AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #161 Del Skrevet 1. februar 2020 Èn av favorittene mine. (Elsker stemmen til Lennon!!) Anonymkode: ff21b...ab6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #162 Del Skrevet 5. februar 2020 The Beatles er veldig bra Veganere/vegetarianere er de også. Anonymkode: 4cd12...e2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 5. februar 2020 #163 Del Skrevet 5. februar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: The Beatles er veldig bra Veganere/vegetarianere er de også. Anonymkode: 4cd12...e2e Er det ikke bare to igjen av de som ennå lever? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #164 Del Skrevet 8. februar 2020 På 5.2.2020 den 22.06, Maleficenta skrev: Er det ikke bare to igjen av de som ennå lever? Jo det stemmer. Anonymkode: e8223...b18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bix Skrevet 8. februar 2020 #165 Del Skrevet 8. februar 2020 (endret) On 2/5/2020 at 10:06 PM, Maleficenta said: Er det ikke bare to igjen av de som ennå lever? Ser man på helheten i gruppen og også tar med tidligere medlemmer, er det tre som lever da ex-trommeslageren Pete Best fortsatt er her. Tony Sheridan, derimot, som de spilte for i Hamburg, døde i 2013, 72 år gammel. For ikke å forglemme den tidligere bassisten Stuart Sutcliffe, som gikk bort i en alder av bare 21; kjæresten hans Astrid Kirchherr er stadig i live, og er nå 81. Selv om hun av mange regnes som opphavskvinnen bak Beatles-frisyren, er hun ikke enig i dette: "All that rubbish people said, that I created their hairstyle, that's rubbish! Lots of German boys had that hairstyle. Stuart [Sutcliffe] had it for a long while and the others copied it. I suppose the most important thing I contributed to them was friendship." Og videre: "All my friends in art school used to run around with this sort of what you call Beatles haircut. And my boyfriend then, Klaus Voormann, had this hairstyle, and Stuart liked it very very much. He was the first one who really got the nerve to get the brylcreem out of his hair and asking me to cut his hair for him. Pete [Best] has really curly hair and it wouldn't work." Hovedpersonene som stod bak gruppen er også gått bort; manageren Brian Epstein begikk som kjent selvmord i 1967, og produsenten George Martin døde for fire år siden, 90 år gammel. Snart er de alle borte, og en epoke vil være over - men musikken lever fortsatt. Endret 9. februar 2020 av Bix 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bix Skrevet 3. april 2020 #166 Del Skrevet 3. april 2020 Kan også legge til denne herlige tegningen av The Beatles - her i Charles Schulz' velkjente tegneserieunivers: 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #167 Del Skrevet 21. april 2020 På 3.4.2020 den 7.08, Bix skrev: Kan også legge til denne herlige tegningen av The Beatles - her i Charles Schulz' velkjente tegneserieunivers: «Etter å ha studert The Beatles's låter i ganske mange år må jeg også påpeke hva som faktisk gjør at så mange liker låtene. Hvis dere som spiller gitar finner fram akkordene på mange av de beste låtene på albumene fra Rubber Soul og frem til Let it be, så merker dere hvor vanskelig det faktisk er å spille dem. Det jeg la merke til da jeg først hørte de beste albumene var at det hørtes på en rar måte ut som om jeg hadde hørt alle låtene før. Greia er at Lennon (spesielt), Mcartney og Harrison valgte akkordene sine med uhyre omhu. De tenkte parallelt istedet for vanlig, derfor høres låtene så utrolig originale ut, fortsatt! Faktisk så går det an å tegne et mønster på akkordvendingene deres i forhold til vanlige pop, rock og blueslåter. Mønstet blir en merkelig sjattering som egentlig ikke sier så mye dersom man ikke har teoretisk peiling på noter og tonearter osv. Men jeg føler at det egentlig er nesten et mysterium hvordan Lennon f.eks greide å komme på akkordene på Julia, Across the universe