Gå til innhold

Hvorfor blir folk så fornærma av at andre ikke spiser kjøtt?


Chiyo

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tror du dyrene du spiser selv har spist enormt mye av i opptil flere år for å vokse seg store nok for slakt?

Anonymkode: 2cfc0...7a5

Spiser mindre dyr, som igjen spiser mindre dyr, som spiser insekter. Hørt om næringskjeden? Det er en sirkel som klarer seg fint uten gressspisere

Anonymkode: c2e31...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor kan ikke folk bare være trygge på det de gjør og det de spiser da, enten det er kjøttspisere eller ikke? Hvis folk stolte på sine egne valg så trengte de ikke bry seg om at andre hadde andre meninger enn de sjøl. Det er klart det er moro å terge folk som irriterer seg og blir krenka. 

Anonymkode: b2556...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Hulderen skrev:

Jeg har ikke sjekket at antallet stemmer. Men hvis alle ble veganere, så ville det virkelig ha gått ut over husdyrene, for da ville de aldri blitt født. Jeg syns selvsagt at husdyr skal behandles bra og ikke lide unødvendig. Men at man slutter å ha husdyr, er da det verste man kan gjøre mot dem.

Det er nå mye bedre at de aldri blir født enn at de blir født inn i et liv der de aldri får være med mammaen sin fordi du vil ha melken eller at de slaktes for at du skal ha kroppen deres. Jeg hadde ikke lidd noen nød om jeg ikke ble født, det hadde ikke du heller. Ingen av mine milliarder av søsken som pappa har sprutet ut eller som har havnet i bindet til min mor har lidd.

Anonymkode: 2d7a4...fb0

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke nødvendigvis fornærma, men himler litt med øynene når den misjonerende veganeren/vegetarianeren stolt erklærer at det er så miljøvennlig over sin salat bestående av mango, granateple, avokado og ris, med et dryss av pinjekjerner og en banan som mellommåltid. 

Anonymkode: d123f...f2f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiser mindre dyr, som igjen spiser mindre dyr, som spiser insekter. Hørt om næringskjeden? Det er en sirkel som klarer seg fint uten gressspisere

Anonymkode: c2e31...1a6

Kuer, sauer, geiter spiser da ikke mindre dyr, de er rene planteetere.

Anonymkode: 9a49c...66c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk reagerer på samme måte som når man takker nei til kake, alkohol og snop. 

Anonymkode: 9a49c...66c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Blir ikke nødvendigvis fornærma, men himler litt med øynene når den misjonerende veganeren/vegetarianeren stolt erklærer at det er så miljøvennlig over sin salat bestående av mango, granateple, avokado og ris, med et dryss av pinjekjerner og en banan som mellommåltid. 

Anonymkode: d123f...f2f

Hehe ja. De tenker jaggu ikke på hvor mye utslipp det blir av at de må få fløyet mesteparten av maten sin fra andre siden av jorden. Det er kun en veganer jeg respekterer, og det er en jeg kjenner som lever 100% av lokalprodusert og selvdyrket mat. 

Anonymkode: 80b8b...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe ja. De tenker jaggu ikke på hvor mye utslipp det blir av at de må få fløyet mesteparten av maten sin fra andre siden av jorden. Det er kun en veganer jeg respekterer, og det er en jeg kjenner som lever 100% av lokalprodusert og selvdyrket mat. 

Anonymkode: 80b8b...8d4

Nå spiser de fleste slike matvarer. Selv kjøper jeg også mest mulig lokalprodusert, og spiser aldri avocado feks. Men lurer litt på hvorfor det er greit for en kjøtteter å spise avocado, men ikke for en veganer? At en omnivor spiser kjeks med palmeolje er greit, men ve om en veganer spiser en banan.

Anonymkode: 9a49c...66c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker

Syns heller jeg ser det motsatte. Folk må bare nekte seg noe av det beste på matbordet for min del. Mer til meg. :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe ja. De tenker jaggu ikke på hvor mye utslipp det blir av at de må få fløyet mesteparten av maten sin fra andre siden av jorden. Det er kun en veganer jeg respekterer, og det er en jeg kjenner som lever 100% av lokalprodusert og selvdyrket mat. 

Anonymkode: 80b8b...8d4

Jeg respekterer også bare hun. Ingen andre. 

Anonymkode: c2e31...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De føler seg truet. De er ikke reflekterte nok til å ikke skjønne at ingen vil ta fra dem kjøttet sitt. På samme måte som de føler seg truet av likestilling fordi "det har gått for langt" og av transpersoner "for det er bare to kjønn" og andre nasjonaliteter og religioner "fordi de vil ta fra oss verdiene våre".

Disse kommentarkrigerne er egentlig en liten minoritet, men de er så høylytte og ensporet at de klarer å dominere all debatt.

Jeg er ikke vegetarianer, men jeg liker å varierer med veggiskost av og til, og har sett at med en gang det legges ut en oppskrift på en kjøttfri middag så kommer disse hordene med kjøttpropagandaen sin.

