Gå til innhold

Det finnes absolutt ingenting skandinavisk, mener SAS


PinkLady97

Anbefalte innlegg

31 minutter siden, miss spjåk said:

Hvor ser du skandinavisk selvhat? Alle kulturer er inspirert av hverandre.  Tror ikke du helt skjønte budskapet i filmen. Jeg ser ingen grunn til å boikotte SAS her. 

"Vi er ikke noe bedre enn våre vikingforfedre" sier en neger i filmen. Sorry, men jeg tviler på at det er dine forfedre.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

26 minutter siden, BrukerErHeltAnonym skrev:

"Vi er ikke noe bedre enn våre vikingforfedre" sier en neger i filmen. Sorry, men jeg tviler på at det er dine forfedre.

Bare jeg som anser dette som sterk symbolisme? En identifisering med vår fremste kulturprosess, totalt frigjort fra rase. 
 

Og hvorfor er det utenkelig at at han har noe vikingblod i seg ? Det er ikke usannsynlig at du har litt mongolsk i deg.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Druid skrev:

Really? 

Jeg kan akseptere at vi kan ha påvirket Islam; Vikingene kan ha vært i de områdene  rundt tiden islam ble formet. Men 7-800 år før? Na, det stiller jeg meg tvilende til. 
 

Mer Interesant er hvordan vi mikset kristendommen og norrøn tro og lokale skikker når vi tok opp kristendommen, og på den måten skapte en kristendom som bedre fungerte i Norge, men da er vi tilbake til hva SAS reklamen handler om.

Nå ble vel ikke akkurat kristendommen slik vi kjenner den formet ferdig rundt år null. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Marihønepøne skrev:

Nå ble vel ikke akkurat kristendommen slik vi kjenner den formet ferdig rundt år null. 

Nei, men poenget er forskjellen mellom kulturell forankring og kulturell prosess.

Skandinavia er ett område som ble befolket senere enn mange andre områder, og har alltid hatt liten mulighet til å være selvforsynte. Vi har mye av noen ressurser og lite av det meste andre. Det gjør at vi har få eller ingen kulturelle markører som er unike for oss.

Og det har vært motivasjonen til en utvikling som ER unik for  Skandinavia:  Vår evne til å skape kontinuerlige kulturelle prosesser.  Der svært mange urbefolkninger beveger seg sakte og  roterer rundt sine utdaterte kulturelle symboler og handlinger, der mange land niholder på kulturelle ideer som skader dem, utvikler vi våre kulturelle trekk til det punktet at vi fremstår som moderne og fortsatt med tydelig kulturell identitet, til det punktet at det som egentlig hører til ett annet sted fremstår som skandinavisk. 

Og alt dette er resultatet av skandinavisk nødvendighet,vi har alltid vært ett handelsfolk, og vi har alltid vært reisende. Hvilket er SAS sin hovedbudskap. De er til for de reisende. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Druid skrev:

Nei, men poenget er forskjellen mellom kulturell forankring og kulturell prosess.

Skandinavia er ett område som ble befolket senere enn mange andre områder, og har alltid hatt liten mulighet til å være selvforsynte. Vi har mye av noen ressurser og lite av det meste andre. Det gjør at vi har få eller ingen kulturelle markører som er unike for oss.

Og det har vært motivasjonen til en utvikling som ER unik for  Skandinavia:  Vår evne til å skape kontinuerlige kulturelle prosesser.  Der svært mange urbefolkninger beveger seg sakte og  roterer rundt sine utdaterte kulturelle symboler og handlinger, der mange land niholder på kulturelle ideer som skader dem, utvikler vi våre kulturelle trekk til det punktet at vi fremstår som moderne og fortsatt med tydelig kulturell identitet, til det punktet at det som egentlig hører til ett annet sted fremstår som skandinavisk. 

Og alt dette er resultatet av skandinavisk nødvendighet,vi har alltid vært ett handelsfolk, og vi har alltid vært reisende. Hvilket er SAS sin hovedbudskap. De er til for de reisende. 

Det er jeg helt enig med deg i og jeg har ingen problemer med denne reklamen. Jeg synes ikke den er spesielt bra (selv om jeg stiller meg bak budskapet), men de færreste reklamer er det og det klarer jeg fint å leve med uten å hverken ty til trussler eller å gå av skaftet på internett. Jeg blir helt matt av måten folk overreagerer på. Halvparten av dem har trolig ikke engang tatt seg tid til å se lenge nok til å få meg seg slutten.

