Gå til innhold

Mødre mot tredelt permisjonstid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har meldt meg inn i en gruppe på fb, full av mødre sterkt imot den tredelte permisjonen. 
 

Selv er jeg førstegangsmor, feminist, «karrierekvinne» osv osv. Jeg og mannen er i det private næringslivet, begge i svært mannsdominerte miljøer - men begge med arbeidsplasser som tilrettelegger for familieforøkelse. 
 

Det jeg reagerer på er sinnet, og hvordan disse kvinnene tilsynelatende på død og liv skal ha tilbake all permisjonstiden (eller valgfriheten, slik at det er opp til den enkelte familie å velge, men det ligger implisitt at mor skal ha mesteparten, om ikke hele), uten å løfte blikket. Menn i det private næringslivet blir jo direkte pressa, mobba og latterliggjort hvis de ikke kan lene seg på lov og orden når det kommer til permisjon. Det er ikke karrieremessig akseptabelt å som mann feks ønske et halvt år permisjon. Noe må jo gjøres med akkurat det. Om den nåværende ordningen er løsningen vet jeg ikke, men disse kvinnene som tar til faklene er jo veldig trangsynte i sitt eget amme-behov, fremfor å heller foreslå løsninger som ganger mor, barn OG far?

Hva er det jeg misforstår her? Hvorfor sloss vi ikke heller for LENGER tid med foreldrepenger, og ordninger som tilrettelegger for feks fullamming frem til 10-11mnd, og for de som ikke ønsker å starte i barnehage allerede ved 1år?

Anonymkode: e8292...47d

Er ikke hele poenget med gruppa at man finner løsninger som gagner BARNET. Ikke mor eller far? Nettopp fordi barn er forskjellige med forskjellige behov, så vil aldri familiesituasjon være lik, hverken fra familie til familie eller fra barn til barn (innad i familien).. Og derfor må man ha muligheten til å bestemme selv. Det du snakker om er holdningsendring. Og det jevner seg gradvis ut nå som fler og fler kvinner tar til leder- og toppstillinger og vi får etmer  likestilt samfunn. Men det finnes ikke likestilling når det gjelder mor- og farsrollen. Tror mange forveksler det begrepet med likeverd. Man er like mye verdt som forelder til barnet, men far kan som regel ikke dekke de samme behovene til barnet i starten. Far BØR ikke dekke de samme behovene i starten da det går på bekostning av fordeler for barnet. Far går heller ikke igjennom de samme påkjenninger. Og sånn er vi utstyrt fra naturens side. Likestilling på akkurat kroppsfunksjoner er vel ikke målet. 

 

Anonymkode: 3666e...213

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva eksakt tvinger kvinnen ut i ulønnet permisjon? 

Anonymkode: 9a9be...f87

Fordi de aller fleste kvinner synes 7 måneder hjemme med babyen er altfor lite. De fleste ammer fortsatt mange ganger om dagen på dette tidspunktet.

Anonymkode: 49cc4...c5f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis far lar seg overkjøre av en «diktator»-barnemor kan han faktisk bare ha det så godt. Hvorfor er ikke menn i stand til å ordne dette selv? Hvorfor må det være tvunget fra staten for at en mann skal klare å få til pappapermisjon ift arbeidsgiver og mor? Grow some balls. 

Anonymkode: 3a43b...29e

Har du sett mødrene i denne tråden? Hva nøyaktig mener du far kan gjøre for å ikke bli overkjørt av mødre som er anti-fedrekvote og som mener de har en rett fra naturens side til å gå hjemme i full lønn i det lange og det brede?

Kvoter er det beste som har skjedd likestillingen i jobb og hjem – for alle parter.

Anonymkode: de701...09e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du sett mødrene i denne tråden? Hva nøyaktig mener du far kan gjøre for å ikke bli overkjørt av mødre som er anti-fedrekvote og som mener de har en rett fra naturens side til å gå hjemme i full lønn i det lange og det brede?

Kvoter er det beste som har skjedd likestillingen i jobb og hjem – for alle parter.

Anonymkode: de701...09e

Han får stå opp for seg selv og forklare mor hva han vil og hvorfor, så får familien sammen finne ut hva som gagner dem. Og selvsagt, ammes ennå barnet mye ved 7 mnd eller mors helse enda er dårlig etter svangerskapet synes jeg faktisk fars ønske om å være hjemme bør vike. Sier du at menn er så svake tøfler at de virkelig trenger statens hjelp for å få frem sitt ønske i hjemmet? 

