AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #3581 Del Skrevet 16. mars 2020 Sitat A 'cure' for the deadly coronavirus Professor David Paterson — director at the Universtity of Queensland Centre for Clinical Research said to news.com.au that the team of researchers have observed two drugs also used to treat other conditions wipe out the coronavirus in test tubes. One of the medications given to a number of the first to test positive of COVID-19 in Australia, said Paterson, had already caused a "disappearance of the virus," followed by a complete recovery of the patient from infection. https://interestingengineering.com/coronavirus-cure-possibly-found-in-australia?utm_source=Facebook&utm_medium=Article&utm_campaign=organic&utm_content=Mar16&fbclid=IwAR3jzwDxalm0F97ZOSo2-I7tlVW87JxyFx9L7lYfs0VffAEKkag2ei9--Yg Anonymkode: 6ce93...b91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 16. mars 2020 #3582 Del Skrevet 16. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 6ce93...b91 Dette har vært kjent lenge, altså at HIV-medisiner fungerer. Problemet er at vi ikke har i nærheten av nok, og det blir ikke mye import av dette fremover... Norge har jo lagt ned all produksjon av slikt... Det er også verdt å merke seg at det ikke er en "mirakelkur". Behandlingen har blitt veldig mye brukt andre steder også, uten at alle bare spretter opp av sengen og er friske. I Thailand ble f.eks. alle de første behandlet slik, men de lå fortsatt syke leeenge (og noen døde). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #3583 Del Skrevet 16. mars 2020 3 minutter siden, likestilling skrev: Nei, egentlig ikke, viruset sørger for dette selv... Det er som sagt snakk om millioner til milliarder av virus i en milliliter, og hundre+ virus fra eller til gjør ingen forskjell. Med forbehold om at jeg har misforstått noe... Takk for god hjelp! ❤️ Anonymkode: 6ce93...b91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ert Skrevet 16. mars 2020 #3584 Del Skrevet 16. mars 2020 8 minutter siden, Rullerusk skrev: De forseglet landet som en hermetikkboks fra dag 1 ? Som mange andre land, så er det nok slik at hvis man ikke tester, vil man heller ikke ha "tilfeller" av smitte. Derfor virker det veldig bra. Som for eksempel Spania for noen dager siden. Nå kan vi heller ikke vite hvor mange som er smittet og syke i Norge, fordi det ikke testes lenger utenom alvorlig syke og helsepersonell. Tror man bør se på dødsfall nå, og gange opp selv i sitt eget hode. Men er nok mange dødsfall som ikke er registrert også. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #3585 Del Skrevet 16. mars 2020 5 minutter siden, likestilling skrev: Dette har vært kjent lenge, altså at HIV-medisiner fungerer. Problemet er at vi ikke har i nærheten av nok, og det blir ikke mye import av dette fremover... Norge har jo lagt ned all produksjon av slikt... Det er også verdt å merke seg at det ikke er en "mirakelkur". Behandlingen har blitt veldig mye brukt andre steder også, uten at alle bare spretter opp av sengen og er friske. I Thailand ble f.eks. alle de første behandlet slik, men de lå fortsatt syke leeenge (og noen døde). Det er veldig fint at du informerer oss ❤️ Anonymkode: 6ce93...b91 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #3586 Del Skrevet 16. mars 2020 48 minutter siden, Lucrezia skrev: Fordi asymptomatiske kan spre korona, og smitten når raskt sykehus. I dag kommer det på italienske aviser en studie utført på en småby i Veneto, som er del av den opprinnelige rød sone med utbredt smitte. Småbyen har ca. 3000 innbyggere, og alle har blitt testet. Studien viser at mellom 50 % og 75% av smittede er asymptomatiske men at de representerer en formidabel kilde til videre spredning. Studien viser at det å isolere alle smittede, asymptomatiske såvel som symptomatiske, har sunket betraktelig videre smitte. I løpet av 7-10 dager antall smittede har gått fra 88 til 7. De konkluderer at isolasjon av