Gå til innhold

Folk som ikke dusjer i svømmehallen bør ikke få svømme.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 10.1.2020 den 11.25, Diana skrev:

Jeg forstår ikke at det er så vanskelig å dusje naken før man går i bassenget. Ser ofte folk ta på seg badetøy i garderoben og "løper" gjennom dusjen før de går ut. Det er så ekkelt. Når jeg jobbet som badevakt var jeg veldig streng på det der. Gikk folk inn i dusjen med bikini/badedrakt, sto jeg i dusjen og såg på at de tok den av seg, brukte såpe og skylte skikkelig før jeg gikk ut. 

En annen ting jeg ikke forstår, er de som bader med klær. Sist jeg var å svømte kom det ei dame inn i dusjen med trenings tights og topp. Hun løfta plaggene ut fra koppen, "vasket" rask over mus og pupper og gikk ut i svømmehallen.... 🤦‍♀️

Stod du og stirret på dem? 😳 Om en badevakt kom bort til meg og forlanget at jeg skulle kle av meg, så hadde jeg bare kledd på meg og dratt fra svømmehallen uten å verken dusje eller bruke badelandet.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutter siden, Gorilla skrev:

Stod du og stirret på dem? 😳 Om en badevakt kom bort til meg og forlanget at jeg skulle kle av meg, så hadde jeg bare kledd på meg og dratt fra svømmehallen uten å verken dusje eller bruke badelandet.

 Nei det gjor jeg ikke. Men jeg sørget for å være ekstra lenge i dusjen ved å spyle ekstra på gulvet, skifte søppla en gang for mye osv. Jeg hadde sluppet å stå i dusjen hadde folk kledd av seg og dusjet naken

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, SupaWoman said:

Fuktet dopapir smuldrer bare du ser på det så det er en særs dårlig løsning, babywipes er sånn 100 ganger bedre. 

Jeg har brukt denne løsningen i alle år, og det går helt fint. Langt eklere med en søppelkasse fullt av avføring slik man opplever i mange land. I neste bolig skal jeg installere japansk toalett.

17 hours ago, Gorilla said:

Selv om de fleste ikke har alvorlige psykiske lidelser, så bør det tas på alvor at svært få ønsker og/eller er komfortable med å stå nakne rundt andre. Jeg synes virkelig svømmehallene bør gjøre noe med dette problemet. Enten får de bygge båser med dør som kan låses, ellers får de tåle at folk dusjer med badetøy. Man skal ikke tvinge folk til å dusje nakne. Det er i ytterst få tilfeller man faktisk MÅ være naken rundt andre mennesker. De eneste tilfellene jeg kan komme på er ved livsnødvendige legeundersøkelser, evt om man blir innblandet i en politisak og i noen tilfeller om man er innlagt på tvang. 

 

Vet du hva? NEI!

Problemet man skal jobbe med er at folk er så redd for å være nakne. Du er ikke spesiell, du fortjener ikke spesialbehandling.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Diana said:

 Nei det gjor jeg ikke. Men jeg sørget for å være ekstra lenge i dusjen ved å spyle ekstra på gulvet, skifte søppla en gang for mye osv. Jeg hadde sluppet å stå i dusjen hadde folk kledd av seg og dusjet naken

Hva for et sted er det som rengjør mens folk dusjer? Det du drev med er ekstremt uetisk, og muligens ulovlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal innom å spyle over gulvene x-antall ganger i løpet av dagen. Og er søppla full skal den tømmes. Går folk inn i dusjen med badeklær er det min oppgave å sørge for at de tar det av og dusjer naken med såpe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Diana said:

Vi skal innom å spyle over gulvene x-antall ganger i løpet av dagen. Og er søppla full skal den tømmes. Går folk inn i dusjen med badeklær er det min oppgave å sørge for at de tar det av og dusjer naken med såpe

Nja, er det virkelig det? Har du lovhjemmel til dette? Jeg tror nemlig praksisen deres er ulovlig, og hadde rapportert slik oppførsel fylkesmannen raskt.

Endret av DarKnight
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, DarKnight skrev:

Nja, er det virkelig det? Har du lovhjemmel til dette? Jeg tror nemlig praksisen deres er ulovlig, og hadde rapportert slik oppførsel fylkesmannen raskt.

