Gå til innhold

Ciaras bokhjørne

Ciara

Anbefalte innlegg

Dette er visst musikkdagbok i tillegg til bokdagbok. Mye spennende, vet ikke om jeg tør å lytte på musikken dere snakker om, for vi sparer også til ferie :ler:

Ellers har jeg endelig kommet i gang med å lese Brødrene Karamasov av Fjodor Dostojevskij igjen. Har hatt den liggende en stund på pause, men nå var jeg visst klar igjen. Boken er tung men bra, tror nok definitivt den bør leses flere ganger. Delvis inspirert av det har jeg fått litt lyst til å lese Sommer i Baden-Baden. Noen her som har lest den? Hvist ikke foreslår jeg den kanskje som "min" bok. Hvilken måned er det jeg skal foreslå bok igjen?

Du får ha en fortsatt fin dag Ciara! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lily liker også Mazzy Star? Hun har god smak, hun ;) Men igjen, du bør sjekke ut soloalbumet også, det heter Bavarian Bread Fruit Tree - snodig tittel, men veldig fin musikk! :)

Nå har jeg ganske vondt i hodet, det er heldigvis sjelden. Skal komme meg ut på en løpetur etterpå, så blir det nok bedre :)

Bavarian Bread Fruit Tree så jeg ja, og hørte litt på - høres veeeeldig bra ut den også!! :)

Løpetur mot hodepine?? :klø: Kan ikke forestille meg annet enn at det må gjøre det verre? ;)

Du er så flink, Ciara!! :)

:klem:

Delvis inspirert av det har jeg fått litt lyst til å lese Sommer i Baden-Baden. Noen her som har lest den? Hvist ikke foreslår jeg den kanskje som "min" bok. Hvilken måned er det jeg skal foreslå bok igjen?

Jeg har veldig lyst til å lese den også - håper du velger den Fakse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. juni: Anette - Balansekunst

1. juli: Fakse

1. august: Lily

1. september: Tommeline

1. oktober: HildeSol

1. november: Nivea

1. desember: Wendy

:)

Endret av Ciara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er visst musikkdagbok i tillegg til bokdagbok. Mye spennende, vet ikke om jeg tør å lytte på musikken dere snakker om, for vi sparer også til ferie :ler:

Ellers har jeg endelig kommet i gang med å lese Brødrene Karamasov av Fjodor Dostojevskij igjen. Har hatt den liggende en stund på pause, men nå var jeg visst klar igjen. Boken er tung men bra, tror nok definitivt den bør leses flere ganger. Delvis inspirert av det har jeg fått litt lyst til å lese Sommer i Baden-Baden. Noen her som har lest den? Hvist ikke foreslår jeg den kanskje som "min" bok. Hvilken måned er det jeg skal foreslå bok igjen?

Du får ha en fortsatt fin dag Ciara! :klem:

:vinke: Hei Fakse! :)

Det er farlig å bli for hektet på musikk, det går utover økonomien! :ler:

Jeg har veldig lyst til å lese Brødrene Karamasov, har den i hylla :sjenert: Så det skal bli fint å få lest den etterhvert. Forbrytelse og straff er jo en fantastisk bok! Sommer i Baden-Baden har jeg også lyst til å lese! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bavarian Bread Fruit Tree så jeg ja, og hørte litt på - høres veeeeldig bra ut den også!! :)

Løpetur mot hodepine?? :klø: Kan ikke forestille meg annet enn at det må gjøre det verre? ;)

Du er så flink, Ciara!! :)

Jeg har veldig lyst til å lese den også - håper du velger den Fakse :)

:vinke: Hei Anette, hyggelig at du skriver som alltid :)

Løpetur hjelper faktisk - kanskje det har noe med at man får i seg masse oksygen? Jeg peser jo som en gal oppover bakkene :ler: Men med jogging merker jeg i hvert fall at kondisen blir fort bedre, det er tungt, men utrolig effektivt. Jeg har jo hatt en vinter som student/kontorrotte, så dette har jeg godt av :ler:

----

I dag har jeg faktisk fått gjort en del. Jeg har lest noen artikler som jeg burde ha lest for lenge siden. I tillegg har jeg svart på et par brev jeg hadde liggende her, godt å få det unna. Hater det når sånne ting hoper seg opp i skrivebordskuffen. Utrolig hvor mye tid som går med på slike små, praktiske ting.

