Gå til innhold

Mødre mot tredelt permisjonstid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svært unøyaktig. Nesten ingen kvinner i Norge fullammer ved 6 måneder. Delamming og jobb kombineres fint for de fleste. Jeg gidder ikke å høre om stakkarslige unntak med mødre på oljeplattformer og annet vås. Vi lager regler for de fleste og unntak for resten

Siden ingen barn bør fullamme i 12 måneder i Norge er det helt feil. I u-land uten rent vann anbefales fullamming lenge da barn dør av skittent vann. Det er ikke et problem i Norge. Barn som fullammes i 8 måneder henger etter motorisk. Morsmelk inneholder ikke alt et barn på 12 måneder trenger. Psykologiforeningen mener at 15 ukers perm til barn er noe av det beste man kan gjøre. Norske barn lider ikke av dårlig ernæring grunnet manglende amming. Se heller på hvordan det går med barn uten god kontakt med fedre. Lite kontakt tidlig, dårlig senere. Det er en grunn til at 90% av menn i fengsel vokste opp uten far. Norske barn mangler ingenting når det kommer til helse og ernæring. 

Anonymkode: 7b7ff...d35

Så hvorfor er det da klin umulig å lage en ordning som fungerer for de som ikke er blandt "de fleste"?

For de fleste vil en tredeling fungere, selv om mor ikke synes det er helt optimalt. Men det er faktisk en god del det ikke fungerer for. Det er faktisk en god andel fedre som ikke tar ut permisjon i det hele tatt, av ulike årsaker. Vi kan jo anta at de som ikke tok ut permisjon når det var snakk om 10 uker, heller ikke gjør det når det er 15 uker. Det innebærer 5 uker mindre permisjon totalt ettersom mor ikke har rett på å ta over. Er det det beste for barnet?

Tro det eller ei men det finnes faktisk ganske mange unntak. Mange som ikke passer inn i denne A4 løsningen. Men det finnes ingen gode løsninger for de.. feks muligheter for å overføre kvoter. Det er rett og slett altfor rigid.

Anonymkode: c11bc...414

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

https://www.dagbladet.no/kultur/morspresumpsjonen-gjor-fedre-til-tapere/60158585

Det er interessant at både domstoler, sakkyndige og barnevern skjeler til Bowlby samtidig som man ikke er i stand til å ta inn over seg de faktiske resultatene av denne forskningen. Den viser at 1/3 av alle mødre ikke klarer å skape trygg tilknytning mellom seg og barnet. 

Å fjerne barnets rett til at far er hjemme er så uklokt som det går an. 

Anonymkode: 7b7ff...d35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Så hvorfor er det da klin umulig å lage en ordning som fungerer for de som ikke er blandt "de fleste"?

For de fleste vil en tredeling fungere, selv om mor ikke synes det er helt optimalt. Men det er faktisk en god del det ikke fungerer for. Det er faktisk en god andel fedre som ikke tar ut permisjon i det hele tatt, av ulike årsaker. Vi kan jo anta at de som ikke tok ut permisjon når det var snakk om 10 uker, heller ikke gjør det når det er 15 uker. Det innebærer 5 uker mindre permisjon totalt ettersom mor ikke har rett på å ta over. Er det det beste for barnet?

Tro det eller ei men det finnes faktisk ganske mange unntak. Mange som ikke passer inn i denne A4 løsningen. Men det finnes ingen gode løsninger for de.. feks muligheter for å overføre kvoter. Det er rett og slett altfor rigid.

Anonymkode: c11bc...414

Nei, du kan ikke anta at fedrene ikke tar ut de ekstra 5 ukene da fedre faktisk tar ut den delen de får. At noen ikke tar det ut vil alltid være tilfelle. Akkurat som mødre som er frisører som ønsker å beholde kudebasen.

Tid til mor og far, fellesdel som kan deles, ferie, rett til 2 års ulønnet permisjon. Mulighet for å jobbe 50%, mulighet for lønnet amming på jobben. Dette er ikke en A4 løsning. Løsningen er knallgod. 

Ja, klart det finnes unntak. Det er da ingen som har sagt at det er statens oppgave at mor og far skal ha jobber som kan kombineres med det å få barn. Kanskje foreldre har et lite ansvar her. 

Anonymkode: 7b7ff...d35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logger herved ut av denne diskusjonen for jeg blir så j*vlig provosert av enkelte! Det er jeg og min mann som er best egnet til å vurdere hvordan permisjonen best fordeles mellom oss! Ingen andre! Vi er oppegående mennesker og fullt kapable til å ta et fornuftig valg, til beste for vårt barn! At staten skal påtvinge så og så mange uker til far og mor provoserer meg grenseløst, snakk om mistillit! Gi oss X antall uker så kan vi fint fordele det selv, til beste for vår familie!!!

