Gå til innhold

Bonusbarn og samvær


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Han trenger vel strent tatt ikke innvolvere deg i de barna han har på privaten?

Det er jo hans barn og ansvar.

At dere ikke får alenetid skjønner jeg, men sånn er det når man har barn. Plutselig en dag har dere ikke barna hjemme lenger. Hva gjør dere da? 

Da synes mange foreldre det blir kjedelig og tomt. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere er en fembarnsfamilie. Da har man ikke egentid, uansett hvor mye man selv trenger det. Jeg har to barn, og er nesten aldri alene hjemme, men kjenner det hadde vært deilig, ja. 

Anonymkode: 80a2d...86e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kruspersilletaco

Du får ta i bruk kjellerstuen når de er der 🙂

Ikke så mye annet du kan gjøre. Forstår godt at far ikke sier nei til barna, men han burde klare å gi beskjed på forhånd slik at du vet om det.. Jeg er stemor (60%) og mor på fulltid. Stebarna kan komme (hjem) når de vil, men så sant far vet om det, gir han beskjed. Skulle bare mangle, tenker nå jeg. De er alltid hjertelig velkommen likevel. 

Forstår hva du mener med å trenge litt tid alene. Det trenger jeg også. En sjelden gang, tar far med alle barna til foreldrene sine på middag, og da får jeg et par timer alene.. Av og til gjør jeg det samme, og han får litt tid alene. 

Som mange andre skriver, så tror jeg du må lage deg et sted hvor du kan være i fred, når du trenger det. Barna kan jo også gå på sitt rom og lukke døren om de trenger fred? Samme gjelder for oss voksne. Du er ikke avvisende, om du forklarer hvorfor. Jeg ligger av og til i senga å leser, slik at jeg får fred når de andre ser film. De er glad for at jeg stikker, slik at jeg ikke maser om lydnivå 😅 Og det må værtfall gå fint an når det bare er 'hans' barn som er hjemme, da må jo ha ta ansvar for alt uansett.. 

Endret av kruspersilletaco
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Ikea17 skrev:

Vi har pusset opp og laget fin kjellerstue med nye møbler, men barna vil ikke bruke den,

Så bra! Da kan jo du ha alenetid der.

Anonymkode: 1cda5...c60

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Ikea17 skrev:

Vi har pusset opp og laget fin kjellerstue med nye møbler, men barna vil ikke bruke den,

 

Hvis ungene ikke vil bruke den, så annekter den du. Si klart og tydelig fra til far om at fra nå av er den ditt område, der du trekker deg tilbake og da skal du faktisk få være i fred. Det er jo uansett far som må ta ansvar for ungene sine når de er der, så at du trekker deg tilbake bør ikke være noe stort problem. Eller er utfordringen minst like mye at far sier barna hans kan komme, og så er det du som må "oppvarte" dem, altså sørge for mat/rydde/vaske tøy/følge opp lekser/fritidsaktiviteter? 

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det ikke hadde kostet mannen din noe å gi deg beskjed før barna hans kommer.

Det er kjempefint at barna hans alltid er velkomne, men jeg synes også at du som faktisk også bor der har rett til å få beskjed. Det er noe med å forvente én ting for så å komme hjem til noe helt annet.

Endret av Cleopatra.
Skrivefeil
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke du skal gjøre noe med dette TS. Jeg har selv vokst opp i en slik ordning, der jeg visste stemor ikke likte jeg kom. Hun tålte det fint da det var avtalt, men når jeg kom hjem (ja, for det var faktisk mitt hjem også) utenom samvær så fikk hun meg til å føle meg dritt. Heldigvis avbrøt min far forholdet til henne pga dette og jeg kunne igjen puste lettet ut da jeg kom hjem.

Jeg var mest hos min mor siden faren min var offshore, så da han var hjemme 4 uker så reiste jeg til ham så ofte jeg kunne:) de andre 4 ukene var jeg hos min mor, men hvis jeg prøvde å dra til min fars hus da han var bortreist så ble stemor sur. Så hun prøvde å stoppe meg fra å gjøre dette. Enda det var her jeg hadde den stasjonære dataen min med Sims på og bare ville spille litt 😂 var ikke så lett å flytte dataen da. Men nei, jeg var uønsket.

Du har valgt en mann med barn. Du må tåle at barna er der så mye de har lyst. Husk at det er like mye deres hus som ditt, og kanskje bodde de der før sammen med mor og far før du kom inn i bildet. La dem få ha tilhørighet før det går til helvete med deg og mannen.

Anonymkode: fb26f...073

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katarina441

 Nå vet ikke jeg hvor gamle barna er men fra de er 12 år skal deres ønsker vektlegges mer og mer, jeg ville vært glad om far til barna ville tilbringe mere tid sammen med barna enn annennhver helg og en dag i uken, altså når du har barn så gir du faktisk avkall på egentid i mange år. Vent til du kommer på sykehjemmet! Med slik oppførsel så får du plenty av alenetid...! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ikea17 skrev:

Bare for å være tydelig. Jeg har aldri sagt noe på at hans barn kan være hos oss når mine barn er der. Jeg har barna mer fordi far ikke ønsker mer samvær. Problemet er når han legger ekstra samvær til den lille tiden vi egentlig ikke har barn i huset. 

