Gå til innhold

Det finnes absolutt ingenting skandinavisk, mener SAS


PinkLady97

Anbefalte innlegg

Gjest Sirkelen
2 timer siden, LauraN skrev:

Ta med den tacoen du skal spise og server i Mexico. De kommer til å le seg ihjel. 

Hvis de ikke allerede har fått beskjed om at «there is no such thing as mexican food and culture»

Vi får håpe meksikanerne har sluppet denne meningsløse kulturutviskingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 11.2.2020 den 21.59, Marieeeee skrev:

Vi skandinaver dukket heller ikke opp fra ingensteds. Den første befolkningen av Skandinavia var mennesker som kom fra dagens Spania og Portugal og den andre bølgen kom fra området rundt Svartehavet. Derfor er det faktisk ganske stor forskjell mellom DNAet til nordmenn og svensker. Svensker stammer fra vestlige land mens vi nordmenn stammer fra østlige land. 

Alt dette startet for 12500 så her er det mange år med historie å sette seg inn i. 

Tja. Europas befolkningen ved utgangen av siste istid deles av forskerne inn i tre hovedgrupper: vestlige, østlige og kaukasiske jegere og sankere. De to førstnevnte av disse stod for gjenbosettingen av Skandinavia mot slutten av siste istid. De var såpass forskjellige at da disse igjen blandet seg med hverandre i Skandinavia omtaler forskerne dem som en egen distinkt gruppe - skandinaviske jegere og sankere. Deretter kom jordbruket til Skandinavia med en migrasjonsbølge av anatolske jordbrukere som spredte seg over nesten hele Europa. Jordbrukerne kom etter hvert i klar majoritet og de mer fåtallige jegerne og sankerne ble over tid assimilert inn i befolkningen av jordbrukere. Neste bølge kom som del av en massiv migrasjon fra Jamnakulturen nord for Svartehavet, som antas å ha bragt med seg indo-europeisk språk. Disse mener forskerne å ha hatt sitt opphav primært fra østlige jegere og sankere, men også med sterke innslag av kaukasiske jegere og sankere, og anatolske jordbrukere.

På et tidspunkt skal det ha vært større genetisk variasjon i Nord-Europa enn i Sør-Europa, men det forandret seg etter hvert. Det lenger nord man kommer i Europa, det mindre genetisk variasjon finner man blant den innfødte befolkningen. Nordmenn og svensker tilhører et relativt samlet genetisk basseng med relativt små variasjoner, men med noe regionale variasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.aftenposten.no/kultur/kommentar/i/zGyl5w/har-du-hoert-om-dansken-svensken-og-nordmannen-som-ikke-hadde-noen-kultur

Har du hørt om dansken, svensken og nordmannen som ikke hadde noen kultur?

Når SAS blir til Scandinavians Against Scandinavians.

Det er lett å tenke seg at kvinnen på balkongen i SAS-filmen bor i en av de «utsatte» forstedene og stemmer Sverigedemokraterna. Fordi hun ikke kjenner igjen sitt eget land eller nærmiljø.

Du trenger ikke noe «koordinert angrep» eller «høyrepopulistisk kupp» for å utløse den harmebølgen som traff SAS denne uken. Du trenger bare tilstrekkelig mange landsmenn som setter stabilitet, homogenitet og trygghet høyere enn forandring, mangfold og åpenhet. Tilstrekkelig mange som føler sterkt for slekten, nasjonen, landsdelen, bydelen eller bygda, og misliker at kosmopolitter uten bakkekontakt skal fortelle dem at alt godt stammer fra utlandet.

Eller erklære deres identitet som ikke-eksisterende.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Klossmajor skrev:

Tja. Europas befolkningen ved utgangen av siste istid deles av forskerne inn i tre hovedgrupper: vestlige, østlige og kaukasiske jegere og sankere. De to førstnevnte av disse stod for gjenbosettingen av Skandinavia mot slutten av siste istid. De var såpass forskjellige at da disse igjen blandet seg med hverandre i Skandinavia omtaler forskerne dem som en egen distinkt gruppe - skandinaviske jegere og sankere. Deretter kom jordbruket til Skandinavia med en migrasjonsbølge av anatolske jordbrukere som spredte seg over nesten hele Europa. Jordbrukerne kom etter hvert i klar majoritet og de mer fåtallige jegerne og sankerne ble over tid assimilert inn i befolkningen av jordbrukere. Neste bølge kom som del av en massiv migrasjon fra Jamnakulturen nord for Svartehavet, som antas å ha bragt med seg indo-europeisk språk. Disse mener forskerne å ha hatt sitt opphav primært fra østlige jegere og sankere, men også med sterke innslag av kaukasiske jegere og sankere, og anatolske jordbrukere.

På et tidspunkt skal det ha vært større genetisk variasjon i Nord-Europa enn i Sør-Europa, men det forandret seg etter hvert. Det lenger nord man kommer i Europa, det mindre genetisk variasjon finner man blant den innfødte befolkningen. Nordmenn og svensker tilhører et relativt samlet genetisk basseng med relativt små variasjoner, men med noe regionale variasjoner.

Jeg tok en dna-test fra Heritage.com og har en stor andel av dna fra skandinavia.   Dvs. utgangspunktet er at gener i Danmark, Norge og Sverige er ganske like.  Og det er greit, men så så jeg en eller annen video på Youtube om noen som hadde tatt en lignende test som hadde funnet ut at de var spesifikt fra Sør-Norge??   Vi blander oss jo hele tiden og har gjort det i årtusener.  Hvordan kan dna vise om opphavet ditt er fra f.eks østlandet eller sørlandet??   Visste ikke det var mulig engang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Apocalypte skrev:

Jeg tok en dna-test fra Heritage.com og har en stor andel av dna fra skandinavia.   Dvs. utgangspunktet er at gener i Danmark, Norge og Sverige er ganske like.  Og det er greit, men så så jeg en eller annen video på Youtube om noen som hadde tatt en lignende test som hadde funnet ut at de var spesifikt fra Sør-Norge??   Vi blander oss jo hele tiden og har gjort det i årtusener.  Hvordan kan dna vise om opphavet ditt er fra f.eks østlandet eller sørlandet??   Visste ikke det var mulig engang. 

Vi blander oss ja, men ikke hele tiden. Historisk har de fleste funnet en partner fra samme område som de ble sammen med. Geografisk atskilte grupper vil da ha mer felles DNA, selv om det kommer nye til og fra en gang i blant. 

Det forutsetter jo at man har DNA man kan sammenligne med, ellers vet man jo ikke hva man ser etter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte hva de ville frem til i reklamen, men den viser jo også tydelig at SAS ikke vet hva kultur er for noe. 

Til alle som måtte lure: Kultur er ikke oppfinnelser. Kultur er alle deler av hverdagen, felles historie, forventninger til hverandre, hvordan vi behandler hverandre i hverdagen, det er en del av identiteten din som svenske, danske, nordmann  osv osv. 

Skjønner veldig godt at folk blir fornærma, når noen sier at du ikke har noen egen identitet, men alt du måtte tro er identiteten din har du stjålet fra andre. 

Alt i alt en elendig laget reklame. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er en kronikk som kunne vært skrevet av meg (i teorien i alle fall), men siden jeg ikke heter "Mahmoud Farahmand", men noe helt norsk,ville det nok blitt oppfattet annerledes av mange. Den oppsummerer i alle fall veldig godt det jeg mener om "reklamen".

https://www.nrk.no/ytring/nordmenn-som-kopier-1.14902874

Sitat

Nordmenn som kopier

Det er underholdende å se hvordan nordmenn unnskylder egen kultur.

[...]

Og sånn kan man holde på. Men det gjør vi ikke. Andre kulturer er unike og ensartede og vi underviser barna våre i disse kulturenes særegenheter. Vi skaffer kultursensitive veiledere til barneskolene og sponser frivillige organisasjoner, så de kan fortelle oss at disse kulturene er fantastiske og eksotiske, og har lengre historiske røtter.

