Gå til innhold

Hvorfor blir folk så fornærma av at andre ikke spiser kjøtt?


Chiyo

Anbefalte innlegg

Har ikke merket noe til denne problemstillingen i IRL. Er vel på nettet det er mest sutring, uansett.

Anonymkode: 67606...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mennesker er en gjeng med sauer, det har vi alltid vært og det kommer vi alltid til å bli. Kjøtt er i alle tradisjonene våre-ribbe og pinnekjøtt til jul og nyttår, kalkun til thanksgiving, fårikål til høsten, pølse på 17.mai osv og når da noen våger å reise seg å si at de spiser ikke kjøtt, da steiler saueflokken, for dette kan de ikke tro og det blir gjort narr av. Min far var ung på 80-tallet. Han ble regelrett mobbet og gjort narr av daglig fordi han ikke ville ta den «ene sigaretten». Han skilte seg ut.

Hadde ikke kjøttspising gått utover noen andre enn deg selv hadde ingen brydd seg med at du spiste kjøtt. En veganer tjener ingenting på at du slutter å spise kjøtt. Men det går utover så mange andre! Det går utover meg som skal bo på jorda dere ødelegger. Det går utover 56 milliarder husdyr året(enda mer når du regner med andre dyr vi spiser så klart), det går utover koalaer, kenguruer, urfolk og andre lidende under skogbranner dere forutsaker og det går utover 800 millioner mennesker som sulter. Tenk det. 800 millioner mennesker sulter, men vi prioriterer å mate 56 milliarder slaktedyr. Det er egoisme og derfor snakker veganere høyt om det. Vi holder ikke kjeft fordi du skal ha der komfortabelt og leve med det smale tunnelsynet ditt.

Anonymkode: 2d7a4...fb0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Cerasus skrev:

Tror i alle fall en del opplever kognitiv dissonans når de virker fornærmet over at andre ikke spiser kjøtt, og de selv spiser det, fordi det fører til en kollisjon mellom hva de tror på (personlige verdier) og hva de faktisk gjør (atferd):

 

"Jeg ser på meg selv som en person som er snill mot dyr, og som prøver å ta valg som er bra både for min egen helse, og for miljøet på planeten vår" (= personlige verdier).

... "men det jeg i virkeligheten gjør er å fortsette å spise kjøtt, selv om jeg har fått med meg at mange dyr som slaktes lever dårlige liv og kun lever og blir drept for at jeg skal kunne spise kjøttdeig, og selv om forskning viser at kjøtt er negativt for både helsen min (økt kreftrisiko) og for planeten vår (produksjon av kjøtt innebærer stor miljøbelastning)" (=atferd).

 

Når vi opplever kognitiv dissonans, vil vi som regel prøve finne unnskyldninger og bortforklaringer som gjør det greit å fortsette å leve slik vi gjør nå (spise kjøtt). F.eks. "kjøtt smaker jo så godt, og ikke alle dyr har det like dårlig..." Noen ganger gjør kognitiv dissonans at vi projiserer vårt indre ubehag (f.eks. at skyldfølelse leder til en følelse av irritasjon) mot den som klarer noe vi ikke selv har fått til så langt (å spise mindre kjøtt). Da minner også personen oss om at måten vi lever på nå krasjer med verdiene vi egentlig ønsker å leve etter.

Men jeg spiser kjøtt, og er opptatt av miljøet. Hadde alle blitt grønnsaksspisere ville flere mennesker sultet. For planeten er ikke stor nok til at alle kan leve plantebasert. Det trengs nemlig større landareal til å dyrke det.... Og hva da med regnskogen? 

Anonymkode: ead02...0b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Chiyo skrev:

Jeg spiser kjøtt, men jeg har veldig lyst å smake en Impossible Burger.😛 Hvis jeg kan en god burger uten kjøtt så er jeg med. Jeg MÅ ikke ha kjøtt i alle måltider bare fordi. 

Den vil jeg også smake! Prøvde Beyond Burger på restaurant her for en stund siden og den var utrolig god! 

Har også lagt merke til at mange går skikkelig i lås så fort vegetar- eller veganmat blir nevnt. Tenker at nå i 2020 så vet de fleste at for mye kjøtt, særlig bearbeidet, ikke er spesielt sunt, at dyrevelferden ofte er dårlig og at det er elendig for miljøet. Mange velger å lukke øyne og ører og late som ingenting for å slippe å endre sine vaner, og da skjønner jeg det må være slitsom med veggiser som minner dem på sin egen utilstrekkelighet.

Hverken jeg eller noen i min familie er vegetarianere, men vi spiser vegetarisk 3-5 dager i uken. Det er ikke dyrt, ikke vanskelig, vi får ikke protein- eller vitaminmangel, og det føles faktisk utrolig bra. Dette er ikke noe jeg misjonerer til andre, jeg bare tenker mitt når jeg ser disse vegetaroppskriftstrådene spammes ned med "baconbaconbacon".

Anonymkode: c0239...7c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det går begge veier, jeg. 

Fikk klager over kjøttfrientiltak de føler blir pakket på dem. 

Men de som ikke spiser kjøtt snakker jaggu ikke pent om kjøttetere heller. Ikke grenser for kallenavn og antagelser som pøses ut. 

Synes alle kan spise som de vil og holde menignee sine for seg selv. Det å se på andres mat og kommentere med "ekkelt, kjedelig, trist, usunt" er bare ufyselig. Man vet ingenting om folks forhold til mat og sånne kommentarer er ødeleggende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk ut f.eks. www.hepla.no

Kunnskapen din er nemlig utdatert og mangelfull.

Det eneste vegetarianere trenger av tilskudd som kjøttetere ikke pleier å trenge, er B12. Alle burde forøvrig ta D-vitamin i vinterhalvåret.

Anonymkode: 2cfc0...7a5

Vegetariansk kosthold er hakket bedre enn veganer. Men fortsatt ikke optimalt, som du selv sier så er B12 en god grunn til å ikke bli vegetarianer. 
Sliter med B12 mangel selv, pga fysiske problemer og ikke pga kosthold. Fatter ikke at folk velger å få B12 mangel. Det er et helvete å leve med! 

Anonymkode: d7d2e...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Cerasus skrev:

Det er dessverre feil. Verdens helseorganisasjon (WHO) har konkludert med at evidensgrunnlaget for at kjøtt er beviselig kreftfremkallende, er like sterkt som for at sigaretter er kreftfremkallende. Det betyr dog ikke at kjøtt er kreftfremkallende i samme grad som sigaretter. Du kan spise mye mer kjøtt enn du kan røyke sigaretter uten å få kreft.

Da må du nesten sette deg mer inn i temaet. Du kan begynne å lese denne: https://www.aftenposten.no/norge/i/awk1ja/kontroversiell-studie-roedt-kjoett-ikke-saa-farlig-likevel

At blant annet WHO fastholder på gammel forskning og ikke har sett på det jeg skreiv om (fordi jeg ikke gidder å gjenta meg selv) betyr ikke at det er sannheten at rødt kjøtt er kreftfremkallende i seg selv. 

Bearbeidet kjøtt vet vi er kreftfremkallende, men det er altså uansett om det er rødt eller hvitt.

Anonymkode: f15d0...a89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Cerasus skrev:

Det er dessverre feil. Verdens helseorganisasjon (WHO) har konkludert med at evidensgrunnlaget for at kjøtt er beviselig kreftfremkallende, er like sterkt som for at sigaretter er kreftfremkallende. Det betyr dog ikke at kjøtt er kreftfremkallende i samme grad som sigaretter. Du kan spise mye mer kjøtt enn du kan røyke sigaretter uten å få kreft.

Anbefaler deg også å lese denne:

"For det første er den vitenskapelige dokumentasjonen for en sammenheng mellom kjøttspising og sykdom usikker eller svært usikker.

Og for det andre er de potensielle utslagene på helsa svært små. Altså: selv om kjøttet virkelig øker risikoen for sykdom, er faren for at du skal bli syk bare bitte litt høyere dersom du spiser mer rødt eller prosessert kjøtt."

https://forskning.no/kreft-mat/du-trenger-ikke-a-kutte-ut-rodt-kjott-for-helsas-skyld-ifolge-ekspertgruppe/1570286

 

Anonymkode: f15d0...a89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg spiser kjøtt, og er opptatt av miljøet. Hadde alle blitt grønnsaksspisere ville flere mennesker sultet. For planeten er ikke stor nok til at alle kan leve plantebasert. Det trengs nemlig større landareal til å dyrke det.... Og hva da med regnskogen? 

Anonymkode: ead02...0b9

Det stemmer ikke, det kreves ekstremt store landområder for beiting og dyrefor.

Anonymkode: 9a49c...66c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vegetariansk kosthold er hakket bedre enn veganer. Men fortsatt ikke optimalt, som du selv sier så er B12 en god grunn til å ikke bli vegetarianer. 
Sliter med B12 mangel selv, pga fysiske problemer og ikke pga kosthold. Fatter ikke at folk velger å få B12 mangel. Det er et helvete å leve med! 

