Gå til innhold

Leger må tåle å bli vurdert anonymt på nett


Husholdning1

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Her viser du jo til et av problemene med identifisering, nemlig at man kan kreve ting slettet fordi man ikke er enig.

Om feks personen ikke er pasient til den som de kritiserer så er det god grunn til sletting. 

Men nå ville det uansett ikke skjedd for om man visste at kritikken kom rett til legen under fult navn så hadde man bare holdt seg til fakta. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Suss81 skrev:

Om feks personen ikke er pasient til den som de kritiserer så er det god grunn til sletting. 

Men nå ville det uansett ikke skjedd for om man visste at kritikken kom rett til legen under fult navn så hadde man bare holdt seg til fakta. 

Og da kommer du til det andre problemet, at terskelen for å si i fra blir akkurat som når man sitter på legekontoret. Altså er poenget borte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Nei, det gjør det ikke. Driver man bedrift må man forvente å bli kritisert k enhver kanal. Berettiget eller ikke.

Jeg er helt enig. Jeg synes helsevesenet lenge har levd i en boble gjennom at «doktoren» er en slags allmektighet som kan gjøre hva han vil uten å bli kritisert. Akkurat som presten også var før i tiden.

Når jeg går til legen er jeg en betalende kunde. Jeg er ikke heldig som får audiens hos legen, slik en del gamle leger virker å tro. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Nei, det gjør det ikke. Driver man bedrift må man forvente å bli kritisert k enhver kanal. Berettiget eller ikke.

Ja, men ikke under fult navn

Heter enk Tones blomster, så er det greit å si Tones blomster gir dårlig service og ikke Tone Anne Andreassen er en forbanna sur fitte. 

Ser du forskjellen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Suss81 skrev:

Ja, men ikke under fult navn

Heter enk Tones blomster, så er det greit å si Tones blomster gir dårlig service og ikke Tone Anne Andreassen er en forbanna sur fitte. 

Ser du forskjellen? 

Og det er heller ikke greit på legelisten.no ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, isw skrev:

Jeg er helt enig. Jeg synes helsevesenet lenge har levd i en boble gjennom at «doktoren» er en slags allmektighet som kan gjøre hva han vil uten å bli kritisert. Akkurat som presten også var før i tiden.

Når jeg går til legen er jeg en betalende kunde. Jeg er ikke heldig som får audiens hos legen, slik en del gamle leger virker å tro. 

Men at de er leger gir ikke deg fritak til å hetse dem anonymt fordi du ikke fikk sykemelding. Akkurat like lite greit som at en kunde på din jobb skal hetse deg anonymt fordi dere var tom på kiwi for melk (om du hadde jobbet der) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.12.2019 den 16.52, Limbo 2014 skrev:

Enig. Vi har anmeldelser av hoteller, restauranter, butikker, flyselskaper, butikker, frisører, håndverkere og what not der man lett kan identifisere enkeltindivider. Hvorfor skal leger skjermes? Fordi de er lønnet av det offentlige? Desto større grunn til å få brukerscore. Har lest mange gode anmeldelser også, men det er de dårlige som er nyttigst - både for lege og pasient. Enten klaging skyldes kø, dårlig betalingssystem, inkompetanse eller dårlig mellommenneskelig behandling. Alle vet at man ikke kan presse alle, hadde ikke hatt problem m å bli scoret selv. 

Nå er alle de bedriftene du nevner her a) konkurranseutsatte serviceyrker der du betaler for hele tjenesten med private midler, b) bedrifter som står fritt til å svare på kritikk fra enkeltpersoner, også på nett, og c) i en situasjon der det som regel er bedriften som får kritiske tilbakemeldinger, ikke enkeltpersoner med fullt navn.

Jeg synes jeg ser den bedriften som lager en liste over alle ansatte med fullt navn, legger denne listen ut på nett og inviterer hvemsomhelst til å komme med anonyme tilbakemeldinger på hvordan hver enkelt ansatt har gjort jobben sin. "Den f*tta Kari Nordmann i bedriften XYZ i Kongens gate er udugelig. Hun svarte i en uhøflig tone da jeg ba om noe jeg HAR KRAV PÅ, selv om jeg vet jeg har rett. ALDRI BRUK BEDRIFT XYZ! Eller, ihvertfall, be om en annen ansatt enn Kari Nordmann."

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Og det er heller ikke greit på legelisten.no ...

Og likevel så er det det som blir gjort. 

Derfor man må identifisere seg for å holde det konstruktivt og forholde seg til kritikk av bedriften og ikke legen. Feks Hoppestad legesenter og ikke Anders Andersen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Suss81 skrev:

Men at de er leger gir ikke deg fritak til å hetse dem anonymt fordi du ikke fikk sykemelding. Akkurat like lite greit som at en kunde på din jobb skal hetse deg anonymt fordi dere var tom på kiwi for melk (om du hadde jobbet der) 

Legelisten tillater som sagt ikke hets. Hetsende vurderinger blir slettet.

Nei, det blir ikke det samme med Kiwi, da er det ansatte underlagt bedriftens ledelse det gjelder. I legetilfellet er bedriftens leder legen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er flott at man kan lese om de forskjellige legene der, og at det bare ikke er en selv som er sprø.. Jeg hadde en lege en gang som var forferdelig, og jeg var tydeligvis ikke alene om det.. Fant ny lege ved hjelp av legelisten, og hun har bare positive kommentarer som jeg har sett.. Det kuleste er at hun faktisk er inne og kommenterte selv. 

Mannen min sin lege som også er min datters lege har fått bare positivt. 

Tror de legene som _kun_ får negativt fortjener det.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, DobbelX skrev:

Nå er alle de bedriftene du nevner her a) konkurranseutsatte serviceyrker der du betaler for hele tjenesten med private midler, b) bedrifter som står fritt til å svare på kritikk fra enkeltpersoner, også på nett, og c) i en situasjon der det som regel er bedriften som får kritiske tilbakemeldinger, ikke enkeltpersoner med fullt navn.

Jeg synes jeg ser den bedriften som lager en liste over alle ansatte med fullt navn, legger denne listen ut på nett og inviterer hvemsomhelst til å komme med anonyme tilbakemeldinger på hvordan hver enkelt ansatt har gjort jobben sin. "Den f*tta Kari Nordmann i bedriften XYZ i Kongens gate er udugelig. Hun svarte i en uhøflig tone da jeg ba om noe jeg HAR KRAV PÅ, selv om jeg vet jeg har rett. ALDRI BRUK BEDRIFT XYZ! Eller, ihvertfall, be om en annen ansatt enn Kari Nordmann."

DETTE 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Suss81 skrev:

Men at de er leger gir ikke deg fritak til å hetse dem anonymt fordi du ikke fikk sykemelding. Akkurat like lite greit som at en kunde på din jobb skal hetse deg anonymt fordi dere var tom på kiwi for melk (om du hadde jobbet der) 

Men jeg kan (om jeg ville) hetse en hvilken som helst annen virksomhet med nick/anonymt på Yelp eller Google? Hva er forskjellen på leger og andre virksomheter?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Legelisten tillater som sagt ikke hets. Hetsende vurderinger blir slettet.

Nei, det blir ikke det samme med Kiwi, da er det ansatte underlagt bedriftens ledelse det gjelder. I legetilfellet er bedriftens leder legen.

Nei det er det IKKE

Leger har kommuneoverlegen som sjef og de har en sjef innad i kommunen som styrer hjemmelen deres. 

Med det argumentet der så motsier du deg selv. For da er det kommunen og kommuneoverlegen som skal kritiseres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Suss81 skrev:

Og likevel så er det det som blir gjort. 

Derfor man må identifisere seg for å holde det konstruktivt og forholde seg til kritikk av bedriften og ikke legen. Feks Hoppestad legesenter og ikke Anders Andersen 

I et sjeldent tilfelle som blir slettet ja.

Hvorfor skal Anders Andersen som hjemmeltaker bli dratt ned fordi andre ikke er fornøyde med bedriften til Kari Karisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Suss81 skrev:

Nei det er det IKKE

Leger har kommuneoverlegen som sjef og de har en sjef innad i kommunen som styrer hjemmelen deres. 

Med det argumentet der så motsier du deg selv. For da er det kommunen og kommuneoverlegen som skal kritiseres. 

At de har kommuneoverlege som er overlege, gjør ikke bedriftene deres uselvstendige. Nei, det er legen som skal kritiseres. Som sagt er det gjort en som i Oslo tingrett på dette. Og den blir nok rettskraftig etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

I et sjeldent tilfelle som blir slettet ja.

Hvorfor skal Anders Andersen som hjemmeltaker bli dratt ned fordi andre ikke er fornøyde med bedriften til Kari Karisen?

Fordi man skal ikke hetse privatpersoner anonymt på nettet og man får forholde seg til kritikk av bedriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Suss81 skrev:

Fordi man skal ikke hetse privatpersoner anonymt på nettet og man får forholde seg til kritikk av bedriften.

Legen utfører ikke jobben som en privatperson. Kritikk er heller ikke hets.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

At de har kommuneoverlege som er overlege, gjør ikke bedriftene deres uselvstendige. Nei, det er legen som skal kritiseres. Som sagt er det gjort en som i Oslo tingrett på dette. Og den blir nok rettskraftig etterhvert.

Jo det er de som er sjefen deres. 

Og legen kan selvsagt kritiseres, men ikke anonymt hetset på nettet. Det er det lover for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Legen utfører ikke jobben som en privatperson. Kritikk er heller ikke hets.

Legen utfører jobben igjennom bedriften. Derfor skal bedriften kritiseres ikke legen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Suss81 skrev:

Jo det er de som er sjefen deres. 

Og legen kan selvsagt kritiseres, men ikke anonymt hetset på nettet. Det er det lover for. 

Nettopp derfor tillates ikke hets.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...