Gå til innhold

Har ikke folk buffer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 13.3.2020 den 13.06, AnonymBruker skrev:

Samme dag som meldingen kom om at Norge «stenger ned» spredte panikken seg om økonomien i de mange hjem. Men har ikke folk buffer lenger? Dette var jo helt vanlig før, og blir anbefalt å ha? Uavhengig av corona, man kan miste jobben, man kan bli syk, renta kan øke, man kan havne i andre situasjoner som påvirker økonomien. Har folk bare ikke tenkt over dette før realiteten slo dem i fleisen nå? 

Anonymkode: eed79...d86

Hadde tenkt å lage samme type tråd. Fatter heller ikke hvorfor så mange ikke har buffer. Gjør noe med forbruket! Skaff dere en deltidsjobb. Gjør noe, isteden for å sutre!

Anonymkode: 8e317...320

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De med små muligheter til å spare opp en buffer, er ikke de som skriker mest i disse dager. 

En uke inn i krisen, så beg folk å frykte for hus, bil og hytte. 

Det vil vise seg nå, hvor fornuftig folk har vært. Trengte de det store og dyre huset? Måtte vi kjøpe nye møbler på kreditt, de andre var like fin. Ferien på kreditt? Huslånet? Da måtte du regne med at renten kunne gå opp, bli arb ledig, syk. Hjelper lite at banken så dere klarte det, når du etterpå leaset en veldig dyr bil. Det er drt første som ryker nå. Så er det vel et kredittkort eller to. 

Mange vil bli arbeidsledig lenge. Konkurser vil skje ofte fremover. 

Men arbeid blur det for noen. De vil bruke de ledige til å hjelpe jordbruket og bøndene. Det blir arbeid for trygd. 

Det var en krise for ikke lenge siden. Finanskrisen. Vestlandet, skipsnæring, offshore lå brakk. Stavanger var  "død". Konkurser, nedleggelser. Folk måtte gå fra husene sine. 

Var ikke mange utenom næringen som brydde seg da. 

 

 

Anonymkode: 7a430...d24

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å ha buffer om man er lavtlønnet også, jeg har bygd hus før jeg ble arbeidsufør, og går nå på aap. Har ca 150000 i buffer bare jeg, og sambo har noe alla det samma. Vi har også barn. Jeg setter av alt fra 2000-10000 i mnd på buffer, ser ikke problemet. Er nok mange som prioriterer helt feil dessverre.

Anonymkode: d52fb...696

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en ganske OK buffer, men så måtte vi kjøpe nytt kjøleskap for de det ble ødelagt og bilen måtte repareres ganske likt, så da gikk det en grei sum da. Men vi har så vi klarer oss en stund. Så får vi heller spe på litt på bufferen  når vi er tilbake til normale lønninger igjen ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2020 den 13.06, AnonymBruker skrev:

Samme dag som meldingen kom om at Norge «stenger ned» spredte panikken seg om økonomien i de mange hjem. Men har ikke folk buffer lenger? Dette var jo helt vanlig før, og blir anbefalt å ha? Uavhengig av corona, man kan miste jobben, man kan bli syk, renta kan øke, man kan havne i andre situasjoner som påvirker økonomien. Har folk bare ikke tenkt over dette før realiteten slo dem i fleisen nå? 

Anonymkode: eed79...d86

Har alltid vært endel som ikke har økonomi til å bygge seg opp en stabil buffert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fullt mulig å ha buffer om man er lavtlønnet også, jeg har bygd hus før jeg ble arbeidsufør, og går nå på aap. Har ca 150000 i buffer bare jeg, og sambo har noe alla det samma. Vi har også barn. Jeg setter av alt fra 2000-10000 i mnd på buffer, ser ikke problemet. Er nok mange som prioriterer helt feil dessverre.

Anonymkode: d52fb...696

Du ser ikke problemet fordi du aldri har brydd deg om andre mennesker og hvordan deres situasjon er verre enn din? Du er ikke lavtlønnet, hvis du kan sette av opp til 10.000kr i måneden til sparekonto. Og enten har du tjent veldig godt tidligere, ellers så suger du midler ut av andre, som gir deg mindre utgifter eller mer inntekter, type leieinntekter. Jeg har 8200kr inn, og er potensielt livstruende syk, men lever ikke herrens glade dager på NAV, med hodet langt opp i egen ræv.

