Gå til innhold

Prøverør 2020


TiiBii

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Neutral90 skrev:

Hei :) jeg har gått på prednisolon 25 mg både pga sykdom og før innsett. Har alltid hatt behov for medisinen, så eventuelle bivirkninger har kommet i skyggen av den gode effekten jeg har fått... Så litt usikker, men tror ikke dette er en bivirkning jeg har hørt om eller opplevd. Jeg ville spurt klinikken 👍

Ja, hørte med de i dag og de sa at lemus/urolige bein kunne være en bivirkning. Men jeg har mistet 5 ganger så de ville ha meg på 40mg frem til uttak og 20mg til innsett. Jeg tar alle bivirkninger i verden vist det kan gi meg et barn❤😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, TiiBii skrev:

@Alvida, Så fint å høre det går bra. Dette er en tøff prossess men gevinsten kan være så stor💖 

Tror og minnes at @Neutral90 har erfaring med prednisolon ?

Tusen takk ❤👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Dansken skrev:

Hei alle her 👋

Dame på 34 år her. Har omsider tatt skrittet til IVF etter 19 måneder med prøving, hvorav 2 med hormoner. Skal i dag ta 3. Gonal-sprøyte og skal på ultralyd på Fertilitetssenteret i løpet av uken. Er super stolt over å ha satt de to første sprøytene selv, men gruer meg nå fært til egguttak 😬 

Jeg er fersk i denne gruppen, og har nå meldt meg ut av diverse IKM tråde. Det har både vært vanskelig, men også en lettelse å innse at det nå er her jeg hører til. Samboeren min og jeg har ikke fortalt til noen at vi er prøvere, så ingen vet at vi nå har tatt enda et steg på veien.

Kanskje det er andre her på min alder som heller ikke har barn fra før?

Hei❤ Dette høres ut som meg😅🙈

Jeg er 34 år har akkurat innsett etter over 2 år med prøving at vi trenger hjelp💔

Vi begynte vår første ivf behandling på lørdag med gonal f, klexane og prednisolon. Jeg går på litt andre medisiner i tillegg p.g.a at vi har mistet 5 ganger 💔

 

Det eneste som er veldig forskjellig fra oss er at vi er veldig åpen om hva vi går igjennom med venner og familie, da får vi den støtten og heiergjengen vi trenger i denne ensomme ttc verden 🥳

Har også meldt meg ut av ikm. Var bare med i juli og oktober.

 

Masse lykke til ❤💙

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Alvida skrev:

Hei❤ Dette høres ut som meg😅🙈

Jeg er 34 år har akkurat innsett etter over 2 år med prøving at vi trenger hjelp💔

Vi begynte vår første ivf behandling på lørdag med gonal f, klexane og prednisolon. Jeg går på litt andre medisiner i tillegg p.g.a at vi har mistet 5 ganger 💔

 

Det eneste som er veldig forskjellig fra oss er at vi er veldig åpen om hva vi går igjennom med venner og familie, da får vi den støtten og heiergjengen vi trenger i denne ensomme ttc verden 🥳

Har også meldt meg ut av ikm. Var bare med i juli og oktober.

 

Masse lykke til ❤💙

Takk for melding! Da har vi startet akkurat samtidig! Veldig spennende dette 😊

Er dere i behandling i det offentlige eller privat? 
Så utrolig tungt det må være å miste så mange ganger 💔 personlig har jeg aldri prøvd å se to streker på en graviditetstest, og selvom det er sørgelig i seg selv, så føler jeg jeg har blitt skånet for noe som kunne vært verre.

Når åpnet dere opp til folk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Dansken skrev:

Takk for melding! Da har vi startet akkurat samtidig! Veldig spennende dette 😊

Er dere i behandling i det offentlige eller privat? 
Så utrolig tungt det må være å miste så mange ganger 💔 personlig har jeg aldri prøvd å se to streker på en graviditetstest, og selvom det er sørgelig i seg selv, så føler jeg jeg har blitt skånet for noe som kunne vært verre.

Når åpnet dere opp til folk? 