Nå skal jeg steke pannekaker til middag :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Ja takk, jeg tar gjerne også den leiligheten :). Jeg elsker slike bygårdsleiligheter og likte veldig godt muren og de hvite veggene. Men med den prisen ville nok ikke jeg ha noen sjangs, dessverre ;).

Ser du har satt opp en liste med når de forskjellige bøkene skal leses. Kan jeg komme med "min" bok nå? Jeg har veldig lyst til at vi skal lese to, små bøker av Sven Kjærup Bjørneboe - Skjærgårdsmesse og Skjærgårdsfolk. Disse to bøkene skal visstnok høre sammen, og de er VELDIG tynne og små, derfor synes jeg det kan være greit å lese begge to? Du bestemmer, Ciara! Titlene passer godt også, siden mitt forsalg skal leses i august.

Må får si at jeg nesten blir litt inspirert til å begynne å jogge igjen, Ciara, etter å ha lest om deg. Jeg jogget mye før, men nå er det sikkert over 10 år siden sist. Vet at det er tungt å komme i gang (det er alltid noen unnskyldninger; har ikke skikkelige sko, jeg går nok til vanlig, det regner osv), men jeg skal la tanken modne...

Lily

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fantus

Den leiligheten så utrolig lekker ut! Sånne store fine vinduer med sprosser like jeg. Også er det alltid dype vinduskarmer i sånne gamle bygårder. Det er noe jeg virkelig saver her jeg bor nå. Har ikke en eneste vinduskarm i stua...

Tenkte jeg skulle legge inn en liten bokanmeldelse/anbefaling her

Damenes detektivbyrå nr. 1 av Alexander McCall Smith

Handlingen foregår i Botswana og boka handler om Prescious Ramotswe som starter Botswanas første kvinnelige detetektivbyrå. Alle sakene som kommer inn til henne er små saker som f.eks en utro ektemann eller en stjålet bil. Det er derfor ikke detektivhistorien som fengslet meg mest i denne boka for de er ganske ordinære. Men derimot skildringene av karakterene og landet skiller seg ut fra mange andre bøker jeg har lest. Det er ikke så ofte man leser en bok om et afrikansk land hvor det er beskrevet så positivt som i denne boka. Når noen sier Afrika tenker jo oftest på sult og tørke. Denne forfatteren elsker virkelig sitt land og beskriver det så kjærlig at man må stoppe opp og tenke. Afrika er langt mer mangefasettert enn det vi i vesten tror i det daglige.

Boka er skrevet med et ganske naivt språk og den er veldig lettlest. En kjempeflott "innimellom-bok" mellom de store tunge romanene eller tungt pensum. Anbefales rett og slett fordig jeg fikk en god følelse av å lese den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: Hei, damer! :)

Ja takk, jeg tar gjerne også den leiligheten :). Jeg elsker slike bygårdsleiligheter og likte veldig godt muren og de hvite veggene. Men med den prisen ville nok ikke jeg ha noen sjangs, dessverre ;).

Ser du har satt opp en liste med når de forskjellige bøkene skal leses. Kan jeg komme med "min" bok nå? Jeg har veldig lyst til at vi skal lese to, små bøker av Sven Kjærup Bjørneboe - Skjærgårdsmesse og Skjærgårdsfolk. Disse to bøkene skal visstnok høre sammen, og de er VELDIG tynne og små, derfor synes jeg det kan være greit å lese begge to? Du bestemmer, Ciara! Titlene passer godt også, siden mitt forsalg skal leses i august.