Anonymkode: 8f417...02e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.3.2020 den 15.37, AnonymBruker skrev:

Alle har råd til en buffer - det handler bare om prioriteringer. Vi bor i et av verdens rikeste land. Har du ikke buffer, da har du prioritert feil, så enkelt er det.

Anonymkode: f25ef...d50

Dream on

 

Alle har ikke mulighet til å kunne bygge seg opp en stabil buffert

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heldigvis stor buffer og nedbetalt lån. Så vi skal klare oss om vi er uten inntekt. 

Anonymkode: 0d862...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2020 den 18.04, AnonymBruker skrev:

Det er forskjell på å "ikke ha mulighet" og å "ikke være i stand til".

Alle i Norge har mulighet til å spare. Noen er ikke i stand til det. Det er deres egen feil, uansett hva og hvem de skylder på.

Anonymkode: 7b8e1...1a1

Så Ole som er kronisk syke men enda ikke uføretrygdet og av den grunn må gå opp fattigkassen har mulighet til å spare...

Vær snill å utdyp.....

Anonymkode: 02339...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt vare på vedtaket der jeg fikk 1500kr til husleie, og 4500kr i livsopphold fra NAV, slik at jeg aldri skal glemme hvordan dere, mine medmennesker er. Det finnes ikke et bøttekott i dette landet man kan leie for 1500kr. Ikke den gang heller. Det ble veldig mye lidelse for meg, påført av mennesker som er vant til å ha det svært komfortabelt og trygt for seg selv og sine kjære. 

Anonymkode: 8f417...02e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2020 den 19.11, Chizue skrev:

Vi hadde, inntill januar.. For den måneden måtte vi ut med ny vaskemaskin, uka etter strøk både stekeovn og kjøleskap 🙄

Max uflaks! Huseier var ikke til noe særlig hjelp heller, etter 4 dager uten kjøleskap og stekeovn, kastet vi ut det ødelagte og kjøpte inn nye hvitevarer og det blir med oss på lasset når vi en dag flytter. 

Men ja.... Der røk bufferen, i februar knakk samboer en tann, så resten av det lille vi hadde av buffer strøk med hos tannlegen 😔

Serr?

Leier dere møblert?

Har dere inventarliste?

Om ja på de 2 siste er der husverten som skulle kjøpt inn og fikset både inn med ny og fjerning av gamle.

Ville faktisk krevd lavere leie om det er ja på de to siste. (Det er jo vesentlige feil og mangler i forhold til forventningene)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fullt mulig å ha buffer om man er lavtlønnet også, jeg har bygd hus før jeg ble arbeidsufør, og går nå på aap. Har ca 150000 i buffer bare jeg, og sambo har noe alla det samma. Vi har også barn. Jeg setter av alt fra 2000-10000 i mnd på buffer, ser ikke problemet. Er nok mange som prioriterer helt feil dessverre.

Anonymkode: d52fb...696

Du var ikke lavtlønnet. Det kan jeg si med sikkerhet utifra vissvasset du lirer av deg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du ser ikke problemet fordi du aldri har brydd deg om andre mennesker og hvordan deres situasjon er verre enn din? Du er ikke lavtlønnet, hvis du kan sette av opp til 10.000kr i måneden til sparekonto. Og enten har du tjent veldig godt tidligere, ellers så suger du midler ut av andre, som gir deg mindre utgifter eller mer inntekter, type leieinntekter. Jeg har 8200kr inn, og er potensielt livstruende syk, men lever ikke herrens glade dager på NAV, med hodet langt opp i egen ræv.

Anonymkode: 8f417...02e

Men kjære vene for en frekk kommentar! Jeg har livstruende kreft, får 17000 i mnd! Og folk syter for 35000???? SKJERP DEG! Jeg vet hvordan jeg skal bruke penger riktig, ooooser misunnelse lang veg her for at du aldri har klart å løse hvordan du skal kunne spare penger! Kjenner jeg blir kraftig provosert at du kan påstå så mye dritt, jeg suger faen meg ikke en krone ut av en dritt og har 0 i leieinntekter! For et snilt og empatisk menneske du er, SKAM DEG! Lever herrens glade dager på 17000 mnd med kreft ved å vite at jeg ikke kommer til å bli 40 år, tusen takk ditt kalde menneske. Håper du har det godt der du sitter å driter deg loddrett ut.