Akkuratt det driter jeg i. Er uhygienisk og ekkelt at folk ikke dusjer naken. Har de et stort problem med å være naken offentlig, har de ingenting på et bad å gjøre

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, DarKnight skrev:

Nja, er det virkelig det? Har du lovhjemmel til dette? Jeg tror nemlig praksisen deres er ulovlig, og hadde rapportert slik oppførsel fylkesmannen raskt.

Ja, for all del så måtte det være hylekortet som mener at man skal gå skitten ut i vannet som skriker høyt . Du kan ta de bakteriene dine og holde deg hjemme hvis du ikke klarer å godta at slik er det. Det er ikke ulovlig å gjøre det Diana gjør, for det er for å forsikre seg om at folk følger reglene. Brudd på regel =  UT!.  

Det er så mange i denne tråden som ikke skjønner alvoret i det å ikke dusje godt nok. Når jeg var ung så var dette en selvfølge og alle i klassen min gjorde det før og etter svømming. Greit, etter svømming hadde jeg gitt blaffen i for da skal man jo hjem uansett, men det er dette med før man skal i bassenget som er viktig.    

Uff

 

Anonymkode: c1b43...89e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Diana said:

Akkuratt det driter jeg i. Er uhygienisk og ekkelt at folk ikke dusjer naken. Har de et stort problem med å være naken offentlig, har de ingenting på et bad å gjøre

Du driter i lovverket? La meg si det slik, om det ulovlig og du blir dømt for dette ville du aldri fått jobb i en svømmehall, skole, barnehage eller noe som helst som har med barn eller pleie av mennesker å gjøre.

Så tøff i trynet på nett, og leker politi i garderoben. Gå og skam deg.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, for all del så måtte det være hylekortet som mener at man skal gå skitten ut i vannet som skriker høyt . Du kan ta de bakteriene dine og holde deg hjemme hvis du ikke klarer å godta at slik er det. Det er ikke ulovlig å gjøre det Diana gjør, for det er for å forsikre seg om at folk følger reglene. Brudd på regel =  UT!.  

Det er så mange i denne tråden som ikke skjønner alvoret i det å ikke dusje godt nok. Når jeg var ung så var dette en selvfølge og alle i klassen min gjorde det før og etter svømming. Greit, etter svømming hadde jeg gitt blaffen i for da skal man jo hjem uansett, men det er dette med før man skal i bassenget som er viktig.    

Uff

 

Anonymkode: c1b43...89e

Nå tror jeg du burde lese tråden for å se hvilken side av dusje naken-debatten jeg står på.

Jeg er ikke så sikker på det. Jeg tviler nemlig på at en badevakt har lov til å tvinge folk til å kle seg nakne. Vis meg gjerne hjemmelen som kan kreve at mennesker dusjer nakne før bad i et OFFENTLIG svømmebasseng. I verste fall kunne vedkommende bli straffet for seksuelt krenkende atferd, all den tid hun tvinger noen til å kle seg naken. Dette er et seksuallovbrudd som har STORE konsekvenser for fremtiden din, og en strafferamme på opp til et år i fengsel. Bare for å forstå hvor alvorlig dette potensielt kan sees på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt som man skulle hisse seg opp over dette da. For det første jobber jeg ikke som badevakt lengre. Takk og lov for det. Og for det andre, hadde folk gjort som de skulle, gjort som REGLENE i svømmehallen sier, hadde vi ansatte sluppet å "leke politi i garderoben" som du sier. Jeg har absolutt ingenting å skamme meg over og jeg er ikke trøff i tryne på nett. Jeg har både sendt folk tilbake i garderoben og sendt folk hjem for å ikke gidde å dusje før de går i bassenget. Det skal være unødvendig å drive hygiene opplæring og oppdragelse på voksne mennesker

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Diana said:

Det var da voldsomt som man skulle hisse seg opp over dette da. For det første jobber jeg ikke som badevakt lengre. Takk og lov for det. Og for det andre, hadde folk gjort som de skulle, gjort som REGLENE i svømmehallen sier, hadde vi ansatte sluppet å "leke politi i garderoben" som du sier. Jeg har absolutt ingenting å skamme meg over og jeg er ikke trøff i tryne på nett. Jeg har både sendt folk tilbake i garderoben og sendt folk hjem for å ikke gidde å dusje før de går i bassenget. Det skal være unødvendig å drive hygiene opplæring og oppdragelse på voksne mennesker

Hvorfor tror du jeg hisser meg opp? Jeg evner fullt og helt å diskutere og være uenig med noen uten å være hissig, men dette er kanskje noe du selv har vanskeligheter med og følgelig tillegger meg dine personlige egenskaper?