og A Day in the life. Når jeg spiller dem på gitar, så er det en symfoni av harmonier som gås gjennom og bare det alene gjør at respekten min for Lennon og The Beatles i helehet stiger bare mer og mer. Så utrolig originalt i oppbygging og akkordvalg. Jeg blir helt skjelven jeg!» Enig med det som står her og disse låtene (across the universe og a day in the life) er noen av favorittlåtene John har skrevet 🙂 Anonymkode: ff21b...ab6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 23. april 2020 #168 Del Skrevet 23. april 2020 På 29.1.2020 den 8.31, AnonymBruker skrev: The Beatles gikk sine egne veier. Det er nettopp dét som er poenget. Anonymkode: ff21b...ab6 Ja, akkurat som Queen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #169 Del Skrevet 23. april 2020 10 minutter siden, jabx skrev: Ja, akkurat som Queen. Queen er et fantastisk live-band og Mercury var en enestående sanger, men å sammenligne Queen med Beatles forteller jo bare hvor lite snøring enkelte av dere som kommenterer har. Jeg liker Queen (og mange andre band), men Beatles er på et annet nivå. Uansett, jeg er ikke interessert i å bruke tiden min til å argumentere tull. Liker du ikke Beatles og syns de er oppskrytt? Greit det, det er lov det. Men for meg og veldig mange andre er Beatles tidenes beste band. Jeg liker musikk og har hørt mye, men jeg finner ikke et band med som er mer interessant, innovativt og som har gjennomgående høy kvalitet, blir aldri lei og er imponert over akkordbruk og harmonier samt låtskriverferdigheter - det er en grunn til at vanskelig å gjøre gode beatlescovere. Uansett, vi kommer ingen vei med dette. Ha en god natt! Anonymkode: ff21b...ab6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DeLorean Skrevet 25. april 2020 #170 Del Skrevet 25. april 2020 På 23.4.2020 den 23.13, AnonymBruker skrev: Queen er et fantastisk live-band og Mercury var en enestående sanger, men å sammenligne Queen med Beatles forteller jo bare hvor lite snøring enkelte av dere som kommenterer har. Jeg liker Queen (og mange andre band), men Beatles er på et annet nivå. Uansett, jeg er ikke interessert i å bruke tiden min til å argumentere tull. Liker du ikke Beatles og syns de er oppskrytt? Greit det, det er lov det. Men for meg og veldig mange andre er Beatles tidenes beste band. Jeg liker musikk og har hørt mye, men jeg finner ikke et band med som er mer interessant, innovativt og som har gjennomgående høy kvalitet, blir aldri lei og er imponert over akkordbruk og harmonier samt låtskriverferdigheter - det er en grunn til at vanskelig å gjøre gode beatlescovere. Uansett, vi kommer ingen vei med dette. Ha en god natt! Anonymkode: ff21b...ab6 The Beatles var laaangt forut sin tid med det meste, ja du nevner det jo selv. De kommer til å bli stående som tidenes aller, aller viktigste band. Og selvfølgelig det største. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salmonella Skrevet 25. april 2020 #171 Del Skrevet 25. april 2020 (endret) Litt usikker på hvor jeg skal starte rett og slett.... Ja dette var en annen tid. Men det har absolutt INGEN TING å si for kvaliteten! Dere som foretrekker dagens listepop skyter dere selv i foten i så fall... Så, over til The Beatles. Pionerene innad musikken. Kjedelig? Hva er kjedelig med disse låtene?? Låten åpner med en feedback,første singelen som åpner med feedback der altså. "All the world is birthday cake so take a piece but not to much". Fantastisk. Og fantastisk tromming av Ringo og masse flott gitar! Synes Lennon er flott vokalmessig på denne låten. Bob Dylan var ikke den eneste som håndterte denne stilen! Vent! Hva er dette da? En sitar på en pop-låt?? Ikke så mange som brukte det på den tiden...Det gir noe ekstra til låten. En av verdens første musikkvideo. Hvor de også benyttet seg av teknikken med å variere hastigheten på et opptak slik at instrumentene fikk et annerledes utrykk samt å kjøre noe av opptaket