Gå til innhold

Hvorfor blir folk så fornærma av at andre ikke spiser kjøtt?


Chiyo

Anbefalte innlegg

Jeg spiser kjøtt, bare så det er sagt. Jeg lurer på hvorfor alle kommentarfelt som handler om noen som er veganer eller om vegetarmat kryr av kjøttelskere som blir personlig krenket av at andre ikke spiser kjøtt. :fnise: De kan jo ikke holde seg til tema heller, de skal bare si noe stygt om veganere eller understreke at de spiser kjøtt med å si noe som "Når jeg kommer hjem i dag skal jeg fyre opp stekepannen og spise masse bacon." 

Hvorfor blir de så sur? Er det noen i Norge som blir tvangsforet tofu eller? 

Endret av Chiyo
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er heller vegetarianere som blir fornærmet fordi folk spiser kjøtt enn omvendt.

Anonymkode: 4b642...806

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt noen som blir fornærmet av det.

Anonymkode: 975aa...aa0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Chiyo skrev:

Jeg spiser kjøtt, bare så det er sagt. Jeg lurer på hvorfor alle kommentarfelt som handler om noen som er veganer eller om vegetarmat kryr av kjøttelskere som blir personlig krenket av at andre ikke spiser kjøtt. :fnise: De kan jo ikke holde seg til tema heller, de skal bare si noe stygt om veganere eller understreke at de spiser kjøtt med å si noe som "Når jeg kommer hjem i dag skal jeg fyre opp stekepannen og spise masse bacon." 

Hvorfor blir de så sur? Er det noen i Norge som blir tvangsforet tofu eller? 

Jeg spiser ikke sylteagurk, men det er det ingen som vet. 

Vegetarianere er liksom ikke stille.

Anonymkode: 151e9...ae3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om vi har litt ulik definisjon av hva det vil si å være fornærmet? Jeg opplever ikke folk som skriver at de skal hjem og spise bacon bare for å terge veganere som fornærmet. Jeg må si at jeg har småfliret litt av sånne kommentarer i crazy-veganerinnlegg på facebook og lignende. For det skal jo ikke stikkes under en stol at noen veganere er helt ekstrem i væremåten sin på nett også. 

Anonymkode: f15d0...a89

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk blir fornærmet og sutrer med en gang folk er litt annerledes enn seg selv så det går nok begge veier.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har jeg lagt merke til også. Hvis noen aviser legger ut noe som helst om vegetarmat eller kjøttfrie tiltak, så fylles hele kommentarfeltet opp med usakligheter om bacon, og gress-spising og "ingen skal komme her å tvinge meg til å spise salat!!!" og gudene vet. Folk går jo helt i klikk. Forstår det ikke 😛 

Endret av deedee_
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe svar, men mer noe som bygger opp at noen blir sure av det. Jeg lager meg gode og fargerike matpakker på jobb, feks wrap med mye grønt, falaffel, bønnemixer osv. Sier aldri noe om min egen mat eller andres. Men en kollega blir så sur... kan uffe seg forde jeg tar opp "kaninmaten" min... selv en vanlig brødskive eller knekkebrød som jeg har på avokado på buffer hun seg over. Det er så unødvendig.. Jeg trykker ikke min livstil i hennes tryne, folk må spise det de vil, la meg spise det jeg vil da. Lærte i barnehagen at man ikke skal kommentere negativt om maten til andre. 

Anonymkode: 85c6b...4b0

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegetarianere har blitt det nye man skal mobbe. «Veggisene må bli sultne når jeg klipper gresset» humor er på ALLE kommentarfelt. Å sååå morsomme de er 🙄 jeg spiser kjøtt, å jeg kunne ikke brydd meg mindre om hva andre spiser. 

Anonymkode: 76a30...500

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg føler at folk ofta tar det som kritikk av kva dei ete. Fordi eg tar avstand frå kjøttspising så er eg liksom meir "moralsk" eller noke. Fleste reagerer negativt faktisk. Som om eg truer deira rett til å eta kva dei vil, noko eg ikkje gjer.

Anonymkode: 02c65...25c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror i alle fall en del opplever kognitiv dissonans når de virker fornærmet over at andre ikke spiser kjøtt, og de selv spiser det, fordi det fører til en kollisjon mellom hva de tror på (personlige verdier) og hva de faktisk gjør (atferd):

 

"Jeg ser på meg selv som en person som er snill mot dyr, og som prøver å ta valg som er bra både for min egen helse, og for miljøet på planeten vår" (= personlige verdier).

... "men det jeg i virkeligheten gjør er å fortsette å spise kjøtt, selv om jeg har fått med meg at mange dyr som slaktes lever dårlige liv og kun lever og blir drept for at jeg skal kunne spise kjøttdeig, og selv om forskning viser at bearbeidet kjøtt er negativt for både helsen min (økt kreftrisiko) og for planeten vår (produksjon av kjøtt innebærer stor miljøbelastning)" (=atferd).