Må får si at jeg nesten blir litt inspirert til å begynne å jogge igjen, Ciara, etter å ha lest om deg. Jeg jogget mye før, men nå er det sikkert over 10 år siden sist. Vet at det er tungt å komme i gang (det er alltid noen unnskyldninger; har ikke skikkelige sko, jeg går nok til vanlig, det regner osv), men jeg skal la tanken modne...

Lily

Vi har heller ikke sjangs på den prisen, dessverre. Må nok finne oss noe som er laaaaangt billigere. Men vi er heldige nok til å ha råd til å bo i sentrum, føler meg priviligert bare av den grunn. Og vi bor i en sånn bygårdsleilighet med stukkatur og god takhøyde, men den er mye, mye mindre og ikke i et så bra strøk. Men vi trives, og det er jo det aller viktigste :)

Jeg leser gjerne de to bøkene! :) Gjør meg ingenting å lese to bøker i stedet for én, og når de er tynne er det jo i hvert fall ikke noe problem!

Du burde virkelig jogge igjen, selv om det som sagt er pyton i starten. Irriterende at det skal være så tungt i begynnelsen, når det er da man trenger at det er lett og oppmuntrende! Men det er jo verdt det :)

Den leiligheten så utrolig lekker ut! Sånne store fine vinduer med sprosser like jeg. Også er det alltid dype vinduskarmer i sånne gamle bygårder. Det er noe jeg virkelig saver her jeg bor nå. Har ikke en eneste vinduskarm i stua...

Tenkte jeg skulle legge inn en liten bokanmeldelse/anbefaling her

Damenes detektivbyrå nr. 1 av Alexander McCall Smith

Handlingen foregår i Botswana og boka handler om Prescious Ramotswe som starter Botswanas første kvinnelige detetektivbyrå. Alle sakene som kommer inn til henne er små saker som f.eks en utro ektemann eller en stjålet bil. Det er derfor ikke detektivhistorien som fengslet meg mest i denne boka for de er ganske ordinære. Men derimot skildringene av karakterene og landet skiller seg ut fra mange andre bøker jeg har lest. Det er ikke så ofte man leser en bok om et afrikansk land hvor det er beskrevet så positivt som i denne boka. Når noen sier Afrika tenker jo oftest på sult og tørke. Denne forfatteren elsker virkelig sitt land og beskriver det så kjærlig at man må stoppe opp og tenke. Afrika er langt mer mangefasettert enn det vi i vesten tror i det daglige.

Boka er skrevet med et ganske naivt språk og den er veldig lettlest. En kjempeflott "innimellom-bok" mellom de store tunge romanene eller tungt pensum. Anbefales rett og slett fordig jeg fikk en god følelse av å lese den.

Den boka har jeg lest, og den var virkelig koselig :) Fint med litt snill litteratur også, helt enig at man får en god følelse av den. Som du sier kan man ikke alltid lese tunge bøker, man trenger lette feel good-bøker også. Du vet sikkert at forfatteren har skrevet mange flere bøker i den serien? Har ikke lest noen av de andre, men er nysgjerrig på om de er like bra som den første. I så fall er de jo for eksempel et ypperlig sommerprosjekt :)