Nettopp derfor burde du jo vært glad for at samboeren din VIL stille opp for sine egne barn!!

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår denne problemstillingen veldig godt. Moren til bonusbarnet mitt velger av og til å ikke hente han på skulen (hun bor 1,5 time vekke). Og da kommer han til oss uten at dette er avtalt. Og noen ganger så avtaler sambo med sønnen sin, uten å gi meg beskjed. Han er alltid velkommen, men det er veldig greit å få beskjed mener jeg. 
synes at du burde snakke skikkelig med samboeren din om å få beskjed, men gjør det med omtanke og respekt for barna. 
Synes og at du skal ta i bruk kjelleren, få inn en god TV og kos deg alene! La han lage mat og styre med barna, så går du bare rett ned i kjelleren etter jobb🤩

Anonymkode: 00b40...130

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ikea17 skrev:

Bare for å være tydelig. Jeg har aldri sagt noe på at hans barn kan være hos oss når mine barn er der. Jeg har barna mer fordi far ikke ønsker mer samvær. Problemet er når han legger ekstra samvær til den lille tiden vi egentlig ikke har barn i huset. 

Så han må begrense seg til den tiden du selv har barna for når han «får lov til» å ha sine barn «på samvær»? Altså - ærlig talt. Det er jo barnas hjem også. At du skal bestemme når de får være i hjemmet sitt og ikke er jo helt håpløst. Så lenge du ikke blir pålagt av din mann gjøre ekstra arbeid i forbindelse med dette, så er holdningen din rett og slett hårreisende. Stikk i kjellerstua, ta deg et bad, se film eller hva som helst - og la far og barn være sammen så mye de vil!

Han burde forsåvidt gi deg beskjed dersom han selv vet dette i forkant, men med holdningen din så skjønner jeg også at han lar være...

Endret av Glitnir
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg godt TS. Barna liker jo deg tydeligvis godt hvis de vil være mye hos far, også når du er der? Det er jo et godt utgangspunkt. 

Dette handler jo ikke bare om alenetid, men å få litt forutsigbarhet i hverdagen. Hvordan skal dere planlegge noe disse dagene hvis dere ikke aner om de kommer? 

Jeg er "bonusmor" og har ikke hatt så mye av denne problemstillingen. Kjæresten og jeg bor ikke sammen (men vi er ikke langt unna hverandre). De ukene han ikke har barna, planlegger vi ting sammen - vi er glade i å reise, spise ute, gjøre noe spennende sammen - og da er vi jo opptatt. Han kan stille opp innimellom på deres fritidsaktiviteter utenom samværstid, men utover det så er jo beskjeden at "vi sees på mandag" hvis de vil se ham eller "du ser mamma om tre dager" dersom de savner henne. Sånn er det jo med skilsmisse og delt bosted, og hans barn har ikke tatt skade av å venne seg til disse rutinene. 

Anonymkode: ce5e0...28e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår deg godt TS. Barna liker jo deg tydeligvis godt hvis de vil være mye hos far, også når du er der? Det er jo et godt utgangspunkt. 

Dette handler jo ikke bare om alenetid, men å få litt forutsigbarhet i hverdagen. Hvordan skal dere planlegge noe disse dagene hvis dere ikke aner om de kommer? 

Jeg er "bonusmor" og har ikke hatt så mye av denne problemstillingen. Kjæresten og jeg bor ikke sammen (men vi er ikke langt unna hverandre). De ukene han ikke har barna, planlegger vi ting sammen - vi er glade i å reise, spise ute, gjøre noe spennende sammen - og da er vi jo opptatt. Han kan stille opp innimellom på deres fritidsaktiviteter utenom samværstid, men utover det så er jo beskjeden at "vi sees på mandag" hvis de vil se ham eller "du ser mamma om tre dager" dersom de savner henne. Sånn er det jo med skilsmisse og delt bosted, og hans barn har ikke tatt skade av å venne seg til disse rutinene. 

Anonymkode: ce5e0...28e

Kan være han angrer en dag for at han ikke fulgte opp barna - mine barn har som voksne valgt å ikke ha kontakt med sin far. Når han ikke prioriterte de - gidder ikke de å prioritere han i dag. 

Anonymkode: d5103...608

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, Ikea17 said:

Vi har pusset opp og laget fin kjellerstue med nye møbler, men barna vil ikke bruke den,

Da bruker du den til egen tid!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan være han angrer en dag for at han ikke fulgte opp barna - mine barn har som voksne valgt å ikke ha kontakt med sin far. Når han ikke prioriterte de - gidder ikke de å prioritere han i dag. 

