Gå til innhold

Det finnes absolutt ingenting skandinavisk, mener SAS


PinkLady97

Anbefalte innlegg

Jeg er nesten målløs. I denne nye reklamefilmen tar SAS - Scandinavian Airlines standpunkt for radikal multikulturalisme og skandinavisk selvhat og masochisme. Det finnes absolutt ingenting skandinavisk, mener SAS (!!!)

Nå vil jeg gjøre mitt ytterste for å unngå SAS når det er mulig. Alle skandinaver med respekt for seg selv og sine landsmenn bør gjøre det samme.

 

 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne er jo bare morsom da. Er jo fakta. Eksempel. Islandsk er mer norsk. Enn Norsk som språk er i dag. Som er mer ifra Danmark. I det minste er det ikke gilette der de bokstaveligtalt sier Maskulinitet suger osv. Men jeg kan se at de prøver å dra snorene med denne videoen. Men... det er eliten av en grunn. Å være politisk har blitt mer kult... hvorfor det vet jeg ikke

 

edit:

Vet ikke om alt i videoen var fakta derimot.

Endret av Raeru932
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesiell reklame, men jeg likte den. Det er jo morro å se hvor våre dagligdagse ting kommer fra opprinnelig. Synes også det er spennende å lese om hvor inspirasjonen til disse tingene kom fra og hvordan de har blitt utviklet videre for å passe vår livsstil her. Spesielt vikingene samlet sammen masse spennende som de tok med hjem til Skandinavia. Anbefaler deg å lese om det. 

Vi skandinaver dukket heller ikke opp fra ingensteds. Den første befolkningen av Skandinavia var mennesker som kom fra dagens Spania og Portugal og den andre bølgen kom fra området rundt Svartehavet. Derfor er det faktisk ganske stor forskjell mellom DNAet til nordmenn og svensker. Svensker stammer fra vestlige land mens vi nordmenn stammer fra østlige land. 

Alt dette startet for 12500 så her er det mange år med historie å sette seg inn i. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor sier du at dette er et radikal multikulturalisme når de henter eksempler fra hvite europeisk land? 

Ser ikke noe problematisk med videoen? Synes det er morsomt når mange nordmenn snakker om "det å være norsk, det handler om å gå på tur og stå på ski osv". Som om det å gå på tur og stå på ski er noe "kun nordmenn gjør".  Nokså sikker på at folk fra andre land liker å gå på tur og stå på ski.
Liker Youtube serien av Netflix, "How nordic are you", der ser du folk(Spessielt fra Europa) kommenterer "vel sånn er det i vårt land også". 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest førstedamen

Sett på Harald eia sitt show på NRK. Sånn er Norge tror jeg det heter. 

Han går dypt inn i norske verdier, og det absolutt eneste som er noe unikt med oss er den høye graden av selvstendighet. Ingenting annet er bare norsk. 

Skjønner ikke hvordan noen kan bli fornærmet av å dele verdier, matretter og tradisjoner med andre land. Hvorfor er det så forskrekkende og fælt at andre nasjoner har gjort ting før oss? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig reklamen primært er rettet mot et marked utenfor Skandinavia? På meg virker det i alle fall ganske absurd å prøve å selge seg inn gjennom "dere har ingen egen kultur", men mulig det appellerer til noen. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
27 minutter siden, førstedamen skrev:

Sett på Harald eia sitt show på NRK. Sånn er Norge tror jeg det heter. 

Han går dypt inn i norske verdier, og det absolutt eneste som er noe unikt med oss er den høye graden av selvstendighet. Ingenting annet er bare norsk. 

Skjønner ikke hvordan noen kan bli fornærmet av å dele verdier, matretter og tradisjoner med andre land. Hvorfor er det så forskrekkende og fælt at andre nasjoner har gjort ting før oss? 

Ingenting annet er bare norsk?
Ikke bunaden engang?

Må noe være bare norsk for å være norsk? Er det ikke norsk lenger når andre velger å ta etter oss?

I tilfellet SAS reklamen så sier de at ingenting er unikt for Skandinavia. Virkelig? Ingenting?
Hva med vikinger, norrøn mytologi, rosemaling, julefeiring (før kristendommen. Og før alle elementene som inngår i dagens julefeiring, den er påvirket av mange forskjellige skikker), fjøsnissen, folkeeventyrene våre, språket vårt, alle dialektene våre?

Endret av Rosetelys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, førstedamen said:

Han går dypt inn i norske verdier, og det absolutt eneste som er noe unikt med oss er den høye graden av selvstendighet. Ingenting annet er bare norsk.

Det var uavhengighet. Når man først skal flisespikke så mye så er heller ikke det unikt for Norge, vi scoret bare litt høyere på det enn de som scoret nest høyest. Nordmenn har en tendens til å mene at alle utenom oss selv har sin egen kultur som er verd å ta vare på. Det er ikke en enkelt ting som gjør utgjør norsk og skandinavisk kultur, men kombinasjonen og graden av alle elementene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan man snu på det å si at ingenting heller er italiensk, polsk, engelsk, russisk, japansk osv. fordi alle land har blitt påvirket av hverandre.  Spansk vin,  nei, det er verdensvin.  Italiliensk mat, nei det er verdensmat. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rosetelys
1 minutt siden, Anonymbruker3 skrev:

Det var uavhengighet. Når man først skal flisespikke så mye så er heller ikke det unikt for Norge, vi scoret bare litt høyere på det enn de som scoret nest høyest. Nordmenn har en tendens til å mene at alle utenom oss selv har sin egen kultur som er verd å ta vare på. Det er ikke en enkelt ting som gjør utgjør norsk og skandinavisk kultur, men kombinasjonen og graden av alle elementene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal jo lokke de med flyskam til å ville fly, så da må den vel være ganske selvutslettende. Trist at det er blitt sånn. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Marieeeee said:

Spesiell reklame, men jeg likte den. Det er jo morro å se hvor våre dagligdagse ting kommer fra opprinnelig. Synes også det er spennende å lese om hvor inspirasjonen til disse tingene kom fra og hvordan de har blitt utviklet videre for å passe vår livsstil her. Spesielt vikingene samlet sammen masse spennende som de tok med hjem til Skandinavia. Anbefaler deg å lese om det. 

