Gå til innhold

Prøverør 2020


TiiBii

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Fiiol skrev:

De utredet relativt tidlig i forløpet, etter jeg hadde mistet 2 ganger. Har selv mistanke om kjemiske graviditeter, i forkant av ivf. Hva slags utredning har de gjort fra starten av hos dere? Vi går privat, og utredningen for habituell abort ble inkludert. Det skal nevnes at det ikke er tatt lap, bare hysteroskopi. Har spurt om akkurat dette, ivf-legen sa at det nærmest var rutine før, men at de i dag vurderer behovet den enkelte pasient har for lap mer grundig. 

Er det noe spesifikt du tenker må utredes mer enn det som er gjort så langt? Hvor er du i løypen nå da? :) 

Okei, jeg forstår :) jeg vet ikke selv hva jeg ønsker av utredning, er mest lite fan av det å prøve det samme en gang til. Vi skal snart igang med tredje og siste forsøk offentlig. Kunne egentlig tenkt meg hysteroskopi for å se om alt står bra til. Vi fikk derimot begynne raskt med forsøk 3, og det betydde mye når jeg stod med en negativ test i hånda i desember, så vi har egentlig bestemt oss for å gjennomføre dette siste offentlige forsøket. Så får vi heller skape en bedre dialog med en privatklinikk og ta eventuelt videre utredning da :)

Lykke til med deres på frys! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Melder meg inn her jeg også, fint å ha et sted man kan deler gleder og sorger. I tillegg til å få svar fra andre som står midt oppi det samme selv. 

Jeg er 28 år. Sluttet med hormonprevensjon juni 2018, men begynte å prøve aktivt for litt over et år siden. Vi skal igang med prøverør i det offentlige nå i Januar. Jeg har veldig ustabile sykluser og mannen har trege svømmere. Venter mens om 12-20 dager, hvis syklusen ikke tuller det helt til. Er veldig spent! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på syklusene mine og jeg har vanligvis 28 dager syklus. Etter insett eller mislykket graviditet så hadde jeg: 41, 36, 38 dager (Eller mer, venter fortsatt på den siste). 

Lurer bare på om det er helt vanlig at den er sent etter et forsøk? Andre som har opplevt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Avianna skrev:

Har sett på syklusene mine og jeg har vanligvis 28 dager syklus. Etter insett eller mislykket graviditet så hadde jeg: 41, 36, 38 dager (Eller mer, venter fortsatt på den siste). 

Lurer bare på om det er helt vanlig at den er sent etter et forsøk? Andre som har opplevt dette?

Etter mitt første fryseforsøk var mensen 17 dager forsinket. Og når den først kom hadde jeg mensen i 3,5 uker. Jeg har tenkt meg frem til at noe av grunnen kan være at det satt ekstremt mye crinonerester igjen inni meg. Når jeg gravde ut alt sammen (sorry ekkel detalj...) sluttet spottingen. Det kan selvsagt være en tilfeldighet, men etter dette har jeg sørget for at det er tomt for crinone/lutinus når et forsøk er ferdig å da har mensen kommet med en gang. Kan selvsagt også være at kroppen har vendt seg til å gå på hormoner, jeg vet ikke. Men det funket for meg🤷🏻‍♀️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Påmfritt skrev:

Etter mitt første fryseforsøk var mensen 17 dager forsinket. Og når den først kom hadde jeg mensen i 3,5 uker. Jeg har tenkt meg frem til at noe av grunnen kan være at det satt ekstremt mye crinonerester igjen inni meg. Når jeg gravde ut alt sammen (sorry ekkel detalj...) sluttet spottingen. Det kan selvsagt være en tilfeldighet, men etter dette har jeg sørget for at det er tomt for crinone/lutinus når et forsøk er ferdig å da har mensen kommet med en gang. Kan selvsagt også være at kroppen har vendt seg til å gå på hormoner, jeg vet ikke. Men det funket for meg🤷🏻‍♀️

Takk for svar! Har brukt Lutinus denne gangen (byttet til den pga crinone rester 😆, men tror at jeg skal bytte tilbake til crinone for å se om det hjelper å få et positivt forsøk).

Så tror ikke at det er årsaken her, siden Lutinus har egentlig ingenting igjen. Men jeg synes det er fortsatt interessant at du også opplevde forsinkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Avianna skrev:

Takk for svar! Har brukt Lutinus denne gangen (byttet til den pga crinone rester 😆, men tror at jeg skal bytte tilbake til crinone for å se om det hjelper å få et positivt forsøk).

Så tror ikke at det er årsaken her, siden Lutinus har egentlig ingenting igjen. Men jeg synes det er fortsatt interessant at du også opplevde forsinkelse.