Tusen takk for anmeldelse, håper flere får lest den og lar seg inspirere av deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestemt meg, det blir Baden-Baden. Men jeg vingler litt på hvilket språk den skal leses på. Regner med at russisk utgår, min russisk er i alle fall middels rusten, og har aldri vært god nok til å lese skjønnlitteratur. Så da spørs det om både den engelske og den norske utgaven er oversatt direkte fra russisk. Skulle tro det, men... Noen som har innspill? Eller skal vi bare gå for den engelske siden den er billigst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det samme for meg bare det ikke blir russisk! Må si jeg er imponert over at du kan det, Fakse, er ikke det et utrolig vanskelig språk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den leiligheten så ikke så dum ut nei, hvis man ser bort fra prisen og fellesutgiftene... Ønsker meg også stor gammel byleilighet med høyt under taket og stukkatur *drømme drømme* En dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er en overdrivelse å si at jeg kan russisk. Kunne en gang for lenge siden bør jeg vel heller si. Men jeg har hatt det to år på videregående. Kan love at det er høy terskel for å komme i gang, siden det er fremmed alfabet og mye gramatikk. Når man lærer europeiske språk kan man ofte henge enkelte ord på knagger, noen ord som likner på norsk, noen på andre språk man kan. Men for russisk har i alle fall jeg veldig få knagger. Så det ble med det forsøket på å lære. Men jeg fikk meg i det minste en tur til Murmansk, og jeg fikk helt sikkert utvida horisonten min litt av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den leiligheten så ikke så dum ut nei, hvis man ser bort fra prisen og fellesutgiftene... Ønsker meg også stor gammel byleilighet med høyt under taket og stukkatur *drømme drømme* En dag...

Bare vent, det blir vel vår tur en gang, Hilde! ;)

Jeg tror det er en overdrivelse å si at jeg kan russisk. Kunne en gang for lenge siden bør jeg vel heller si. Men jeg har hatt det to år på videregående. Kan love at det er høy terskel for å komme i gang, siden det er fremmed alfabet og mye gramatikk. Når man lærer europeiske språk kan man ofte henge enkelte ord på knagger, noen ord som likner på norsk, noen på andre språk man kan. Men for russisk har i alle fall jeg veldig få knagger. Så det ble med det forsøket på å lære. Men jeg fikk meg i det minste en tur til Murmansk, og jeg fikk helt sikkert utvida horisonten min litt av det :)

Jeg kan godt tenke meg at det er vanskelig, så at du ikke kan det lenger forstår jeg godt. Hadde vært morsomt språk å kunne da :) Det høres i hvert fall gøy ut å dra til Russland for å praktisere språket - jeg har idé om at engelskkunnskapene ikke alltid er like gode i Russland (eller det bare mine fordommer), så det må jo være nyttig. Drømmer om å dra til St. Petersburg en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært på universitetet og hatt tidenes kjedeligste forelesning. Jeg hadde store problemer med å ikke gjespe hele tiden :ler: Men så var forelesningen endelig over, og jeg kunne komme meg hjem igjen. Det er så nydelig vær her i dag, virkelig varmt og sommerlig. Lurer på om jeg ikke skal foreslå for sambo at vi griller i morgen, grillmat er så godt. Og så er det veeeeldig lenge siden jeg spiste varme marshmallows! :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan si "God dag", "Adjø", "takk" og "Jeg heter Hilde" på russisk -spørs vel om jeg kommer meg gjennom en hel bok med det :ler: Pugget alfabetet da jeg skulle til Moskva, for å kunne lese skilt o.l., men har glemt mye av det... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min russisk strekker seg vel til "spasiba", tenker jeg :ler: Ellers pleier man jo å komme langt med tegnspråk når man er på reise, men det hjelper jo dårlig når man skal lese en bok ;)

Heldiggris som har vært i Moskva, forresten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på skoletur i 10 dager og så masse -kjempespennende! Vi hadde forøvrig med oss russisk guide overalt -det gjorde ting mye enklere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i stedet for å lære seg alt selv er det greit å kunne benytte seg av andre mennesker som kan :)

Nå vil jeg også til Russland... ikke akkurat nå, kanskje. Men jeg har veldig lyst til å ta den transsibirske jernbanen en gang, men samboeren min synes ikke det høres veldig moro ut å sitte i evigheter på et tog. Selv ikke når jeg frister med at vi kan stoppe ved Kaspihavet eller Ulan Bator, blir han overbevist. Pussig det der :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den turen skulle gjerne jeg også tatt :) Du får forklare samboer at det ikke er snakk om NSB-lokaltog-standard akkurat... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...