baklengs. Disse teknikkene ble også benyttet på Tomorrow never knows; Lennon sitt ønske var å høres ut som Dalai Lama syngende på Himalaya! Her igjen dundrer Ringo løs på trommene. Han slakket på stortrommeskinnet og strammet tammene og slo løs med mye ekko på opptaket. Mye eksperimentering. McCartney lagde en del tape loops hvor han skjøtet sammen lydbånd slik at de han fikk spilt inn lag på lag med lyd uten at noe forsvant. Dette lagde bland annet den måselignende lyden man kan høre i starten. "Living is easy with eyes closed"... Unik oppbygging av refreng og vers i denne låta. Det ble også benyttet mellotron - elektronisk tangentinstrument med ulike forhåndsprogrammerte lyder som ble ansett som å være forløperen til sampleren. The Beatles produserte musikk på en tid hvor de måtte selv finne opp kruttet. Ja jeg har jo en forkjærlighet for Harrisons indiske innspill jeg da.. Så bare måtte ta med denne her..Mye finurlig tekst i denne sangen. "Se all without seeing, do all without doing" "For the farther one travels, the less one knows" Altså, bare tittelen i seg selv er jo genial! Mange tenker jo at her har noe skutt noen.. Lennon derimot var jo håpløst forelsket i Yoko Ono; "When i hold you in my arms and i feel my finger on your trigger" Det blir for mye å ginn på alle detaljene av denne låten men de brukte altså 3 hele dager på å få den ferdig. Det er så utrolig mye man kan si om alle innspillingene The Beatles gjorde. dette er bare en dråpe i havet. Andre låter som er verdt å merke seg; Baby's in black Help - Låten i seg selv høres jo egentlig veldig munter ut. Men har dere virkelig hørt på teksten? " And now my life has changed in oh so many ways" "But every now and then i feel so insecure, i know that i just need you like i've never done before" "Help me if you can i'm feeling down. Help me get my feet back on the ground". Lav selvtillit, et turneliv med mange inntrykk, Lennon hadde det rett og slett ikke godt med seg selv her og utleverer seg selv veldig denne teksten.. Girl Lucy in the sky with diamonds Getting better A day in the life Hey Jude Dear Prudence While my guitar gently weeps Blackbird Piggies Helter skelter Dont let me down Come together Something Here comes the sun Alle låtene fom Sun king tom Her majesty på Abbey road, må høres sammenhengende. Across the universe You know my name (bare fordi den er så tullete..) Two of us Dig a pony I've got a feeling Jeg har hentet MYE fra Bård Ose sin bok; Beatles hele livet her. Alle med respekt for The Beatles burde ha denne bibelen i bokhylla si! Endret 25. april 2020 av Salmonella Lenketull 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombibit Skrevet 25. april 2020 #172 Del Skrevet 25. april 2020 Ringo Starr sin store solo hit som er tatt opp på Geilo. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #173 Del Skrevet 26. april 2020 Beatles stjal musikken fra Afro-Amerikanere. Anonymkode: c0130...f5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #174 Del Skrevet 26. april 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Beatles stjal musikken fra Afro-Amerikanere. Anonymkode: c0130...f5a I alle dager, så fordi noen av artistene innenfor sjangeren «rock and roll» var mørkhudede (Buddy Holly, Bill Haley og Gene Vincent er like mye pionerer innenfor denne sjangeren som Chuck Berry og Little Richard), så kommer du med en konklusjon av at de skapte sjangeren OG at et band som skapte musikken sin selv og var pionerer innenfor poprock and pop, stjal musikken👎🏼 For øvrig, rock and roll-sjangeren ble skapt av en ungdomskultur i den vestlige verden i årene etter 2. verdenskrig og er ikke knyttet til en hudfarge. Dessuten, grensene mellom musikksjangre har alltid vært flytende. (Har du fått med deg at mange mørkhudede amerikanere ikke ønsker å bli kalt for afroamerikanere?) Anonymkode: ff21b...ab6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #175 Del Skrevet 26. april 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Beatles stjal musikken fra Afro-Amerikanere. Anonymkode: c0130...f5a Med din logikk kan vi si at hard rock/heavy-metal pionerer som Led, Deep Purple, osv. stjal musikken til The Beatles, på grunn av at artistene ble inspirert av Helter Skelter-låten. 