Gå til innhold

Er det The Beatles oppskrytt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Djækklåsst skrev:

A Day in the Life er en av tidenes låter. Var ikke blant Beatles sine nesten 30 låter som ble nr. 1 i UK/USA, sier litt om omfanget gode låter. 

Beatles oppfant på mange måter popmusikken, og det innovative de siste årene med blant annet denne låten har skapt grunnlaget for den moderne musikken. Det meste av det som kom utover på 60-tallet og senere 70-tallet var helt eller delvis inspirert av Beatles, og musikken ville ikke vært den samme i dag uten.

Selv kan jeg si at en del hits fra de første årene er noe «kjedelig» pop, den mer eksperimentelle musikken de siste årene er langt mer slitesterk.

Det er ellers en grunn til at mange anerkjenner Beatles som det beste/viktigste bandet, for det er så gjennomgående høyt nivå, ikke snakk om bare noen store hits og mye middelmådig som mange band har.

Men det er selvsagt tillat å ikke like musikken. A Day in the Life er ikke nødvendigvis noe man digger ved første gjennomlytting, men den virkelige gode musikken er sjelden det. I Rolling Stone sin kåring over tidenes 500 beste låter, så kom låten på 28. plass, og den nevnes ofte i kåringer av tidenes låter. Det er det en grunn til.

Det er hypet. Om man dissekerer låtene deres, er det ikke noe ekstraordinært eller spenstig i dem. De er stort sett bygd opp av det samme og det er og blir enkel pop. Vel å merke var de tidlig ute, men den musikken er så enkel at en haug med andre gjorde akkurat det samme som Beatles.

Et kjedelig band med middels musikere. Derfor uteblir storheten også. Hva en mengde fanboys mener om det, er i grunnen revnende likegyldig.

Om noen argumenterer for den påståtte genialiteten, skal jeg gjerne lytte. Hittil er det fint lite å se.

Anonymkode: e87b6...5ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste i musikkbransjen og de fleste folk vet da historien til The Beatles, så det skal være ganske unødvendig å forklare det. Les  litt musikkhistorie og se noen musikkdokumentarer, du. Det er også ganske irrelevant hva en random (for å synke på ditt nivå) «haterboy» på et nettforum mener.

Anonymkode: ff21b...ab6

Jeg etterlyser bare at noen forklarer storheten i disse enkle sangene. Ikke noe mer enn det.

Anonymkode: e87b6...5ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Maleficenta skrev:

Det kan man jo si til deg og. Du har lov å ikke like Justin Bieber, men du trenger ikke latterliggjøre og si at det ikke er musikk fordet. Btw Justin Bieber skriver og egne låter

Hahaha. Ja, en eller annen elendig låt. «Yummy» for eksempel. For et låtskrivertalent altså. Hør nå heller på Tool eller Muse dersom du absolutt skal høre på dagens musikk. Men Bieber talentfull? Dagens vits. 

Anonymkode: ff21b...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja.

Anonymkode: 1c1d0...7d4

Du så på videoen og publikum der?

Anonymkode: 8086f...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er hypet. Om man dissekerer låtene deres, er det ikke noe ekstraordinært eller spenstig i dem. De er stort sett bygd opp av det samme og det er og blir enkel pop. Vel å merke var de tidlig ute, men den musikken er så enkel at en haug med andre gjorde akkurat det samme som Beatles.

Et kjedelig band med middels musikere. Derfor uteblir storheten også. Hva en mengde fanboys mener om det, er i grunnen revnende likegyldig.

Om noen argumenterer for den påståtte genialiteten, skal jeg gjerne lytte. Hittil er det fint lite å se.

Anonymkode: e87b6...5ba

Om det du skriver hadde vært riktig, så hadde selvsagt ikke Beatles hatt den posisjonen de hadde og fremdeles har. Din subjektive mening kan gjerne være at de er oppskrytte og at du ikke liker musikken. Storheten har jo nettopp ikke uteblitt, da de er regnet som de største eller blant de største av de fleste som har prøvd seg på slike kåringer, enten gjennom synsing eller avstemminger. Men hvem alle disse andre, «haugen» med tilsvarende band er, må du gjerne fortelle mer om.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hahaha. Ja, en eller annen elendig låt. «Yummy» for eksempel. For et låtskrivertalent altså. Hør nå heller på Tool eller Muse dersom du absolutt skal høre på dagens musikk. Men Bieber talentfull? Dagens vits. 

Anonymkode: ff21b...ab6

Fullstendig enig.

Anonymkode: e87b6...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg etterlyser bare at noen forklarer storheten i disse enkle sangene. Ikke noe mer enn det.

Anonymkode: e87b6...5ba

Du får forklare storheten i noe du mener er så mye bedre, da, for å sette en standard.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Maleficenta skrev:

Nå Banner jeg i kirka, men jeg syns ja. Litt. For noen av sangene deres minner meg om barnesanger rett og slett. Husker vi sang yellow submarine i musikktimer på barneskolen. 

Du syns Beatles er oppskrytt, nevner én sang du syns er barnslig (er du klar over variasjonen Beatles hadde?!) OG påstår Justin Bieber er talentfull. Sier litt om deg og din musikksmak.