Hvordan i alle dager kan du si det siste der, når kvoter tvinger kvinner ut i ulønnet permisjon - hvor de taper alt av trygderettigheter og masse pensjon? Og tror du virkelig 15 uker pappaperm sidestiller foreldrene i hus og hjem - dersom fordelingen var skeiv i utgangspunktet? Neppe.

Anonymkode: 3a43b...29e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du sett mødrene i denne tråden? Hva nøyaktig mener du far kan gjøre for å ikke bli overkjørt av mødre som er anti-fedrekvote og som mener de har en rett fra naturens side til å gå hjemme i full lønn i det lange og det brede?

Kvoter er det beste som har skjedd likestillingen i jobb og hjem – for alle parter.

Anonymkode: de701...09e

Jeg syns det er i tidligste laget å beynne i full jobb igjen før baby og bryster er klare for det. Med førstemann car det rundt 10 mnd etter fødsel. Jeg begynte å jobbe lenge før det, og det var en påkjenning jeg ikke ønsker å gå gjennom igjen. Heldigvis har jeg en fleksibel jobb, mulighet for hemmekontor og inntil 2t ammefri, så jeg jobber litt hjemmefra nå helt i starten av permisjonen, mens baby ennå sover hele natta (lucky me). Pappaen har permisjon på mine jobbdager. 

Det er ikke alle som er så heldige å ha en jobb der dette funker eller  en arbeidsgiver som er positive til den løsningen.

Anonymkode: a2fe6...4bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han får stå opp for seg selv og forklare mor hva han vil og hvorfor, så får familien sammen finne ut hva som gagner dem. Og selvsagt, ammes ennå barnet mye ved 7 mnd eller mors helse enda er dårlig etter svangerskapet synes jeg faktisk fars ønske om å være hjemme bør vike. Sier du at menn er så svake tøfler at de virkelig trenger statens hjelp for å få frem sitt ønske i hjemmet? 

Hvordan i alle dager kan du si det siste der, når kvoter tvinger kvinner ut i ulønnet permisjon - hvor de taper alt av trygderettigheter og masse pensjon? Og tror du virkelig 15 uker pappaperm sidestiller foreldrene i hus og hjem - dersom fordelingen var skeiv i utgangspunktet? Neppe.

Anonymkode: 3a43b...29e

Så det du sier er altså at far bør stå opp for sine ønsker for seg selv og barnets rettigheter til far, men han bør også la disse rettighetene vike pga amming og mors helse. Jaha.

Det er helt normalt å trappe ned ammingen ved 7 mnd, faktisk er man oppfordret til å gi annen mat på denne tiden. Det er til og med en fordel om det er en annen enn mor som tar seg av mye av dette prosjektet.

Og mht mors helse – hvis mor har dårlig helse 7 mnd etter fødsel, må hun komme seg til lege og eventuelt få en sykemelding. For det er ikke normalt. Det er normalt å være sliten og trøtt (jeg kan bekrefte at i likestilte familier deler far og mor på denne byrden, takk og pris) og litt mindre trent enn tidligere, og kanskje har man litt slappere underliv (som man oppfordres til å trene opp fra dag 1) og generelt føler seg litt ufresh, men syk – nei. De som virkelig er syke synes jeg bør få avlastning av far mens de selv er sykemeldte, for å være hjemme med en baby er som kjent ingen enkel oppgave som syke mennesker bør stå i alene.

Det er altså så mange dårlige unnskyldninger, som hovedsakelig bunner ut i "mor vil, derfor blir det". Tvunget ut ulønnet i permisjon? Det er da ingen som tvinger noen til det. Men det er jammen fint at vi har den muligheten i dette landet uten å miste jobben, selv ETTER å ha fått full lønn av staten uten å jobbe i en lengre periode. Priser meg lykkelig hver dag for at jeg bor i dette landet 😊

Anonymkode: de701...09e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du sett mødrene i denne tråden? Hva nøyaktig mener du far kan gjøre for å ikke bli overkjørt av mødre som er anti-fedrekvote og som mener de har en rett fra naturens side til å gå hjemme i full lønn i det lange og det brede?

Kvoter er det beste som har skjedd likestillingen i jobb og hjem – for alle parter.