Anonymkode: d7d2e...90a

Jeg er veganer og har helt fine verdier av b12. Trener masse og er frisk og rask.

Anonymkode: 9a49c...66c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir provosert over ALLE som henger seg opp i hva andre spiser - enten det kommer fra den ene eller andre leiren. Ikke greit å mobbe hverken veganere/vegetarianere eller kjøttspisere, i min verden. La folk være i fred. Synes for øvrig heller ikke noe om at folk skal dytte sin matfilosofi på andre - uansett om det er vegetarianere som (uoppfordret) prøver å omvende andre, eller kjøttspisere som insisterer på at vegetarianeren har mangelsykdommer. 

Selv spiser jeg kjøtt, men prøver å ikke spise så mye av det. Har forresten en kollega som elsker å kommentere andres mat - feks hvis jeg har gått en tur på kafeen nedi gata og kjøpt meg et godt rundstykke eller en salat for å unne meg noe godt i lunsjen - da MÅ hun kommentere det. At jeg må ha god råd som kan skeie ut slik, og «det var da voldsomt så fint det skulle være  i dag da». Andre ganger, hvis jeg bare spiser en liten yoghurt, må det også kommenteres: «det var da ikke mye til lunsj, du må jo spise mer enn det!» Ufint synes jeg. 

Anonymkode: d2338...eef

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det, veganere er som en gjeng ekstremismer, de er sinte og hater alle de som ikke er som oss, vi som ikke bryr oss er liberale 😂

Anonymkode: fa04d...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere vet den gode lukten av grillmat? Sånn lukter det for veggissene når det er nyklipt plen! Hehe dagens!!

Anonymkode: c2e31...1a6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går utover 56 milliarder husdyr året

Jeg har ikke sjekket at antallet stemmer. Men hvis alle ble veganere, så ville det virkelig ha gått ut over husdyrene, for da ville de aldri blitt født. Jeg syns selvsagt at husdyr skal behandles bra og ikke lide unødvendig. Men at man slutter å ha husdyr, er da det verste man kan gjøre mot dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dere vet den gode lukten av grillmat? Sånn lukter det for veggissene når det er nyklipt plen! Hehe dagens!!

Anonymkode: c2e31...1a6

🤦‍♀️

Anonymkode: c0239...7c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Hulderen skrev:

Jeg har ikke sjekket at antallet stemmer. Men hvis alle ble veganere, så ville det virkelig ha gått ut over husdyrene, for da ville de aldri blitt født. Jeg syns selvsagt at husdyr skal behandles bra og ikke lide unødvendig. Men at man slutter å ha husdyr, er da det verste man kan gjøre mot dem.

Burde avle opp så mye vi kan av all mulige dyr. 

Anonymkode: c2e31...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror, som en annen også skrev, at det handler om at folk tar det som moralisme og kritikk og tror de blir rakket ned på av de som har valgt å leve annerledes enn flertallet. 

Det gjelder ikke bare vegetarianere eller veganere. Det gjelder også i aller høyeste grad grupper som avholdsfolk og frivillig barnløse. I gamle dager ble ikke-røykere også satt i denne båsen, noe som viser at ting kan snu. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke, det kreves ekstremt store landområder for beiting og dyrefor.

Anonymkode: 9a49c...66c

Og i Norge er store deler av arealet vi kan produsere mat/for på uegnet til produksjon av menneskeføde. Dette arealet må også utnyttes om vi skal fø alle menneskene... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke merket noe til denne problemstillingen i IRL. Er vel på nettet det er mest sutring, uansett.

Anonymkode: 67606...003

Jeg har det. Broren min og hans kone kjøpte vegetarboller til et koltbord en gang, og selv om mesteparten av maten var kjøtt var det ikke måte på kommentarer brødrene til svigerinnen min kom med. "Satan! Ikke faen om jeg spiser det der!" Og det var ingen som ba dem om å spise det heller. :klaske: 

Endret av Chiyo
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Men jeg spiser kjøtt, og er opptatt av miljøet. Hadde alle blitt grønnsaksspisere ville flere mennesker sultet. For planeten er ikke stor nok til at alle kan leve plantebasert. Det trengs nemlig større landareal til å dyrke det.... Og hva da med regnskogen? 

Anonymkode: ead02...0b9

Hva tror du dyrene du spiser selv har spist enormt mye av i opptil flere år for å vokse seg store nok for slakt?

Anonymkode: 2cfc0...7a5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...