Gå til innhold

Kollega som ikke passer inn i arbeidsmiljøet vårt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Typisk kjerringsarbeidsplasser. Var på et sånt sted med psykologfelleskap. Verste jeg har opplevd. Glad jeg sluttet og begynte for meg selv. 

Anonymkode: d3f41...f72

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det jo slik at flertallet bestemmer hvem som skal få (fortsette i) en jobb og ikke (avgjør før prøvetiden er over). 

Anonymkode: c843b...6c4

Hvor i all verden har du det fra? Det er selvsagt ledelsen som avgjør dette, og jeg regner jo med at den nyansatte blir fulgt opp av sin nærmeste leder i prøveperioden.

Nå begynner jeg også å tro at dette er en trolletråd, for det går vel ikke an å være så til de grader kunnskapsløs om hvordan arbeidslivet fungerer?

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som så mange her inne tror jeg ikke lenger at dette er sant. Ikke fordi jeg ikke tror noe slikt kan forekomme - for jeg har som nevnt tidligere i tråden opplevd liknende selv. Slike ting SKJER. Og der er forsåvidt bra folk blir oppmerksomme på det - og provosert av det. 

Når jeg tror at akkurat dette er trolling, så er det fordi at TS på 12 sider glatt overser at ALLE er uenige med henne, og fortsetter å gnåle om at hun har rett og den nyansatte er fæl - det rimer jo ikke. Enhver normalt oppegående person ville nok tenkt at «kanskje det er jeg som tar feil», etter over 200 innlegg. Men TS viser ingen interesse av å reflektere rundt dette, kun fortsette på provosere. 

Det er også rimelig hjernedødt å tro at ansettelser (eller oppsigelser) er en demokratisk prosess der de ansatte skal bestemme hvem som får fortsette å jobbe der eller ei. Sånn fungerer det selvsagt ikke i arbeidslivet. 

Anonymkode: 8912d...afe

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden skulle egentlig hett «kollega som ikke passer inn i vennegjengen vår». Totalt irrelevant for arbeidsmiljøet.

Anonymkode: ac021...d82

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det jo slik at flertallet bestemmer hvem som skal få (fortsette i) en jobb og ikke (avgjør før prøvetiden er over). Når vi alle sammen ser at en person ikke passer inn er det best å få fjernet den personen før det går for lang tid.

Anonymkode: c843b...6c4

Vel, det er nok dessverre ikke slik at "flertallet" bestemmer hvem som skal få eller få fortsette i en jobb.. Ikke hos oss iallefall. Dette er det ledelsen som avgjør. Hva du legger i at en person ikke passer inn vet jeg ikke, men man fjerner ikke noen fra en stilling bare fordi noen kolleger mener vedkommende ikke passer inn. Alle må få en sjanse til å tilpasse seg jobben og arbeidsmiljøet de trer inn i - DET er demokrati i praksis..

Anonymkode: 0067b...b89

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Typisk kjerringsarbeidsplasser. Var på et sånt sted med psykologfelleskap. Verste jeg har opplevd. Glad jeg sluttet og begynte for meg selv. 

Anonymkode: d3f41...f72

Nei, ikke gjør dette til en kjønnsgreie. Jeg er dame i kvinnedominert yrke gift med mann i mannsdominert yrke. Det er faen ikke ei uke uten at han kommer hjem og forteller noe drama fra jobb. Det er konstant konflikter kollegaer mellom og ledelse/ansatte. Ved min arbeidsplass er det EN person som har laga så mye helvete at en medarbeider med mange års erfaring hos oss sluttet fordi hun følte seg mobbet. Og den ene ansatte; han var mann! 

Anonymkode: f317d...1b2

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 29.2.2020 den 14.24, Dina86 skrev:

Nå er det mange forskjellige grunner til at noen jobber på en vernet bedrift. Tror du det er dårlig arbeidsmiljø på alle vernede bedrifter da eller?🤣

Tror ikke det handler om hvem som jobber på vernet bedrift eller ikke, det er mange forskjellige grunner til det, men med den kommentaren tror jeg det var ment som at denne Ts her, har tydelige personlighetstrekk (gir iallefall utrykk for det) der det mangler selvinnsikt, empati og grunnleggende gode holdninger! Det er noen diagnoser som er kjent for å mangle noe av dette, så vil tro at da passer Ts best i en vernet bedrift. Sier ikke at jeg tror Ts er det, men svare på hvorfor jeg tror vernet bedrift kom frem!

til Ts: prøv å se deg selv utenfra og din nye kollega innenfra....jeg får vondt av å lese dette! Ingen burde bli behandlet sånn av å møte opp på arbeidsplassen sin å gjøre jobben sin! 

Anonymkode: a3204...845

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om kollegaen din er i databransjen kan hun søke hos oss. Hun passer inn i profilen :)

Anonymkode: 62165...350

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer gjerne og tar en faktaundersøkelse av arbeidsmiljø på deres arbeidsplass for å sjekke ut det psykososiale arbeidsmiljøet. Det kommer til å få stryk pga deres handlinger.

Anonymkode: 2c51d...249

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS høres ut som en person som sikkert har mobbet folk når hun gikk på skolen også.  Det får meg nesten til å lure på hva slags oppdragelse hun har fått. Oppdragelsen har i alle fall ikke gått ut på hva empati er for noe i alle fall. Her har enten foreldrene feilet eller så må ts ha en form for diagnose der man ikke klarer å forstå empati og konsekvenser. 

TS er en ond person, og jeg forstår godt at den nye kollegaen ikke ønsker å henge med noen hvor man føler at enn ikke er velkommen/godtatt.

Er det noen jeg håper står uten arbeidsplass snart så er det ts, og venninna hennes. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det jo slik at flertallet bestemmer hvem som skal få (fortsette i) en jobb og ikke (avgjør før prøvetiden er over). Når vi alle sammen ser at en person ikke passer inn er det best å få fjernet den personen før det går for lang tid.

Men den reaksjonen der viser du tydelig at du ikke passer inn i arbeidslivet. Du takler jo ikke motgang!

Anonymkode: c843b...6c4

Vel, jeg har vært igjennom alt for mye motgang her i livet, så det vet jeg at jeg tåler ekstremt bra!! At jeg i det heletatt JOBBER etter alt jeg har opplevd bør jeg få diplom for. Jeg passer veldig fint inn i arbeidslivet, men mobbing skal ingen tåle. 

Anonymkode: bfa2b...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne tråden skulle egentlig hett «kollega som ikke passer inn i vennegjengen vår». Totalt irrelevant for arbeidsmiljøet.

Anonymkode: ac021...d82

Jo....relevant! Hørte du ikke "like barn leker best"?

Uprofesjonell, slem er det kanskje også, men forståelig! Mennesker er ikke roboter, vennskap er viktig! 

TS og vennegjengen trives med vennskap på arbeidsplassen, og vil beholde det slik. 

Rettferdig eller ikke, uskreven regelen per dags dato er slik at alle må være med på vennegjengen, ellers blir hun isolert på denne arbeidsplassen. 

Hva kan TS gjøre? 

snakk fornuft med sjefen! han er avhengig av resultatene. Dette betyr: bunnlinje, omsetning, profitt...penger! 

så lenge dere leverer resultatene over forventingene, med hensyn til omsetning osv. så har dere makt! 

Sjefen kan velge mellom:  

  • rettferdighet, ansatt hvem han vil... med svake resultater!, og 
  • prestasjon, sterke resultater ...med innflytelse, avhengighet fra TS og vennegjengen. 

Det kan være lurt å være forsiktig å konfrontere sjefen med en ultimatum, og måten hvordan kommuniserer dere kravene deres på en diplomatisk måte! Dere kan også si at for å unngå slike ubehagelige situasjoner igjen, dere burde ha vetorett ved rekruttering...så hver ny ansatt burde være godkjent av dere. 

Viktig at dere skjønner at avtalen kan ikke være skrevet, så dere må stole på hverandre. Det kan være lurt å inkludere sjefen litt sosialt på vennegjengen av og til...slik at han føler dere ikke gjør ting bak ryggen hans. 

Denne medarbeideren dere "mobber" - får garantert lett en annen arbeidsplass hvor hun passer in! Om hun er samarbeidsvillig ved oppsigelsen, sjefen kan tilby henne en bra referanse. 

Jeg håper at dere løser situasjonen snart, slik at alle (hvis mulig) blir fornøyde igjen! Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Energidronning skrev:

Jo....relevant! Hørte du ikke "like barn leker best"?

Uprofesjonell, slem er det kanskje også, men forståelig! Mennesker er ikke roboter, vennskap er viktig! 

TS og vennegjengen trives med vennskap på arbeidsplassen, og vil beholde det slik. 

Rettferdig eller ikke, uskreven regelen per dags dato er slik at alle må være med på vennegjengen, ellers blir hun isolert på denne arbeidsplassen. 

Hva kan TS gjøre? 

snakk fornuft med sjefen! han er avhengig av resultatene. Dette betyr: bunnlinje, omsetning, profitt...penger! 

så lenge dere leverer resultatene over forventingene, med hensyn til omsetning osv. så har dere makt! 

