Gå til innhold

Mødre mot tredelt permisjonstid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Just now, AnonymBruker said:

Nei, det er et valg politikerne har tatt. Du kan ikke skulde på i dividert når mange føler seg tvunget ut i ulønnet perm med de nye reglene. 

Anonymkode: 39fa8...53d

Ingen tvinger noen i ulønnet permisjon, de som har tungtveiende grunner til å ikke ta ut pappakvote kan søke om p få den overført. Du har mao ikke tungtveiende grunner 

Anonymkode: 9a9be...f87

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så fordi det fungerte for dere så mener du det skal gjelde for alle andre. Ok.

Hvis jeg skulle få velge noen regler for andre så skulle det blitt:

Jeg drikker ikke, alkohol burde bli ulovlig. Man hadde spart penger på at folk ikke skadet seg, drev med herverk, mindre sykefravær på mandager, osv.

Jeg klarer meg uten førerkortet, det burde bli ulovlig å kjøre personbil! Man sparer miljøet i tillegg.

Det blir helt absurd argumentasjon. Men like fullt slik mange argumenterer i denne tråden.

Anonymkode: ab4cd...9c3

Ærlig talt; jeg skrev dette;

Synes tonen her er spesiell; en miks mellom å spørre om personlige erfaringer samt retoriske spm om individuelle erfaringer er almengyldige. Jeg kan likevel tenke meg å svare, uten at jeg tror at jeg når gjennom.

Jeg tror ikke at mine erfaringer er gyldige for alle, men jeg tror at 95% vil få et bedre liv i et litt lenger perspektiv hvis de slipper far mer til.

Du spør om mine personlige erfaringer, og selv om jeg ikke tenker at de er spesielt viktige i denne debatten, så er det viktig å "stå frem" og vise et alternativt eksempel

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Samme erfaring her. Men man VIL jo ikke se fordelene fordi man VIL være hjemme. Og la barna vokse opp i et samfunn som diskriminerer kvinner på jobb og menn på familiefronten.

Det finnes ikke et eneste rasjonelt argument for å ikke akseptere deling av permisjonen.

Anonymkode: 9a9be...f87

Her syns jeg du feiler. 

Jo, det finnes rasjonelle argumenter. Brukeren du siterer er jo dritheldig! Kun en amming pr natt er jo luksus! I tillegg er det svært mange som sliter med å finne søvnen igjen. For meg var det i hvert fall ikke bare å legge med en time tidligere. 

I tillegg var jeg mye syk med brystbetennelse. En uheldig, men forholdsvis vanlig komplikasjoner n ved amming. 

Brukeren snakker også om å være to. Det er fint mulig å være to foreldre selv om mor er lenge hjemme altså. Bortsett fra amming er det ingen ting far ikke kan gjøre - så det er et tullete argument 

Alle er ulike. Ikke minst barna. Vi kunne ikke sendt vår 1 åring i bhg, of jeg observerer maaaaaaange så små som griner etter mamma/pappa hver dag. Jeg jobber tross alt der. Men pytt sann. Likestilling er viktigere enn alt! 

Anonymkode: 551ef...15b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så fint at du deler din versjon. Oppriktig. Interessant å se hvordan enkelte har løst permisjonen. Jeg regner nok også med at det i flere av tilfellene står kun på viljen. Jeg feks har en jobb som enkelt lar seg kombinere med ammefri/pumping, så anmeargumentet utgår litt for min del. Men det gjelder langt fra alle. Offshorearbeidere feks. I enkelte tilfeller er mor/far selvstendig næringsdrivende og går potensielt konkurs ved å ta permisjon. Dette gjelder selvfølgelig langt fra alle, men er enkeltsituasjoner som nå blir vanskelig for de familiene det gjelder.

Så da blir spørsmålet.. større frihet, med den kostnad at mor overkjører far i enkelte familier, men gjør det mye lettere for familier i spesielle situasjoner, eller kvoter som er så rigide at enkelte familier vil slite? Hvor er mellomtingen? Mulighet til å søke om overføring av kvoter i spesielle økonomiske situasjoner, eller tilfeller der ammefri ikke fungerer (pendlere, offshorearbeidere o.l)

Anonymkode: c11bc...414

Nå har det jo vært mye frihet, og det har ikke ført til at de fleste slipper til far. Dumt men sant. 