Anonymkode: 49cc4...c5f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

https://www.dagbladet.no/kultur/morspresumpsjonen-gjor-fedre-til-tapere/60158585

Det er interessant at både domstoler, sakkyndige og barnevern skjeler til Bowlby samtidig som man ikke er i stand til å ta inn over seg de faktiske resultatene av denne forskningen. Den viser at 1/3 av alle mødre ikke klarer å skape trygg tilknytning mellom seg og barnet. 

Å fjerne barnets rett til at far er hjemme er så uklokt som det går an. 

Anonymkode: 7b7ff...d35

Å fordele permisjonen annerledes, eventuelt legge på mer permisjon, er ikke det samme som å fjerne barnets rett til far. 

Forøvrig litt rar artikkel. Men godt å kunne bruke saker til sin fordel for den som skrev, da. 

Anonymkode: 551ef...15b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Logger herved ut av denne diskusjonen for jeg blir så j*vlig provosert av enkelte! Det er jeg og min mann som er best egnet til å vurdere hvordan permisjonen best fordeles mellom oss! Ingen andre! Vi er oppegående mennesker og fullt kapable til å ta et fornuftig valg, til beste for vårt barn! At staten skal påtvinge så og så mange uker til far og mor provoserer meg grenseløst, snakk om mistillit! Gi oss X antall uker så kan vi fint fordele det selv, til beste for vår familie!!!

Anonymkode: 49cc4...c5f

👏👏👏

Anonymkode: 25fd2...396

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du kan ikke anta at fedrene ikke tar ut de ekstra 5 ukene da fedre faktisk tar ut den delen de får. At noen ikke tar det ut vil alltid være tilfelle. Akkurat som mødre som er frisører som ønsker å beholde kudebasen.

Tid til mor og far, fellesdel som kan deles, ferie, rett til 2 års ulønnet permisjon. Mulighet for å jobbe 50%, mulighet for lønnet amming på jobben. Dette er ikke en A4 løsning. Løsningen er knallgod. 

Ja, klart det finnes unntak. Det er da ingen som har sagt at det er statens oppgave at mor og far skal ha jobber som kan kombineres med det å få barn. Kanskje foreldre har et lite ansvar her. 

Anonymkode: 7b7ff...d35

Tror du misforstod? Jeg mente at når far ikke tar ut permisjonen så mister man de ukene. Da det var 10 uker forsvant 10 uker.. nå er den 15, der 5 er hentet fra fellespotten. Om fedre ikke tar ut permisjonen nå blir det 5 uker mindre tid mellom barn og en omsorgsperson sammenlignet med tidligere. Vi snakker om barnets beste, og i de tilfellene der enten mor eller far rett og slett ikke kan ta ut permisjon (gode grunner som feks konkursrisiko) burde det være en mulighet for å overføre kvoten så barnet får like mye tid med omsorgspersonene, uavhengig av hvem det er. Det var faktisk mulig frem til 2008..

Anonymkode: c11bc...414

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Herre Gud, så vi skal fordele permisjon med ranke på potensielle rettssaker mellom foreldre i fremtiden? Hva skjedde med å tenke på babyens beste? 

Anonymkode: 39fa8...53d

Ja, fordi så mange mødre prøver å skvise far ut av barnas liv ved å bruke rettssystemet. Dette skyller alle fedre barna sine å tenke på. Det er faktisk til barnas beste at far kjemper for deres rett til å ha hans omsorg.

Anonymkode: 0305d...ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leter. Har lagret kilder, men tar tid.

Jeg nevner kilder uten henvisning, du tror. Her er vi like ille

Utdatert gammel forskning. Barn knytter seg til de som er tilstede. Mødre vil nå kunne ta fars permisjon. Ingen mulighet for at barnet knytter seg godt til far da. 

Svært unøyaktig. Nesten ingen kvinner i Norge fullammer ved 6 måneder. Delamming og jobb kombineres fint for de fleste. Jeg gidder ikke å høre om stakkarslige unntak med mødre på oljeplattformer og annet vås. Vi lager regler for de fleste og unntak for resten. 

Siden ingen barn bør fullamme i 12 måneder i Norge er det helt feil. I u-land uten rent vann anbefales fullamming lenge da barn dør av skittent vann. Det er ikke et problem i Norge. Barn som fullammes i 8 måneder henger etter motorisk. Morsmelk inneholder ikke alt et barn på 12 måneder trenger. Psykologiforeningen mener at 15 ukers perm til barn er noe av det beste man kan gjøre. Norske barn lider ikke av dårlig ernæring grunnet manglende amming. Se heller på hvordan det går med barn uten god kontakt med fedre. Lite kontakt tidlig, dårlig senere. Det er en grunn til at 90% av menn i fengsel vokste opp uten far. Norske barn mangler ingenting når det kommer til helse og ernæring. 

Anonymkode: 7b7ff...d35

Jeg lurer på hvorfor det da ikke er sånn at menn produsere melk jeg? Hvis det er biologisk like naturlig for et hann dyr å ta vare på små barn som hunndyrene. 