asymptomatiske er avgjørende i smittespredning, og dette gjelder særlig helsepersonell. Hvis man tester bare de som har symptomer, spesielt blant helsepersonell, risikerer sykehusene å bli smittebomber der ingen smittede er isolert. Dette viser seg å være i tråd med WHO sine anbefalinger. Interessant. Har du kildehenvisning til det? At alle ble testet i byen i Veneto? Anonymkode: da6f8...670 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #3587 Del Skrevet 16. mars 2020 Noen sa at "Det som gjorde at sør korea vant over viruset var at de testet ALLE som ville, inkludert 20åringer og andre som ikke viser symptomer. De bærer viruset og smitter det veldig effektivt fordi de viser ikke symptomer. Det er her usa, norge og italia har noe å lære. Men spesielt USA som tester ekstremt få." Anonymkode: 6ce93...b91 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucrezia Skrevet 16. mars 2020 #3588 Del Skrevet 16. mars 2020 13 minutter siden, AnonymBruker said: Interessant. Har du kildehenvisning til det? At alle ble testet i byen i Veneto? Anonymkode: da6f8...670 https://www.repubblica.it/salute/medicina-e-ricerca/2020/03/16/news/coronavirus_studio_il_50-75_dei_casi_a_vo_sono_asintomatici_e_molto_contagiosi-251474302/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #3589 Del Skrevet 16. mars 2020 KIWIs tiltak i forbindelse med koronaviruset. KIWI har innført ekstraordinær vask av blant annet håndtak til handlevogner og -kurver, kjøleskap og frysere, bankterminal, panteautomat. https://kiwi.no/Informasjon/kiwis-tiltak-i-forbindelse-med-koronaviruset/ I tillegg har de innført andre tiltak Supert KIWI! ❤️ Anonymkode: 6ce93...b91 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 16. mars 2020 #3590 Del Skrevet 16. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: KIWIs tiltak i forbindelse med koronaviruset. KIWI har innført ekstraordinær vask av blant annet håndtak til handlevogner og -kurver, kjøleskap og frysere, bankterminal, panteautomat. https://kiwi.no/Informasjon/kiwis-tiltak-i-forbindelse-med-koronaviruset/ I tillegg har de innført andre tiltak Supert KIWI! ❤️ Anonymkode: 6ce93...b91 Det er supert at de vasker kurver og vogner oftere men med mindre de vaskes mellom hver eneste kunde tror jeg de har lite for seg. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 16. mars 2020 #3591 Del Skrevet 16. mars 2020 18 minutter siden, AnonymBruker said: Noen sa at "Det som gjorde at sør korea vant over viruset var at de testet ALLE som ville, inkludert 20åringer og andre som ikke viser symptomer. De bærer viruset og smitter det veldig effektivt fordi de viser ikke symptomer. Det er her usa, norge og italia har noe å lære. Men spesielt USA som tester ekstremt få." Anonymkode: 6ce93...b91 Testet alle med symptomer ja, + bruk av teknologi til å finne reisehistorikken til hver smittede og så sende ut den infoen til alle i samme by. Det gjør at folk lett kan melde seg og sette seg selv i karantene. Her var nok tidligere erfaringer fra SARS og MERS utbrudd viktige. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #3592 Del Skrevet 16. mars 2020 Er det noen som har laget en oversikt som viser hvor mange prosent som har dødd av coronavirussykdom i de forskjellige landene i forhold til befolkningstallet? Det hadde vært mer interessant å se en slik oversikt, i steden for den oversikten som er basert på antall registrerte smittede, fordi vi ikke vet hvor mange uregistrerte smittede det er i hvert land. Om noen har en slik oversikt, og poster her: På forhånd takk! ❤️ Anonymkode: 6ce93...b91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 16. mars 2020 #3593 Del Skrevet 16. mars 2020 40 minutter siden, Lucrezia skrev: https://www.repubblica.it/salute/medicina-e-ricerca/2020/03/16/news/coronavirus_studio_il_50-75_dei_casi_a_vo_sono_asintomatici_e_molto_contagiosi-251474302/ Dette er veldig interessant! Når de først var i gang burde de tatt en CT av lungene til disse også, for å bekrefte/avkrefte at det er en test som kan brukes. Om det kan påvises ved / røntgen vil man kunne masseteste selv der man mangler tester også frem til disse er tilgjengelige. Det er jo dette som gjør sykdommen så skummel, at folk flyr rundt og er smittsomme uten å vite det selv. Vi trenger effektiv og aggressiv testing. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucrezia Skrevet 16. mars 2020 #3594 Del Skrevet 16. mars 2020 17 minutter siden, AnonymBruker said: Er det noen som har laget en oversikt som viser hvor mange prosent som har dødd av coronavirussykdom i de forskjellige landene i forhold til befolkningstallet? Det hadde vært mer interessant å se en slik oversikt, i steden for den oversikten som er basert på antall registrerte smittede, fordi vi ikke vet hvor mange uregistrerte smittede det er i hvert land. Om noen har en slik oversikt, og poster her: På forhånd takk! ❤️ Anonymkode: 6ce93...b91 Det stemmer, det hadde vært interessant forutsatt at det også hadde vært felles kriterier for å registrere de døde, og at alle land er transparente med sine tall. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 17. mars 2020 #3595 Del Skrevet 17. mars 2020 Et land som skjønte alvoret fra første stund: Mongolia stengte grensen mot Kina tidlig og avlyste offentlige arrangementer https://www.forbes.com/sites/breannawilson/2020/03/16/mongolia-announces-3-new-covid-19-cases-totaling-4-how-they-got-coronavirus-precautions-right/?fbclid=IwAR3bfJqligMMd0YQi0hurtWhBkg5v0NieoD7lXoKIXC3P62FN9_PQI2FVyA#2d1faafe4fc9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #3596 Del Skrevet 17. mars 2020 Jeg har i mange dager nå hatt smerter i brystet, samt at jeg har tørrhoste og er kortpustet. Tidligere i livet har jeg også opplevd noe tørrhoste og kortpustethet i perioder. Men aldri slike vedvarende smerter over så mange dager. Hadde vanlige forkjølelsessymptomer for ca halvannen til to uker siden. Smertene, åndenøden og tørrhosten har jeg hatt i en ukes tid nå. Samboeren min jobber uten smittevernutstyr på sykehus, og har hatt samme symptomer som meg i samme tidsrom. (Vi har hatt veldig nær kontakt. (Kyssing etc.)). Hun ba om å bli testet for halvannen uke siden, men ble avvist. Hennes symptomer er nå mildere enn mine, og brystsmertene hennes er visst blitt borte. Hun tror hun har vært i kontakt med ubekreftede koronatilfeller. Er det noen vits i at jeg prøver å ringe den lokale koronatelefonen i morgen? Jeg er 35 år og mann, og har ingen kjente luftveisproblemer, bortsett fra pollen- og støvallergi. Skal jeg se an utviklingen og vente til smertene eventuelt går over av seg selv? (Holder meg innendørs, unngår folk (bortsett fra samboeren min), og går kun ut for å lufte hunden.) Vet selvsagt at jeg ikke oppfyller kravene til testing, men kan jeg eventuelt ha noe annet å tjene på å ringe koronatelefonen? Hva slags hjelp kan jeg eventuelt få? Jeg fungerer sånn noenlunde i hverdagen, men lever altså et veldig stillesittende liv nå, bortsett fra 2-3 lufteturer med hunden hver dag. Har aldri hatt lungebetennelse eller kraftig influensa før, og har generelt ikke hatt så mye kontakt med helsevesenet. Anonymkode: 18e75...82a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 17. mars 2020 #3597 Del Skrevet 17. mars 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har i mange dager nå hatt smerter i brystet, samt at jeg har tørrhoste og er kortpustet. Tidligere i livet har jeg også opplevd noe tørrhoste og kortpustethet i perioder. Men aldri slike vedvarende smerter over så mange dager. Hadde vanlige forkjølelsessymptomer for ca halvannen til to uker siden. Smertene, åndenøden og tørrhosten har jeg hatt i en ukes tid nå. Samboeren min jobber uten smittevernutstyr på sykehus, og har hatt samme symptomer som meg i samme tidsrom. (Vi har hatt veldig nær kontakt. (Kyssing etc.)). Hun ba om å bli testet for halvannen uke siden, men ble avvist. Hennes symptomer er nå mildere enn