Tviler på at de er like brautende i virkeligheten. 

Anonymkode: 37304...353

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
3 timer siden, deedee_ skrev:

Dette har jeg lagt merke til også. Hvis noen aviser legger ut noe som helst om vegetarmat eller kjøttfrie tiltak, så fylles hele kommentarfeltet opp med usakligheter om bacon, og gress-spising og "ingen skal komme her å tvinge meg til å spise salat!!!" og gudene vet. Folk går jo helt i klikk. Forstår det ikke 😛 

Det er nok at folk oppfordres til å kutte ned på kjøttet de reagerer på. Ikke alle som vil det. Men de fleste av oss bryr oss ikke om hva andre spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå spiser de fleste slike matvarer. Selv kjøper jeg også mest mulig lokalprodusert, og spiser aldri avocado feks. Men lurer litt på hvorfor det er greit for en kjøtteter å spise avocado, men ikke for en veganer? At en omnivor spiser kjeks med palmeolje er greit, men ve om en veganer spiser en banan.

Anonymkode: 9a49c...66c

Det er jo ikke nødvendigvis greiere for den ene eller den andre, men når veggisen (la merke til at jeg skrev misjonerende veggis) legger så stor vekt på at kostholdet er av miljøhensyn, blir det litt selvmotstridende. 

Anonymkode: d123f...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er veganer og har helt fine verdier av b12. Trener masse og er frisk og rask.

Anonymkode: 9a49c...66c

🙄 Det er jo det jeg sier. Du er uvitende og tar feil. For vegansk kosthold er helseskadelig i lengden. Du burde gi deg mens leken er god, for helsen din sin skyld

Anonymkode: d7d2e...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå spiser de fleste slike matvarer. Selv kjøper jeg også mest mulig lokalprodusert, og spiser aldri avocado feks. Men lurer litt på hvorfor det er greit for en kjøtteter å spise avocado, men ikke for en veganer? At en omnivor spiser kjeks med palmeolje er greit, men ve om en veganer spiser en banan.

Anonymkode: 9a49c...66c

De fleste kjøttetere som også spiser de matvarene sitter ikke på sin høye hest og påstår de er så mye mer hensynsfulle, bedre og mer miljøvennlige enn alle andre. Veganerne derimot..

Anonymkode: 80b8b...8d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke nødvendigvis greiere for den ene eller den andre, men når veggisen (la merke til at jeg skrev misjonerende veggis) legger så stor vekt på at kostholdet er av miljøhensyn, blir det litt selvmotstridende. 

Anonymkode: d123f...f2f

:klappe:

Anonymkode: 80b8b...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke nødvendigvis greiere for den ene eller den andre, men når veggisen (la merke til at jeg skrev misjonerende veggis) legger så stor vekt på at kostholdet er av miljøhensyn, blir det litt selvmotstridende. 

Anonymkode: d123f...f2f

Vi to er helt enige. Selv om det er mer miljøvennlig å frakte grønnsaker enn å spise kjøtt så blir ikke kloden varmere for det!

Anonymkode: c2e31...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De fleste kjøttetere som også spiser de matvarene sitter ikke på sin høye hest og påstår de er så mye mer hensynsfulle, bedre og mer miljøvennlige enn alle andre. Veganerne derimot..

Anonymkode: 80b8b...8d4

Enig. Selv om jeg spiser kjøtt hver dag sier jeg ikke at jeg er mer miljøvennlig enn de som ikke gjør det.

Anonymkode: c2e31...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

🙄 Det er jo det jeg sier. Du er uvitende og tar feil. For vegansk kosthold er helseskadelig i lengden. Du burde gi deg mens leken er god, for helsen din sin skyld

Anonymkode: d7d2e...90a

Helsedirektoratet (som baserer seg på oppdatert forskning, inkludert METAANALYSER og ikke bare enkeltstudier som viser noe annet enn den generelle konsensus) sier dette: 

Vegetarkost er forbundet med lavere risiko for blant annet overvekt, hjerte- og karsykdommer, diabetes og kreft. En balansert og variert vegetarkost egner seg for individer i alle livsfaser, inkludert under svangerskap, ved amming, i spedbarnsperioden, for barn og unge og for idrettsutøvere.

 

Dette gjelder både vegetarianere og veganere. 
Tror jeg lytter mer til dem enn til en anonymbruker på KG.. :) 
 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ift bærekraft så er vel det å spise lokalt viktigere enn hva slags diett man har. 

Om transportlinjene plutselig skulle bryte sammen, eller man ikke lenger skulle bruke bensin på å frakte mat med båt og fly, så ville det fort bli slutt på sunt vegansk kosthold her i nord. Norsk klima er bedre egnet for sau enn for bønner og linser.

Det er egentlig litt trist at så mange insisterer på at det er bedre å spise frukt og grønt som har reist over halve kloden, enn å spise alt det fårekjøttet som ligger på lager her hjemme 😕

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...