Gå til innhold

Hvorfor blir folk så fornærma av at andre ikke spiser kjøtt?


Chiyo

Anbefalte innlegg

Jeg er vegetarianer, vært det i over 20 år og mangler ikke b12 eller noen andre vitaminer eller mineraler. Det kommer jo an på hvordan man får i seg det man mister når man ikke spiser kjøtt. Jeg har aldri opplevd at noen blir fornærmet når jeg sier jeg er vegetarianer, men jeg får veldig mye spørsmål så jeg unngår å si det fram til jeg må eller det blir tatt opp naturlig. De fleste sier at de aldri i livet kunne vært vegetarianer, det hadde de aaaaldri greid de er så avhengig av kjøtt. Så kommer spørsmålene om hvorfor og hvordan, hva resten av familien spiser og gjerne "spiser du kylling da?" som om kylling ikke er kjøtt. Etterfulgt av spørsmål om hva jeg spiser til middag og alle lurer på hva jeg spiser til jul. Svarene mine avhenger av dagshumør, hvor mye jeg orker å prate om det, jeg er ikke veldig glad i oppmerksomhet retten mot meg over lengre tid.

Det er egentlig et rart fenomen, for på Facebook reklamerte Peppe's med meatfree monday, og da var det flere kjøttetere som syntes dette var uhørt og urettferdig. Skjønner ikke hvorfor, kjøttfri mandag har jo ingen betydning for kjøtteterne, vegetarmaten blir billigere, men kjøttet blir ikke dyrere av det?! Skjønte ikke helt den. 

Anonymkode: aab73...4cd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror folk får et slags mindreverdighetskompleks når de ser folk spise mer eller snakke om mat som er «etisk riktig.» Også er de veldig glad i maten sin og ønsker ikke å gi slipp på denne. Og når de da kjenner på denne mindreverdigheten og frykten for at veggisene skal ta over mat-normen så føler de behov for å håne og latterliggjøre de som er veggiser, for å «balansere» (hevde seg selv) også samtidig prøve å få folk til å synse det samme så ikke veggisene tar over matfatet. Jo mer negativ omtale veggisene får, jo færre tørr å stikke seg ut. Og ved å være tydelig at ribba også blir servert i år så tydeliggjør det hvilket lag man hører til, og litt for å tydeliggjøre det for seg selv at man IKKE skammer seg. 

Jeg er ikke vegetarianer men prøver å spise litt mindre kjøtt likevel! 🤣

Anonymkode: 3fda3...a56

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke aktiv ute i kommentarfelt eller lignende, oppfører meg heller ikke dømmende mot personer jeg møter meg en slik livsstil.

Men jeg blir provosert av hvordan dårlige observasjons-/cohortstudier brukes ukritisk over en lav sko for å underbygge deres argumenter for at alle bør unngå animalske produkter. De aller aller fleste har ikke lest disse studiene eller har kunnskap nok til å tolke hva studiene faktisk sier. Jeg har lest det meste av hva de ramser opp og dersom temaet dukker opp evner jeg å huske litt av statistikken, og så fort man går inn på den legges ballen død. Folk flest, enten de er veganere, vegetarianere eller inkluderer kjøtt i kosten er ikke i akademia, og har ikke grunnlag for å tolke studier. Studiene kastes rundt til og brukes som argumenter. Dette er provoserende.

Anonymkode: 9627d...509

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke aktiv ute i kommentarfelt eller lignende, oppfører meg heller ikke dømmende mot personer jeg møter meg en slik livsstil.

Men jeg blir provosert av hvordan dårlige observasjons-/cohortstudier brukes ukritisk over en lav sko for å underbygge deres argumenter for at alle bør unngå animalske produkter. De aller aller fleste har ikke lest disse studiene eller har kunnskap nok til å tolke hva studiene faktisk sier. Jeg har lest det meste av hva de ramser opp og dersom temaet dukker opp evner jeg å huske litt av statistikken, og så fort man går inn på den legges ballen død. Folk flest, enten de er veganere, vegetarianere eller inkluderer kjøtt i kosten er ikke i akademia, og har ikke grunnlag for å tolke studier. Studiene kastes rundt til og brukes som argumenter. Dette er provoserende.

Anonymkode: 9627d...509

Kan du gi eksempler? 

Anonymkode: 8ef67...83a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når fóret er importert hjelper det lite at kuene er lokale. I tillegg produserer kuer store mengder metangass som ikke er bra for miljøet.

Anonymkode: 9a49c...66c

Bedre med lokal metan enn metan som har blitt fraktet rundt HALVE jorden!

Anonymkode: c2e31...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.1.2020 den 9.54, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke aktiv ute i kommentarfelt eller lignende, oppfører meg heller ikke dømmende mot personer jeg møter meg en slik livsstil.

Men jeg blir provosert av hvordan dårlige observasjons-/cohortstudier brukes ukritisk over en lav sko for å underbygge deres argumenter for at alle bør unngå animalske produkter. De aller aller fleste har ikke lest disse studiene eller har kunnskap nok til å tolke hva studiene faktisk sier. Jeg har lest det meste av hva de ramser opp og dersom temaet dukker opp evner jeg å huske litt av statistikken, og så fort man går inn på den legges ballen død. Folk flest, enten de er veganere, vegetarianere eller inkluderer kjøtt i kosten er ikke i akademia, og har ikke grunnlag for å tolke studier. Studiene kastes rundt til og brukes som argumenter. Dette er provoserende.

Anonymkode: 9627d...509

Men kan du vise oss disse studiene du snakker om? Jeg sier ikke at du tar helt feil, jeg har ikke mye peiling på veganere, men du skriver som om du vet bedre enn alle, uten at du viser til noen kilder som kan gi folk den informasjonen de trenger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...