Gå til innhold

Mødre mot tredelt permisjonstid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

19 hours ago, AnonymBruker said:

Mannen min er selvstendig næringsdrivende, og kommer rett og slett til å gå konkurs hvis han skal ha permisjon i 15 uker. For oss går ikke det. Overføre ukene til mor blir ikke godtatt, så da opphører vår permisjon når babyen er 7 mnd. Ja, jeg sier babyen, for det er det hun er. Barnehage i en alder av 7 mnd? Uaktuelt. Dessuten er det bare barnehageinntak i august her, så vi hadde ikke fått plass nå uansett. Løsningen, om man kan kalle det løsning, er at jeg går ulønnet fra desember til august når hun får barnehageplass. Det er 9 måneder uten lønn! Og hva gjør det med privarøkonomien? Vi har huslån, og greier det ikke med en lønning. Vi har endt opp med å ta opp 150.000 i FORBRUKSLÅN for å dekke manglende lønnskostnader. HEIA NORGE!!!

Anonymkode: 49cc4...c5f

Vi løste det med gradert permisjon. Far noen dager og jeg andre dager. Tok også ferie når min perm var ferdig.

Anonymkode: 6ec87...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har flere barn og vet naturligvis dette (men takk for undervisningen). Pappaen var altså kjempeflink til å gi riktig mat og drikke til barna mens jeg selv var på jobb i denne perioden (fortsatte å amme morgen og kveld til ca 18 mnd), som var grunnlaget for denne diskusjonen.

Anonymkode: de701...09e

Hvordan blir mm hovednæring ved amming to ganger i døgnet? Fikk barnet mme?

Søsteren min sin gutt nektet flaske og mme uansett hvor hardt de prøvde. Og hatet grøt. Spiste mye annet da som brødskive, middagsglass osv så han sultet ikke. Men hun ammet fortsatt 6 ganger i døgnet for å dekke behovet for mm da permisjonen var over. Jobber 1 uke av og 1 uke på så hun er borte fra baby 1 uke av gangen. Hvordan løser man det da? Der var alternativet å gå imot anbefalingen om mm/mme som hovednæring eller ta ulønnet.

Anonymkode: c11bc...414

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns den ideelle løsningen hadde vært om både mor og far kunne ha permisjon samtidig, de 3 første månedene. Og at familien selv kan velge hvem som skal ha permisjon, når og hvor lenge. For oss hadde det vært best at mor fikk hele permisjonen. Men jeg kjenner noen fedre som er veldig glad for den løsningen som er nå, for ellers hadde de ikke fått være hjemme med barnet. 

Men jeg skulle ønske at permisjonsperioden varte i 12 måneder. For det er ikke så lett å fa kabalen til å gå opp fra permisjonstiden er over og barnehagestart. For oss er ikke dette et problem siden vi har en litt eldre familielivs syn, hvor jeg sluttet i jobben min og ikke blir å gå tilbake i arbeidslivet før bagge barna har begynt på skolen. Og da bare deltid. 

Men det er veldig vanskelig å finnen en tvunget løsning som passer for alle. Men vi skal være takknemlig for at det i det heletatt finnes en ordning som lar foreldre være i permisjon. Og ikke som i USA hvor noen mødre må på jobb kanskje bare timer etter fødsel.

Anonymkode: b4bed...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må legge til: og om mor er så lenge borte, faller mm som hovednæring bort. 

Hvis du kun ammet morgen og kveld,-kan du ikke ha fulgt rådene om mm som hovednæring heller?

Anonymkode: 551ef...15b

 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan blir mm hovednæring ved amming to ganger i døgnet? Fikk barnet mme?

 

Anonymkode: c11bc...414

Dere vet at det er fullt mulig å pumpe, sant? Det var ikke noe problem for meg, men for dem som ikke klarer det så er også mme et fullverdig substitutt. Men jeg må si jeg er takknemlig for at dere er så opptatt av mine barns ve og vel, virkelig.

Anonymkode: de701...09e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ingen er «anti fedrekvote», har ikke lest ett innlegg som sier at far ikke bør ha noe permisjon. Problemet er ikke at far skal ha perm, nen at 7 måneder er for tidlig å skilles for mor og barn.

Denne tredelingen er et tilbakesteg for likestillingen når Mødre ser seg tvunget ut i ulønnet perm. 

Anonymkode: 39fa8...53d

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er for likestilling, men synes vi må være ærlige om at det er biologiske forskjeller mellom menn og kvinner. Kvinner er biologisk bedre egnet til å være hjemme med barn det første året. Det er vi som har vært gravide, ammer, det er vi som har hormonene som gjør at vi blir oppmerksomme på babyens behov, det er vi som har lettest for å våkne/roe babyen om natten, og det er vi som har plager etter graviditet og fødsel.

Anonymkode: 8471b...734

Veldig enig i det som skrives her! For min del føles det altfor tidlig å skilles fra den lille når den er 7 måneder. Da ammes det fortsatt mange ganger om dagen, selv om det gis litt grøt i tillegg. Morsmelk er likevel hovednæringen.

Jeg har ingen problemer med at far får 15 uker, det er bare fint det. Problemet er at far ikke får disse ukene i tillegg, som han burde, men i stedet tas ukene fra mors permisjon. Som er kort nok i utgangspunktet. Det er det jeg er imot!

Anonymkode: 49cc4...c5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns den ideelle løsningen hadde vært om både mor og far kunne ha permisjon samtidig, de 3 første månedene

Nei, barnet trenger alenetid med far tidlig, særlig i de dysfunksjonelle forholdene. Jeg snakker av erfaring.

Anonymkode: 0305d...ed5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner en familie som virker temmelig tradisjonell utad blant annet fordi mor var hjemme i flere år i ulønnet permisjon med barna. Da jeg snakket med dem om det en gang, viste det seg at far faktisk aldri hadde tatt en eneste uke med fedrekvote, altså hadde de mistet disse ukene med lønnet permisjon. Dette var riktig nok en slags livsfilosofi for dem, som de hadde spart til i noen år (far hadde også en over gjennomsnittet høyt lønnet jobb, så selv om det totalt sett ikke ble veldig høy familieinntekt, led de ingen nød). Likevel var begge enige om at de ville kjempe med nebb og klør for fedrekvoten for alle andre fedre som av ulike årsaker ikke ville fått noe permisjon hadde det ikke vært for kvoten. Det satte ting litt i perspektiv, syntes jeg. Tenk å være så sikker i eget valg om å ikke benytte seg av fedrekvote, og likevel så empatisk overfor dem kvotene faktisk er til for; dem som trenger det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at hver familie må få bestemme hva som fungerer best for de. De aller fleste er oppegående nok til det. Jeg synes det blir HELT feil at alle familier i Norge skal straffes og påtvinges noe fordi en og annen familie ikke greier å ta et fornuftig valg uten innblanding fra staten.

Anonymkode: 49cc4...c5f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.2.2020 den 11.57, AnonymBruker skrev:

Heller ikke uenig i dette, men når trenden viser at menn da skyves litt ut - bør vi ikke ta noen grep? Og i såfall, hvilke? Hvordan sikrer vi menns rettigheter?

Anonymkode: e8292...47d

Hvorfor er det vårt ansvar å sikre menns rettigheter? De må da virkelig klare å stå på kravene sine selv! 

Mitt inntrykk er nemlig at dette er et falskt behov. Menn flest ser at det er kvinnene som trengs hjemme i permisjon. Hvorfor kjempe for noe de ikke er enige i? De få som ønsker lenger permisjon, der det passer for familien, klarer det stort sett helt fint. Vi kvinner måtte kjempe våre egne kamper selv, hvorfor forventer vi ikke det samme av menn? 

Eller er problemet at menn faktisk støtter kvinners ønske om mest mulig tid med barnet? Min mann er i hvertfall av den kategorien. Han mener barnet trenger meg, og jeg trenger tid for å kunne fikse amming og jobb i kombinasjon. Folk rundt oss er mer sånn "nei uff, får ikke mannen din lov av jobben å ta mer permisjon?", når tilfellet er at han mener det beste for både han, barnet og meg er at jeg er mest hjemme frem til barnet er et år. (VI holder begge barna hjemme til to år med kontantstøtte forøvrig, da vi mener ettåringer ikke har noe å gjøre i barnehage, men det er en annen diskusjon)

Anonymkode: d2b1c...d1d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, barnet trenger alenetid med far tidlig, særlig i de dysfunksjonelle forholdene. Jeg snakker av erfaring.