For å si det slik Diana, norsk lov trumfer reglene i svømmehallen du har arbeidet i så det ljomer. Og du burde skamme deg om du har stått inne i dusjen, mens andre folk potensielt har vært nakne, og tvunget enkeltindivider til å kle av seg. Du kan egentlig være sjeleglad for at ingen rapporterte dette om deg. Jeg har alltid dusjet naken, aldri hatt noe problemer med det, men jeg hadde ikke nølt et sekund på å rapportere slik uverdig og umedmenneskelig atferd til dine overordnede.

Endret av DarKnight
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en badevakt tvunget meg til å såpe inn hele kroppen ville jeg trodd at vedkommende hadde en eller annen fetisj. Det gjør jeg ikke hjemme engang.

Anonymkode: 6f98e...a59

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Diana skrev:

Akkuratt det driter jeg i. Er uhygienisk og ekkelt at folk ikke dusjer naken. Har de et stort problem med å være naken offentlig, har de ingenting på et bad å gjøre

er ikke særlig mye forskjell om man dusjer med eller uten badebukse. bare bagateller og bakteriehysteri

Anonymkode: 9826c...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Diana skrev:

Akkuratt det driter jeg i. Er uhygienisk og ekkelt at folk ikke dusjer naken. Har de et stort problem med å være naken offentlig, har de ingenting på et bad å gjøre

Jeg tror det er du som ikke har noe i svømmehallen å gjøre!

etter et sånt utsagn har ingen av dine meninger/poster noe betydning og ingen burde ta deg seriøst. vennligst ikke publiser flere poster da du er irrelevant fra nå av.

Endret av Crayons
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.1.2020 den 11.31, UglerIMosen skrev:

Helt enig! Jeg har nå vært så «frekk» at jeg har sagt i fra om dette til ukjente også. Gikk på babysvømming med førstemann, og opplevde OFTE at mødre kom inn i dusjene med badedrakten på. Så skylte de liksom litt raskt over håret, og gikk inn i hallen 👀 Så da sa jeg i fra, og pekte i mot skiltet hvor det faktisk står at alle skal vaske seg godt før de går inn til bassengområdet. 
Jeg mener, er du SÅ himla redd for å vise litt mus, hengepupper, strekkmerker, muffinsmage, eller hva søren det nå er du tror andre bryr seg om, så må du heller gå ett annet sted å jobbe med selvfølelsen. Kropp er kropp, og skal du bade må den være ren☝🏼

Jeg har faktisk vært en av disse mammaen som har tatt en kattevask med badetøy på, med baby på armen. Det er ikke fordi jeg ikke ønsker å dusje naken, men fordi fasilitetene på babysvømmingen er altfor dårlige til at jeg får det tik. Skjønner ikke hvordan jeg skal klare å få på meg badetøyet med babyen i dusjen? Kan jo ikke sette fra med baby på gulvet, ettersom baby er 10mnd gammel og reiser seg ved første anledning. Det er glatt og livsfarlig. Dessuten bli barnet glatt i dusjen, og må holdes ordentlig. Kan liksom ikke fikle med badetøy samtidig. Hadde svømmehallen  hatt noe babygrind, babystoler eller lignede så hadde jeg selvfølgelig dusjet ordentlig.  

Anonymkode: 8fc24...357

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 10.1.2020 den 10.55, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Og uten badetøy. 

 

I vår svømmeklubb har vi endt opp med å stikke innom garderoben titt og ofte bare for å si ifra og se til at folk dusjer uten badetøy. Det er helt pinlig. Så blir de sure, skyller seg litt uten vann også må jeg si til de at nei, du må faktisk bruke såpe også.. Nei, det har de ikke med en gang. 

Vi sender ut skriv til alle som går på svømming før hvert halvår om hvorfor de må dusje ordentlig - både fordi det er uhygienisk men også fordi det forårsaker mye klor i vannet som deres barn puster inn. Om alle dusjer skikkelig blir det lite klor i vannet og frisk luft å puste. Fatter ikke at det skal være så vanskelig. 

Og sorry, hvis du av personlige grunner ikke tørr/klarer dusje naken foran andre så har du ingenting på svømming å gjøre. 

Anonymkode: e1e5c...62c

Glad jeg ikke dro på svømming når jeg hadde utlagt tarm. 