Ingen hadde våget å si at muslimer, hinduer, buddhister, iranere, pakistanere og afghanere har stjålet sine kulturer, men en del nordmenn er ivrige etter å påpeke det om egen kultur. Det vi tror er norsk er det ikke, sies det.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina S.

Poenget er vel at Skandinavere ikke skal få ha noen positiv nasjonal-, kultur- og identitetsfølelse. Da er vi nynasister og lettkrenka hele gjengen. Det er mye kulere å fremme noe negativt og latterliggjørende som "typisk norsk" f.eks, og det forundrer meg ikke i det hele tatt at H. Eia med sitt Nrk-program er med på å støtte opp under dette. Men vi skal heller ikke si noe negativt om andres kultur og religion. Videre skal vi stadig minnes på, hvor enn vi snur oss, på at det er vi som er de ondeste i verden og bære skyld for det meste, selv om det ikke er skandinavere som står for de største krigene og massemord i verden, både fysisk og psykisk. Det er ønskelig at vi går nedover gatene som flagellanter med hodet bøyd i skam, mens vi nynner på den gamle Pet shop boys-låta "Everything I've ever done, everything I ever do....: It's a sin".

For å sette det veldig på spissen.

Men seriøst. Jeg skjønner godt at spesielt nordmenn blir irriterte, Norge er et relativt ungt land som selvstendig nasjon. La oss få være stolte av stavkirker, bunader, bondekultur, vikinger, raspeballer, fårepølse osv. osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Kristina S. skrev:

Poenget er vel at Skandinavere ikke skal få ha noen positiv nasjonal-, kultur- og identitetsfølelse. Da er vi nynasister og lettkrenka hele gjengen. Det er mye kulere å fremme noe negativt og latterliggjørende som "typisk norsk" f.eks, og det forundrer meg ikke i det hele tatt at H. Eia med sitt Nrk-program er med på å støtte opp under dette.

Når det gjelder Harald Eias "Sånn er Norge" sitter jeg igjen med inntrykket av at Skandinavia framstilles som best i klassen i nesten alle sammenhenger. Han sammenligner ikke minst mye med USA, som gjerne kommer dårligere ut i rangeringene han viser til. Iblant har USA kommet så dårlig ut at de er på nivå med u-land. 

En del av hva Eia har snakket om i programmet er forskjellige avgjørelser som er vendepunkter for kulturutviklingen. Et eksempel på slike vendepunkter i kulturutviklingen blir beskrevet av Francis Fukuyama i Nettavisen nylig: 
"Fukuyama mener det er flere grunner til at Norge, Danmark og Sverige ble så velfungerende samfunn, men peker på innføringen av protestantismen på 1500-tallet, som legger stor vekt på lese- og skriveferdigheter, som spesielt viktig.
- Det er helt avgjørende. Grunnen til det er at kongene ville at alle skulle kunne lese katekismen og Bibelen selv. Dermed lærte de alle bøndene å lese, sier Fukuyama. Han viser blant annet til innføringen av statlig konfirmasjonsundervisning og allmueskole i Danmark og Norge på et tidspunkt der de fleste innbyggere i andre europeiske stater var analfabeter."

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina S.
44 minutter siden, Klossmajor skrev:

Når det gjelder Harald Eias "Sånn er Norge" sitter jeg igjen med inntrykket av at Skandinavia framstilles som best i klassen i nesten alle sammenhenger.

Åja, ok da. Så bare noen andre skrive noe annet i begynnelsen av tråden. Jeg har ikke sett på programmet, liker ikke fyren og ser ikke Nrk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som vanlig og akkurat som forventet så skrudde de av kommentarer når de fikk mye negativ omtale, og skylte på høyreekstreme og russiske troll når de fikk så ekstremt dårlig ratio på like/disslike baren på klippet.

For nei det kan jo ikke være slik at folket ikke liker dette, det må jo være en stor konspirasjon fra høyreekstreme miljøer og Russland...