Anonymkode: 0305d...ed5

Far burde hatt rett til seks ukers permisjon etter fødsel, når mor er i barsel og faktisk må ta perm av helsemessige årsaker (om man som kvinne vil jobbe før seks uker etter fødsel, ved å la far overta permisjonen, må man gi legeerklæring om at man er frisk nok til det!). 

Det er de første seks ukene mor TRENGER hjelp fra far, det er de første seks ukene at man kan skape et familiebånd sammen og en forventning om at barn og husarbeid er noe som må deles på. Eller strengt tatt, de første seks ukene må far faktisk ta dette, da mor skal ha fokus på amming og egen kropp etter svangerskap og fødsel. 

Dette mener jeg hadde vært et godt slag for likestilling, at far ble avkrevd å være hjemme og bistå når den lille er nyfødt og mor kroppslig sett fortsatt er sterkt preget med blødninger, smerter, sting og muskler som skal komme seg på plass igjen. 

Anonymkode: d2b1c...d1d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det vårt ansvar å sikre menns rettigheter? De må da virkelig klare å stå på kravene sine selv! 

Vi har fått disse rettighetene gjennom demokratisk valgt storting og forklarer dere hvorfor de er nødvendige. Kvinners rettigheter gjør at dere kan delta i arbeidslivet. Hvorfor skal ikke menns rettigheter gjøre at vi får delta hjemme?

Anonymkode: 0305d...ed5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette bør man planlegge for. Og folk må huske at barna koster mye mer etter babytida. Hvis man ikke har råd til en permisjon med 80 prosent, hvordan har man da råd til barnehage, SFO, vinterklær, fritididsakriviteter, sportsutstyr og alt annet som følger med det å ha barn. 

Anonymkode: 96169...0cb

Fordi det er mindre summer som man sparer opp underveis, enn hvis man skal gå 2 eller flere måneder uten lønn.

Anonymkode: 25fd2...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Far burde hatt rett til seks ukers permisjon etter fødsel, når mor er i barsel og faktisk må ta perm av helsemessige årsaker (om man som kvinne vil jobbe før seks uker etter fødsel, ved å la far overta permisjonen, må man gi legeerklæring om at man er frisk nok til det!). 

Dersom mor ikke er frisk, finnes det allerede ordninger. Jeg fikk pleiepenger og var hjemme etter vårt andre barn fordi mor trengte tid på p komme seg. Ikke relevant moment for en permisjon som er der av hensyn til barnet - ikke av hensyn til mor.

Anonymkode: 0305d...ed5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det vårt ansvar å sikre menns rettigheter? De må da virkelig klare å stå på kravene sine selv! 

Mitt inntrykk er nemlig at dette er et falskt behov. Menn flest ser at det er kvinnene som trengs hjemme i permisjon. Hvorfor kjempe for noe de ikke er enige i? De få som ønsker lenger permisjon, der det passer for familien, klarer det stort sett helt fint. Vi kvinner måtte kjempe våre egne kamper selv, hvorfor forventer vi ikke det samme av menn? 

Eller er problemet at menn faktisk støtter kvinners ønske om mest mulig tid med barnet? Min mann er i hvertfall av den kategorien. Han mener barnet trenger meg, og jeg trenger tid for å kunne fikse amming og jobb i kombinasjon. Folk rundt oss er mer sånn "nei uff, får ikke mannen din lov av jobben å ta mer permisjon?", når tilfellet er at han mener det beste for både han, barnet og meg er at jeg er mest hjemme frem til barnet er et år. (VI holder begge barna hjemme til to år med kontantstøtte forøvrig, da vi mener ettåringer ikke har noe å gjøre i barnehage, men det er en annen diskusjon)

Anonymkode: d2b1c...d1d

Dette!! SÅ sant!!

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har fått disse rettighetene gjennom demokratisk valgt storting og forklarer dere hvorfor de er nødvendige. Kvinners rettigheter gjør at dere kan delta i arbeidslivet. Hvorfor skal ikke menns rettigheter gjøre at vi får delta hjemme?

Anonymkode: 0305d...ed5

Menn HAR rettighet til å delta hjemme i permisjon, og selv om man hadde latt hver familie bestemme selv hvordan fordelingen skulle være, så har de fortsatt rettighet! Forskjellen er at da kan hver familie justere permisjonen slik det passer best for dem! Rettighetene er ikke mindre av den grunn!

