden 😑

 

Nå med corona styret får vi heller ikke kjøpt bolig. Vi håpte på å ha bolig i boks senest Juli, vel. Alt er avlyst her i byen 😅

Så  vi må nok leie her en stund til 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Chizue skrev:

Er ikke alle husverter som er like greie å ha med å gjøre, vi fikk kranglet oss ned til en billigere husleie nå  nettopp. Etter at vi fant ut at jævelen har snyltet på internet og tv abonnementet 🙄

(han koblet seg rett opp via fiberboksen på utsiden 😑

 

Nå med corona styret får vi heller ikke kjøpt bolig. Vi håpte på å ha bolig i boks senest Juli, vel. Alt er avlyst her i byen 😅

Så  vi må nok leie her en stund til 🙄

Dere sparer kanskje noen hundre tusen på at dette skjedde mtp boligkjøp da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jg trodde at vi var sikret men i de siste 2 ukene har det hvilt en forbannelse her i huset tror jeg . Mandag forrige uke tok vaskemaskin og tørketrommel kvelden, dyrere å fikse enn å kjøpe nytt. ( 8000 ut) Så røk, kjøleskapet, fryseboksen, samme smørja der ( 7000 ut der) i går røyk tv, og det var da å finne en løsning, å være uten i denne tiden er helt totalt uaktuelt, (så 4500 ut der ) I morges oppdaget jeg at bilen ikke startet, vi er 100% avhengig av bil da det er sånn at vi bor litt landlig til, og heldigvis for nabo som er bilmekaniker , vel topppakningen gikk, så hva det kommer på aner jeg ikke men dette var ikke det vi trengte. I tillegg kom 18 åringen hjem og sa at han hadde fått beskjed om at firmaet der han jobbet la ned. Mannen min jobber nesten ikke for tiden pga liten arbeidsmengde..... så det var den bufferen ja. 

Nei ikke alle kan legge seg opp en buffer, ikke alle kan klare å få det til så tror mange vil slite i lang tid fremover

Anonymkode: 3a569...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også litt ironisk at vi forventer at lavtlønnede privatpersoner med ustabil inntekt skal ha månedsvis med buffer, mens banker og flyselskaper som flytter store penger hele året skal ha en krisepakke, samtidig som de tar ut normalt utbytte, etter bare 14 dagers lockdown. 

Anonymkode: aba7a...dda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jg trodde at vi var sikret men i de siste 2 ukene har det hvilt en forbannelse her i huset tror jeg . Mandag forrige uke tok vaskemaskin og tørketrommel kvelden, dyrere å fikse enn å kjøpe nytt. ( 8000 ut) Så røk, kjøleskapet, fryseboksen, samme smørja der ( 7000 ut der) i går røyk tv, og det var da å finne en løsning, å være uten i denne tiden er helt totalt uaktuelt, (så 4500 ut der ) I morges oppdaget jeg at bilen ikke startet, vi er 100% avhengig av bil da det er sånn at vi bor litt landlig til, og heldigvis for nabo som er bilmekaniker , vel topppakningen gikk, så hva det kommer på aner jeg ikke men dette var ikke det vi trengte. I tillegg kom 18 åringen hjem og sa at han hadde fått beskjed om at firmaet der han jobbet la ned. Mannen min jobber nesten ikke for tiden pga liten arbeidsmengde..... så det var den bufferen ja. 

Nei ikke alle kan legge seg opp en buffer, ikke alle kan klare å få det til så tror mange vil slite i lang tid fremover

Anonymkode: 3a569...e74

Tror du bør få kontrollert det elektriske anlegget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo også litt ironisk at vi forventer at lavtlønnede privatpersoner med ustabil inntekt skal ha månedsvis med buffer, mens banker og flyselskaper som flytter store penger hele året skal ha en krisepakke, samtidig som de tar ut normalt utbytte, etter bare 14 dagers lockdown. 