Anonymkode: de701...09e

Ingen er «anti fedrekvote», har ikke lest ett innlegg som sier at far ikke bør ha noe permisjon. Problemet er ikke at far skal ha perm, nen at 7 måneder er fir tidlig  å skilles for mor og barn. 
 

Denne tredelingen er et tilbakesteg for likestillingen når Mødre ser seg tvunget ut i ulønnet perm. 

Anonymkode: 39fa8...53d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for likestilling, men synes vi må være ærlige om at det er biologiske forskjeller mellom menn og kvinner. Kvinner er biologisk bedre egnet til å være hjemme med barn det første året. Det er vi som har vært gravide, ammer, det er vi som har hormonene som gjør at vi blir oppmerksomme på babyens behov, det er vi som har lettest for å våkne/roe babyen om natten, og det er vi som har plager etter graviditet og fødsel. Sånn er det bare, selv om det selvsagt må være mulig å velge at far er mest hjemme hvis det passer familien best.

Da jeg begynte å jobbe mens jeg ennå nattammet, og mens ungen ennå hang i puppen fra jeg kom inn døra fra jobb til jeg la meg, var jeg så sliten at jeg så stjerner. Ungen var dårlig å drikke fra kopp eller flaske, så pupp var en lang periode det beste alternativet for å unngå dehydrering. Jeg slet også med bekkensmerter og gjentatte brystbetennelser, samt gikk regelmessig til fysio som følge av småplager etter graviditeten. Det var verken til beste for meg eller jobben at mannen tok permisjon den perioden, for å si det slik.

I enkelte andre sammenhenger kommer mannen mer til sin rett. For eksempel skjønner jeg at gjennomsnittsmannen passer bedre enn gjennomsnittskvinnen til å jobbe i brannvesenet. Du skal være vanvittig sterk for å klare å bære et bevisstløst menneske ut av et røykfullt hus iført røykdykkerdrakt. Og jeg vil heller bli funnet av en mann som kan bære meg ut, enn en kvinne som ikke er sterk nok om jeg noen gang skal komme i en slik situasjon. Dette betyr ikke at det ikke finnes kvinner som egner seg til å jobbe i brannvesenet, men vi må innrømme at det finnes fysiske forskjeller som det i noen sammenhenger er naturlig å ta hensyn til. Jeg er ikke sterk nok til å bli politi eller brannkonstabel, og det må jeg leve med. Jeg har heller ikke synet til å bli flyger eller flygeleder, og sånn er det bare. Det er ikke diskriminering, det bare er slik. 

Anonymkode: 8471b...734

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen tvinger noen i ulønnet permisjon, de som har tungtveiende grunner til å ikke ta ut pappakvote kan søke om p få den overført. Du har mao ikke tungtveiende grunner 

Anonymkode: 9a9be...f87

Den ulønnede permisjonen kommer jo ITILLEGG til pappa permen.... ikke istedenfor

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det du sier er altså at far bør stå opp for sine ønsker for seg selv og barnets rettigheter til far, men han bør også la disse rettighetene vike pga amming og mors helse. Jaha.

Det er helt normalt å trappe ned ammingen ved 7 mnd, faktisk er man oppfordret til å gi annen mat på denne tiden. Det er til og med en fordel om det er en annen enn mor som tar seg av mye av dette prosjektet.

Og mht mors helse – hvis mor har dårlig helse 7 mnd etter fødsel, må hun komme seg til lege og eventuelt få en sykemelding. For det er ikke normalt. Det er normalt å være sliten og trøtt (jeg kan bekrefte at i likestilte familier deler far og mor på denne byrden, takk og pris) og litt mindre trent enn tidligere, og kanskje har man litt slappere underliv (som man oppfordres til å trene opp fra dag 1) og generelt føler seg litt ufresh, men syk – nei. De som virkelig er syke synes jeg bør få avlastning av far mens de selv er sykemeldte, for å være hjemme med en baby er som kjent ingen enkel oppgave som syke mennesker bør stå i alene.

Det er altså så mange dårlige unnskyldninger, som hovedsakelig bunner ut i "mor vil, derfor blir det". Tvunget ut ulønnet i permisjon? Det er da ingen som tvinger noen til det. Men det er jammen fint at vi har den muligheten i dette landet uten å miste jobben, selv ETTER å ha fått full lønn av staten uten å jobbe i en lengre periode. Priser meg lykkelig hver dag for at jeg bor i dette landet 😊

Anonymkode: de701...09e

Her feiler du, som så mange andre. Melk skal være hovednæring - HELE første leveår. Det er ingen steder det står at man skal trappe ned ammingen. Fast føde skal være supplerende til et kosthold som med hovedvekt består av fortrinnsvis mm, eller mme der mm ikke går. 

