Gå til innhold

Hvorfor blir folk så fornærma av at andre ikke spiser kjøtt?


Chiyo

Anbefalte innlegg

Jeg spiser også kjøtt, men prøver å holde kjøttforbruket nede og har flere dager hvor vi ikke spiser kjøtt. 

Jeg støtter veganere og vegetarianer fult ut. Jeg ser de får mye hets både her inne og i andre medier. De må forsvare kostholdet sitt og blir hetset av folk som spiser kjøtt i en mye større grad enn omvendt. Jeg vil tro det handler om uvitenhet. Mange setter seg ikke inn i et vegansk/vegetariansk kosthold og sier mye som ikke stemmer blant annet det med areal, helse, miljø etc. Som regel har veganere/vegetarianere mer kunnskap om kosthold, ernæring, helse og hva kostholdet vårt gjør med miljøet.

Kanskje mange som spiser kjøtt føler seg trua? At ved å angripe veganere/vegetarianere så forsvinner alle fakta, forskning og anbefaling? Ikke vet jeg, men tror det bunner i mangel på kunnskap og forståelse. 

Anonymkode: 8ef67...83a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hehe ja. De tenker jaggu ikke på hvor mye utslipp det blir av at de må få fløyet mesteparten av maten sin fra andre siden av jorden. Det er kun en veganer jeg respekterer, og det er en jeg kjenner som lever 100% av lokalprodusert og selvdyrket mat. 

Anonymkode: 80b8b...8d4

Så veganere må leve sånn for å få din respekt, mens du selv kan spise kjøtt fra utlandet? 

Anonymkode: dd572...c0d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir ikke nødvendigvis fornærma, men himler litt med øynene når den misjonerende veganeren/vegetarianeren stolt erklærer at det er så miljøvennlig over sin salat bestående av mango, granateple, avokado og ris, med et dryss av pinjekjerner og en banan som mellommåltid. 

Anonymkode: d123f...f2f

https://www.faktisk.no/faktasjekker/JE6/nei-rodt-kjott-fra-breim-er-ikke-bedre-for-klimaet-enn-avokado-fra-chile

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg spiser kjøtt, og er opptatt av miljøet. Hadde alle blitt grønnsaksspisere ville flere mennesker sultet. For planeten er ikke stor nok til at alle kan leve plantebasert. Det trengs nemlig større landareal til å dyrke det.... Og hva da med regnskogen? 

Anonymkode: ead02...0b9

Det er heller motsatt. Kjøttindustrien krever mye mer landareal til å dyrke dyrefor, da husdyr trenger mer mat enn oss for å bli mette. Om vi hadde brukt alt landarealet som nå blir brukt til dyrefor, til å dyrke mat direkte til mennesker - så hadde det vært mye mer mat til alle sammen. Regnskogen blir jo brent og hogget ned for å gjøre plass til mer land til MER dyrefor. Norske kyr blir også i veldig stor grad matet med regnskog-soya. Leste en artikker at det var vel over halvparten av norske kyr, har ikke direkte kilde på dette men kan se om jeg finner den igjen. 

Anonymkode: 71f10...cf3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg spiser kjøtt, og er opptatt av miljøet. Hadde alle blitt grønnsaksspisere ville flere mennesker sultet. For planeten er ikke stor nok til at alle kan leve plantebasert. Det trengs nemlig større landareal til å dyrke det.... Og hva da med regnskogen? 

Anonymkode: ead02...0b9

Vittig at du tar frem det argumentet. Det tar opp mye større landområder å lage dyrefôr! 

Anonymkode: 15604...76a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir ikke nødvendigvis fornærma, men himler litt med øynene når den misjonerende veganeren/vegetarianeren stolt erklærer at det er så miljøvennlig over sin salat bestående av mango, granateple, avokado og ris, med et dryss av pinjekjerner og en banan som mellommåltid. 

Anonymkode: d123f...f2f

Har det noen gang skjedd? Dette scenarioet er jeg sikker på at du dikter opp for å gjøre narr. 

Anonymkode: 15604...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Primal-instinkt. 
 

‘du er ikke som meg, og det skal få få smake på, fordi jeg er jo selveste statsministeren’ 

det ser jeg for meg i huene på dem folka. Er det mulig å være så selvrettferdig, liksom. Er bare PINLIG!! Få det inn i møkka-skallene deres.  

Anonymkode: 52c23...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. at vegetarianere trenger b12 tilskudd så er dette feil. B12 finnes i egg, og om man inkluderer dette i kostholdet sitt så trenger man ikke å ta tilskudd.
Selv er jeg vegetarianer og har aldri måttet ta tilskudd av noe som helst, og jeg går regelmessig til legen og sjekker verdier. I tillegg til å spise egg spiser jeg også næringsgjær da dette setter utrolig god smak på maten (mange veganere bruker også mye av dette), og er en god kilde til b12.

Poenget er: Man kan spise sunt og usunt om man er vegetarianer eller kjøtteter, og man kan få mangelsykdommer/livsstilssykdommer på begge kosthold. 