Har du prøvd cyclogest noen gang? Jeg er myyyye mer fornøyd med den enn lutinus 🙊 mye mindre gris. Crinone har jeg ikke prøvd :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, Patriotpaula skrev:

Har du prøvd cyclogest noen gang? Jeg er myyyye mer fornøyd med den enn lutinus 🙊 mye mindre gris. Crinone har jeg ikke prøvd :) 

Det er sikkert noe jeg skal prøve (om jeg får lov fra riksen). Men tenker jeg vil gå tilbake 1 gang på crinone. Med crinone fikk jeg 1 positivt (MA) resultat og 1 kjemisk. Med Lutinus bare 1 negativt. 

Jeg vet at det kan ha ingenting å si, men kan jo være at det er litt sammenheng for meg med det 🤷‍♀️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Avianna said:

Har sett på syklusene mine og jeg har vanligvis 28 dager syklus. Etter insett eller mislykket graviditet så hadde jeg: 41, 36, 38 dager (Eller mer, venter fortsatt på den siste). 

Lurer bare på om det er helt vanlig at den er sent etter et forsøk? Andre som har opplevt dette?

Hei, jeg fikk ikke mensen før etter 6 uker. Fikk beskjed av legen at det ikke var uvanlig. Men nå hadde jeg en spontanabort. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Maja92 skrev:

Hei, jeg fikk ikke mensen før etter 6 uker. Fikk beskjed av legen at det ikke var uvanlig. Men nå hadde jeg en spontanabort. 

Takk for svar. Så leit å høre om SA :(

Når jeg hadde MA så tok det også nesten 6 uker for min syklus å komme tilbake etterpå. Jeg har lest det er vanlig og nå har jeg også lest at forsinket mens etter negativt forsøk også er vanlig. 

Tenker alle av oss fortjener priser for tålmodighet...

Lykke til med 2020 til deg. Forhåpentligvis blir det et mye bedre år enn 2019 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Romjulstiden er tung som ufrivillig barnløs. Alle bildecollagene på instagram, de dype og innholdsrike takketalene på Facebook, alle snappene på Snapchat med hva som skjer -her og nå- med samlet familie som nyter et felles øyeblikk i høytiden.

Det er da jeg sitter å lurer på om det ikke skulle vært en naturlig del av IVF-behandlingene å fått tilbud om å snakke med en psykolog?

Hva tenker dere? 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Avianna said:

Takk for svar. Så leit å høre om SA :(

Når jeg hadde MA så tok det også nesten 6 uker for min syklus å komme tilbake etterpå. Jeg har lest det er vanlig og nå har jeg også lest at forsinket mens etter negativt forsøk også er vanlig. 

Tenker alle av oss fortjener priser for tålmodighet...

Lykke til med 2020 til deg. Forhåpentligvis blir det et mye bedre år enn 2019 😊

Takk ❤️ lykke til deg å. 

Jeg har forresten prøvd cyclogest og fikk lov av riksen å gå på det. Crinone fikk jeg litt bivirkninger av men samtidig så kom jeg lenger med det. Så er usikker på om jeg skal bruke cyclogest eller crinone til neste gang. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, TiiBii skrev:

Romjulstiden er tung som ufrivillig barnløs. Alle bildecollagene på instagram, de dype og innholdsrike takketalene på Facebook, alle snappene på Snapchat med hva som skjer -her og nå- med samlet familie som nyter et felles øyeblikk i høytiden.

Det er da jeg sitter å lurer på om det ikke skulle vært en naturlig del av IVF-behandlingene å fått tilbud om å snakke med en psykolog?

Hva tenker dere? 

 

Helt enig, det burde ha vært mer fokus på den psykiske biten... Langvarig prøving og gjerne flere runder i IVF-karusellen, det er steintøft - og kanskje en ekstra tøff påkjenning under høytider. Og spesielt i disse dager hvor jeg spammes ned av «2019 var året hvor to ble til tre» og lignende. Nå er jo jeg gravid, men det har verken godt opp for meg at jeg er det enda og det er jo foreløpig svært tidlig i svangerskapet 🤷‍♀️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, TiiBii skrev:

Romjulstiden er tung som ufrivillig barnløs. Alle bildecollagene på instagram, de dype og innholdsrike takketalene på Facebook, alle snappene på Snapchat med hva som skjer -her og nå- med samlet familie som nyter et felles øyeblikk i høytiden.

Det er da jeg sitter å lurer på om det ikke skulle vært en naturlig del av IVF-behandlingene å fått tilbud om å snakke med en psykolog?

Hva tenker dere? 

 

Jeg er veldig enig. Jeg mener jeg ville uten tvil vært en bedre bidragsyter til samfunnet hvis helsenorge hadde sett og behandlet "hele meg." IVF (i alle fall ut over 1.forsøk) er så utrolig beintøft, det går ut over alle aspekter av livet mitt. 