Det er helt, helt normalt å være ved dårligere helse inntil et år etter fødsel. Kommer du med plager etter syv mnd, er sjansen stor for at du blor sendt hjem med beskjed om å komme igjen om noen mnd, hvis plagene gjelder underliv, tretther eller mage. 

Anonymkode: 551ef...15b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du sett mødrene i denne tråden? Hva nøyaktig mener du far kan gjøre for å ikke bli overkjørt av mødre som er anti-fedrekvote og som mener de har en rett fra naturens side til å gå hjemme i full lønn i det lange og det brede?

Kvoter er det beste som har skjedd likestillingen i jobb og hjem – for alle parter.

Anonymkode: de701...09e

Det er ingen her som er mot fedrekvote. Du må i så fall lære deg å lese bedre, om det er det du har fått ut av svarene. 

Nei, kvoter hører ingensteds hjemme, verken hva gjelder permisjon eller jobb. 

Anonymkode: 551ef...15b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også medlem i gruppen, jeg er der fordi jeg mener alle familier skal ta de valgene de føler er best for sin egen familie.

Anonymkode: 99c0b...8fd

Fedre trenger først og fremst rettigheten overfor mor. Exen ville ikke at jeg skulle være hjemme. Uten rett til permisjon ville jeg ikke knyttet nære bånd til mine barn og også stått maktesløs når hun ville skilles å ta med seg barna. Nå har jeg omsorgen og er i et forhold der ser på min nære tilknytning til vår sønn som noe positivt. Arbeidsgiver har aldri vært problemet og tredelingen er ikke viktig i harmoniske forhold. Mal trenger imidlertid ikke lese lenge på KG for å se at mange menn trenger støtten fra staten for å opprettholde relasjonen til barna - på samme måte som kvinner trenger støtte for å få en karriere etter barnefødsler.

Anonymkode: 0305d...ed5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har termin i juni, her er vår plan. 

Mor har foreldrepermisjon frem til februar 2021, dette er inkl hele fellesperioden og ferien. 

Så har mor ulønnet permisjon i 4 mnd, til slutten a juni.  

Så har pappa perm frem til september. 15 uker (han vil ikke ha mer) 

Barnet begynner i bhg 15 mnd gammelt.  

Etter dette tar vi ferie sammen. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fedre trenger først og fremst rettigheten overfor mor. Exen ville ikke at jeg skulle være hjemme. Uten rett til permisjon ville jeg ikke knyttet nære bånd til mine barn og også stått maktesløs når hun ville skilles å ta med seg barna. Nå har jeg omsorgen og er i et forhold der ser på min nære tilknytning til vår sønn som noe positivt. Arbeidsgiver har aldri vært problemet og tredelingen er ikke viktig i harmoniske forhold. Mal trenger imidlertid ikke lese lenge på KG for å se at mange menn trenger støtten fra staten for å opprettholde relasjonen til barna - på samme måte som kvinner trenger støtte for å få en karriere etter barnefødsler.

Anonymkode: 0305d...ed5

Det var aldri et problem hos oss.  Mannen hadde ansvaret for barnet hver dag etter jobb og i helgene og de hadde et kjempefint bånd allerede før pappa permen. 

Ungen har vært pappadalt fra dag 1. 

Men han har også tatt ansvaret 100%. Og hatt barnet som prioritet nr 1! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Rucula skrev:

Det var aldri et problem hos oss.  Mannen hadde ansvaret for barnet hver dag etter jobb og i helgene og de hadde et kjempefint bånd allerede før pappa permen. 

Ungen har vært pappadalt fra dag 1. 

Men han har også tatt ansvaret 100%. Og hatt barnet som prioritet nr 1! 

Det er fint, men det hjelper ikke å ha hatt barnet som prioritet nr. 1 i en rettssak der mor lyver. Da må man kunne dokumentere at man faktisk har vært sammen med barnet, støttet av psykolog som observerte det nære båndet.

Anonymkode: 0305d...ed5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her feiler du, som så mange andre. Melk skal være hovednæring - HELE første leveår. Det er ingen steder det står at man skal trappe ned ammingen. Fast føde skal være supplerende til et kosthold som med hovedvekt består av fortrinnsvis mm, eller mme der mm ikke går. 