Det eneste jeg reagerte på i innlegget ditt var at du mente kristendommen ikke kan være påvirket av vår førkriste kultur fordi vi ikke reiste ut i verden så tidlig. Det er jo en kjennsgjerning at størsteparten av Bibelen er skrevet langt senere enn år 0 og at Vatikanet helt opp til moderne tid har hatt mangt og meget å si i for eksempel utvelgelsen av innholdet i den moderne Bibel og i fastsettelsen av og ritualene rundt høytidene. Og mye er nøye utvalgt for å lettere kunne lede folk inn i de kristne skikkene et lite skritt av gangen uten at folk egentlig helt la merke til det før de plutselig var blitt utøvere av kristendommen istedenfor sin opprinnelige tro. Det er ikke uten grunn at de fleste kristne høytider er lagt til mer eller mindre samme dato som og har mye av det samme innholdet som førkristne høytider. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Sas ønsker å få en ny profil, bli et mer globalt selskap, og kvitte seg med assosiasjonen til en gruppe land i Skandinavia? (Da burde de kanskje kvitte seg med navnet Scandinavian airlines...) Synes det er merkelig uansett, da de som reiser ofte ønsker å oppleve ulike kulturer, og hvis de retter seg mot utenlandske reisende i denne reklamen, skyter de seg selv litt i foten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.2.2020 den 5.59, Druid skrev:

Strengt tatt er dette kjernen i reklamen: Det som kjennetegner det å være skandinav, er ikke det at vi har noen udiskutable merkesteiner av kulturell identitet som forankrer, men at vi fritt henter og forbedrer det vi finner nyttig: vi er fortsatt vikinger.

Og det er faktisk sant. Man skal være særdeles lettkrenket og litt i overkant nasjonalromantisk for å reagere negativt på denne reklamen.

jeg tror mange ikke skjønte den, de burde kanskje ha flettet det bedre inn i reklamen. Det kan fort mistolkes. 

Helt enig med det siste. ikke måte på hvor personlig folk tar dette, sprøtt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Druid said:

Og det har vært motivasjonen til en utvikling som ER unik for  Skandinavia:  Vår evne til å skape kontinuerlige kulturelle prosesser.  Der svært mange urbefolkninger beveger seg sakte og  roterer rundt sine utdaterte kulturelle symboler og handlinger, der mange land niholder på kulturelle ideer som skader dem, utvikler vi våre kulturelle trekk til det punktet at vi fremstår som moderne og fortsatt med tydelig kulturell identitet, til det punktet at det som egentlig hører til ett annet sted fremstår som skandinavisk.

Det ironiske er at de mest "moderne" nå mener at vi skal undertrykke våre egne kulturelle symboler og handlinger for å tilpasse oss kravene fra utdaterte kulturer.

Endret av Anonymbruker3
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonymbruker3 skrev:

Det ironiske er at de mest "moderne" nå mener at vi skal undertrykke våre egne kulturelle symboler og handlinger for å tilpasse oss kravene fra utdaterte kulturer.

Jeg er ikke ikke helt sikker på hvem du sikter til, men ja, jeg er enig i at vi i økende grad legger vekt på toleranse over hva som er alle folks felles beste.

Men det er jo i stor grad en konskvens av krenket-kulturen, der reaksjonen på denne og gilette reklamen demonstrere at den er minst like sterk, om ikke sterkere i konservativ grupperinger. Og dette er en ny utvikling.

Skal jeg være optimistisk, er diskusjonene mer helhetlige og omfattende her enn i mange andre land.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Druid said:

Men det er jo i stor grad en konskvens av krenket-kulturen, der reaksjonen på denne og gilette reklamen demonstrere at den er minst like sterk, om ikke sterkere i konservativ grupperinger. Og dette er en ny utvikling.

Det er ikke spesielt nytt, Carl I. Hagen har snakket om det siden 80-tallet. Det har imidlertid blitt mye mer utbredt etter hvert som flere og flere ser at noe av det som ble kalt dommedagsprofetier og latterliggjort på den tiden har slått til. Vi har f.eks. skoler nesten uten etnisk norske barn nå, noe som var utenkelig på den tiden. Jeg ser ingen grunn til at denne utvklingen skal stanse så lenge globalismen har overhånd og fortsetter å lukke øynene for konsekvensene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunSomSaDetRettUt

MIN MENING:

 

Reklame byrådet har lyktes. Reklame handler om å bli sett og hørt.

De har lagd viral reklame.

Trolling funker.🥴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, HunSomSaDetRettUt skrev:

MIN MENING:

Reklame byrådet har lyktes. Reklame handler om å bli sett og hørt.

De har lagd viral reklame.

Trolling funker.🥴

Så enkelt er det ikke. Reklame har som regel som formål å fremme et produkt eller tjeneste for salg. Oppmerksomhet er et første steg, men er ikke mye verdt hvis det ikke leder til salg. Et stort antall besøkende til en netthandel har fint liten verdi hvis konverteringsraten er null. Reklamen fra SAS vil ikke ha positiv verdi for SAS med mindre det fører til flere salg. Hvis det i stedet fører til et svekket omdømme og lavere salg vil reklamen ha hatt en negativ effekt for selskapet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Druid skrev:

Really? 

Jeg kan akseptere at vi kan ha påvirket Islam; Vikingene kan ha vært i de områdene  rundt tiden islam ble formet. Men 7-800 år før? Na, det stiller jeg meg tvilende til. 
 

