Gå til innhold

Det finnes absolutt ingenting skandinavisk, mener SAS


PinkLady97

Anbefalte innlegg

Gjest Rosetelys
1 minutt siden, Sam3 skrev:

Men forresten når du boikotter SAS hva kommer du å gjøre? Fly med Malta/Bahamas/Gilbratar/Jersey/Luxembourg/«Norwegian» Air Shuttle? Okey da....

Jeg bruker stort sett Norwegian uansett når jeg flyr, så en boikott fra min side vil ikke ha så mye å si fra eller til for SAS sin del. Likevel må jeg si at det gir meg en bedre følelse å fly med noen som setter pris på historien vår, enn å støtte noen som mener at "jeg og min historie er verdiløs". (Som er det jeg oppfatter budskapet til SAS å være)

https://www.norwegian.no/om-oss/var-historie/halehelter/

Sitat

Da Norwegians første Boeing 737-300 tok av i 2002, utfordret vi et veletablert og langvarig flymonopol. Derfor falt det oss naturlig å smykke halefinnene på våre fly med personer som har sprengt grenser, utfordret normer og inspirert andre. I dag har vi halehelter fra flere av landene vi har etablert oss i, inkludert alle de nordiske landene, Spania, Frankrike, England, Irland, Skottland og USA. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser at videoen akkurat ble fjerna fra YouTube. 13,000 downvotes og noen få hundre opp ble visst for mye for SAS 😅

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laget et innlegg før jeg så at den allerede lå her.

En annen bruker lastet opp videoen igjen:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk å være så utenfor som SAS og ikke vite at Norge oppfant lakse-sushi. Det er en fin ting vi skandinaver kan være stolte av. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De har åpenbart latt seg inspirere as Gilette.

Lykke til, SAS.

Ikke kødd med dem som sørger for deres daglige brød - «Pisset» på kundene. Barberte bort 70 milliarder kroner: https://www.side3.no/vitenskap/gillette-reklamen-som-irriterte-kundene--the-best-a-man-can-be-6803417

Endret av BrukerErHeltAnonym
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Hentacruel skrev:

Tenk å være så utenfor som SAS og ikke vite at Norge oppfant lakse-sushi. Det er en fin ting vi skandinaver kan være stolte av. 

Grunnen til at Japan brukte lite laks før var at laksen i Japan inneholdt mye parasitter, men Japan har definitivt brukt laks i sushien sin, men lite. Så nei, Norge fant ikke opp laksesushi selv om svært mange påstår det. Det ble såklart populært igjen når Japan kunne importere laks fra de nordiske landene. Det mer korrekte ordet vil også være sashimi, og ikke sushi.

Uansett, ser ikke helt hvorfor vi skal være stolte av det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hentacruel skrev:

Tenk å være så utenfor som SAS og ikke vite at Norge oppfant lakse-sushi. Det er en fin ting vi skandinaver kan være stolte av. 

Strengt tatt er dette kjernen i reklamen: Det som kjennetegner det å være skandinav, er ikke det at vi har noen udiskutable merkesteiner av kulturell identitet som forankrer, men at vi fritt henter og forbedrer det vi finner nyttig: vi er fortsatt vikinger.

Og det er faktisk sant. Man skal være særdeles lettkrenket og litt i overkant nasjonalromantisk for å reagere negativt på denne reklamen.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonymbruker3 skrev:

Det var uavhengighet. Når man først skal flisespikke så mye så er heller ikke det unikt for Norge, vi scoret bare litt høyere på det enn de som scoret nest høyest. Nordmenn har en tendens til å mene at alle utenom oss selv har sin egen kultur som er verd å ta vare på. Det er ikke en enkelt ting som gjør utgjør norsk og skandinavisk kultur, men kombinasjonen og graden av alle elementene.

Den siste setningen er kjernen i SAS sitt budskap. 