Det er helt, helt normalt å være ved dårligere helse inntil et år etter fødsel. Kommer du med plager etter syv mnd, er sjansen stor for at du blor sendt hjem med beskjed om å komme igjen om noen mnd, hvis plagene gjelder underliv, tretther eller mage. 

Anonymkode: 551ef...15b

Ja, da har jeg feilet alle 3 gangene da jeg og pappa'n fulgte offentlige råd om å innføre fast føde fra 6 mnd. Barna elsket vanlig menneskemat og spiste mer og mer av det og mindre og mindre pupp helt av seg selv. Men feilet, det gjorde jeg (for en jævlig hyggelig ting å si til en fellow mom).

Og så er det forskjell på "dårligere helse" og "så dårlig helse at man ikke kan jobbe". Enig? Hvis man ikke kan jobbe på grunn av helsa, bør man bli sykemeldt.

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen her som er mot fedrekvote. Du må i så fall lære deg å lese bedre, om det er det du har fått ut av svarene. 

Nei, kvoter hører ingensteds hjemme, verken hva gjelder permisjon eller jobb. 

Anonymkode: 551ef...15b

Dette var jo litt av en selvmotsigelse 😂

Anonymkode: de701...09e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, da har jeg feilet alle 3 gangene da jeg og pappa'n fulgte offentlige råd om å innføre fast føde fra 6 mnd. Barna elsket vanlig menneskemat og spiste mer og mer av det og mindre og mindre pupp helt av seg selv. Men feilet, det gjorde jeg (for en jævlig hyggelig ting å si til en fellow mom).

Og så er det forskjell på "dårligere helse" og "så dårlig helse at man ikke kan jobbe". Enig? Hvis man ikke kan jobbe på grunn av helsa, bør man bli sykemeldt.

Dette var jo litt av en selvmotsigelse 😂

Anonymkode: de701...09e

Hun du siterer har faktisk rett i at mm/mme skal være hovednæringen første leveår. Fast føde skal introduseres ved 6 mnd fordi barnet ikke lenger får dekket alle næringsbehov (som feks jern) via mm/mme alene lenger.

Noen babyer mister da interessen for pupp.. det er helt normalt. Min mistet interessen for pupp rundt 7 mnd, da sa helsesøster at jeg måtte gi mme i stede. Man kan også gi kjøpegrøt som inneholder mme for å dekke noe av behovet. Når barnet begynner å drikke vanlige melkeprodukter når de runder året kan man stoppe med amming/mme. 

Anonymkode: c11bc...414

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun du siterer har faktisk rett i at mm/mme skal være hovednæringen første leveår. Fast føde skal introduseres ved 6 mnd fordi barnet ikke lenger får dekket alle næringsbehov (som feks jern) via mm/mme alene lenger.

Noen babyer mister da interessen for pupp.. det er helt normalt. Min mistet interessen for pupp rundt 7 mnd, da sa helsesøster at jeg måtte gi mme i stede. Man kan også gi kjøpegrøt som inneholder mme for å dekke noe av behovet. Når barnet begynner å drikke vanlige melkeprodukter når de runder året kan man stoppe med amming/mme. 

Anonymkode: c11bc...414

Jeg har flere barn og vet naturligvis dette (men takk for undervisningen). Pappaen var altså kjempeflink til å gi riktig mat og drikke til barna mens jeg selv var på jobb i denne perioden (fortsatte å amme morgen og kveld til ca 18 mnd), som var grunnlaget for denne diskusjonen.

Anonymkode: de701...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har flere barn og vet naturligvis dette (men takk for undervisningen). Pappaen var altså kjempeflink til å gi riktig mat og drikke til barna mens jeg selv var på jobb i denne perioden (fortsatte å amme morgen og kveld til ca 18 mnd), som var grunnlaget for denne diskusjonen.

Anonymkode: de701...09e

Problemet er vel der hvor baby ikke spiser og drikker nok til å være uten mm i 10 timer om dagen... 

Anonymkode: 551ef...15b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Problemet er vel der hvor baby ikke spiser og drikker nok til å være uten mm i 10 timer om dagen... 

Anonymkode: 551ef...15b

Må legge til: og om mor er så lenge borte, faller mm som hovednæring bort. 

Hvis du kun ammet morgen og kveld,-kan du ikke ha fulgt rådene om mm som hovednæring heller?

Anonymkode: 551ef...15b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...