Anonymkode: b3650...75b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er heller motsatt. Kjøttindustrien krever mye mer landareal til å dyrke dyrefor, da husdyr trenger mer mat enn oss for å bli mette. Om vi hadde brukt alt landarealet som nå blir brukt til dyrefor, til å dyrke mat direkte til mennesker - så hadde det vært mye mer mat til alle sammen. Regnskogen blir jo brent og hogget ned for å gjøre plass til mer land til MER dyrefor. Norske kyr blir også i veldig stor grad matet med regnskog-soya. Leste en artikker at det var vel over halvparten av norske kyr, har ikke direkte kilde på dette men kan se om jeg finner den igjen. 

Anonymkode: 71f10...cf3

Å dyrke mat til mennesker krever helt andre forhold enn å dyrke dyrefôr. Meste parten av Norge er uegnet til å dyrke menneskemat. Poteter er vel nesten det eneste som kan dyrkes overalt.

Det er greit at noen ikke ønsker å spise kjøtt, men når andre skal bestemme hva jeg skal spise blir det helt feil.

Anonymkode: 52292...7ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å dyrke mat til mennesker krever helt andre forhold enn å dyrke dyrefôr. Meste parten av Norge er uegnet til å dyrke menneskemat. Poteter er vel nesten det eneste som kan dyrkes overalt.

Det er greit at noen ikke ønsker å spise kjøtt, men når andre skal bestemme hva jeg skal spise blir det helt feil.

Anonymkode: 52292...7ee

Det er ingen som har makt til å bestemme hva du skal spise, det velger du helt selv. Det at aviser skriver om vegetarmat en gang i blant, betyr ikke at de har bestemt at dette må du spise, det betyr bare at de som er interesserte kan få lese. Det er mye mer kjøttpropaganda i verden i dag, alt av TV reklamer og reklameplakater i byer osv er stort sett kjøtt - og jeg går ikke rundt å bekymrer meg over at det nå er bestemt at jeg må spise det. Det hadde vært en merkelig konklusjon. 

Angående poenget ditt over, så er dette noe som forskes på og noe som er verdt å se om man kan finne løsninger på. Alle vet at kjøtt ikke er bærekraftig i lengden, her er et eksempel på hva som kan være fremtiden:

https://www.nrk.no/rogaland/dette-kan-bli-til-vart-forste_-heilnorske-_kjot_-1.14845235?fbclid=IwAR1w58OFtUtemHEmIUiPCjOI8Z708qMB8p8h6xPhccahs3G11datoUHtitw

Dette er også en artikkel som drar frem det at det er mye landareal i Norge som heller kan bli brutkt til menneskemat, som ikke blir brukt til det idag. 
https://www.dagbladet.no/kultur/ribbas-ridder/71997079?fbclid=IwAR02eFPITODP-XjFGLLcfQXHB3cVvb899GMN1OEBpkAlQVQsuQUCK-UJKgI

Endret av deedee_
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Chiyo skrev:

Jeg spiser kjøtt, bare så det er sagt. Jeg lurer på hvorfor alle kommentarfelt som handler om noen som er veganer eller om vegetarmat kryr av kjøttelskere som blir personlig krenket av at andre ikke spiser kjøtt. :fnise: De kan jo ikke holde seg til tema heller, de skal bare si noe stygt om veganere eller understreke at de spiser kjøtt med å si noe som "Når jeg kommer hjem i dag skal jeg fyre opp stekepannen og spise masse bacon." 

Hvorfor blir de så sur? Er det noen i Norge som blir tvangsforet tofu eller? 

Jeg har mer forstått slike kommentarer som at de bare prøver å provosere, mer enn at de er fornærma. For deres erfaring tilsier at veganere/vegetarianere går rett på og hisser seg opp. Samme angående gress-spising. De provoserer.

En annen grunn til å overdrive med å skrive om kjøttintaket, er for å veie opp for at veganere/vegetarianere noen ganger tar mye plass, og gjør en så stor sak ut av at de ikke spiser kjøtt. Så man overdriver andre veken.

Noen er kanskje også krenka, men tror ikke det gjelder alle.

Samme som at ikke alle veganere/vegetarianere er like vanskelige å ha med å gjøre. Men er noen som virkelig ødelegger for alle andre når de skal «forkynne» sin «tro» på andre. 

Anonymkode: 2b3b6...815

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se game changers på Netflix. Veganere trenger faktisk ikke få b12 mangler. 

Anbefaler virkelig den dokumentaren 

Anonymkode: 85c6b...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, noen veganere/vegeterianere kan være veldig dømmende mot folk som spiser kjøtt. Type se på de som spiser kjøtt som morderiske monstere. Det er jo stereotype, men stereotyper kommer jo alltids fra et sted. Kan hende de tenker at personen som ikke spiser kjøtt tenker litt sånn om dem og at de derfor føler for å «forsvare» seg selv ved å holde på sånn. Vet ikke. 
 

Jeg tenker litt sånn hvis jeg møter på en veganer. Litt redd for at de ikke skal like meg siden jeg spiser kjøtt. Men blir ikke fornærmet eller begynner å holde på sånn du beskriver i hovedinnlegget, bare prøver å unngå å snakke om hva jeg selv spiser. Kunne ikke brydd meg mindre om hva folk velger å spise, og kan forstå argumentene for veganisme. Stå på liksom. 

Anonymkode: ead71...41e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Krok1 skrev:

Ift bærekraft så er vel det å spise lokalt viktigere enn hva slags diett man har. 

Om transportlinjene plutselig skulle bryte sammen, eller man ikke lenger skulle bruke bensin på å frakte mat med båt og fly, så ville det fort bli slutt på sunt vegansk kosthold her i nord. Norsk klima er bedre egnet for sau enn for bønner og linser.

Det er egentlig litt trist at så mange insisterer på at det er bedre å spise frukt og grønt som har reist over halve kloden, enn å spise alt det fårekjøttet som ligger på lager her hjemme 😕

Enig jeg har en lokal kufarm her. Så spiser biff hver dag. lokalbiff. Trist at mange insisterer på at det er miljøskadelig? Kuer spiser nesten bare soya = vegitariansk!!

Anonymkode: c2e31...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er jo også bare ute etter å provosere...

Anonymkode: ead71...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig jeg har en lokal kufarm her. Så spiser biff hver dag. lokalbiff. Trist at mange insisterer på at det er miljøskadelig? Kuer spiser nesten bare soya = vegitariansk!!

Anonymkode: c2e31...1a6

Kyr spiser nesten bare soya = miljøfiendtlig, da denne kommer fra Brasil. Det meste av soya som mennesker spiser er fra Europa (vær obs m Halsans kok). 

Anonymkode: 68d1f...ef3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vel, noen veganere/vegeterianere kan være veldig dømmende mot folk som spiser kjøtt. Type se på de som spiser kjøtt som morderiske monstere. Det er jo stereotype, men stereotyper kommer jo alltids fra et sted. Kan hende de tenker at personen som ikke spiser kjøtt tenker litt sånn om dem og at de derfor føler for å «forsvare» seg selv ved å holde på sånn. Vet ikke. 
 

Jeg tenker litt sånn hvis jeg møter på en veganer. Litt redd for at de ikke skal like meg siden jeg spiser kjøtt. Men blir ikke fornærmet eller begynner å holde på sånn du beskriver i hovedinnlegget, bare prøver å unngå å snakke om hva jeg selv spiser. Kunne ikke brydd meg mindre om hva folk velger å spise, og kan forstå argumentene for veganisme. Stå på liksom. 

Anonymkode: ead71...41e

Veldig få veganere er så ekstreme. Jeg kjenner folk som lever på en plantebasert diet, men har jo venner som spiser kjøtt. Hvis du skal fortelle alle vennene dine at de er monstre fordi de spiser det er er oppdratt til å spise, så vil ingen være venner med deg. Jeg tror at de som er skikkelig ekstre er folk som har funnet seg et lite veganermiljø hvor alle har samme diet og alle er dyrevernaktivister eller noe. Ikke så mange av de i Norge akkurat. 

Kusinen min spiser ikke kjøtt, men hun tar med egen mat til familiebesøk og hun lager nok så hun kan dele litt med andre hvis de vil smake. Soya-bacon er faktisk ikke så gale når du greier å lage det ordentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, noen veganere/vegeterianere kan være veldig dømmende mot folk som spiser kjøtt. Type se på de som spiser kjøtt som morderiske monstere. Det er jo stereotype, men stereotyper kommer jo alltids fra et sted. Kan hende de tenker at personen som ikke spiser kjøtt tenker litt sånn om dem og at de derfor føler for å «forsvare» seg selv ved å holde på sånn. Vet ikke. 
 

Jeg tenker litt sånn hvis jeg møter på en veganer. Litt redd for at de ikke skal like meg siden jeg spiser kjøtt. Men blir ikke fornærmet eller begynner å holde på sånn du beskriver i hovedinnlegget, bare prøver å unngå å snakke om hva jeg selv spiser. Kunne ikke brydd meg mindre om hva folk velger å spise, og kan forstå argumentene for veganisme. Stå på liksom. 

Anonymkode: ead71...41e

Jeg er veganer, alle vennene mine spiser kjøtt. Vi pleier ikke å snakke om mat.

Anonymkode: 9a49c...66c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig jeg har en lokal kufarm her. Så spiser biff hver dag. lokalbiff. Trist at mange insisterer på at det er miljøskadelig? Kuer spiser nesten bare soya = vegitariansk!!

Anonymkode: c2e31...1a6

Når fóret er importert hjelper det lite at kuene er lokale. I tillegg produserer kuer store mengder metangass som ikke er bra for miljøet.

Anonymkode: 9a49c...66c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...