Gå til innhold

Leger må tåle å bli vurdert anonymt på nett


Husholdning1

Anbefalte innlegg

På 23.12.2019 den 20.18, Callisto83 skrev:

Det blir jo litt som å ville fjerne omtaler fra nettbutikker, fordi noen bare skriver "denne er sykt digg ass" istedet for å komme med noe vettugt og utfyllende...

Jeg synes det er helt riktig at leger også kan vurderes, og man ser vel ganske fort hva tilbakemeldingene går ut på.

(I mange andre yrker, med langt mindre prestisje og ansvar, er man jo avhengig av vurderingene for i det hele tatt og få ting til å gå rundt.)

 

Den store forskjellen er at man ikke nødvendigvis er kunde hos en lege. Legene har andre ansvar, som i mange tilfeller går mot pasientens eget ønske. Sykemeldinger og resepter er noe legene kan skrive ut, og samfunnet stoler på at de har en faglig begrunnelse for dette, og ikke på bakgrunn av hva pasienten nødvendigvis ønsker. 

Det finnes mange her i landet som gjerne ville sykemeldt seg lenger, om de faktisk fikk lov. Jeg kjenner flere som bytter lege pga. akkurat det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 25.12.2019 den 11.42, Example skrev:

Den store forskjellen er at man ikke nødvendigvis er kunde hos en lege. Legene har andre ansvar, som i mange tilfeller går mot pasientens eget ønske. Sykemeldinger og resepter er noe legene kan skrive ut, og samfunnet stoler på at de har en faglig begrunnelse for dette, og ikke på bakgrunn av hva pasienten nødvendigvis ønsker. 

Det finnes mange her i landet som gjerne ville sykemeldt seg lenger, om de faktisk fikk lov. Jeg kjenner flere som bytter lege pga. akkurat det. 

Mener du at legens pasienter ikke er kunder? Vet du ikke hva en kunde er for noe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke legelisten fungerer slik den er i dag. Det er mange som har personlighetsforstyrrelse der ute, og disse kommer aldri overens med legen sin, med mindre legen mangler ryggrad og ukritisk gir pasienten det de ønsker ved hver eneste konsultasjon. Disse personene legger igjen svært krasse og nedlatende omtaler på legelisten som ikke kan tas på alvor.

Samtidig reagerer jeg på at de har et eget punkt som heter "service". Dette er helt misforstått. Helsetjenester er ikke service og bør ikke vurderes på samme måte som man vurderer en restaurant eller frisør. Når man går til legen skal man ikke nødvendigvis få det man ber om, men det man trenger. Man må kanskje vente lenge for å komme inn, fordi en dårlig pasient har kommet inn med ambulanse og trenger umiddelbar hjelp. Det er ikke dårlig service, det er slik det skal være. Ingenting å bli sur på legen for, og etterlate 1 stjerne og surt oppgulp på legelisten.no.

Dessuten vil en lege som er redd for å få dårlige anonyme tilbakemeldinger kanskje være tilbøyelig til å skrive ut unødvendige sykmeldinger og resepter. Absolutt ikke bra!

Oppsummert - Vurderingene er ofte upålitelige, vurderingene er gjort på feil grunnlag, og legene kan føle seg presset til uforsvarlig virksomhet i frykt for stygge tilbakemeldinger. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Strålende skrev:

Mener du at legens pasienter ikke er kunder? Vet du ikke hva en kunde er for noe? 

Det er en vesentlig forskjell på en kunde og pasient. 

https://tidsskriftet.no/2013/04/fra-redaktoren/pasient-klient-bruker-eller-kunde

Det er også noe av kjernen av problemet med sider som legelisten. Den gjør pasienter mer til kunder, og det er uheldig. 

I den grad vi fortsatt ønsker at fastleger kan skrive ut resepter og sykemeldinger, kan vi ikke tenke at pasienter er kunder. Legen har her et overordnet ansvar for i tillegg til å følge pasientens behov, også være restriktiv. 

Vi ser en tydelig utvikling der stadig flere tenker at man er kunder i møte med det offentlige og helsevesenet. Vi ser det også i skolen. En gjenganger er at hvis en elev oppfører seg dårlig, enten mot andre elever eller voksne er dette først og fremst lærer eller skolens feil. Selv om man tar tak i et problem, vil dette føre til at i mange tilfeller vil foreldre motsette seg dette. 

Det er en uheldig utvikling i mine øyne. Mange tror de er pedagoger av å ha barn selv, eller vet bedre enn leger ved å google noe eller være syk. Og i noen tilfeller vil de helt sikkert ha grunn til å klage, men det må skje på riktig måte. "Minlærer" forsvant heldigvis, og det bør også legelisten. En lege er ikke en offentlig person, som fortjener å bli hengt ut på nett uten mulighet til motsvar. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Example skrev:

Det er en vesentlig forskjell på en kunde og pasient. 

https://tidsskriftet.no/2013/04/fra-redaktoren/pasient-klient-bruker-eller-kunde

Det er også noe av kjernen av problemet med sider som legelisten. Den gjør pasienter mer til kunder, og det er uheldig. 

I den grad vi fortsatt ønsker at fastleger kan skrive ut resepter og sykemeldinger, kan vi ikke tenke at pasienter er kunder. Legen har her et overordnet ansvar for i tillegg til å følge pasientens behov, også være restriktiv. 

Vi ser en tydelig utvikling der stadig flere tenker at man er kunder i møte med det offentlige og helsevesenet. Vi ser det også i skolen. En gjenganger er at hvis en elev oppfører seg dårlig, enten mot andre elever eller voksne er dette først og fremst lærer eller skolens feil. Selv om man tar tak i et problem, vil dette føre til at i mange tilfeller vil foreldre motsette seg dette. 

Det er en uheldig utvikling i mine øyne. Mange tror de er pedagoger av å ha barn selv, eller vet bedre enn leger ved å google noe eller være syk. Og i noen tilfeller vil de helt sikkert ha grunn til å klage, men det må skje på riktig måte. "Minlærer" forsvant heldigvis, og det bør også legelisten. En lege er ikke en offentlig person, som fortjener å bli hengt ut på nett uten mulighet til motsvar. 

Det at pasienter er betalende kunder hos fastlegens kontor er en ordning som har vært lenge nå. Lengre enn legelisten faktisk så her må du forklare mer hvorfor du tror den nettsiden endrer det for det du har sagt hittil er ikke overbevisende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Strålende skrev:

Det at pasienter er betalende kunder hos fastlegens kontor er en ordning som har vært lenge nå. Lengre enn legelisten faktisk så her må du forklare mer hvorfor du tror den nettsiden endrer det for det du har sagt hittil er ikke overbevisende. 

Ja, det er rikitg at man betaler en liten symbolsk sum for å møte fastlegen sin, men denne summen er langt mindre enn det den kunne vært. Det er ikke den reelle kostnaden av et legebesøk. Det offentlige dekker resten.

Det at du ikke synes det er overbevisende, det er ikke et argument.

Du må gjerne gå rundt å tro at du er kunde hos fastlegen, men det er du ikke. Du er en pasient.

Selv nettsiden du forsvarer er enig i dette:

Sitat

Sentralt på Legelisten.no er derfor pasienters vurderinger av leger, tannleger og og kiropraktorer de har i dag eller tidligere har hatt. Slike erfaringer kan ikke leses som en fasit over hvordan en behandler er overfor alle pasienter, men kan likevel gi en pekepinn om hvordan andre pasienter oppfatter vedkommende.

https://www.legelisten.no/om-oss

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Example skrev:

Ja, det er rikitg at man betaler en liten symbolsk sum for å møte fastlegen sin, men denne summen er langt mindre enn det den kunne vært. Det er ikke den reelle kostnaden av et legebesøk. Det offentlige dekker resten.

Det at du ikke synes det er overbevisende, det er ikke et argument.

Du må gjerne gå rundt å tro at du er kunde hos fastlegen, men det er du ikke. Du er en pasient.

Selv nettsiden du forsvarer er enig i dette:

https://www.legelisten.no/om-oss

Det tullet ditt er fortsatt ikke overbevisende. Jeg som betalende kunde hos fastlegen får mye dekket av det offentlige, men du har ikke klart å forklare hvordan det ikke gjør meg til kunde. Klarer du ikke forklare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Strålende skrev:

Det tullet ditt er fortsatt ikke overbevisende. Jeg som betalende kunde hos fastlegen får mye dekket av det offentlige, men du har ikke klart å forklare hvordan det ikke gjør meg til kunde. Klarer du ikke forklare?

Fordi du er en pasient. Du betaler en egenandel, men legen din er fortsatt uavhengig og skal ikke nødvendigvis følge dine ønsker. 

Han/hun skal ta vare på dine behov, men også samfunnets. Legen skal også være objektiv, og stå imot press, dersom pasienten har ønsker som ikke bør oppfylles. Som regel gjelder dette medisiner, utredninger eller sykemeldinger. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Example skrev:

Fordi du er en pasient. Du betaler en egenandel, men legen din er fortsatt uavhengig og skal ikke nødvendigvis følge dine ønsker. 

Han/hun skal ta vare på dine behov, men også samfunnets. Legen skal også være objektiv, og stå imot press, dersom pasienten har ønsker som ikke bør oppfylles. Som regel gjelder dette medisiner, utredninger eller sykemeldinger. 

Hvis du ikke vil være kunde hos fastlegen din kan du ikke bestille time der. Man må betale for tjenestene man bestiller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Strålende said:

Hvis du ikke vil være kunde hos fastlegen din kan du ikke bestille time der. Man må betale for tjenestene man bestiller. 

Det er myndighetene som betaler. Du betaler bare en administrativ egenandel.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Fylkesfyrsten skrev:

Det er myndighetene som betaler. Du betaler bare en administrativ egenandel.

Vil du heller ikke være kunde hos fastlegen din kan du ikke bestille time der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Strålende skrev:

Hvis du ikke vil være kunde hos fastlegen din kan du ikke bestille time der. Man må betale for tjenestene man bestiller. 

Uten at jeg har tall på det, vil jeg anta at den reelle kostnaden for en legetime er opp mot ti ganger så høy som det lille du betaler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Example skrev:

Uten at jeg har tall på det, vil jeg anta at den reelle kostnaden for en legetime er opp mot ti ganger så høy som det lille du betaler. 

Dette har du ikke greie på. Du kunne bare sjekket hva kunder betaler hos privatleger feks volvat i oslo for å få konrete tall på det du antar. Det du tror om at kunder ikke er kunder bare fordi de får mesteparten kostnadene sine dekket er heller ikke riktig, men nok om det nå svarer jeg deg ikke lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.12.2019 den 4.53, Petra75 skrev:

Tja, man har jo en del nutcases her inne som har dilla på fastlegen sin. Regner med at noen av disse kan klikke i vinkel når de blir avvist av legen og legger ut både falsk informasjon og dårlige anmeldelser.

I tillegg til alle andre gærninger som har noe å hevne (som at de ikke får de avhengigshetsskapende pillene sine, f.eks.) 

Så jeg er ikke enig i at dette er udelt positivt, nei.

Men de er jo lett å skille ut. Om en lege har fått stort sett positiv omtale, og så én som skiller seg ut så legger man vel ikke så stor vekt på den ene som mener det motsatte av alle andre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Strålende said:

Dette har du ikke greie på. Du kunne bare sjekket hva kunder betaler hos privatleger feks volvat i oslo for å få konrete tall på det du antar. Det du tror om at kunder ikke er kunder bare fordi de får mesteparten kostnadene sine dekket er heller ikke riktig, men nok om det nå svarer jeg deg ikke lenger. 

Volvat følger ikke offentlige tariffer.

Her kan du se takstene for konsultasjon (s. 21). Det meste faller inn under takstgruppe 2, med ulike tillegg for konsultasjonens art, varighet og tilleggstjenester/forbruksmateriell. Egenandel er benevnt egen, og refusjonsandel er merket ref. 

https://normaltariffen.legeforeningen.no/asset/pdf/Fastlegetariffen-2019-2020.pdf

Jeg tror ikke du har så mye greie på hva du snakker om selv, jeg....

Edit: I tillegg kommer selvfølgelig listetillegget, men dette er ikke knyttet til konsultasjoner.

Endret av Fylkesfyrsten
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, Fylkesfyrsten skrev:

Volvat følger ikke offentlige tariffer.

Her kan du se takstene for konsultasjon (s. 21). Det meste faller inn under takstgruppe 2, med ulike tillegg for konsultasjonens art, varighet og tilleggstjenester/forbruksmateriell. Egenandel er benevnt egen, og refusjonsandel er merket ref. 

https://normaltariffen.legeforeningen.no/asset/pdf/Fastlegetariffen-2019-2020.pdf

Jeg tror ikke du har så mye greie på hva du snakker om selv, jeg....

Edit: I tillegg kommer selvfølgelig listetillegget, men dette er ikke knyttet til konsultasjoner.

Har du hørt sånn tull? Volvat trenger ikke å følge offentlige tariffer fordi de er et privat selskap, vet du ikke det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Strålende said:

Har du hørt sånn tull? Volvat trenger ikke å følge offentlige tariffer fordi de er et privat selskap, vet du ikke det? 

Lær deg å lese.

Jeg skrev at volvat ikke følger normaltariffen til legeforeningen, og at takstene deres derfor ikke sier noe om hva det offentlige refunderer fastleger.

Hvorfor driver du bare med kverulering? Synes du det er morsomt å late som om du ikke skjønner hva folk skriver?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fylkesfyrsten skrev:

Lær deg å lese.

Jeg skrev at volvat ikke følger normaltariffen til legeforeningen, og at takstene deres derfor ikke sier noe om hva det offentlige refunderer fastleger.

Hvorfor driver du bare med kverulering? Synes du det er morsomt å late som om du ikke skjønner hva folk skriver?

Du burde forstå at volvat er privat og ikke en del av det offentlige, skjønner du ikke det? Om du tror fastlegens pasienter ikke er kunder så tror du heller ikke riktig. Nå har tullet ditt blitt kjedelig så hade. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Strålende said:

Du burde forstå at volvat er privat og ikke en del av det offentlige, skjønner du ikke det? Om du tror fastlegens pasienter ikke er kunder så tror du heller ikke riktig. Nå har tullet ditt blitt kjedelig så hade. 

Nå gir du deg. Du vet godt at det du skriver er tull, og du er ikke morsom. Hva får du ut av dette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...