Vi tar det private, jeg følte ikke at kk i Bergen tok på alvor den påkjenningen det er å miste så mange ganger 💔 de ville at vi skulle prøve iui med hormonstøtte, men de ville ikke gi meg ekstra medisiner som kunne redusere risikoen for å miste igjen.  Vi går til klinikk hausken i Bergen og er utrolig fornøyd.. hun så på papirene mine og sa at hun visste nøyaktig hva jeg skulle gå på av ekstra medisiner ❤👍 så vi føler oss i veldig trygge hender 🙏

 

Vi mistet tvillinger i september 2019 og da var vi såpass langt på vei at vi hadde begynt å si det til folk. Når det skar seg og sorgen ble så stor, så merket vi hvor viktig den støtten venner og familie var❤😪 fra den tiden frem til nå har vi vært en åpen bok.. og det er så deilig, venner er oppriktig interessert og synes dette er spennende. De har også selvfølgelig forståelse for at dette er vanskelig og personlig det vi går igjennom. For oss har det vært det riktige, men det er det ikke for alle, du må kjenne på det selv  hva du er komfortabel med. Kanskje det er lurt å ha en venninne og nermeste familie 👍

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gir mening. Viktig å føle at man blir tatt på alvor. Vi står i kø offentlig, men vår erfaring så langt er at ting. Tar. Tid. Så da føles det godt å gjøre noe i mellomtiden uten ventetid. 
Det hørtes ut som en utrolig tøff og vanskelig tid dere har vært igjennom 💔 

Jeg ser helt klart fordeler med å være åpen, og egentlig vil jeg ikke at det skal være et tabu å snakke om. Men allikevel så føles det som at man bliver «noen andre» av at folk vet det. Det er på en måte en erkjennelse som vi må komme frem til selv først. Vi har også følt at det ville øke presset på oss å fortelle om det, for så forventer folk kanskje å vite hvordan den går hele tiden. 
men nå har jeg faktisk bestemt meg For at jeg skal fortelle det til mine foreldre. Det er som om at IVF er et nytt kapittel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Dansken skrev:

Det gir mening. Viktig å føle at man blir tatt på alvor. Vi står i kø offentlig, men vår erfaring så langt er at ting. Tar. Tid. Så da føles det godt å gjøre noe i mellomtiden uten ventetid. 
Det hørtes ut som en utrolig tøff og vanskelig tid dere har vært igjennom 💔 

Jeg ser helt klart fordeler med å være åpen, og egentlig vil jeg ikke at det skal være et tabu å snakke om. Men allikevel så føles det som at man bliver «noen andre» av at folk vet det. Det er på en måte en erkjennelse som vi må komme frem til selv først. Vi har også følt at det ville øke presset på oss å fortelle om det, for så forventer folk kanskje å vite hvordan den går hele tiden. 
men nå har jeg faktisk bestemt meg For at jeg skal fortelle det til mine foreldre. Det er som om at IVF er et nytt kapittel. 

Ja, i det offentlige tar ting tid 🙈👎 

Ja, det kan komme litt ekstra press om å fortelle, men jeg tror at folk forstår at dette er veldig personlig og sårt, så venner pleier ikke å spørre så mye.👍😊 De spørre hvordan det går med oss, og ut i fra det svaret de får kan de jo kanskje forstår om jeg vil snakke om det eller ikke 🙂👍

Når ligger problemet vi har hatt hos meg, men jeg har ikke skyldfølelse lengre, det er  faktisk ingenting jeg kan gjøre med at blodet mitt er litt tykkere og at jeg mister💔 Vi har vist flere vennepar som sliter som ikke snakket om det før vi åpnet opp om det vi gikk igjennom. At dette er tabu er så trist når det er så mange som sliter i stillhet.. ufrivillig barnløshet er så uendelig ensomt og maktesløst💔 

Tror det er lurt å ha noen av dine nærmeste å snakke med ❤

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Neutral90 skrev:

Har noen erfaring med era test? 

Beklager for spørsmålet , dette er jo litt sårt og er usikker på om jeg husker rett., men ble ikke du gravid? 😊

Anonymkode: 1df65...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Beklager for spørsmålet , dette er jo litt sårt og er usikker på om jeg husker rett., men ble ikke du gravid? 😊

Anonymkode: 1df65...784

Jo :( MA oppdaget i uke 8. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Dansken skrev:

Hei alle her 👋

Dame på 34 år her. Har omsider tatt skrittet til IVF etter 19 måneder med prøving, hvorav 2 med hormoner. Skal i dag ta 3. Gonal-sprøyte og skal på ultralyd på Fertilitetssenteret i løpet av uken. Er super stolt over å ha satt de to første sprøytene selv, men gruer meg nå fært til egguttak 😬 

Jeg er fersk i denne gruppen, og har nå meldt meg ut av diverse IKM tråde. Det har både vært vanskelig, men også en lettelse å innse at det nå er her jeg hører til. Samboeren min og jeg har ikke fortalt til noen at vi er prøvere, så ingen vet at vi nå har tatt enda et steg på veien.

Kanskje det er andre her på min alder som heller ikke har barn fra før?

Hei. Jeg er 32 og ingen barn fra før. Vi er henvist til Porsgrunn og venter nå på time. Det er mulig vi går privat i mellomtiden om ventetiden blir uendelig. Har fått prøve letrozol nå tre måneder fremover. Første syklusen nå 👌Det føles i allefall som vi er i gang med noe, selv om det ikke er eggløsningen min som er utfordringen vår 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Neutral90 skrev:

Jo :( MA oppdaget i uke 8. 

Å😞 Så forferdelig.  Jeg har vært med her (alt for )lenge og tenkte at nå forsvinner nok du fra tråden også, men der var du. 

Anonymkode: 1df65...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å😞 Så forferdelig.  Jeg har vært med her (alt for )lenge og tenkte at nå forsvinner nok du fra tråden også, men der var du. 

Anonymkode: 1df65...784

Dessverre 😏 håper fremtiden bringer lykke for oss begge 🌺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen som vet hva slags vurderinger de gjør ang innsett på dag 2, 3 eller 5? Og er sjansene tilnærmet like store for suksess på de ulike dagene? Jeg har fått beskjed om innsett i morgen, det blir dag 2, men føler liksom at det hadde vært tryggere på dag 5? 🤔 Første forsøk, så har ingenting å måle opp mot.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Ellepelle skrev:

Er det noen som vet hva slags vurderinger de gjør ang innsett på dag 2, 3 eller 5? Og er sjansene tilnærmet like store for suksess på de ulike dagene? Jeg har fått beskjed om innsett i morgen, det blir dag 2, men føler liksom at det hadde vært tryggere på dag 5? 🤔 Første forsøk, så har ingenting å måle opp mot.. 

Tror det har noe å si hvor mange befruktede egg du har. Få egg setter de inn tidlig. Mange egg så dyrker de lenger (man risikerer jo at flere faller fra jo lengre man dyrker). Har hørt at det er best å dyrke til dag 5, for å finne de sterkeste eggene, men at et egg likevel har det bedre inni livmoren enn utenfor :) Altså at har du bare et par så setter de det inn for større sjans å bli gravid. Men andre kan nok mer om dette enn meg. Har forøvrig blitt gravid med 2-dagers egg selv :)

Anonymkode: 1ecab...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ellepelle skrev:

Er det noen som vet hva slags vurderinger de gjør ang innsett på dag 2, 3 eller 5? Og er sjansene tilnærmet like store for suksess på de ulike dagene? Jeg har fått beskjed om innsett i morgen, det blir dag 2, men føler liksom at det hadde vært tryggere på dag 5? 🤔 Første forsøk, så har ingenting å måle opp mot.. 

De forskjellige klinikkene har forskjellige teorier/prioriteringer. 

St Olavs setter bare inn på dag 5. Har du ingen som greier seg til da får du nytt forsøk. 

Om jeg gikk privat ville jeg aldri godta å betale for et forsøk om de ikke dyrket til dag 5.

Noen mener livmoren er beste varmeskap og at det ikke har noe å si, men statistisk sett trenger man færre innsett av blastoer enn av 2 dagers, fordi flere av embryoene ville falt fra mellom dag 2 og 5...

Det handler nok mye om økonomi, at en ikke skal få avbrutt forsøk. 

Mange som har blitt gravid med 2 dagers også, lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei🙂

Jeg har prøvd å søke litt på hvordan man regner ut hvor mange uker man er på vei med ivf. Jeg finner ikke ut av det🙈 Det er så mange forskjellige svar, er det noen som vet dette.

Vist jeg sier for eksempel 1 uke etter innsett av 5 dager blasto, hvor mange uker+dager er man da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Alvida skrev:

Hei🙂

Jeg har prøvd å søke litt på hvordan man regner ut hvor mange uker man er på vei med ivf. Jeg finner ikke ut av det🙈 Det er så mange forskjellige svar, er det noen som vet dette.

Vist jeg sier for eksempel 1 uke etter innsett av 5 dager blasto, hvor mange uker+dager er man da?

St Olavs er veldig vanskelige på dette. De påstår hardnakket at du er 2 uker på vei ved innsett, men det er jo ikke riktig rent matematisk. 

Du teller uttak som gravid uke 2. Innsett av blasto er 2+5. 

Så 1 uke etter innsett av blasto er 3+5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har gode erfaringer fra Riksen her? 

Anonymkode: 1df65...784

Foreløpig ja, men jeg er ganske fersk i prosessen, to runder med hormonstimulering, ett uttak og første innsett i morgen. Syns de er flinke, både sykepleiere og leger forklarer godt og svarer på spørsmål. Har hatt fem kontroller og fem ulike leger, så der skulle jeg ønske at det hadde vært litt mer fokus på at man kan møte den samme legen flere ganger, men samtlige har vært flinke og jeg har hver gang jeg har gått derfra tenkt at "denne legen vil jeg ha igjen!".

Endret av Ellepelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...