La oss ta en titt på naturen, vi er en del av naturen vet du. Og se hvor mange av hanndyrene som dytter det diende lilledyret vekk fra moren og tar over omsorgen selv.

Svaret er ingen! 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Rucula skrev:

Jeg lurer på hvorfor det da ikke er sånn at menn produsere melk jeg? Hvis det er biologisk like naturlig for et hann dyr å ta vare på små barn som hunndyrene. 

La oss ta en titt på naturen, vi er en del av naturen vet du. Og se hvor mange av hanndyrene som dytter det diende lilledyret vekk fra moren og tar over omsorgen selv.

Svaret er ingen! 

 

Vi utkonkurrerte neandertalerne nettopp fordi vi evnet å samarbeide og tre inn i hverandres roller. Vi ser også at det er i de ressurssterke familiene (der både hannen og hunnen er ressurssterke) at far er lengst hjemme i permisjon. Taperne i morgendagens samfunn har en hjemmeværende mor (gjerne fra Tailand).

Anonymkode: 0305d...ed5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det vårt ansvar å sikre menns rettigheter? De må da virkelig klare å stå på kravene sine selv! 

Mitt inntrykk er nemlig at dette er et falskt behov. Menn flest ser at det er kvinnene som trengs hjemme i permisjon. Hvorfor kjempe for noe de ikke er enige i? De få som ønsker lenger permisjon, der det passer for familien, klarer det stort sett helt fint. Vi kvinner måtte kjempe våre egne kamper selv, hvorfor forventer vi ikke det samme av menn? 

Eller er problemet at menn faktisk støtter kvinners ønske om mest mulig tid med barnet? Min mann er i hvertfall av den kategorien. Han mener barnet trenger meg, og jeg trenger tid for å kunne fikse amming og jobb i kombinasjon. Folk rundt oss er mer sånn "nei uff, får ikke mannen din lov av jobben å ta mer permisjon?", når tilfellet er at han mener det beste for både han, barnet og meg er at jeg er mest hjemme frem til barnet er et år. (VI holder begge barna hjemme til to år med kontantstøtte forøvrig, da vi mener ettåringer ikke har noe å gjøre i barnehage, men det er en annen diskusjon)

Anonymkode: d2b1c...d1d

Vi kvinner er hyklere!! Tenk om ingen menn noen gang kjempet for kvinner! Vi hadde klikka i vinkel!!! Selvsagt skal vi ta feminismekampen for mennene også! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Emilie2019 skrev:

Vi kvinner er hyklere!! Tenk om ingen menn noen gang kjempet for kvinner! Vi hadde klikka i vinkel!!! Selvsagt skal vi ta feminismekampen for mennene også! 

Vet du, det er ikke veldig mange menn som har tatt feministkampen... har du kilder på at det er tilfellet? Man kan finne ganske mange foregangskvinner som har stått i sin kamp MOT mannfolka som prøver å holde kvinnene tilbake. Tenk litt på det.

Anonymkode: ab4cd...9c3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tre barn og måtte kjempe i retten for omsorgen til 2 av dem. Er det noe jeg ikke er, så er det virkelighetsfjern. Jeg uttaler meg basert på dyrkjøpt erfaring. Sier mer om deg at du trekker slutninger om meg basert på et innlegg her.

Anonymkode: 0305d...ed5

Skjønner at det er en kjip opplevelse, men det har ingenting med tredeling av permisjon å gjøre. 

Anonymkode: 39fa8...53d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du, det er ikke veldig mange menn som har tatt feministkampen... har du kilder på at det er tilfellet? Man kan finne ganske mange foregangskvinner som har stått i sin kamp MOT mannfolka som prøver å holde kvinnene tilbake. Tenk litt på det.

Anonymkode: ab4cd...9c3

Kødder du? Tror du vi hadde vært der i dag om ingen menn kjempet for/med oss? Fordi menn også har stått i veien for kvinner mener du dermed at vi kvinner ikke skal kjempe for den moderne familiemannen i dag?!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot tredelingen. Hvis jeg har lyst til å tilbake i jobb med en gang etter fødsel, så synes jeg at jeg skal få det uten at pappaen må ta ulønnet permisjon fordi det er innenfor "mine" uker. Det har vi ikke råd til. Fint med permisjon, men for min del så kan de droppe disse kvotene og la oss velge det som passer best. 

Anonymkode: e3fa9...4dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Må legge til: og om mor er så lenge borte, faller mm som hovednæring bort. 

Hvis du kun ammet morgen og kveld,-kan du ikke ha fulgt rådene om mm som hovednæring heller?

Anonymkode: 551ef...15b

Mange babyer tar dette ogjen på natta. Mor må altså jobbe hele dagen, og deretter jobbe hele natta

Anonymkode: a2fe6...4bd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...