Mer Interesant er hvordan vi mikset kristendommen og norrøn tro og lokale skikker når vi tok opp kristendommen, og på den måten skapte en kristendom som bedre fungerte i Norge, men da er vi tilbake til hva SAS reklamen handler om.

Jeg skulle presisert germansk mytologi. Norrøn mytologi er bare en videreutvikling, eller den mest brukte betegnelsen på hva som egentlig bør betegnes som germansk mytologi, og som har røtter langt forutfor vikingtiden. Mytologien har blant annet påvirket den kristne helgenkulten, og den tidligere ideen om Jesus som et krigerideal. Greia er at kristendommen utviklet seg over en lang periode, og mange elementer har blitt tilført for å erstatte tidligere ritualer og religiøse oppfatninger i områdene hvor kristendommen etablerte seg. 

Her i Skandinavia ble for eksempel kongen overhodet i kirka frem til langt inn i middelalderen hvor paven overtok. Ideen om kongen som det religiøse overhodet ble igjen innført etter reformasjonen. Nå hadde riktignok ikke reformasjonen utgangspunkt i Norden, men de skandinaviske rikene var blant de første til å omfavne ideen. Delvis fordi det fantes den tidligere tradisjonen her. 

"Mer Interesant er hvordan vi mikset kristendommen og norrøn tro og lokale skikker når vi tok opp kristendommen, og på den måten skapte en kristendom som bedre fungerte i Norge, men da er vi tilbake til hva SAS reklamen handler om." 

Det er vel omtrent eksakt hva jeg skrev, bare i en annen innpakning. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne reklamefilmen var jo en godtepose til de ekstreme dessverre. 

Det var en gang en verden uten landegrenser. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest HunSomSaDetRettUt
1 time siden, Klossmajor skrev:

Så enkelt er det ikke. Reklame har som regel som formål å fremme et produkt eller tjeneste for salg. Oppmerksomhet er et første steg, men er ikke mye verdt hvis det ikke leder til salg. Et stort antall besøkende til en netthandel har fint liten verdi hvis konverteringsraten er null. Reklamen fra SAS vil ikke ha positiv verdi for SAS med mindre det fører til flere salg. Hvis det i stedet fører til et svekket omdømme og lavere salg vil reklamen ha hatt en negativ effekt for selskapet.

SAS har ført oss til en samtale.

Samtidig, skal du fly så har du i Norge to valg.

Hva kan svikte salgstall tenker du? Norwegian har dårlig rykte fra før (ergo service). Menes et at hele Norge velger Norwegian, eller nærmest sykler til andre land, og legger igjen skattekronene der?

 

(Spør fordi jeg er seriøst nysgjerrig. Ikke mitt fagfelt altså, på forhånd takk for (om) svar) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunSomSaDetRettUt
1 time siden, Cupidsimple skrev:

Denne reklamefilmen var jo en godtepose til de ekstreme dessverre. 

Det var en gang en verden uten landegrenser. 

 

Kanskje Skandinavia ikke finnes? Flott. Lukket intet rike, som tar imot ingen. Ingen mann drar til det som intet finnes 😝 

Endret av HunSomSaDetRettUt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, HunSomSaDetRettUt skrev:

SAS har ført oss til en samtale.

Samtidig, skal du fly så har du i Norge to valg.

Hva kan svikte salgstall tenker du? Norwegian har dårlig rykte fra før (ergo service). Menes et at hele Norge velger Norwegian, eller nærmest sykler til andre land, og legger igjen skattekronene der?

(Spør fordi jeg er seriøst nysgjerrig. Ikke mitt fagfelt altså, på forhånd takk for (om) svar) 

SAS og Norwegian er da ikke de eneste flyselskapene med avganger fra flyplasser i Norge.

I forholdet mellom SAS og Norwegian betraktes gjerne sistnevnte som billigere, men å gi dårligere service. Kunder veier jo dette opp mot hverandre. Dårlige erfaringer går ut over omdømmet. Står valget mellom flere flyselskaper på en strekning, kan omdømme være en faktor som spiller inn for hvilken avgjørelse man fatter. På kort sikt (så lenge folk har denne kontroversen i korttidsminnet) kan styret denne reklamen har skapt gi seg utslag for salget til SAS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunSomSaDetRettUt
7 minutter siden, Klossmajor skrev:

SAS og Norwegian er da ikke de eneste flyselskapene med avganger fra flyplasser i Norge.

I forholdet mellom SAS og Norwegian betraktes gjerne sistnevnte som billigere, men å gi dårligere service. Kunder veier jo dette opp mot hverandre. Dårlige erfaringer går ut over omdømmet. Står valget mellom flere flyselskaper på en strekning, kan omdømme være en faktor som spiller inn for hvilken avgjørelse man fatter. På kort sikt (så lenge folk har denne kontroversen i korttidsminnet) kan styret denne reklamen har skapt gi seg utslag for salget til SAS.

Hvor mange flyselskap har vi? (som en idiot, om jeg kan spørre?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...