Anonymkode: aba7a...dda

Nå er vel normalt utbytte for flyselskapene i Norge 0 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/13/2020 at 5:51 PM, AnonymBruker said:

Må innrømme jeg synes det er litt fascinerende å se hvor forskjellig man lever. Jeg har også ca 3 mnd buffer, hele 30000kr. Det hadde sikkert aldri gått for de fleste, så der ser man altså hvor mye bosted, utgifter, levevaner osv har å si. 

Anonymkode: 61493...dce

Hvor mange har lønn på..,,,1.2 million i året....? 

Anonymkode: 9668c...21d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.3.2020 den 8.51, Tarmegenbolle skrev:

En med 800 000 i inntekt har ekstra gode muligheter til å planlegge for en vinterdag. Det dreier seg ikke bare om buffer, men hvilke faste kostnader man tar på seg.

Det er nettopp det. Men med god lønn har man en tendens til å øke forbruket, og det er der mange går på en smell. Vi lever i et slags konkurransesamfunn, der man helst skal ha fin bil, flott leilighet, stadig oppussing.. Og som du sier, mange har altfor høye faste kostnader. Fordi de har tatt for høyt billån eller for høyt boliglån. 

Anonymkode: 73c5e...e0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange har lønn på..,,,1.2 million i året....? 

Anonymkode: 9668c...21d

hvor fikk du det tallet fra? Mange som greier spare opp god buffer selv om de har langt under den inntekten. Jeg sparer mye hver mnd jeg og, med inntekt langt under 400 000. Jeg valgte lavt boliglån. 

Anonymkode: 73c5e...e0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jg trodde at vi var sikret men i de siste 2 ukene har det hvilt en forbannelse her i huset tror jeg . Mandag forrige uke tok vaskemaskin og tørketrommel kvelden, dyrere å fikse enn å kjøpe nytt. ( 8000 ut) Så røk, kjøleskapet, fryseboksen, samme smørja der ( 7000 ut der) i går røyk tv, og det var da å finne en løsning, å være uten i denne tiden er helt totalt uaktuelt, (så 4500 ut der ) I morges oppdaget jeg at bilen ikke startet, vi er 100% avhengig av bil da det er sånn at vi bor litt landlig til, og heldigvis for nabo som er bilmekaniker , vel topppakningen gikk, så hva det kommer på aner jeg ikke men dette var ikke det vi trengte. I tillegg kom 18 åringen hjem og sa at han hadde fått beskjed om at firmaet der han jobbet la ned. Mannen min jobber nesten ikke for tiden pga liten arbeidsmengde..... så det var den bufferen ja. 

Nei ikke alle kan legge seg opp en buffer, ikke alle kan klare å få det til så tror mange vil slite i lang tid fremover

Anonymkode: 3a569...e74

Godt eksempel på prioriteringer her dere!!  Denne personen kunne hatt en buffer på over 8000 kr ved å droppe å kjøpe tørketrommelen og tv-en. 3 personer kan klare seg noen mnd uten tørketrommel. Med en mann som nesten ikke jobber har dere tid til å henge opp klær til tørk. Så velger dere å kjøpe en tv til 4500 kr.  Fordi dere ikke greier dere uten tv. Jeg måtte greie meg uten tv i 3 år pga økonomien. Ble masse trening, boklesing, nettsurfing, tlfprat og veldig mye nyttig som ble gjort istedet. Dette innlegget kunne ikke illustrert ts sitt poeng bedre. 

Anonymkode: 73c5e...e0d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt eksempel på prioriteringer her dere!!  Denne personen kunne hatt en buffer på over 8000 kr ved å droppe å kjøpe tørketrommelen og tv-en. 3 personer kan klare seg noen mnd uten tørketrommel. Med en mann som nesten ikke jobber har dere tid til å henge opp klær til tørk. Så velger dere å kjøpe en tv til 4500 kr.  Fordi dere ikke greier dere uten tv. Jeg måtte greie meg uten tv i 3 år pga økonomien. Ble masse trening, boklesing, nettsurfing, tlfprat og veldig mye nyttig som ble gjort istedet. Dette innlegget kunne ikke illustrert ts sitt poeng bedre. 