Anonymkode: ff21b...ab6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Djækklåsst skrev:

Om det du skriver hadde vært riktig, så hadde selvsagt ikke Beatles hatt den posisjonen de hadde og fremdeles har. Din subjektive mening kan gjerne være at de er oppskrytte og at du ikke liker musikken. Storheten har jo nettopp ikke uteblitt, da de er regnet som de største eller blant de største av de fleste som har prøvd seg på slike kåringer, enten gjennom synsing eller avstemminger. Men hvem alle disse andre, «haugen» med tilsvarende band er, må du gjerne fortelle mer om.

Jeg registrerer at heller ikke du har noe å komme med om storheten og genialiteten i låtene deres. Som forventet, det er bortimot umulig.

At du også er fanboy forandrer ikke det faktum at nettopp pga at de er oppskrytt og hypet har den posisjonen de har i dag.

Anonymkode: e87b6...5ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Djækklåsst skrev:

Du får forklare storheten i noe du mener er så mye bedre, da, for å sette en standard.

Japp, etter at Beatles-storheten er forklart, skal jeg gjerne det.

Anonymkode: e87b6...5ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men iom at du argumenterer som du gjør, får jeg et inntrykk av at dette ikke går inn noe særlig.

Anonymkode: e87b6...5ba

Det gjelder dere begge egentlig. Her påstår du at Beatles ikke var flinke med instrumentene sine, så feil det er mulig å ta.  Du er like kunnskapsløs som brukeren som påstår at Beatles ikke hadde gode sangstemmer, noe de hadde. Søk, google, les. 

Anonymkode: ff21b...ab6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det gjelder dere begge egentlig. Her påstår du at Beatles ikke var flinke med instrumentene sine, så feil det er mulig å ta.  Du er like kunnskapsløs som brukeren som påstår at Beatles ikke hadde gode sangstemmer, noe de hadde. Søk, google, les. 

Anonymkode: ff21b...ab6

Nei, det er ingenting i låtene som tilsier at de hadde mer enn middels kunnskaper om bruk av disse. Men som sagt så er låtene så enkle at det er vanskelig å skinne på dem også.

Sorry, men slik er det bare.

Anonymkode: e87b6...5ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du syns Beatles er oppskrytt, nevner én sang du syns er barnslig (er du klar over variasjonen Beatles hadde?!) OG påstår Justin Bieber er talentfull. Sier litt om deg og din musikksmak.

Anonymkode: ff21b...ab6

Jeg skrev ikke noe sted at Bieber er talentfull. Jeg bare sier at det er like arrogant å si at nyere artister er dårlige og at det ikke er musikk fordi du ikke liker de, på samme måte som å kalle the beatles oppskrytte. Og jeg har hørt mange sanger fra The beatles. Men det er ikke mange av sangene jeg vil si er helt wow. Syns mange av de låtene er veldig enkle. 

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjelder dere begge egentlig. Her påstår du at Beatles ikke var flinke med instrumentene sine, så feil det er mulig å ta.  Du er like kunnskapsløs som brukeren som påstår at Beatles ikke hadde gode sangstemmer, noe de hadde. Søk, google, les. 

Anonymkode: ff21b...ab6

Som Quincy Jones også sa, de verste musikerne noensinne. Men han var selvfølgelig en tosk som sa noe sånt.

Anonymkode: e87b6...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjelder dere begge egentlig. Her påstår du at Beatles ikke var flinke med instrumentene sine, så feil det er mulig å ta.  Du er like kunnskapsløs som brukeren som påstår at Beatles ikke hadde gode sangstemmer, noe de hadde. Søk, google, les. 

Anonymkode: ff21b...ab6

De hadde ikke dårlige sangstemmer, men de er ikke helt fantastiske heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg etterlyser bare at noen forklarer storheten i disse enkle sangene. Ikke noe mer enn det.

Anonymkode: e87b6...5ba

Det er ganske poengløst å forsøke å forklare noen som ikke forstår seg på maling og hater Picasso, hvorfor han blir ansett for å være noen av de største kunstnerne. Noen foretrekker maleriene som blir solgt på Ikea. Sånn er det med alt.

Anonymkode: ff21b...ab6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ganske poengløst å forsøke å forklare noen som ikke forstår seg på maling og hater Picasso, hvorfor han blir ansett for å være noen av de største kunstnerne. Noen foretrekker maleriene som blir solgt på Ikea. Sånn er det med alt.

Anonymkode: ff21b...ab6

Nei, å forklare genialiteten i oppbygningen av en låt burde være lett. Det vil være noter, grep og arrangement der. Noe en fysisk kan dissekere.

Anonymkode: e87b6...5ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Japp, etter at Beatles-storheten er forklart, skal jeg gjerne det.

Anonymkode: e87b6...5ba

Ergo kan du ikke nevne ET band du syns er bedre enn Beatles! Du får ta å lese litt musikkhistorie. Din subjektive mening spiller ikke så stor rolle :) 

Anonymkode: ff21b...ab6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Du så på videoen og publikum der?

Anonymkode: 8086f...483

Jeg står ved alt jeg har skrevet om Queen.

Anonymkode: 1c1d0...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betydningen av The Beatles - kort oppsummert:

Musikkverdenen før Beatles: "Gitargrupper er på vei ut." (Begrunnelsen Decca hadde for å ikke gi Beatles platekontrakt i 1962.)

Musikkverdenen etter Beatles: Slik vi kjenner den.

Uten Beatles - ingen Rolling Stones, ingen ABBA, og heller ingen Queen, bare for å nevne noen.

Endret av Bix
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...