Og selvstendig næringsdrivende er jo like "ille" om man er mor eller far. En enkel løsning er å gå for AS heller enn enketpersonsforetak, da er rettighetene der. Men det er selvsagt mulig å lage problemer av alt (mener ikke at du gjør det, men det at mange gjør det er jo hovedproblemet)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme erfaring her. Men man VIL jo ikke se fordelene fordi man VIL være hjemme. Og la barna vokse opp i et samfunn som diskriminerer kvinner på jobb og menn på familiefronten.

Det finnes ikke et eneste rasjonelt argument for å ikke akseptere deling av permisjonen.

Anonymkode: 9a9be...f87

Det er jo nettopp det som skjer med denne tredelingen. Kvinner ser seg tvunget ut i ulønnet perm. 
 

Det er få i den gruppen som er i mot en deling av permisjonen, men en tredeling er for rigid og lite fleksibelt. 

Anonymkode: 39fa8...53d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi skatter mye for å få de pengene. Det er ikke sånn at vi får de gratis.

Anonymkode: 25fd2...396

Mtp all oppfølging vi får gjennom svangerskap, helt gratis, og helsetilbud etter så tror jeg vi kan takke og bukke

Anonymkode: e8292...47d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig med deg, TS. Her er det viktig at far tar like stor del av ansvaret, så mens jeg tar 29 uker permisjon (hvorav 9 uansett er forbeholdt meg), så tar han 20 uker. Også med forrige barn tok han halvparten, og ble faktisk en foregangsmann på jobben sin. Det er tydelig at mange menn ser opp til andre menn som tar mye permisjon, og det er også åpenbart (inkludert i denne tråden) at en viktig grunn til at de likevel ikke ender opp med mye permisjon, er fordi de ikke får lov til det av kvinnfolkene de har valgt å få barn med. Tredeling er helt nødvendigv for likestilling og holdningsendringer i samfunnet.

Anonymkode: de701...09e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Her syns jeg du feiler. 

Jo, det finnes rasjonelle argumenter. Brukeren du siterer er jo dritheldig! Kun en amming pr natt er jo luksus! I tillegg er det svært mange som sliter med å finne søvnen igjen. For meg var det i hvert fall ikke bare å legge med en time tidligere. 

I tillegg var jeg mye syk med brystbetennelse. En uheldig, men forholdsvis vanlig komplikasjoner n ved amming. 

Brukeren snakker også om å være to. Det er fint mulig å være to foreldre selv om mor er lenge hjemme altså. Bortsett fra amming er det ingen ting far ikke kan gjøre - så det er et tullete argument 

Alle er ulike. Ikke minst barna. Vi kunne ikke sendt vår 1 åring i bhg, of jeg observerer maaaaaaange så små som griner etter mamma/pappa hver dag. Jeg jobber tross alt der. Men pytt sann. Likestilling er viktigere enn alt! 

Anonymkode: 551ef...15b

Jeg hadde ikke en amming per natt men flere og frem til ungene var over 2. Og ja menneskerettigheter som likestilling er viktig.

Anonymkode: 9a9be...f87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo nettopp det som skjer med denne tredelingen. Kvinner ser seg tvunget ut i ulønnet perm. 
 

Det er få i den gruppen som er i mot en deling av permisjonen, men en tredeling er for rigid og lite fleksibelt. 

Anonymkode: 39fa8...53d

Hva eksakt tvinger kvinnen ut i ulønnet permisjon? 

Anonymkode: 9a9be...f87

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men om ikke far får kjenne på ansvar for barnet og barnet ikke får kjenne at det kan gå til far for trøst og støtte, så må mor fortsette å være tilnærmet eneforsørger med mye ansvar resten av tiden også. Jeg tror avlastning for mødre er sunt. 

Anonymkode: 23b77...8d0

Ikke alle mødre vil ha denne avlastningen. Folk er ulike og har dermed ulike behov.

Anonymkode: 25fd2...396

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke en amming per natt men flere og frem til ungene var over 2. Og ja menneskerettigheter som likestilling er viktig.

Anonymkode: 9a9be...f87

Ikke hvis likestillingen skal triumfe gjennom mot familiers vilje. Det er som sagt ikke alle menn som ønsker permisjon og det er det, tro det eller ei, veldig mange mødre glade for fordi de ønsker den selv. La heller familiene velge! Det er nesten så vi går mot en politistat!