Anonymkode: 73c5e...e0d

Dessuten finnes det flust av TV'er på bruktmarkedet til noen hundrelapper. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Tarmegenbolle skrev:

Dessuten finnes det flust av TV'er på bruktmarkedet til noen hundrelapper. 

Jeg vet! Vi kjøpte en ganske diger Samsung til 1000 kr på Finn. Det er nesten så jeg tror innlegget var tøys, prioriterer helt ny tv og tørketrommel når man sliter jaja. 

Anonymkode: 73c5e...e0d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 26.3.2020 den 6.44, AnonymBruker skrev:

Godt eksempel på prioriteringer her dere!!  Denne personen kunne hatt en buffer på over 8000 kr ved å droppe å kjøpe tørketrommelen og tv-en. 3 personer kan klare seg noen mnd uten tørketrommel. Med en mann som nesten ikke jobber har dere tid til å henge opp klær til tørk. Så velger dere å kjøpe en tv til 4500 kr.  Fordi dere ikke greier dere uten tv. Jeg måtte greie meg uten tv i 3 år pga økonomien. Ble masse trening, boklesing, nettsurfing, tlfprat og veldig mye nyttig som ble gjort istedet. Dette innlegget kunne ikke illustrert ts sitt poeng bedre. 

Anonymkode: 73c5e...e0d

Derav også min tidligere presisering av forskjellen mellom «har ikke mulighet til» og «er ikke i stand til».

Denne karen har åpenbart mulighet til å spare opp en buffer (slik som alle andre), men han er ikke i stand til å spare opp en buffer (fordi han har elendig økonomisk sans, slik som så mange andre).

God illustrasjon.

Anonymkode: 7b8e1...1a1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2020 den 15.37, AnonymBruker skrev:

Alle har råd til en buffer - det handler bare om prioriteringer. Vi bor i et av verdens rikeste land. Har du ikke buffer, da har du prioritert feil, så enkelt er det.

Anonymkode: f25ef...d50

Så uvitende du er. Det at vi bor i et av verdens rikeste land, betyr ikke at alle nordmenn har penger til overs. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2020 den 19.11, Chizue skrev:

Vi hadde, inntill januar.. For den måneden måtte vi ut med ny vaskemaskin, uka etter strøk både stekeovn og kjøleskap 🙄

Max uflaks! Huseier var ikke til noe særlig hjelp heller, etter 4 dager uten kjøleskap og stekeovn, kastet vi ut det ødelagte og kjøpte inn nye hvitevarer og det blir med oss på lasset når vi en dag flytter. 

Men ja.... Der røk bufferen, i februar knakk samboer en tann, så resten av det lille vi hadde av buffer strøk med hos tannlegen 😔

Vi hadde ingen oppvaskmaskin inkludert ds vi kjøpte huset vårt. Kjøpte en på finn.no til 300 kr for å slippe å bruke buffer, den har vi nå hatt i over 2 år og det går fortsatt som ei kule. Komfyren røk rett før jul, den var gammel og fra de forrige eierne. Vi betalte 1500 kr på finn. I mellomtiden har vi spart opp penger til nye hvitevarer, uten å røre bufferen. Det er på den måten man er økonomisk. Man bruker ikke buffer på nye hvitevarer. Det sparer man til.