 

Når vi opplever kognitiv dissonans, vil vi som regel prøve finne unnskyldninger og bortforklaringer som gjør det greit å fortsette å leve slik vi gjør nå (spise kjøtt). F.eks. "kjøtt smaker jo så godt, og ikke alle dyr har det like dårlig..." Noen ganger gjør kognitiv dissonans at vi projiserer vårt indre ubehag (f.eks. at skyldfølelse leder til en følelse av irritasjon) mot den som klarer noe vi ikke selv har fått til så langt (å spise mindre kjøtt). Da minner også personen oss om at måten vi lever på nå krasjer med verdiene vi egentlig ønsker å leve etter.

Endret av Cerasus
Endret et par skrivefeil, og en feil mht. type kjøtt.
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, deedee_ skrev:

Dette har jeg lagt merke til også. Hvis noen aviser legger ut noe som helst om vegetarmat eller kjøttfrie tiltak, så fylles hele kommentarfeltet opp med usakligheter om bacon, og gress-spising og "ingen skal komme her å tvinge meg til å spise salat!!!" og gudene vet. Folk går jo helt i klikk. Forstår det ikke 😛 

Nettopp, og så har man dem som later som om det BARE er veganere som er crazy. 🤣

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke noe svar, men mer noe som bygger opp at noen blir sure av det. Jeg lager meg gode og fargerike matpakker på jobb, feks wrap med mye grønt, falaffel, bønnemixer osv. Sier aldri noe om min egen mat eller andres. Men en kollega blir så sur... kan uffe seg forde jeg tar opp "kaninmaten" min... selv en vanlig brødskive eller knekkebrød som jeg har på avokado på buffer hun seg over. Det er så unødvendig.. Jeg trykker ikke min livstil i hennes tryne, folk må spise det de vil, la meg spise det jeg vil da. Lærte i barnehagen at man ikke skal kommentere negativt om maten til andre. 

Anonymkode: 85c6b...4b0

Kollegaen din er en ku. 😤Ikke greit å gjøre slik når folk spiser lunsj. Skulle nesten trodd du prøvde å mate henne bønner og falafel mot hennes vilje, men det er jo DIN lunsj som DU vil spise.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser kjøtt, men jeg har veldig lyst å smake en Impossible Burger.😛 Hvis jeg kan en god burger uten kjøtt så er jeg med. Jeg MÅ ikke ha kjøtt i alle måltider bare fordi. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var vegetarianer i flere år, var ikke måte på hvordan enkelte skulle legge seg opp i det. Tror veldig mange er veldig uvitende når det gjelder hva et vegetariansk kosthold innebærer.  Spesielt 1 slektning skulle gjøre et poeng av at han spiste BIFF og PØLSE, og skulle hele tiden dra frem en diskusjon eller noe. Irriterte ham fryktelig at jeg aldri bet på.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så handler det om at det provoserer når noen påstår at et helseskadelig kosthold, er sunt. Det provoserer at de påstår at det er et sunt og godt kosthold. Det er det så absolutt ikke. Det vil føre til mangelsykdommer i lengden. Om du må ta piller med syntetiske vitaminer for å tilsette kroppen det den mangler når man er frisk, så er kostholdet mangelfullt.  
Et kosthold hvor man dropper kjøtt et par dager i uken, er bra for helsen. Det å droppe alle animalske produkter er ikke det. Alle har godt av å bytte ut fredags tacoen med vegetar fredag. Men å gå full on Veganer, nei. Det er farlig for helsen, uavhengig av hvordan du vrir og vender på det. Og det provoserer, at de påstår at det er såååå bra for helsen, når det så absolutt ikke er det. 

Anonymkode: d7d2e...90a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 minutter siden, Cerasus skrev:

Tror i alle fall en del opplever kognitiv dissonans når de virker fornærmet over at andre ikke spiser kjøtt, og de selv spiser det, fordi det fører til en kollisjon mellom hva de tror på (personlige verdier) og hva de faktisk gjør (atferd):

 

"Jeg ser på meg selv som en person som er snill mot dyr, og som prøver å ta valg som er bra både for min egen helse, og for miljøet på planeten vår" (= personlige verdier).

... "men det jeg i virkelighetem gjør er å fortsette å spise kjøtt, selv om jeg har fått med meg at mange dyr som slaktes lever dårlige liv og kun lever og blir drept for at jeg skal kunne spise kjøttdeig, og selv om forskning viser at kjøtt er negativt for både helsen min (økt kreftrisiko) og for planeten vår (produksjon av kjøtt innebærer stor miljøbelastning)" (=atferd).

 

Når vi opplever kognitiv dissonans, vil vi som regel prøve finne unnskyldninger og bortforklaringer som gjør det greit å fortsette å leve slik vi gjør nå (spise kjøtt). F.eks. "kjøtt smaker jo så godt, og ikke alle dyr har det like dårlig..." Noen ganger gjør kognitiv dissonans at vi projiserer vårt indre ubehag (f.eks. at skyldfølelse leder til en følelse av irritasjon) som rettes mot den som klarer noe vi ikke selv har fått til så langt (å spise mindre kjøtt), og sånn sett minner personen oss om at måten vi lever på krasjer med verdiene vi egentlig ønsker å leve etter.