Sjefen kan velge mellom:  

  • rettferdighet, ansatt hvem han vil... med svake resultater!, og 
  • prestasjon, sterke resultater ...med innflytelse, avhengighet fra TS og vennegjengen. 

Det kan være lurt å være forsiktig å konfrontere sjefen med en ultimatum, og måten hvordan kommuniserer dere kravene deres på en diplomatisk måte! Dere kan også si at for å unngå slike ubehagelige situasjoner igjen, dere burde ha vetorett ved rekruttering...så hver ny ansatt burde være godkjent av dere. 

Viktig at dere skjønner at avtalen kan ikke være skrevet, så dere må stole på hverandre. Det kan være lurt å inkludere sjefen litt sosialt på vennegjengen av og til...slik at han føler dere ikke gjør ting bak ryggen hans. 

Denne medarbeideren dere "mobber" - får garantert lett en annen arbeidsplass hvor hun passer in! Om hun er samarbeidsvillig ved oppsigelsen, sjefen kan tilby henne en bra referanse. 

Jeg håper at dere løser situasjonen snart, slik at alle (hvis mulig) blir fornøyde igjen! Lykke til! 

Oj. Jeg tror det er lurt å huske på at ingen er uerstattelig. De færreste er så fantastiske arbeidstakere at man har den makten du snakker om. Vil man ikke spille på lag og være en god kollega, finnes det andre folk man kan ansette som regel. Jeg skulle likt å se fjeset på min sjef hvis jeg og mine kollegaer krevde vetorett på ansettelser - og nærmest truet med å levere dårlige resultat hvis vi ikke fikk viljen vår i saker og ting. Det kan godt hende det finnes arbeidsplasser hvor slik bøllete oppførsel kan få ture frem, men de fleste sjefer og styrer vil naturligvis ikke akseptere en slik hemmelig avtale som du snakker om. Bare forslaget ville ført til stor oppvask hos oss, og på en hver seriøs arbeidsplass. Vil man være sjef, så får man søke slike jobber. Ikke løpe rundt på arbeidsplassen å manipulere, true, mobbe og bestemme over alle til man får viljen sin i ett og alt.

Hvis man som leder lar TS få makt i denne saken, hva blir det neste hun krever å få bestemme - og true med å levere dårlig om man ikke får viljen sin? For all del, jeg er for god involvering av de ansatte. På min arbeidsplass er tillitsvalgt med på intervjuer og fagforeningen kommer med sin uttalelse til hvem som bør bli valgt. De ansatte blir lyttet til, selv om de ikke alltid får viljen sin. Det er himmelvid forskjell fra det du foreslår her. 

Å tro at den nyansatte vil «være samabeidsvillig» og akseptere en helt urimelig og antakelig ulovlig oppsigelse i bytte mot en god referanse er heller ikke særlig sannsynlig.

TS har åpenbart ikke sjefen på «sin side» i denne saken uansett, siden sjefen ansatte feil person (i følge TS) og siden TS ikke vil drøfte saken med leder. Sjefer har ofte andre å forholde seg til uansett (styre, andre ledere osv), og kan ikke bare ansette og si opp etter de ansattes forgodtbefinnende. Så å få sjefen med på denne «geniale ideen» blir neppe enkelt. 

Bare at du mener det er «forståelig» å være slem mot andre, er jo rimelig spesielt. 

Anonymkode: 8912d...afe

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er begge deler! Hun vil ikke være sosial på jobb eller i fritiden og ødelegger arbeidsmiljøet vårt når hun er på jobb.

Anonymkode: c843b...6c4

Er dette en statlig bedrift?

Anonymkode: 80bb2...11b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hildur70
På 29.2.2020 den 13.36, AnonymBruker skrev:

Vi mobber da ikke! Vi har spurt flere ganger om vedkommende vil bli med ut. Og vedkommende kunne ikke. Da sluttet vi å spørre etter tre ganger. Vil den nye bli med oss må vedkommende spørre om å bli med, vi spør ikke flere ganger. 

Vi avtaler aktiviteter når vi er på jobb og den nye får det med seg. Da er det rart at h*n ikke spør om å få bli med. Det som skjer da er at h*n melder seg ut av arbeidsmiljøet. 

Anonymkode: c843b...6c4

Man trenger da ikke å omgås kolleger på fritiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hildur70 skrev:

Man trenger da ikke å omgås kolleger på fritiden. 

Nei, dessverre velger man ikke sine kollegaer heller.