 

 

Det blir nok Norwegian med deres halefinne helter fremover. Ikke det at jeg brukte SAS så mye før, men nå blir de ihvertfall aktivt ekskludert i jobbreise søket, og privat.

Endret av ForumBrukeren
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 hours ago, Klossmajor said:

Når det gjelder Harald Eias "Sånn er Norge" sitter jeg igjen med inntrykket av at Skandinavia framstilles som best i klassen i nesten alle sammenhenger. Han sammenligner ikke minst mye med USA, som gjerne kommer dårligere ut i rangeringene han viser til. Iblant har USA kommet så dårlig ut at de er på nivå med u-land. 

En del av hva Eia har snakket om i programmet er forskjellige avgjørelser som er vendepunkter for kulturutviklingen. Et eksempel på slike vendepunkter i kulturutviklingen blir beskrevet av Francis Fukuyama i Nettavisen nylig: 
"Fukuyama mener det er flere grunner til at Norge, Danmark og Sverige ble så velfungerende samfunn, men peker på innføringen av protestantismen på 1500-tallet, som legger stor vekt på lese- og skriveferdigheter, som spesielt viktig.
- Det er helt avgjørende. Grunnen til det er at kongene ville at alle skulle kunne lese katekismen og Bibelen selv. Dermed lærte de alle bøndene å lese, sier Fukuyama. Han viser blant annet til innføringen av statlig konfirmasjonsundervisning og allmueskole i Danmark og Norge på et tidspunkt der de fleste innbyggere i andre europeiske stater var analfabeter."

Hvilke u-land og på hvilket området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are
På 11.2.2020 den 22.37, Bunuel skrev:

NORGE! NORGE! NORGE!

Jeg er ikke norsk. Jeg er et menneske.

Hva skriver du på nasjonalitet?  Jeg er fascinert av USA,  så jeg skriver amerikansk. Jeg er jo menneske, så det spiller ikke så stor rolle hva som står der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Fiskegrateng skrev:

Hvilke u-land og på hvilket området?

En kjapp gjennomgang fant jeg mot slutten av episode 2 at Harald Eia viser resultatene av en undersøkelse der spørsmålet er om man er fornøyd med den friheten man har til å gjøre som man vil her i livet. Danmark, Finland og Norge topper, mens USA befinner seg på 33. plass rett under Ecuador, Paraguay, Panama, Myanmar og Honduras, og rett over Bangladesh og Bolivia. Eia sammenligner med en annen undersøkelse om personlig frihet der Nederland, Norge og Danmark topper, mens USA er på 28. plass.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har ikke lest hele tråden, men... her føler jeg at SAS har skutt seg i foten. Nordmenn liker å late som om de ikke er veldig patriotisk, men vi er det. Se på hvilken som helst video om Norge på YouTube og halve kommentarfeltet er kommentarer fra nordmenn som skriver ting som "Yay Norway" "I'm so proud to be Norwegian" etc. Så å komme med en reklame der man sier at ingenting er skandinavisk måtte gå galt er i Norden. Det virker som en reklame som kysser ræva til utlendinger ved å si at vi liker deres ting og tar det med hjem, men det totalt ignorerer vår egen identitet. Dårlig reklame, men jeg kommer nok fortsatt til å fly med SAS hvis jeg må. Har lest en del kommentarer fra folk som sier at de aldri vil fly med dem mer, men vi vet det ikke er sant, så ta dere en potet. De går ikke dunken av dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Klossmajor said:

En kjapp gjennomgang fant jeg mot slutten av episode 2 at Harald Eia viser resultatene av en undersøkelse der spørsmålet er om man er fornøyd med den friheten man har til å gjøre som man vil her i livet. Danmark, Finland og Norge topper, mens USA befinner seg på 33. plass rett under Ecuador, Paraguay, Panama, Myanmar og Honduras, og rett over Bangladesh og Bolivia. Eia sammenligner med en annen undersøkelse om personlig frihet der Nederland, Norge og Danmark topper, mens USA er på 28. plass.

Men det er “friheten” til å legge deg tett innenfor en haug uskrevet regler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...