🤦🏻♂️ Anonymkode: ff21b...ab6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bix Skrevet 16. mai 2020 #176 Del Skrevet 16. mai 2020 (endret) On 2/9/2020 at 12:49 AM, Bix said: Ser man på helheten i gruppen og også tar med tidligere medlemmer, er det tre som lever da ex-trommeslageren Pete Best fortsatt er her. Tony Sheridan, derimot, som de spilte for i Hamburg, døde i 2013, 72 år gammel. For ikke å forglemme den tidligere bassisten Stuart Sutcliffe, som gikk bort i en alder av bare 21; kjæresten hans Astrid Kirchherr er stadig i live, og er nå 81. Selv om hun av mange regnes som opphavskvinnen bak Beatles-frisyren, er hun ikke enig i dette: "All that rubbish people said, that I created their hairstyle, that's rubbish! Lots of German boys had that hairstyle. Stuart [Sutcliffe] had it for a long while and the others copied it. I suppose the most important thing I contributed to them was friendship." Og videre: "All my friends in art school used to run around with this sort of what you call Beatles haircut. And my boyfriend then, Klaus Voormann, had this hairstyle, and Stuart liked it very very much. He was the first one who really got the nerve to get the brylcreem out of his hair and asking me to cut his hair for him. Pete [Best] has really curly hair and it wouldn't work." Hovedpersonene som stod bak gruppen er også gått bort; manageren Brian Epstein begikk som kjent selvmord i 1967, og produsenten George Martin døde for fire år siden, 90 år gammel. Snart er de alle borte, og en epoke vil være over - men musikken lever fortsatt. Enda en fra kretsen rundt The Beatles er borte; Astrid Kirchherr - som tok dette kjente bildet - døde igår: Quote Astrid Kirchherr, the photographer whose shots of the Beatles helped turn them into icons, has died aged 81. The Beatles writer Mark Lewisohn confirmed the news on Twitter, posting: “Intelligent, inspirational, innovative, daring, artistic, awake, aware, beautiful, smart, loving and uplifting friend to many. Her gift to the Beatles was immeasurable.” Kirchherr was born in Hamburg in 1938, and spent the second world war evacuated to the Baltic coast. Back in Hamburg following the war, she trained as a photographer and stumbled across her most famous muses on a chance visit to the Hamburg nightclub where they were performing in a concert residency. “My whole life changed in a couple of minutes,” she later said. Kirchherr took the first photo of the Beatles as a group, at the city’s fairground in 1960, when the bassist, Stuart Sutcliffe, and the drummer, Pete Best, were still members. She dated Sutcliffe, and cut his hair into the “moptop” style that came to be a key look for the early Beatles, a style inspired by Kirchherr’s previous boyfriend. She and Sutcliffe soon got engaged, but he died in 1962 of a brain haemorrhage aged 21, alongside her in an ambulance. She and the Beatles remained friends – she went on holiday with them in Paris in 1963 just after their first UK No 1 single – and took further acclaimed photographs of the band behind the scenes of the film A Hard Day’s Night. She also photographed George Harrison for his 1968 solo album, Wonderwall Music. Her first marriage, to the Liverpudlian musician Gibson Kemp, also had a Beatles connection – he was the replacement for Ringo Starr in the band Rory Storm and the Hurricanes. Later in life she worked as a stylist and interior designer and opened a photography shop. Sheryl Lee played Kirchherr in the 1994 film Backbeat, a biopic about the Beatles’ Hamburg days and her relationship with Sutcliffe, played by Stephen Dorff; Kirchherr advised on