Anonymkode: 06ade...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Det jeg lurer på er om det er sånn at det er dårligere kultur for sånt på noen steder enn andre steder? Der jeg bodde før var folk dårlige på å dusje uten badetøy, men der jeg svømmer nå ser jeg ingen dusje med badetøyet på.

Anonymkode: b85d5...866

Vet ikke, vi har praktisert å følge opp dette i mange år i min svømmeklubb og problemet oppstår alltid de første 2-3 gangene med nye foreldre som er med. Vi "luker" ut problemet med en gang og da dusjer folk skikkelig, all verdens "sjekker" etter det viser folk som dusjer ordentlig. Så for meg ser det ut som det handler om uvitenhet, egentlig. 

5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har ikke lest alle 103 postene før meg, men jeg tipper de fleste av dere (som er enig med TS) begrunner det med en av to grunner:

Saueflokkmentalitet. Underbevist frykt for dem som utfordrer flertallets verdier og holdninger og handler med å undertrykke dem så snart som mulig! Aller helst spre budskapet, for eksempel på Kvinneguiden.no i form av en "SLIK SKAL DET VÆRE"-post slik at alle skal vite hva som er den dominerende meningen.

- At "bakterier er ekkelt". Noe som til en viss grad stemmer i et scenario der ingen dusjer og bassenget blir verre og verre. Slik det er i dag har det ingenting å si om enkelte "kun" skyller seg i dusjen, med eller uten badetøy. Det meste ligger i hodet og overlapper litt med punktet over med at den dominerende meningen er å dusje naken med såpe, og vips her er vi på Kvinneguiden å leser en "slik skal det være"-post. Hvis en overvektig ostepopp-guru kom rett fra trening for et avslappende bad og lar vær å dusje først, så utgjør det ingen faktisk forskjell annet enn at det kan være litt ekkelt å TENKE på.

Det at det ikke engang er tilrettelagt for privat dusjing for de som ønsker det, sier nok om hvor viktig bassengene selv mener det er. Hadde det vært så utrolig viktig så ville det vært strengere rutiner og inspeksjoner. 

Så lenge ingen (som jobber der) stopper meg eller sier ifra, så kommer jeg alltid til å skylle meg med vann med badebuksa på. Hva andre tilfeldige mennesker mener har ingen verdens betydning. 

Anonymkode: 9826c...1a0

Hvorfor kan du ikke holde deg til ting du vet noe om? "Så utgjør det ingen faktisk forskjell" -- > Jo, det gjør det! La oss skyve at det er ekkelt og ugreit mot medmennesker til side. Vann og skitt i bassenget gir klor som blir "aktivert" og alle merker mer til det. De som sliter med huden får eksem eller kan kanskje ikke bade sånne steder, små barn og babyer puster det inn, kloren legger seg nemlig i overflaten i vannet og der er barna våre stort sett. Selv fungerer knapt øynene mine med linser i basseng der det er masse dritt og dermed masse klor. 

Så jo, utover at det er ekkelt og uhygienisk så utgjør det faktisk en vesentlig forskjell allikevel. 

Ærlig talt, dusj eller bli hjemme. 

Anonymkode: e1e5c...62c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Glad jeg ikke dro på svømming når jeg hadde utlagt tarm. 

Anonymkode: 06ade...bd5

Hvorfor? Vi har folk med utlagt tarm på svømming og vi, det går helt fint det. De kunne også tatt kontakt med oss om de syntes det var veldig ubehagelig (det forstår jeg jo) - så kunne de fått låne feks handicap-rommet med dusj. Vi er ikke vanskelige, men skal du komme til oss må du faktisk dusje skikkelig, hvis ikke går det ut over alle som tåler klor dårlig. Det er jo ikke særlig rettferdig det heller.

Anonymkode: e1e5c...62c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga. Alvorlig form for leddgikt og muskelsykdom som spesielt slår ut om vinteren er det en kamp å få på seg badedrakt/badekle når kroppen er våt og badeklærene er tørre. Våt kropp med tørre klær kan jeg bare glemme. Har ofte dusjet grundig hjemme før bading. Så har jeg tatt badedrakten opp til magen. Dusja kroppen + hår godt i svømmehallen og så tatt på resten av badedrakten for da er den komt over kneea/rompa og jeg klarer å få den opp tross våt kropp. Svømming er viktig for ledda mine. Har ikke tenkt på at jeg er/blir oppfatta som uhygienisk. Men ser at dette er noe jeg får velge bort om vinteren når kroppen er verst 😊

Anonymkode: 31706...aac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...