Anonymkode: 49cc4...c5f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er fint, men det hjelper ikke å ha hatt barnet som prioritet nr. 1 i en rettssak der mor lyver. Da må man kunne dokumentere at man faktisk har vært sammen med barnet, støttet av psykolog som observerte det nære båndet.

Anonymkode: 0305d...ed5

Herre Gud, så vi skal fordele permisjon med ranke på potensielle rettssaker mellom foreldre i fremtiden? Hva skjedde med å tenke på babyens beste? 

Anonymkode: 39fa8...53d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familier (mor) kan ikke velge bort at det er best for barnet at far er hjemme i permisjon. Dette er ikke individuelt. Det er mange mødre som ønsker å være hjemme lengre, men de glemmer hva som er viktigst for barnet som er to velfungerende foreldre som har opparbeidet seg kompetanse. Barnet bryr seg ikke om hvem som tjener mest, om kun en av foreldrene får dekket lønn over 6 G. Barnet har best av god og tidlig tilknytting til begge foreldre. Må mor på sykehuset en tur (og kommer kanskje ikke tilbake) så merker man fort at det er dårlig risikostyring å leve i en symbiose med barnet i 10-11 måneder. 

Ikke kan far knytte kontakten på kveldstid heller, da studier slår fast at mor tar kontrollen og far bare blir lekekamerat. Det er derfor viktigst at mor ikke er tilstede. Ja, tenk at det er studier som slår fast at det er best at ikke bare far må være hjemme, men at mor er borte fra barnet sitt i løpet av det første leveåret. Det er en så ekstrem cherry picking fra den anti-tredelings gruppa. Den norske offentlige utredningen, slo forøvrig fast at todeling er best. Ja, todeling, med en innrømmelse av at amming kan bli problematisk med anbefalingen. Det ble bare valgt noe annet enn det som ble anbefalt til regjeringen. Tallet på mødre som ikke knytter seg godt nok til barnet er sjokkerende høyt. Jeg vel aldri hørt et bedre argument for at fedre tvinges i permisjon. Spiller ingen rolle hva de vil, dersom man faktisk tenker på barnet istedenfor mor. Barnet sikres best med to foreldre hjemme i permisjon, ikke en. Pappaperm er sikkerheten til barnet, som noen mødre ønsker å fjerne. 

Mor har revnet - hva så? Mor er sliten - hva så? Mor får ikke dekket lønn over 6G - Hva så? Tror noen her at barnet bryr seg om slikt? Har barn mindre behov for far dersom mor sliter med amming? Alle barn har de samme behovene uansett. Barns behov kan ikke velges bort fra foreldrene sin side. Det er mødrene som vil ha friheten til å ta fars permisjon hvis de vil. Egoistisk.

Anonymkode: 7b7ff...d35

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er fint, men det hjelper ikke å ha hatt barnet som prioritet nr. 1 i en rettssak der mor lyver. Da må man kunne dokumentere at man faktisk har vært sammen med barnet, støttet av psykolog som observerte det nære båndet.

Anonymkode: 0305d...ed5

Hvis far drar på kontroller hos helsesøster, er svært delaktig i bhg osv så tror jeg man har bevis nok. 

Men svært mange fedre er ikkr særlige delaktige...av fri vilje

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Familier (mor) kan ikke velge bort at det er best for barnet at far er hjemme i permisjon. Dette er ikke individuelt. Det er mange mødre som ønsker å være hjemme lengre, men de glemmer hva som er viktigst for barnet som er to velfungerende foreldre som har opparbeidet seg kompetanse. Barnet bryr seg ikke om hvem som tjener mest, om kun en av foreldrene får dekket lønn over 6 G. Barnet har best av god og tidlig tilknytting til begge foreldre. Må mor på sykehuset en tur (og kommer kanskje ikke tilbake) så merker man fort at det er dårlig risikostyring å leve i en symbiose med barnet i 10-11 måneder. 