Anonymkode: d52fb...696

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, HarryDotter skrev:

Du var ikke lavtlønnet. Det kan jeg si med sikkerhet utifra vissvasset du lirer av deg her.

Har du sjekka «lønna« mi kanskje du også? Få frem fakta før du påstår noe så dumt som er vissvass i dine ører. Hva kaller du 204000 da?:):):)  jævla nisse.

Anonymkode: d52fb...696

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har tatt vare på vedtaket der jeg fikk 1500kr til husleie, og 4500kr i livsopphold fra NAV, slik at jeg aldri skal glemme hvordan dere, mine medmennesker er. Det finnes ikke et bøttekott i dette landet man kan leie for 1500kr. Ikke den gang heller. Det ble veldig mye lidelse for meg, påført av mennesker som er vant til å ha det svært komfortabelt og trygt for seg selv og sine kjære. 

Anonymkode: 8f417...02e

Det er ikke opp til saksbehandlerne å bestemme hvor mye den enkelte skal få. Det er det reglene som bestemmer, og de er utformet med satser som er beregnet ut fra hva som er mulig å leve for. Det er faktisk slik at uføretrygder og sosialhjelp i andre europeiske land er 2/3 og godt under det (kostnadsjustert) i forhold til i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.3.2020 den 11.34, Anonym Bruker skrev:

Her var det mye tullprat !.    Undres på hva du bygger din informasjon,  og om  du kan trekke noen samanligninger med FØR og NO ?

Idag flytter de fleste inn i nøkkelferdige boliger,  men tidligere så måtte folk flest bygge mye av boligene sin sjølve.   Folk flest var langt mer sjølvhjelpte tidligere, og kravmentaliteten lå på eit mye lavere nivå.

Sjølv bygde eg bolig når eg var 27 år gammel, og det meste bassert på egeninnsats.   Det var på den måten dei fleste fikk seg eit sted å bo på 60-70, og del 80 talet.   Annonser : "Bil til salgs grunnet husbygging"  ser du ikkje mange av nå.    Nei tidligere var det de ferreste så hadde råd til ny bil, men måtte reparere på sin gamle bruktbil til de fekk råd.     

Nøkkelferdige boliger var totalt normalt på 80 tallet men det var mer åpning for å kunne gjøre litt selv pga myndighetenes krav.

Kan ikke huske å ha sett en eneste annonse av det slaget du nevner, men du må jo ikke glemme rentene som var på 80 tallet (men og en langt gunstigere skattefordel)

Anonymkode: 02339...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 16.3.2020 den 11.40, Tarmegenbolle skrev:

Jobber man i det private bør man ta høyde for at dette kan skje. Ikke nødvendigvis ha en buffer som skal dekke de resterende 40% av bruttolønnen, men ha en livsstil som gjør at man er i stand til å omstille seg til å leve på dagpenger en periode.

For mange av oss vil en overgang til nav gi en langt høyere kutt enn 36% 

 

Anonymkode: 02339...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Chizue skrev:

Spørs hvordan den er knekt, om den er knekt rett av ved rota, så kan den bygges opp med stift.
Er halve knekt av, så kan du fylle på og bygge opp på den måten, men er tannen veldig skadet, så er krone best. I verstefall bygger du den opp igjen og pga svakheter i tanna, så knekker den en annen plass x)
Det må du bare høre med tannlegen om ^_^

Hva med implantat? Er ikke det den mest langvarige løsningen?

Anonymkode: 75837...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke store bufferen. 16000 bare. Om mannen blir permittert og må vente 2 mnd på dagpenger må vi ta av den så lenge. Leie prisen våres er på 12000 nesten inkl strøm og det regnes som rimelig i dette området. Skal vi ha det noe billigere må vi flytte en time unna minst..Det blir for lang reise vei til jobben hans. 

Jeg er ufør..har 16000 inn. Sier seg selv at vi ikke kan leve på 4000 kr etter husleie er betalt. Vi har mobil og nett regninger, mat, medisiner, og transport utgifter. 

Vet ærlig talt ikke hvordan det skal gå med oss økonomisk om han blir permittert.

Anonymkode: 87655...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/16/2020 at 11:49 AM, ajarRun said:

ET ÅR! Ikke en periode. Og mange klarer jo ikke hus og sånt.

Eier man bolig, så bør man absolutt ha buffer som er stor nok til at man klarer et år på dagpenger.

Anonymkode: 0a09b...cbb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...