Gå til innhold

Leger må tåle å bli vurdert anonymt på nett


Husholdning1

Anbefalte innlegg

Det blir litt for lett å påstå at så og si samtlige negative tilbakemeldinger på legelisten, er fra bitre personer med personlighetsforstyrrelse som ikke får viljen sin. Det er kanskje en del av det, men det er jo også en rekke andre kritikkverdige forhold man kan oppleve hos en lege.

Med tanke på hvor mye makt en lege har over en pasient, så er det kanskje ekstra viktig at man som pasient kan velge noen man kan føle seg trygg på. 

 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, Strålende skrev:

Dette har du ikke greie på. Du kunne bare sjekket hva kunder betaler hos privatleger feks volvat i oslo for å få konrete tall på det du antar. Det du tror om at kunder ikke er kunder bare fordi de får mesteparten kostnadene sine dekket er heller ikke riktig, men nok om det nå svarer jeg deg ikke lenger. 

Det må du gjerne tro.

Siden du nevner Volvat, så opplyser de at prisen på en konsultasjon er 1415 kroner. Det gir en viss pekepinn på den reelle prisen for å gå til en fastlege i alle fall.

Så kan du gjerne leve i troen på at du er en kunde, fordi du betaler en liten egenandel på litt over 200 kroner hos fastlegen din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Example said:

Det må du gjerne tro.

Siden du nevner Volvat, så opplyser de at prisen på en konsultasjon er 1415 kroner. Det gir en viss pekepinn på den reelle prisen for å gå til en fastlege i alle fall.

Så kan du gjerne leve i troen på at du er en kunde, fordi du betaler en liten egenandel på litt over 200 kroner hos fastlegen din.

Det er ikke så lett å sammenligne, fordi det offentliges kostnader ved konsultasjon hos fastlege er bakt inn i ulike tilskudd. Direkte refusjon linket jeg til i et tidligere innlegg. Den er faktisk ikke så veldig stor. Men i tillegg kommer listetillegg og eventuelle driftstilskudd.

Det er ikke gitt at volvats takster er lavere enn den totale offentlige kostnaden ved en konsultasjon. De har svært dyr drift, både på personal- og utstyrskostnader. Sammenligningen er forøvrig ikke så enkel å gjøre heller, da almenpraktikere hos volvat ikke er løsrevet fra resten av driften. En fastlegepraksis med fylkeskommunal refusjonsavtale er ikke like ressurs- og utstyrskrevende som disse private klinikkene, så en direkte sammenligning er vanskelig å gjøre, selv om man har alle relevante tall på bordet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket legelisten før jeg skaffet meg ny fastlege. Måtte ha det raskt, så ville ikke stå i alt for lang kø. Legen jeg valgte hadde fått noen dårlige tilbakemeldinger, men jeg tenkte at jeg får avgjøre dette selv. Fort gjort at noen legger inn en negativ tilbakemelding fordi de bare ikke får akkurat det de vil ha.

Jeg er fornøyd med min lege. Vi var helt enige om hva jeg trengte, hun gav meg gode råd, og jeg startet på en behandling som har fungert. Burde kanskje legge inn en positiv tilbakemelding. 

Endret av Kjempeliten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...