mine, og brystsmertene hennes er visst blitt borte. Hun tror hun har vært i kontakt med ubekreftede koronatilfeller. Er det noen vits i at jeg prøver å ringe den lokale koronatelefonen i morgen? Jeg er 35 år og mann, og har ingen kjente luftveisproblemer, bortsett fra pollen- og støvallergi. Skal jeg se an utviklingen og vente til smertene eventuelt går over av seg selv? (Holder meg innendørs, unngår folk (bortsett fra samboeren min), og går kun ut for å lufte hunden.) Vet selvsagt at jeg ikke oppfyller kravene til testing, men kan jeg eventuelt ha noe annet å tjene på å ringe koronatelefonen? Hva slags hjelp kan jeg eventuelt få? Jeg fungerer sånn noenlunde i hverdagen, men lever altså et veldig stillesittende liv nå, bortsett fra 2-3 lufteturer med hunden hver dag. Har aldri hatt lungebetennelse eller kraftig influensa før, og har generelt ikke hatt så mye kontakt med helsevesenet. Anonymkode: 18e75...82a Det er bedre å ringe kornatelefonen en gang for mye enn en gang for lite. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #3598 Del Skrevet 17. mars 2020 Akkurat nå, Agatha Spinatha skrev: Det er bedre å ringe kornatelefonen en gang for mye enn en gang for lite. Takk. Men jeg leser følgende på kommunens hjemmeside: Sitat "Koronatelefonen svarer på spørsmål om: Trenger jeg å være i karantene/isolasjon? Hvordan skal jeg forholde meg i karantene/isolasjon? Trenger jeg å ta koronaprøve? Trenger jeg å kontakte lege?" Hvis du får mer alvorlige symptomer, kan du ringe fastlegen din. Hvis du ikke får tak i fastlegen, ring legevakt på 116117. Ved fare for liv og helse, ring 113." Sitat slutt. Altså: Det ser ut som telefonen bare svarer på elementære spørsmål. Hva menes btw med "mer alvorlige symptomer"? Og: Fra andre her inne hører jeg at fastlege og legevakt rutinemessig avviser folk som hevder de har coronasymptomer. Dette angivelig pga smittefare? Kan legevakt eventuelt gi meg resept på noe ved en telefonkonsultasjon? (Fastlege har jeg ikke.) Bør jeg helst bare vente til smertene går over av seg selv? Eller til de eventuelt blir så sterke og pusteproblemene så alvorlige at jeg må ringe 113? Jeg lurer oppriktig. Anonymkode: 18e75...82a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 17. mars 2020 #3599 Del Skrevet 17. mars 2020 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk. Men jeg leser følgende på kommunens hjemmeside: Sitat slutt. Altså: Det ser ut som telefonen bare svarer på elementære spørsmål. Hva menes btw med "mer alvorlige symptomer"? Og: Fra andre her inne hører jeg at fastlege og legevakt rutinemessig avviser folk som hevder de har coronasymptomer. Dette angivelig pga smittefare? Kan legevakt eventuelt gi meg resept på noe ved en telefonkonsultasjon? (Fastlege har jeg ikke.) Bør jeg helst bare vente til smertene går over av seg selv? Eller til de eventuelt blir så sterke og pusteproblemene så alvorlige at jeg må ringe 113? Jeg lurer oppriktig. Anonymkode: 18e75...82a WHO sin oppfordring er å teste flere. Om du blir dårligere ring 113. Dersom du ikke har fastlege må du ringe daglegevakt eller legevakten. Brystsmerter må tas på alvor. Endret 17. mars 2020 av Agatha Spinatha 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #3600 Del Skrevet 17. mars 2020 5 minutter siden, Agatha Spinatha skrev: Det er flere som er blitt avvist, har sett flere som har rapportert om det på FB, men WHO sin oppfordring er å teste flere. Om du blir dårligere ring 113. Dersom du ikke har fastlege må du ringe daglegevakt eller legevakten. Brystsmerter må tas på alvor. Takk. Jeg skal prøve å ringe i morgen, hvis jeg ikke er blitt bedre. Smertene er altså ikke ekstreme, bare så det er sagt. Og hoste (og gispe etter pusten) gjør jeg som regel bare når jeg snakker. Fins det medikamenter som er tilgjengelige i Norge og som kan behandle denne tilstanden, bortsett fra rene smertelindrende preparater? Anonymkode: 18e75...82a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg