Gå til innhold

Har faktisk ikke råd til å bli samboer med en mann!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, Peter007 skrev:

Det er helt klart at ungdom er dyrere enn små barn så du har et poeng. En revisjon av systemer for stønader bør gjøres. 

Overgangsstønad er tio

 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

En mann uten barn er vant til å finne på mye morsomt som koster penger og vil naturligvis ha med partner på dette. Ved en prikete deling vil jeg antagelig ikke ha penger til sånt.

Anonymkode: 07f68...016

Det kommer helt an på mannen og hans forhold til økonomi. Vi er to barnløse her, og vi prøver å bruker gjeld/legge oss opp spare penger framfor "morsomme aktiviteter. Ikke alle bruker alt de har. Er jo ilke alle menn som har høy inntekt, heller. 

Anonymkode: c5790...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har vært dumsnill og mennene du har datet har utnyttet det. En bra mann utnytter selvfølgelig ikke en fattig alenemor. Å invitere tilbake eller dele på utgiftene er det normale. Hva mener du med at du måtte betale ved byturer også? Hvis de forventet at du skulle spandere ikke bare når dere spiste hjemme hos deg, men også når dere var på byen synes jeg det er utrolig drøyt. Slike menn er ikke noe å ha. Da er det mye bedre å bo alene.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer helt an på mannen og hans forhold til økonomi. Vi er to barnløse her, og vi prøver å bruker gjeld/legge oss opp spare penger framfor "morsomme aktiviteter. Ikke alle bruker alt de har. Er jo ilke alle menn som har høy inntekt, heller. 

Anonymkode: c5790...7ef

Selvfølgelig. Dere gjør hva dere vil med pengene. Poenget var egentlig at den ene parten har en mye større disponibel inntekt enn den andre, og gjerne er vant til friheten til å gjøre hva man vil når man vil. Og dersom alt annet likt, vil en person som kun har seg selv å forsørge ha mer penger enn en som forsørger barn i tillegg. 

Anonymkode: 07f68...016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det koker vel ned til at menn ikke lenger er forsørgere for kvinner. Og godt er vel det, for begge kjønn? En kjæreste er ikke noen som skal gi deg masse penger altså, er ikke sånn verden fungerer...

Anonymkode: 98b08...644

Det er jo nettopp det den gjør for ts' dater. De forventer jo at hun skal gi dem masse penger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, youcancallmejune said:

Du har vært dumsnill og mennene du har datet har utnyttet det. En bra mann utnytter selvfølgelig ikke en fattig alenemor. Å invitere tilbake eller dele på utgiftene er det normale. Hva mener du med at du måtte betale ved byturer også? Hvis de forventet at du skulle spandere ikke bare når dere spiste hjemme hos deg, men også når dere var på byen synes jeg det er utrolig drøyt. Slike menn er ikke noe å ha. Da er det mye bedre å bo alene.

Ja antageligvis!

Samtidig er det så utrolig kjipt og flaut å si at dette har jeg faktisk ikke råd til! Han siste jeg datet visste forøvrig veldig godt hvordan økonomien min er, så han var helt klart et dårlig valg!

Det hele kan kokes ned til at jeg ikke kan forvente at en mann kan eller vil bidra med noe, ergo har jeg ikke råd til å være samboer. Å være kjærester/særbo er jo en mulighet, da med klare retningslinjer for at jeg ikke kan spandere middager på han flere ganger per uke, spandere på han på byen etc.😬

Ts

Anonymkode: 3fde3...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det koster litt å date.

Men i et fast forhold sparer man veldig mye på å være to.

Alle priser i norge er basert på at man er to personer per husholdning. Å være aleneforsørger er derfor veldig vanskelig.

Anonymkode: cf97d...1d4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kommer til å merke det fra første stund når du finner en bra mann 🙂. Nå vet du jo hva du skal se etter. En som er med på å spleise på mat hvis han skal være noen dager hos deg, en som tar med vin til helga, en som viser interesse for barnet ditt, en som kanskje inviterer deg på kino innimellom, en som viser initiativ ved f.eks å tømme oppvaskmaskin og ikke bare vil bli vartet opp. Sånne tegn er det lett å se etter etter en ganske kort stund. Lykke til videre 💕

Anonymkode: aa778...158

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig. Dere gjør hva dere vil med pengene. Poenget var egentlig at den ene parten har en mye større disponibel inntekt enn den andre, og gjerne er vant til friheten til å gjøre hva man vil når man vil. Og dersom alt annet likt, vil en person som kun har seg selv å forsørge ha mer penger enn en som forsørger barn i tillegg. 

Anonymkode: 07f68...016

Er jo ikke helt sånn da. Hos oss f.eks bruker jeg en del penger på å nedbetale gjeld og han på å besøke familie i utlandet. Begge eier leilighet og har utgifter til det. Er rett og slett ikke alle som bruker masse penger på seg selv. Eller forventer å bli spandert en masse på. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja antageligvis!

Samtidig er det så utrolig kjipt og flaut å si at dette har jeg faktisk ikke råd til! Han siste jeg datet visste forøvrig veldig godt hvordan økonomien min er, så han var helt klart et dårlig valg!

Det hele kan kokes ned til at jeg ikke kan forvente at en mann kan eller vil bidra med noe, ergo har jeg ikke råd til å være samboer. Å være kjærester/særbo er jo en mulighet, da med klare retningslinjer for at jeg ikke kan spandere middager på han flere ganger per uke, spandere på han på byen etc.😬

Ts

Anonymkode: 3fde3...b16

Det hele koker ned til at du må velge deg en mann som deler på tingene. En helt normal fyr som tenker på hva ting koster og som bidrar med sin del. 

Anonymkode: c5790...7ef

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Han siste jeg datet tjener fem ganger så mye som meg, men forventet at jeg skulle lage og spandere middag på han flere ganger i uka og kjøpe inn til ekstra kos i helgene. Det ble sinnsykt kostbart for meg da han spiser like mye som meg og mitt barn tilsammen, så har gitt opp dating da jeg ikke har råd til å spandere, be ut på middag, kino osv..

Anonymkode: 3fde3...b16

Vi er en familie på fire. To voksne og to barn. 

Hva får deg til å tro at en aleneforsørger med ett barn og dobbelbarnetrygd har dårligere økonomi enn oss? 

Anonymkode: a5dd6...d11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er en familie på fire. To voksne og to barn. 

Hva får deg til å tro at en aleneforsørger med ett barn og dobbelbarnetrygd har dårligere økonomi enn oss? 

Anonymkode: a5dd6...d11

Det faktum at bokostnader er tilnærmet det samme uavhengig av om man er en eller to voksne. Om boutgiftene øker litt pga man er to voksne vil fortsatt den andre voksne bidra med en hel månedslønn den enslige ikke ser snurten av. Som oftest (alltid) er denne ekstra inntekten mye større enn ca. 1000 kr. som den ekstra (ikke doble) barnetrygden er på.

La oss si at alle de voksne tjener 20 000 netto i mnd. Du og din partner har da 42 000 disponibelt (inkl barnetrygd på 1000x2) for dere og deres to barn. Aleneforsørgeren har 22 000 (inkl barnetrygd 1000x2) for seg og sitt barn.

Det samboende paret har da 20 000 mer i måneden. Boutgifter blir kanskje litt høyere når man bor sammen med et annet voksent menneske, men de blir ikke doblet og man sitter igjen med mer disponibel inntekt som samboende enn enslig. 

Anonymkode: 07f68...016

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det faktum at bokostnader er tilnærmet det samme uavhengig av om man er en eller to voksne. Om boutgiftene øker litt pga man er to voksne vil fortsatt den andre voksne bidra med en hel månedslønn den enslige ikke ser snurten av. Som oftest (alltid) er denne ekstra inntekten mye større enn ca. 1000 kr. som den ekstra (ikke doble) barnetrygden er på.

La oss si at alle de voksne tjener 20 000 netto i mnd. Du og din partner har da 42 000 disponibelt (inkl barnetrygd på 1000x2) for dere og deres to barn. Aleneforsørgeren har 22 000 (inkl barnetrygd 1000x2) for seg og sitt barn.

Det samboende paret har da 20 000 mer i måneden. Boutgifter blir kanskje litt høyere når man bor sammen med et annet voksent menneske, men de blir ikke doblet og man sitter igjen med mer disponibel inntekt som samboende enn enslig. 

Anonymkode: 07f68...016

Med 2 barn er det nesten doble utgifter til alt barn trenger og så trenger man mye større bolig. 1 voksen mer i kost og transport etc er heller ikke billig, se budsjett fra Sifo. Bare tull at man har nesten 20.000 i netto overskudd. Det eneste man sparer er litt i boutgifter om man har 1 stk 4-roms vs 2 stk 3-roms leiligheter (men mange med barn har hus). Hvor mye man sparer avhenger av standard og hvor man bor. 

Anonymkode: c5790...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor det skal være "ditt og mitt" hele tiden. Jeg ble samboer for 3 år siden med en mann med hovedansvaret for barn, og jeg har selv barn. Vi har felles økonomi, og han bruker like mye penger på mine barn som jeg på hans. Vi er jo en familie uavhengig hvem som er forelder til barna. Hvis man velger å dele livet sitt med en som har barn fra før kan man ikke gå inn med en holdning "ikke mitt barn, jeg bruker ikke penger på det barnet/barna" man tar hele pakken. Vil man ikke det, så går man ikke inn i et forhold med noen som har barn fra før av heller. 

Og så svar til det ts spør om: Nei, det er ikke greit at du bare er den som spanderer uansett hvem som har hva i inntekt. Her er det en som tydeligvis er gjerrig og det er ikke en mann du ønsker å dele livet med uansett. Men ikke gi opp, du vil mest sannsynlig møte en mann som er snill og tar hele pakken, og som deler på utgiftene og ikke bare sluker deg. 

Anonymkode: 659d6...d03

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor det skal være "ditt og mitt" hele tiden. Jeg ble samboer for 3 år siden med en mann med hovedansvaret for barn, og jeg har selv barn. Vi har felles økonomi, og han bruker like mye penger på mine barn som jeg på hans. Vi er jo en familie uavhengig hvem som er forelder til barna. Hvis man velger å dele livet sitt med en som har barn fra før kan man ikke gå inn med en holdning "ikke mitt barn, jeg bruker ikke penger på det barnet/barna" man tar hele pakken. Vil man ikke det, så går man ikke inn i et forhold med noen som har barn fra før av heller. 

Og så svar til det ts spør om: Nei, det er ikke greit at du bare er den som spanderer uansett hvem som har hva i inntekt. Her er det en som tydeligvis er gjerrig og det er ikke en mann du ønsker å dele livet med uansett. Men ikke gi opp, du vil mest sannsynlig møte en mann som er snill og tar hele pakken, og som deler på utgiftene og ikke bare sluker deg. 

Anonymkode: 659d6...d03

Det er mange som har brent seg på felles økonomi, derfor er det mange folk som har begynt å telle kroner.

Anonymkode: 28e5c...933

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så dette kan du konkludere med etter å ha datet en mann? Som er en snylter. 
 

Jeg er samboer med en mann som har tre barn. Jeg betaler ingenting for de, skulle bare mangle, de har en en mamma og en pappa. Mener du virkelig at en ny mann skal forsørge ditt barn? 
 

Anonymkode: c0696...522

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med 2 barn er det nesten doble utgifter til alt barn trenger og så trenger man mye større bolig. 1 voksen mer i kost og transport etc er heller ikke billig, se budsjett fra Sifo. Bare tull at man har nesten 20.000 i netto overskudd. Det eneste man sparer er litt i boutgifter om man har 1 stk 4-roms vs 2 stk 3-roms leiligheter (men mange med barn har hus). Hvor mye man sparer avhenger av standard og hvor man bor. 