Anonymkode: d41d1...a44

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 25.3.2020 den 18.40, AnonymBruker skrev:

Jg trodde at vi var sikret men i de siste 2 ukene har det hvilt en forbannelse her i huset tror jeg . Mandag forrige uke tok vaskemaskin og tørketrommel kvelden, dyrere å fikse enn å kjøpe nytt. ( 8000 ut) Så røk, kjøleskapet, fryseboksen, samme smørja der ( 7000 ut der) i går røyk tv, og det var da å finne en løsning, å være uten i denne tiden er helt totalt uaktuelt, (så 4500 ut der ) I morges oppdaget jeg at bilen ikke startet, vi er 100% avhengig av bil da det er sånn at vi bor litt landlig til, og heldigvis for nabo som er bilmekaniker , vel topppakningen gikk, så hva det kommer på aner jeg ikke men dette var ikke det vi trengte. I tillegg kom 18 åringen hjem og sa at han hadde fått beskjed om at firmaet der han jobbet la ned. Mannen min jobber nesten ikke for tiden pga liten arbeidsmengde..... så det var den bufferen ja. 

Nei ikke alle kan legge seg opp en buffer, ikke alle kan klare å få det til så tror mange vil slite i lang tid fremover

Anonymkode: 3a569...e74

Dette er jo et klassisk eksempel på null økonomisk sans. Man bruker ikke oppsparte midler på å kjøpe tørketromler (som man ikke trenger engang), frysebokser og tver. Har du ikke noe til overs fra lønna di så må du spare. Du kan gå på finn.no og få en fryseboks gratis, så og si. Tv trenger dere jo over hodet ikke, og det kan kjøpes brukt for null og ingenting. Så kunne du bare spart om du ville hatt en ny. Tørkestativ kostee 50 kr på ikea. 

 

Enig med personen som skrev at alle kan spare buffer men ikke alle er i stand til å spare buffer.

Anonymkode: d41d1...a44

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde ingen oppvaskmaskin inkludert ds vi kjøpte huset vårt. Kjøpte en på finn.no til 300 kr for å slippe å bruke buffer, den har vi nå hatt i over 2 år og det går fortsatt som ei kule. Komfyren røk rett før jul, den var gammel og fra de forrige eierne. Vi betalte 1500 kr på finn. I mellomtiden har vi spart opp penger til nye hvitevarer, uten å røre bufferen. Det er på den måten man er økonomisk. Man bruker ikke buffer på nye hvitevarer. Det sparer man til.

Anonymkode: d41d1...a44

Det er jo flott at dere er to som deler på boutgifter og har råd til å spare til hvitevarer i tillegg til å ha en buffer. Ikke alle har den muligheten. Altfor mange lever nærmest på fattig-grensa og snur på krona mange ganger for å få ting til å gå rundt. Jada, de handler brukt, de har selvsagt ikke råd til å kjøpe nytt kjøleskap til 7000 kr. 

Det er vanskelig å være "økonomisk" når budsjett knapt nok dekker matbehov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever under fattigdomsgrensa. Pga. helseproblemer og problemer med arbeidslivet over veldig lang tid har jeg nå en buffer på 10 000. For et år siden var den på minst det dobbelte, men det har skjedd en del ting som har gjort at jeg har vært nødt til å ta av den bufferen regelmessig.

Så for meg er det en big deal å få dårligere økonomi nå. Er ringevikar, så min latterlige lave inntekt kan forsvinne hvert øyeblikk.  Da blir det å leve av det lille NAV vil gi meg. Igjen. Tenker det er flere som har det som meg. Ikke alle har økonomien til å ha en grei buffer, rett og slett.

Anonymkode: d05a8...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg lever under fattigdomsgrensa. Pga. helseproblemer og problemer med arbeidslivet over veldig lang tid har jeg nå en buffer på 10 000. For et år siden var den på minst det dobbelte, men det har skjedd en del ting som har gjort at jeg har vært nødt til å ta av den bufferen regelmessig.

Så for meg er det en big deal å få dårligere økonomi nå. Er ringevikar, så min latterlige lave inntekt kan forsvinne hvert øyeblikk.  Da blir det å leve av det lille NAV vil gi meg. Igjen. Tenker det er flere som har det som meg. Ikke alle har økonomien til å ha en grei buffer, rett og slett.

Anonymkode: d05a8...77f

Dette er dessverre virkeligheten til altfor mange. Føler med deg, og håper at det vil gå bra for deg ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...