Gå til innhold

Svigersøster har beregnet for lite mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi bruker 1pk på familien vår (2 voksne, 1 tenåring, 2 barn). Med pølser og medisterkaker, kålrabistappe attåt. Hvis det kun er 1pk på over 10 pers så er det veldig lite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, rester er bare digg 😁 takk for svar! 

Anonymkode: e308b...62a

Kjøttrester er jo bare å hive i lapskaus eller gryterett etterpå. Fryser alltid ned i porsjonspakker og tar en og en med på jobb. Tiner i vesken frem til lunsj og varmes i mikroen, nam☺️

Anonymkode: ef6f2...f48

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg mistenker at tradisjonen er fra Sunnmøre. Er iallfall der den slekten kommer fra. 

Anonymkode: fbfd7...2c5

Har slekt på min manns side fra Sunnmøre men de har pote til

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Er to kg rådyrsteik (inkludert bein, så kanskje bare 1,5 kg) nok til fem personer på julaften? 
Tilbehør er hasselbackpoteter, karamelliserte rotgrønnsaker og god saus. 
 

Eller ville dere hatt noe mer kjøtt på lur? Vurderer et rypebryst til hver i tillegg. 

Anonymkode: e308b...62a

Det er jo 300 gr bare i kjøtt til hver, i tillegg er det tilbehør. Jeg spiser kanskje 100 gr kjøtt, absolutt maks 150. Det holder jo i massevis. Er vel ikke vanlig å spise mer enn 300 gr pluss tilbehør. Er helt normalt å beregne 300 gr til hver hvis det er kjøtt med ben (som pinnekjøtt). 

Anonymkode: 29567...06a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er jo 300 gr bare i kjøtt til hver, i tillegg er det tilbehør. Jeg spiser kanskje 100 gr kjøtt, absolutt maks 150. Det holder jo i massevis. Er vel ikke vanlig å spise mer enn 300 gr pluss tilbehør. Er helt normalt å beregne 300 gr til hver hvis det er kjøtt med ben (som pinnekjøtt). 

Anonymkode: 29567...06a

Nå står det vel flere ganger i denne tråden at man bør regne 500g pinnekjøtt per person, ikke 300g 😅

Anonymkode: 94e86...833

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå står det vel flere ganger i denne tråden at man bør regne 500g pinnekjøtt per person, ikke 300g 😅

Anonymkode: 94e86...833

Ja, men så utarta det til rådyr uten bein. Det er min feil, beklager 😃 

Anonymkode: e308b...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå står det vel flere ganger i denne tråden at man bør regne 500g pinnekjøtt per person, ikke 300g 😅

Anonymkode: 94e86...833

Men nå var det snakk om 300g rådyrstek, ikke 300g pinnekjøtt, siden noen spurte spesifikt om 1.5kg rådyrstek var nok til 5 😉

Anonymkode: af6cc...446

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg mistenker at tradisjonen er fra Sunnmøre. Er iallfall der den slekten kommer fra. 

Anonymkode: fbfd7...2c5

 

Fru Uperfekt skrev (10 timer siden):

Har slekt på min manns side fra Sunnmøre men de har pote til

Jeg er fra en av øyene akkurat rundt fogderigrensa. Min mors familietradisjon var svinekjøtt, salt og ferskt oksekjøtt, kålrabi og gulrot med løvtynn hjemmebakt potetlefse (ikke lompe, de er tykkere). Min fars familietradisjon var pinnekjøtt, hjemmelaget svinemør etter oppskrift fra slakteren min bestemor jobbet hos, potet, kålrabi, gulrot, rødkål og surkål.

Jeg er oppvokst med pinnekjøtt, salt og ferskt oksekjøtt, svinekjøtt, hjemmelaget svinemør, kjøttdeig (aner ikke hvor den kom inn i bildet), potet, gulrot (litt kålrabi til min far) og løvtynn hjemmebakt potetlefse til å pakke det hele inn i som en taco. 

Potetlefsene er laget av potet og mel (vi bruker hvete, noen bruker bygg) og oppsto sannsynligvis for å drøye maten og spare på det dyre og eksklusive kjøttet. Den tiden folk flest holdt dyr til eget konsum var det - spesielt på de ytterste øyene langs kysten - vanskeligere å holde dyr, og kjøttet skulle drøyes lengst mulig. Poteter og korn var billig og lett å drøye med. 

Tilsvarende gamle mattradisjoner (litt kjøtt/fyll pakket inn i en eller annen form for brød/lefse) finnes over hele verden, med variasjoner ut fra hvilken type kjøtt og korn som var lettest tilgjengelig i regionen.