Anonymkode: c5790...7ef

Jeg har hus og to barn. Dersom en mann hadde flyttet inn her ville vi fått større matpost, strøm og vann. Kanskje vi måtte utvidet fiberkapasiteten for flere enheter på nettet samtidig. La oss si jeg har inn 23 000 nå, som i forrige eksempel (min inntekt 20 000 + 3000 barnetrygd for to barn). Vi klarer oss helt fint. Så kommer det en mann inn. Matposten dobles, fra 5000 til 10 000 pr måned. Da gjenstår 15 000 av hans inntekt (gitt at han også tjener 20 000) La oss si strøm, vann og internett/telefon legges på her og øker samlede utgifter med 4000 kr. Da gjenstår 11 000 kroner til forbruk vi tidligere ikke hadde. Veldig forenklet eksempel med store, altfor dyre, poster i forhold til hva som er reelt. Likevel er samlet disponibel inntekt mye større enn ved bare meg alene. Forutsatt at alt deles likt. Ved å bo flere sammen drar man fordel av stordrift og det blir billigere per person enn det blir med færre medlemmer i husholdningen.

Anonymkode: 07f68...016

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har helt rett ts, svært få er interessert i å fø på andres barn. Vi er ikke vandrende sparegriser som du kan stikke sugerøret nedi. 

Anonymkode: bffc1...349

Men TS skal derimot fø på en mann som tjener nesten dobbelt så mye som henne, mener du?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange som har brent seg på felles økonomi, derfor er det mange folk som har begynt å telle kroner.

Anonymkode: 28e5c...933

Hvis man har brent seg på felles økonomi så har det ikke vært felles økonomi. Felles økonomi er alle inntekter samlet inn- så alle utgifter samlet ut. Dermed deler man likt det som er igjen til forbruk. Går ikke ann å brenne seg på det hvis det blir gjort sånn. Et forhold der folk teller kroner funker sjeldent. 

Anonymkode: 659d6...d03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hus og to barn. Dersom en mann hadde flyttet inn her ville vi fått større matpost, strøm og vann. Kanskje vi måtte utvidet fiberkapasiteten for flere enheter på nettet samtidig. La oss si jeg har inn 23 000 nå, som i forrige eksempel (min inntekt 20 000 + 3000 barnetrygd for to barn). Vi klarer oss helt fint. Så kommer det en mann inn. Matposten dobles, fra 5000 til 10 000 pr måned. Da gjenstår 15 000 av hans inntekt (gitt at han også tjener 20 000) La oss si strøm, vann og internett/telefon legges på her og øker samlede utgifter med 4000 kr. Da gjenstår 11 000 kroner til forbruk vi tidligere ikke hadde. Veldig forenklet eksempel med store, altfor dyre, poster i forhold til hva som er reelt. Likevel er samlet disponibel inntekt mye større enn ved bare meg alene. Forutsatt at alt deles likt. Ved å bo flere sammen drar man fordel av stordrift og det blir billigere per person enn det blir med færre medlemmer i husholdningen.

Anonymkode: 07f68...016

Han har nok også personlige utgifter til(500-3000 kr pr post):

Transport til og fra jobb

Medlemskap i fagforening 

Egen mobil 

Forsikringer 

Trening og sportsutstyr

Klær og sko

Lege, medisin 

Kosmetikk, frisør 

Lån og gjeld (billån, studielån mm)

Møbler og utstyr 

Aviser, bøker og abonnement 

Tv-lisens som tas over skatten

Minimum utgifter til ferie/ reiser utenfor byen 

Ting man kjøper på butikken som ikke er mat

Kjæledyr, hobby etc

Og da har jeg ikke tatt med et eneste besøk på café, restaurant, kino, oppussing eller dyre ferier, som jeg antar er det du mener med ting man kan bruke "disponibel inntekt" på. De personlige utgiftene er høyere enn folk tror. 

 

 

Anonymkode: c5790...7ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prinsippet skal det bli mer økonomisk romslig, men jeg har samme erfaringen... Jeg har best råd når jeg bor alene.

Jeg var skikkelig bekymret, men viste seg at økonomisk sett var det det smarteste jeg nok gang kunne gjort. Vi fikk det nesten ikke til å gå rundt sammen, men etter et år alene hadde jeg spart opp nesten 100.000 kr.. Og jeg fikk ikke engang dobbelt barnetrygd eller barnebidrag! Jeg var til og med såpass snill at jeg tok på meg kostnaden for SFO iom at jeg fikk vanlig barnetrygd.
For ordens skyld så fikk begge ca 25.000 utbetalt i mnd.

Anonymkode: 52583...46c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...