Det er faktisk nå vist at forskningen som har vist til at rødt kjøtt gir kreftrisiko ikke stemmer. Det er faktisk ikke en signifikant risikoøkning forbundet med rødt kjøtt. I tillegg er det mange spørsmål man kan stille seg ved forskningen som er gjort, for eksempel er den gjort over veldig mange år og det er ingen som spiser det samme hver uke i åresvis, og mange har perioder der de spiser mer kjøtt enn andre perioder for eksempel. I tillegg er det ikke tatt hensyn til andre faktorer som for eksempel at noen som angir at de spiser store mengder rødt kjøtt kan ha en mindre variert kost, og som vi vet fører mindre variert kost til en mindre variert bakteriesammensetning i tarmen som igjen kan påvirke tarmkreftrisiko. Den forskningen som er gjort er altså et bilde av verden og ikke verden i seg selv slik som den er. Bildet av den verden forskningen viser er påvirket av veldig mange faktorer. 

Men vi har nå fått det så innprentet at rødt kjøtt er farlig at alle tror det. Folk har ikke virkelig gått inn og sjekka tallene bak forskningen som er gjort. 

Det var en liten avsporing, men folk bør i alle fall ikke ha dårlig samvittighet på det grunnlaget. 

Anonymkode: f15d0...a89

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

For meg så handler det om at det provoserer når noen påstår at et helseskadelig kosthold, er sunt. Det provoserer at de påstår at det er et sunt og godt kosthold. Det er det så absolutt ikke. Det vil føre til mangelsykdommer i lengden. Om du må ta piller med syntetiske vitaminer for å tilsette kroppen det den mangler når man er frisk, så er kostholdet mangelfullt.  
Et kosthold hvor man dropper kjøtt et par dager i uken, er bra for helsen. Det å droppe alle animalske produkter er ikke det. Alle har godt av å bytte ut fredags tacoen med vegetar fredag. Men å gå full on Veganer, nei. Det er farlig for helsen, uavhengig av hvordan du vrir og vender på det. Og det provoserer, at de påstår at det er såååå bra for helsen, når det så absolutt ikke er det. 

Anonymkode: d7d2e...90a

Sjekk ut f.eks. www.hepla.no

Kunnskapen din er nemlig utdatert og mangelfull.

Det eneste vegetarianere trenger av tilskudd som kjøttetere ikke pleier å trenge, er B12. Alle burde forøvrig ta D-vitamin i vinterhalvåret.

Anonymkode: 2cfc0...7a5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, deedee_ skrev:

Dette har jeg lagt merke til også. Hvis noen aviser legger ut noe som helst om vegetarmat eller kjøttfrie tiltak, så fylles hele kommentarfeltet opp med usakligheter om bacon, og gress-spising og "ingen skal komme her å tvinge meg til å spise salat!!!" og gudene vet. Folk går jo helt i klikk. Forstår det ikke 😛 

Vegetarmat, innvandring, islam og bompenger. Og hvis det ikke handler om noen av disse temaene i utgangspunktet, så kan du være ganske sikker på at noen klarer å vri det til det likevel. Enkelte er virkelig ikke vettuge. Lurer på om de oppfører seg sånn ansikt til ansikt med folk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er faktisk nå vist at forskningen som har vist til at rødt kjøtt gir kreftrisiko ikke stemmer. Det er faktisk ikke en signifikant risikoøkning forbundet med rødt kjøtt. I tillegg er det mange spørsmål man kan stille seg ved forskningen som er gjort, for eksempel er den gjort over veldig mange år og det er ingen som spiser det samme hver uke i åresvis, og mange har perioder der de spiser mer kjøtt enn andre perioder for eksempel. I tillegg er det ikke tatt hensyn til andre faktorer som for eksempel at noen som angir at de spiser store mengder rødt kjøtt kan ha en mindre variert kost, og som vi vet fører mindre variert kost til en mindre variert bakteriesammensetning i tarmen som igjen kan påvirke tarmkreftrisiko. Den forskningen som er gjort er altså et bilde av verden og ikke verden i seg selv slik som den er. Bildet av den verden forskningen viser er påvirket av veldig mange faktorer. 

Men vi har nå fått det så innprentet at rødt kjøtt er farlig at alle tror det. Folk har ikke virkelig gått inn og sjekka tallene bak forskningen som er gjort. 

Det var en liten avsporing, men folk bør i alle fall ikke ha dårlig samvittighet på det grunnlaget. 

Anonymkode: f15d0...a89

Det er dessverre feil. Verdens helseorganisasjon (WHO) har konkludert med at evidensgrunnlaget for at bearbeidet kjøtt er beviselig kreftfremkallende, er like sterkt som for at sigaretter er kreftfremkallende. Det betyr dog ikke at bearbeidet kjøtt er kreftfremkallende i samme grad som sigaretter. Ikke-bearbeidet kjøtt er "bare" vurdert som sannsynligvis kreftfremkallende, ja. Du kan spise mye mer kjøtt enn du kan røyke sigaretter uten å få kreft.

Endret av Cerasus
Korreksjon mht. type kjøtt
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...