Ikke kan far knytte kontakten på kveldstid heller, da studier slår fast at mor tar kontrollen og far bare blir lekekamerat. Det er derfor viktigst at mor ikke er tilstede. Ja, tenk at det er studier som slår fast at det er best at ikke bare far må være hjemme, men at mor er borte fra barnet sitt i løpet av det første leveåret. Det er en så ekstrem cherry picking fra den anti-tredelings gruppa. Den norske offentlige utredningen, slo forøvrig fast at todeling er best. Ja, todeling, med en innrømmelse av at amming kan bli problematisk med anbefalingen. Det ble bare valgt noe annet enn det som ble anbefalt til regjeringen. Tallet på mødre som ikke knytter seg godt nok til barnet er sjokkerende høyt. Jeg vel aldri hørt et bedre argument for at fedre tvinges i permisjon. Spiller ingen rolle hva de vil, dersom man faktisk tenker på barnet istedenfor mor. Barnet sikres best med to foreldre hjemme i permisjon, ikke en. Pappaperm er sikkerheten til barnet, som noen mødre ønsker å fjerne. 

Mor har revnet - hva så? Mor er sliten - hva så? Mor får ikke dekket lønn over 6G - Hva så? Tror noen her at barnet bryr seg om slikt? Har barn mindre behov for far dersom mor sliter med amming? Alle barn har de samme behovene uansett. Barns behov kan ikke velges bort fra foreldrene sin side. Det er mødrene som vil ha friheten til å ta fars permisjon hvis de vil. Egoistisk.

Anonymkode: 7b7ff...d35

Studier har bevist at mor tar kontrollen? 

Hvilke studier? Tror det går mer på at far ikke gidder å innvolvere seg i mange tilfeller. Min mann tok kontroll over barnet fra dag 1. 

Og hva tenker du om barnets behovfor å være med sin primærperson? For å amme? Amming anbefales i 12 mnd. Pappa er selvfølgelig akkurat like viktig som mor, men ikke første året.  

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Dere vet at det er fullt mulig å pumpe, sant? Det var ikke noe problem for meg, men for dem som ikke klarer det så er også mme et fullverdig substitutt. Men jeg må si jeg er takknemlig for at dere er så opptatt av mine barns ve og vel, virkelig.

Anonymkode: de701...09e

Jeg spør igjen, fungerer dette for alle? At barn får mm/mme som hovednæring første leveår om mor drar tilbake i jobb?

Jeg føler de som mener tredelingen er null problem glemmer litt at det finnes folk som er i en helt annen situasjon enn dem..

For meg er tredelingen ingen problem. Har råd til ulønnet, og ungen min tar også flaske uten problem. Jeg klarer likevel å se at det kan bli problematisk for enkelte.

Anonymkode: c11bc...414

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Rucula said:

Studier har bevist at mor tar kontrollen? 

Jeg leter. Har lagret kilder, men tar tid.

5 minutter siden, Rucula said:

Hvilke studier? Tror det går mer på at far ikke gidder å innvolvere seg i mange tilfeller. Min mann tok kontroll over barnet fra dag 1. 

Jeg nevner kilder uten henvisning, du tror. Her er vi like ille

5 minutter siden, Rucula said:

Og hva tenker du om barnets behovfor å være med sin primærperson?

Utdatert gammel forskning. Barn knytter seg til de som er tilstede. Mødre vil nå kunne ta fars permisjon. Ingen mulighet for at barnet knytter seg godt til far da. 

5 minutter siden, Rucula said:

For å amme? Amming anbefales i 12 mnd.

Svært unøyaktig. Nesten ingen kvinner i Norge fullammer ved 6 måneder. Delamming og jobb kombineres fint for de fleste. Jeg gidder ikke å høre om stakkarslige unntak med mødre på oljeplattformer og annet vås. Vi lager regler for de fleste og unntak for resten. 

5 minutter siden, Rucula said:

Pappa er selvfølgelig akkurat like viktig som mor, men ikke første året.  

Siden ingen barn bør fullamme i 12 måneder i Norge er det helt feil. I u-land uten rent vann anbefales fullamming lenge da barn dør av skittent vann. Det er ikke et problem i Norge. Barn som fullammes i 8 måneder henger etter motorisk. Morsmelk inneholder ikke alt et barn på 12 måneder trenger. Psykologiforeningen mener at 15 ukers perm til barn er noe av det beste man kan gjøre. Norske barn lider ikke av dårlig ernæring grunnet manglende amming. Se heller på hvordan det går med barn uten god kontakt med fedre. Lite kontakt tidlig, dårlig senere. Det er en grunn til at 90% av menn i fengsel vokste opp uten far. Norske barn mangler ingenting når det kommer til helse og ernæring. 

Anonymkode: 7b7ff...d35

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...