Anonymkode: 25fd2...396

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen tvinger noen i ulønnet permisjon, de som har tungtveiende grunner til å ikke ta ut pappakvote kan søke om p få den overført. Du har mao ikke tungtveiende grunner 

Anonymkode: 9a9be...f87

Staten skal ikke bestemme hva som er best for den enkelte familien.

Anonymkode: 25fd2...396

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mtp all oppfølging vi får gjennom svangerskap, helt gratis, og helsetilbud etter så tror jeg vi kan takke og bukke

Anonymkode: e8292...47d

All den oppfølgingen osv betaler vi også for over skatteseddelen. Det finnes ingenting man får «gratis». Hvis man tror det så har levd under en stein.

Anonymkode: 25fd2...396

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Staten skal ikke bestemme hva som er best for den enkelte familien.

Anonymkode: 25fd2...396

Det er klart staten kan stille krav når de gir oss en slik fantastisk ordning som foreldrepermisjon er. Vi er EKSTREMT heldige i Norge. Helt latterlig heldige. Synes personlig at det er bedre med gjennomtenkte delingsordninger enn at mor skal være diktator over "hva som er best for den enkelte familien". Mor har rettigheter, men staten er også ansvarlig for fars og barns rettigheter. Heldigvis.

Anonymkode: de701...09e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen tvinger noen i ulønnet permisjon, de som har tungtveiende grunner til å ikke ta ut pappakvote kan søke om p få den overført. Du har mao ikke tungtveiende grunner 

Anonymkode: 9a9be...f87

Når valget er mellom økonomisk ruin/konkurs eller ulønnet perm så syntes jeg det er synd at staten ikke anser det som «tungtveiende grunner. For den individuelle familie er for eksempel dette en tragedie som tvinger mor ut i ulønnet perm. 

Anonymkode: 39fa8...53d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er klart staten kan stille krav når de gir oss en slik fantastisk ordning som foreldrepermisjon er. Vi er EKSTREMT heldige i Norge. Helt latterlig heldige. Synes personlig at det er bedre med gjennomtenkte delingsordninger enn at mor skal være diktator over "hva som er best for den enkelte familien". Mor har rettigheter, men staten er også ansvarlig for fars og barns rettigheter. Heldigvis.

Anonymkode: de701...09e

Mor er ikke diktator. I de aller fleste tilfellene så er det noe familiene bestemmer sammen.

Anonymkode: 25fd2...396

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Menn i det private næringslivet blir jo direkte pressa, mobba og latterliggjort hvis de ikke kan lene seg på lov og orden når det kommer til permisjon. Det er ikke karrieremessig akseptabelt å som mann feks ønske et halvt år permisjon. Noe må jo gjøres med akkurat det.

Ja, da får jo de som jobber der ta seg sammen og jobbe for å forandre det, da. 

Jeg er for at folk velger selv. Jeg hadde ikke fått barn om halvparten var forbeholdt far, forsikra har så vanskelige svangerskap, fødsler og barseltid at det tar minst et år før jeg kommer meg igjen. Løsningen kunne selvsagt vært sykemelding, men det er ikke akkurat bedre samfunnsøkonomisk sett. 

Anonymkode: 472eb...cf3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mor er ikke diktator. I de aller fleste tilfellene så er det noe familiene bestemmer sammen.

Anonymkode: 25fd2...396

Hehe, ok, if you say so.

Anonymkode: de701...09e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva eksakt tvinger kvinnen ut i ulønnet permisjon? 

Anonymkode: 9a9be...f87

Det at barnet ammes flere ganger om natten, men mor likevel må opp hver dag og jobbe 8 timer, at ammefri ikke fungerer for alle, at far har en jobb eller studie der det er veldig vanskelig å få til permisjon i 15 uker etc. Er det virkelig vanskelig å se for deg de mange situasjonene og familiene dere ikke passer for? 

Anonymkode: 39fa8...53d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syke folk blir kastet på gata, så velferdsordningen med å gå hjemme i 8 mnd. er på vei til å forsvinne i velferdsstaten Norge. Vi går mot tilstander som i Australia og USA, der vi ikke kan forvente at andre betaler for vår permisjon med skattepengene :( er glad jeg ikke skal ha flere barn! Triste greier.

Anonymkode: 4538c...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...