Men i mange firmaer er det syklubber :( 

Anonymkode: 62c08...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 29.2.2020 den 13.36, AnonymBruker skrev:

Vi mobber da ikke! Vi har spurt flere ganger om vedkommende vil bli med ut. Og vedkommende kunne ikke. Da sluttet vi å spørre etter tre ganger. Vil den nye bli med oss må vedkommende spørre om å bli med, vi spør ikke flere ganger. 

Vi avtaler aktiviteter når vi er på jobb og den nye får det med seg. Da er det rart at h*n ikke spør om å få bli med. Det som skjer da er at h*n melder seg ut av arbeidsmiljøet. 

Anonymkode: c843b...6c4

Vi vi vi. Lite inkludering!

På 29.2.2020 den 14.03, AnonymBruker skrev:

Det som er litt spesielt er at denne nye kollegaen spurte meg en gang (for noen måneder siden) det bare var oss to på jobb om jeg var sur på h*n. Om det hadde skjedd noe siden h*n følte at det var en dårlig stemning. 

Da fikk jeg sagt hva vi alle mener om vedkommende, nemlig at h*n er vanskelig å jobbe med, sur, avvisende, overlegen, irriterende og en belastning for hele arbeidsmiljøet. 

For vedkommende kom dette som et sjokk og kunne ikke skjønne at det var sant. Men det er det jo, vi har alle sammen pratet om det om skulle egentlig tatt det opp i matpausen når alle er tilstede, men vedkommende spurte om det var noe galt før jeg rakk å ta det opp. 

Anonymkode: c843b...6c4

Wow! Dette hadde vært dårlig gjort av dere å lekse opp med den nye foran alle😨

På 29.2.2020 den 14.22, AnonymBruker skrev:

 

Det burde absolutt vært et krav. Er man venninner på fritiden blir det hyggeligere for alle på jobb også. 

Denne nye personen ønsker ikke det og da blir hele arbeidsmiljøet ødelagt. Av en person! Det sier sitt!

Anonymkode: c843b...6c4

Det sier mer om hvor skjørt arbeidsmiljøet er, at hvis en person sier nei et par ganger så er alt ødelagt, dere rotter dere sammen og vil ha ut vedkommende. Jeg er rystet.

Anonymkode: 87200...b67

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.2.2020 den 13.25, AnonymBruker skrev:

Vi er et lite arbeidsmiljø med ca 10 ansatte (faste ansatte og noen vikarer). 
I fjor høst begynte det en ny ansatt i et engasjement. Det som er feil med dette er at denne stillingen egentlig skulle gått til en av de faste vikarene som har vært her over lengre tid. Men desverre ikke har de rette kvalifikasjonene, selv om hun er mye flinkere den personen som fikk engasjementet. 

Vi føler at denne nye ansatte ikke passer inn i arbeidsmiljøet vårt (vi er gode venninner på jobb og privat) og derfor ønsker vi at h*n slutter for at den vikaren skal ta den stillingen som hun fortjener.  Den nye ansatte pleier aldri og bli med ut når vi avtaler ting på jobb (h*n spør aldri om å være med) og melder seg ut av arbeidsmiljøet på den måten. 

Hvordan kan vi bli kvitt denne personen slik at den faste vikaren kan overta engasjementet?

Anonymkode: c843b...6c4

"Venninnegjeng" på jobb... dere får vel tåle at ikke alle henger igjen i videregående skole mentalt, og er på jobb for å tjene penger, ikke henge med venninnene sine... Hva om denne personen har sitt å stri med da, skal h*n få fyken i tillegg bare fordi dere vil han en som passer i gjengen?

Anonymkode: a2706...b4e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert alle ønsker å være med på de tørre aktivitetene deres etter jobb. Helt utrolig at voksne mennesker driver med dette, men det forundrer meg ikke, dette er så typisk nordmenn. 

Anonymkode: aad5b...7dd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.2.2020 den 13.36, AnonymBruker skrev:

Vi mobber da ikke! Vi har spurt flere ganger om vedkommende vil bli med ut. Og vedkommende kunne ikke. Da sluttet vi å spørre etter tre ganger. Vil den nye bli med oss må vedkommende spørre om å bli med, vi spør ikke flere ganger. 

Vi avtaler aktiviteter når vi er på jobb og den nye får det med seg. Da er det rart at h*n ikke spør om å få bli med. Det som skjer da er at h*n melder seg ut av arbeidsmiljøet. 

Anonymkode: c843b...6c4

Var nå mye til festligheter på en arbeidsplass.  Er noe på min også kanskje to ganger i året. Jeg er ikke med da jeg er alene med barn. Er ikke utenfor av den grunn. Vi henger forresten opp en lapp de som vil skriver seg på.

Anonymkode: b5991...10b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...