Vi er superheldig med systemet i Norge, men det betyr ikke at vi ikke kan bli bedre. For meg er terskelen for å be om psykisk (første)hjelp høy, men den burde ikke være det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, TiiBii said:

Romjulstiden er tung som ufrivillig barnløs. Alle bildecollagene på instagram, de dype og innholdsrike takketalene på Facebook, alle snappene på Snapchat med hva som skjer -her og nå- med samlet familie som nyter et felles øyeblikk i høytiden.

Det er da jeg sitter å lurer på om det ikke skulle vært en naturlig del av IVF-behandlingene å fått tilbud om å snakke med en psykolog?

Hva tenker dere? 

 

Jeg synes også det har vært ekstra tungt i jula. Når det man ønsker mest av alt er å få barn. :( Jeg har snakket en gang med en terapaut innenfor barnløs Tone Bråten. Hun er flink. Jeg skal ta noen flere timer hos hu når jeg startet med hormoner igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har snakket med medicus sin fertilitetscoach? Jeg følger henne på Instagram,og hun virker som en god støttespiller. Det er litt dyrt da (1500 for en skypesamtale?) så usikker på om jeg vil prøve det, enn så lenge. Føler også at hun kanskje er litt for "rosa" positiv, det er ikke nødvendigvis det jeg trenger når jeg er langt nede, om dere skjønn er. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 år, endometriose og adenomyose

Prøvere i 2,5 år - Ivf i 1 år

Ett avbrutt forsøk 

Ett negativt ferskforsøk

Ett negativt fryseforsøk

Har hatt hysteroskopi - alt så bra ut.

Skulle hatt laparaskopi før jul, men ble avlyst fordi jeg ble syk..  så nå må jeg vente minst en måned på operasjon, så vente enda mer på nytt forsøk.. 

Jula har vært tung med sykdom og tanker om at vi skulle jo ikke være i denne situasjonen i år.. 2019 skulle jo være året! Men får ta med troa inn i 2020!! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

27 år. Prøver i 2 år. Har pco. Ble gravid naturlig i fjor men fikk MA i uke 12. Prøvde letrozol i et par måneder og fikk ingen positiv test. 

1. runde med ivf ble ohs og kjemisk.  Ingen på frys.                                                2. runde kjemisk (uke 5) og 5 på frys.          3.innsett med fryst egg. SA uke 6. 

Var verst å miste første gangen når flere av mine nærmeste var gravide samtidig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/30/2019 at 8:00 PM, bondekone said:

Jeg er og med her, i nok en tråd👍

27 år, holdt på med IVF i et år, prøver i 2 år.

-uttak endte med 28 egg ut, 6 egg på frys. Ble totalfrys og ohss. 

-1 innsett, styrt syklus: positiv test, mistet 5+6

-2 innsett, naturlig syklus: positiv test, mistet 4+5 (kjemisk) 

3 innsett, naturlig syklus, med hcg støtte: negativt.

 

Venter nå på hysteroskopi da det ser ut til at jeg har noe polypper i livmor. Håper veldig at det er det som er nøkkelen her! 

Hei, jeg lurte på hva grunnen er til at du tok innsett i naturlig syklus 2 og 3 gangen? Var det bedre? Og vet du om det er best med styrt eller naturlig syklus i forhold til å få tykkere livmorslimhinne:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Maja92 skrev:

Hei, jeg lurte på hva grunnen er til at du tok innsett i naturlig syklus 2 og 3 gangen? Var det bedre? Og vet du om det er best med styrt eller naturlig syklus i forhold til å få tykkere livmorslimhinne:)

Har rett og slett ingen anelse🙄 klinikken som styrer. Har hørt om litt større sjanse for positivt resultat på naturlig syklus, ellers vet jeg liten sliter selv med å få tykk nok slimhinne, så måtte en del progynova til husker jeg. Men tror slimhinna endte på det samme alle gangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, TiiBii skrev:

Romjulstiden er tung som ufrivillig barnløs. Alle bildecollagene på instagram, de dype og innholdsrike takketalene på Facebook, alle snappene på Snapchat med hva som skjer -her og nå- med samlet familie som nyter et felles øyeblikk i høytiden.

Det er da jeg sitter å lurer på om det ikke skulle vært en naturlig del av IVF-behandlingene å fått tilbud om å snakke med en psykolog?

Hva tenker dere? 

 

Absolutt enig. Et større fokus i forkant på hvilket psykisk press enn vil gå igjennom, og samtidig mer oppfølging underveis hadde vært lurt. 2019 går inn som mitt værste år til nå, og har hatt flere sykemeldingsdager enn jeg har hatt noen ganger før, hvor det meste har vært psykisk betinget. I går var også termindatoen for første SA (mistet 5+6), så kjente ekstra på det da...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...