Vi skandinaver dukket heller ikke opp fra ingensteds. Den første befolkningen av Skandinavia var mennesker som kom fra dagens Spania og Portugal og den andre bølgen kom fra området rundt Svartehavet. Derfor er det faktisk ganske stor forskjell mellom DNAet til nordmenn og svensker. Svensker stammer fra vestlige land mens vi nordmenn stammer fra østlige land. 

Alt dette startet for 12500 så her er det mange år med historie å sette seg inn i. 

Kilde?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

57 minutter siden, Marieeeee skrev:

Spesiell reklame, men jeg likte den. Det er jo morro å se hvor våre dagligdagse ting kommer fra opprinnelig. Synes også det er spennende å lese om hvor inspirasjonen til disse tingene kom fra og hvordan de har blitt utviklet videre for å passe vår livsstil her. Spesielt vikingene samlet sammen masse spennende som de tok med hjem til Skandinavia. Anbefaler deg å lese om det. 

Vi skandinaver dukket heller ikke opp fra ingensteds. Den første befolkningen av Skandinavia var mennesker som kom fra dagens Spania og Portugal og den andre bølgen kom fra området rundt Svartehavet. Derfor er det faktisk ganske stor forskjell mellom DNAet til nordmenn og svensker. Svensker stammer fra vestlige land mens vi nordmenn stammer fra østlige land. 

Alt dette startet for 12500 så her er det mange år med historie å sette seg inn i. 

Har du kilder som underbygger disse påstandene?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, PinkLady97 said:
1 hour ago, PinkLady97 said:

Jeg er nesten målløs. I denne nye reklamefilmen tar SAS - Scandinavian Airlines standpunkt for radikal multikulturalisme og skandinavisk selvhat og masochisme. Det finnes absolutt ingenting skandinavisk, mener SAS (!!!)

Nå vil jeg gjøre mitt ytterste for å unngå SAS når det er mulig. Alle skandinaver med respekt for seg selv og sine landsmenn bør gjøre det samme.

 

 

Kjøttboller!! Men nei det er Tyrkisk kofte..

Kristendom selvfølgelig? Nei det er importert fra Midtøsten egentlig...

Men forresten når du boikotter SAS hva kommer du å gjøre? Fly med Malta/Bahamas/Gilbratar/Jersey/Luxembourg/«Norwegian» Air Shuttle? Okey da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, kvikksand9 said:

hvorfor sier du at dette er et radikal multikulturalisme når de henter eksempler fra hvite europeisk land? 

Ser ikke noe problematisk med videoen? Synes det er morsomt når mange nordmenn snakker om "det å være norsk, det handler om å gå på tur og stå på ski osv". Som om det å gå på tur og stå på ski er noe "kun nordmenn gjør".  Nokså sikker på at folk fra andre land liker å gå på tur og stå på ski.
Liker Youtube serien av Netflix, "How nordic are you", der ser du folk(Spessielt fra Europa) kommenterer "vel sånn er det i vårt land også". 

Det blir litt rart å argumentere for noe du er «nokså sikker på». Norsk tur og ski-interesse er ganske mye mer utbredt og på et annet nivå i Norge enn i våre naboland i utvidet omkrets. Det har jeg fått feedback på fra utallige utlendinger, fra svensker og dansker, tyskere, nederlendere, amerikanere mv.  Med ulik topografi, klima, historie, innflytelse fra ulike land er det jo klart det utvikler seg særegne kulturelle trekk. Å si at «andre liker sikkert det også» er bare fordummende. 

Og er det noe for meg som er skandinavisk, er det SAS - om de vil eller ei 😊

1 hour ago, Marieeeee said:

Spesiell reklame, men jeg likte den. Det er jo morro å se hvor våre dagligdagse ting kommer fra opprinnelig. Synes også det er spennende å lese om hvor inspirasjonen til disse tingene kom fra og hvordan de har blitt utviklet videre for å passe vår livsstil her. Spesielt vikingene samlet sammen masse spennende som de tok med hjem til Skandinavia. Anbefaler deg å lese om det. 

Vi skandinaver dukket heller ikke opp fra ingensteds. Den første befolkningen av Skandinavia var mennesker som kom fra dagens Spania og Portugal og den andre bølgen kom fra området rundt Svartehavet. Derfor er det faktisk ganske stor forskjell mellom DNAet til nordmenn og svensker. Svensker stammer fra vestlige land mens vi nordmenn stammer fra østlige land. 

Alt dette startet for 12500 så her er det mange år med historie å sette seg inn i. 

Du blander øst og vest her. Kanskje få orden på det først før man barker inn i en diskusjon om opphav 😏 Men når det er sagt så er vi nordiske, det er også endel av folkene i Estland og Latvia. Nordmenn litt mer utvannet langs kysten - men med innslag av gener fra sør/vest Europa, ikke øst.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...