Anonymkode: d5103...608

Handler ikke om å ikke følge opp barna sine, handler om å få beskjed. Et godt samarbeid mellom pappa og bonusmor

Anonymkode: 00b40...130

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere hadde hatt felles barn ville dere hatt barn hele tiden, og det er tross alt ganske vanlig. Du kan selvfølgelig velge å ha alenetid når dine barn er borte, men synes det er svært usympatisk å mene at mannen din ikke skal ha mer enn faste dager med sine barn hvis han har anledning til å ha dem oftere/ de ønsker å se ham oftere.  Barna skal alltid komme først, det er sånn det er å ha barn!

Anonymkode: df954...736

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skriver dette innlegget i fortvilelse og håper på konstruktive tilbakemeldinger. Hvis du ikke har bonusbarn selv, så tenker jeg at det er like greit å ikke svare.

Jeg famler i min rolle som bonusmor.  Jeg har to egne barn og tre bonusbarn. Mine barn har jeg hatt fra 80 - 100 % de siste seks årene. Far til barna er svært fraværende og jeg har derfor måttet ta all oppfølging av barna hva gjelder skole, aktiviteter, helse etc. alene. Jeg mestrer dette, men jeg merker at jeg tidvis synes det er krevende. Jeg har en krevende jobb som gjør hverdagen ekstra hektisk.

 På grunn av dette setter jeg ekstra pris på de få dagene jeg har uten barn, da jeg trenger tiden til å hente meg inn etter en hektisk periode. Min samboer og jeg har innordnet oss slik at vi har barnefri de samme dagene. Utfordringen er at min samboer har en tendens til å ha ekstra samvær når barna hans ønsker dette. Han avtaler dette direkte med sine barn uten å involvere meg. Det innebærer at når jeg har innstilt meg på litt alenetid, så er det plutselig tre barn i huset. Jeg har sagt til han at jeg trenger litt tid uten barn i livet mitt også, for å hente meg inn. I stedet for å ta en diskusjon med meg i forkant, ender jeg opp med å komme hjem til huset fullt av barn. Jeg merker at jeg ikke lenger slapper av i eget hjem, for jeg vet aldri hva som venter meg. Jeg synes det er leit at han ikke ser mine behov, og at han ikke viser meg nok respekt til å informere meg om at han kommer til å se bort fra mine ønsker i forkant. Jeg er redd for at dette kommer til å føre til et brudd mellom oss.

Det er kanskje for mye for langt å forvente at andre skal sette seg inn i en slik situasjon. Det er ikke alle som kjenner til gleden av å komme hjem til et tomt hus hvor man kan legge seg på sofaen, spille høy musikk uten å ta hensyn, eller slippe å rydde opp etter andre hele tiden. Jeg er imidlertid en av de som trenger det fra tid til annen, og jeg forstår ikke hvordan jeg skal få det til når vi ikke en gang har en dialog. 

Anonymkode: 7d7e5...64f

Hjelper ikke din samboer deg med dine unger når du tydeligvis hjelper til med hans? Når du har dine unger såpass mye kan du ikke forvente at han skal gi avkall på sine egne om han vil ha de ekstra. Du har valgt et liv med en mann med unger og da må du nesten ta støyten selv. Dette skal være hjemmet deres og da må de få komme når de vil! 

Jeg ville flyttet ut om det ble for ille eller rett og slett tatt inn på hotell/Airbnb et par dager alenetid behøves. Forøvrig kan du slutte kalle de 'bonusbarn' da du ikke anser ekstra tid med de som en bonus. Jeg og min nye kjæreste har unger rundt oss hele tiden. 

Anonymkode: c32bc...463

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Ikea17 skrev:

Bare for å være tydelig. Jeg har aldri sagt noe på at hans barn kan være hos oss når mine barn er der. Jeg har barna mer fordi far ikke ønsker mer samvær. Problemet er når han legger ekstra samvær til den lille tiden vi egentlig ikke har barn i huset. 

Så han skal ta hensyn til deg, men du ønsker ikke å ta hensyn til han? Skjønner, skjønner. 

Anonymkode: b4cf4...70d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan være han angrer en dag for at han ikke fulgte opp barna - mine barn har som voksne valgt å ikke ha kontakt med sin far. Når han ikke prioriterte de - gidder ikke de å prioritere han i dag. 

Anonymkode: d5103...608

Ikke følger opp barna? De har barna 50/50 og han er helt på dem når han har dem. Han er også tilgjengelig per tlf når de er hos mor, og vice versa.

Hvis han "ikke følger opp barna" så gjør ikke mor det heller, for de er akkurat like mye involvert. 

Anonymkode: ce5e0...28e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huset dere bor er jo like mye deres hjem som huset mammaen bor i! Tenk deg å være et barn å ikke være velkommen i sitt eget hjem du! Og så bør du egentlig være veldig takknemlig for at du er sammen med en mann som prioriterer barna sine! Du vet selv at det ikke er alle fedre som gjør det, så sett pris på at du faktisk har funnet en mann som gjør det!

Anonymkode: 3dea1...227

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...