Anonymkode: af6cc...446

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått meg en god latter på toget nå 🤣🤣🤣 👏👏👏👏

Som flere her lurer jeg sterkt på hvordan svigerdatter har det i julefeiringer etter denne julaften 😅 Stakkars 🤣 Håper hun ler godt av denne erfaringen i dag 💓

Har faktisk ikke kommet over denne tråden før nå. Glad jeg endelig har fått den med meg 👏👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men nå var det snakk om 300g rådyrstek, ikke 300g pinnekjøtt, siden noen spurte spesifikt om 1.5kg rådyrstek var nok til 5 😉

Anonymkode: af6cc...446

Joda, men den jeg svarte sa at alt kjøtt med ben (inkludert pinnekjøtt) er det normalt å beregne 300g per pers 😅. Synes generelt den kommentaren høres ut som noen som er litt småspist på julaften, og er det én ting vi burde ha lært av denne tråden er at det tryggeste er å lage litt for mye 😂

Anonymkode: 94e86...833

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Fru Uperfekt said:

Har slekt på min manns side fra Sunnmøre men de har pote til

Det varierer nok mellom bygder og familie. Foreldrene mine har f.eks ulike ribbetradisjoner selv om familiene stammer fra ca samme sted, men ulike samfunnslag 

Anonymkode: fbfd7...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handlet inn til julemiddag for første gang i dag. Tror jeg har nok til 20 voksne (vi blir 6 voksne og 4 barn under 10 år) nå pga denne tråden 😅😅

Anonymkode: 6b1b5...61d

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.12.2019 den 22.49):

Vi skal feire jul hos svigersøster og hun har beregnet altfor lite mat til gjestene. En pakke pinnekjøtt, en pose poteter osv til hennes familie på fem, vår familie på tre, mine svigerforeldre og hennes manns foreldre og hans søster. Jeg skjønte jo det ikke ville strekke til så jeg tilbydde oss å kjøpe inn litt ekstra, men da ble hun sur og nektet! Det blir knapt mat på julaften og jeg gruer meg og har helst lyst å bli hjemme, men føler det blir så frekt. Vet ikke helt hva jeg vil med dette, må bare få ut litt frustrasjon. Er det jeg som er teit her eller feilberegner jeg?

Anonymkode: 70c12...a27

Kutt ut, dette er tull! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herre gud a, så teit. Dere kan jo bare spise julegrøt før dere drar hjemmefra, også er det vel alltid dessert på julaften???? Tviler på at noen sulter, så virkelig ikke noe vits i å være sur. Om du gruer deg fordi du er redd for matmangel…. da burde du ta noen runder med deg selv. Pleier da å stå fremme både nøtter og pepperkaker, så om det er en dag hvor du forsyner deg med en noe mindre porsjon middag er vel bare bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.12.2019 den 22.49):

Vi skal feire jul hos svigersøster og hun har beregnet altfor lite mat til gjestene. En pakke pinnekjøtt, en pose poteter osv til hennes familie på fem, vår familie på tre, mine svigerforeldre og hennes manns foreldre og hans søster. Jeg skjønte jo det ikke ville strekke til så jeg tilbydde oss å kjøpe inn litt ekstra, men da ble hun sur og nektet! Det blir knapt mat på julaften og jeg gruer meg og har helst lyst å bli hjemme, men føler det blir så frekt. Vet ikke helt hva jeg vil med dette, må bare få ut litt frustrasjon. Er det jeg som er teit her eller feilberegner jeg?

Anonymkode: 70c12...a27

Spis før dere kommer da. Ser ikke problemet. Det er tanken som teller.

Anonymkode: ef728...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, AnonymBruker said:

Spis før dere kommer da. Ser ikke problemet. Det er tanken som teller.

Anonymkode: ef728...17a

Det gjorde de jo også om du leser tråden (fra 2019). Men det var fortsatt alt for lite mat 

Anonymkode: fbfd7...2c5

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde spist før dere kom og latt henne sitte med skjegget i postkassa når det viser seg at den åpenbart ikke er nok mat. Du har tilbydd deg å hjelpe og hun nekter å ta i mot. La henne ødelegge julemiddagen når hun har bestemt seg for det.

Anonymkode: a5f44...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødstrupa skrev (8 timer siden):

Kutt ut, dette er tull! 

 

Jucey skrev (37 minutter siden):

Herre gud a, så teit. Dere kan jo bare spise julegrøt før dere drar hjemmefra, også er det vel alltid dessert på julaften???? Tviler på at noen sulter, så virkelig ikke noe vits i å være sur. Om du gruer deg fordi du er redd for matmangel…. da burde du ta noen runder med deg selv. Pleier da å stå fremme både nøtter og pepperkaker, så om det er en dag hvor du forsyner deg med en noe mindre porsjon middag er vel bare bra.

 

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Spis før dere kommer da. Ser ikke problemet. Det er tanken som teller.

Anonymkode: ef728...17a

 

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hadde spist før dere kom og latt henne sitte med skjegget i postkassa når det viser seg at den åpenbart ikke er nok mat. Du har tilbydd deg å hjelpe og hun nekter å ta i mot. La henne ødelegge julemiddagen når hun har bestemt seg for det.

Anonymkode: a5f44...db8

Tråden er fra 2019, TS spiste før de dro, og det var akkurat nok mat til at alle fikk en smakebit av alt - med unntak av pølsa som det var én bit for lite av.

Anonymkode: af6cc...446

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.12.2023 den 10.56):

Ååå denne tråden 🥰 Jeg husker mamma pg jeg satt å leste gjennom denne på julemorgenen året den kom ut og lo oss skakk.  Og at vi fulgte med på oppdatering fra ts dagen etter for å se hvordan julemiddagen gikk (og oppdateringen skuffet ikke 😂). Som andre sier har denne tråden blitt en juletradisjon, hvertfall når jeg til og med har juleminner knyttet til den. Nå er det jul folkens 😂❤️

Anonymkode: 88595...2ee

Hvordan gikk det? Så tråden for første gang nå. Så mye å lese. Leste begynnelsen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...