Og når du har dette perspektivet, så blir ideen om å «ta vare på kultur» ett spørsmål om å distansere seg fra denne utviklingsprosessen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, abc123detvardet said:

Grunnen til at Japan brukte lite laks før var at laksen i Japan inneholdt mye parasitter, men Japan har definitivt brukt laks i sushien sin, men lite. Så nei, Norge fant ikke opp laksesushi selv om svært mange påstår det. Det ble såklart populært igjen når Japan kunne importere laks fra de nordiske landene. Det mer korrekte ordet vil også være sashimi, og ikke sushi.

Uansett, ser ikke helt hvorfor vi skal være stolte av det.

At Japan ikke brukte laks i maki og annen sushi før Norge oppfant det er ikke så rart og vi kan være stolte over hvor populært det har blitt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Hentacruel skrev:

At Japan ikke brukte laks i maki og annen sushi før Norge oppfant det er ikke så rart og vi kan være stolte over hvor populært det har blitt. 

Vi oppfant det ikke. Japan brukte laks før Norge gjorde det, men det ble brukt minimalt. Det er heller ikke noe å være stolt av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Druid said:

Strengt tatt er dette kjernen i reklamen: Det som kjennetegner det å være skandinav, er ikke det at vi har noen udiskutable merkesteiner av kulturell identitet som forankrer, men at vi fritt henter og forbedrer det vi finner nyttig: vi er fortsatt vikinger.

Og det er faktisk sant. Man skal være særdeles lettkrenket og litt i overkant nasjonalromantisk for å reagere negativt på denne reklamen.

Hvordan skal SAS sine manglende historiekunnskaper krenke noen? Det er jo ganske artig at de ikke har fått med seg hva 17mai feiring, det nordiske flaggene, gudbransdalsost og lutefisk er for noe. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, abc123detvardet said:

Vi oppfant det ikke. Japan brukte laks før Norge gjorde det, men det ble brukt minimalt. Det er heller ikke noe å være stolt av.

Kilde trengs. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hentacruel skrev:

Hvordan skal SAS sine manglende historiekunnskaper krenke noen? Det er jo ganske artig at de ikke har fått med seg hva 17mai feiring, det nordiske flaggene, gudbransdalsost og lutefisk er for noe. 

Really: grunnlovsfeiring er unikt for Norge? Det er absolutt ingen andre land som feirer dette?

Nordiske lands flagg er dypt forankret i europeisk symbolisme og det er vanskelig å se noe utpreget nordisk i det.

Matrettene er i og for seg interresant, men mat er mat.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Druid said:

Really: grunnlovsfeiring er unikt for Norge? Det er absolutt ingen andre land som feirer dette?

Nordiske lands flagg er dypt forankret i europeisk symbolisme og det er vanskelig å se noe utpreget nordisk i det.

Matrettene er i og for seg interresant, men mat er mat.

Så tror du ikke 17 mai tog er unikt for å feire Norges nasjonaldag? Nåvel, så er heldigvis ikke alle så historieløse som deg. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 hours ago, Druid said:

Den siste setningen er kjernen i SAS sitt budskap. 

Og når du har dette perspektivet, så blir ideen om å «ta vare på kultur» ett spørsmål om å distansere seg fra denne utviklingsprosessen.

Med ganske mye godvilje kan man se slik på det, men SAS-reklamen bruker i praksis det meste av tiden på å nedsnakke det vi har. Dagens politisk korrekte mening er at det vi har ikke er noe bedre enn det alle andre har, og at vi må tilpasse oss de som kommer hit i stedet for at de som kommer hit tilpasser seg oss. Det at de bruker en person med afrikansk opprinnelse til å si "our viking ancestors" viser at den er ment å ligge på den ekstremt politisk korrekte siden.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Rosetelys said:

 

Hvorfor siterer du en amerikansk høyreekstremist? Vi har da nok av terroristspirer i Norge.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, PinkLady97 skrev:

Nå vil jeg gjøre mitt ytterste for å unngå SAS når det er mulig. Alle skandinaver med respekt for seg selv og sine landsmenn bør gjøre det samme.

Men vi landskvinner, vi kan vel fortsette å fly med SAS da heldigvis. Det blir bra. Jeg skal fly med SAS allerede neste uke igjen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...