the film. She was later married and divorced a second time, and had no children. Og her er noen flere av fotografiene hennes av Beatles i gruppens tidlige dager: Og så frem til 1964; en helt annen verden: Endret 16. mai 2020 av Bix 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #177 Del Skrevet 16. mai 2020 Jeg har alltid trodd at det var John Lennon som sang denne sangen (fra det første albumet deres). Nå som jeg vet at det er George som synger så kan jeg ikke forstå at jeg ikke har hørt det før, men når han synger "I'm in love with you" høres han ut som John. Anonymkode: ff21b...ab6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hlidskjalf Skrevet 16. mai 2020 #178 Del Skrevet 16. mai 2020 The Beatles er selvfølgelig alt annet enn overvurdert. Heller undervurdert. Som mange andre har skrevet her så gav de ut 13 studioalbum+en drøss med singler i løpet av 7 år. Det finnes ikke noen annen artist som kan sammenlignes, annet enn klassiske komponister. Sannsynligvis vil det ta svært lang tid før det skjer igjen. Evnen til å skrive gode melodier var helt enestående, og selv låter fra deres mer banale, beatlemania-periode har en ganske utradisjonell akkord progresjon. Tipper de fleste som avskriver Beatles kun har hørt et fåtall av de mest kjente låtene som Love med do og Yellow submarine. Såvidt meg bekjent er det kun 1 låt som følger den mer tradisjonelle pop-akkordprogresjonen (1-5-6-4): Let it be. Mange av de andre låtene deres fulgte ikke de vanlige poptoneartene (dur/moll), men de skrev heller gamle kirketonearter som mixolydian, dorian osv. I tillegg modulerte de ofte fra vers til refreng og viste at tonevalg var nøye gjennomtenkte. Ganske utrolig da at ingen av dem hadde noen form for musikalsk skolering. Tror ikke engang de kunne noter. Talentet Lennon og McCartney hadde var rett og slett helt enestående. Og det var kombinasjonen som skapte magien. Synes ikke deres solomateriale holdt i nærheten samme nivå. Og det er så mange klassikere de har at å nevne favoritter blir håpløst. Det eneste negative jeg kan si om noe av det de lagde er at de godt kunne kuttet White album ned til ett album med solide låter (ihvertfall droppet revolution nr 9). 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hlidskjalf Skrevet 16. mai 2020 #179 Del Skrevet 16. mai 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har alltid trodd at det var John Lennon som sang denne sangen (fra det første albumet deres). Nå som jeg vet at det er George som synger så kan jeg ikke forstå at jeg ikke har hørt det før, men når han synger "I'm in love with you" høres han ut som John. Anonymkode: ff21b...ab6 Fantastisk låt det der. Please please me er et undervurdert album. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Optimo Skrevet 16. mai 2020 #180 Del Skrevet 16. mai 2020 Vel, personlig holder jeg ikke ut mer enn en kvart låt av Beatles, men folk får da like det de vil. Man kommer jo ikke utenom hvilken betydning de hadde for popmusikken. Men, en liten kommentar til dette med at de var så utrolig produktive og spyttet ut album. Man må ikke glemme at det var en ganske annen standard for hvor langt et album måtte være den gangen. Nå har jeg ikke sjekket alle, men "Please please me" er 32:45. "Help" er 34:20. "Let it be" er 35:13. Når artister gir ut album i dag, hvertfall det jeg hører på, er albumene som regel på rundt timen. Mer musikk tar lenger tid å skrive. Så mistenker jeg også at en del av de som skriver i tråden her vokste opp med Beatles, og var med på reisen mens bandet slo gjennom. Kan det stemme? Nå er det en gang sånn at den musikken du hører på i sene tenårene har stor innflytelse på egen musikksmak gjennom livet. Så hvis du var Beatles fan som 17 åring på 60-tallet er det nok ingen i hele verden som kan få deg til å se på Beatles med kritiske briller. Eller høre med kritiske ører. 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå