Gå til innhold

Leger må tåle å bli vurdert anonymt på nett


Husholdning1

Anbefalte innlegg

Gjest Geirfuglen

Slik det er i dag, fungerer det dårlig. Kjenner til en lege som tidligere var legen min, og hun var fastlegen min før vi ble så godt kjent at jeg byttet. Hun syntes det var skikkelig leit at hun hadde fått et par dårlige tilbakemeldinger uten å vite hva hun kunne gjøre bedre. Personlig syntes jeg hun var en fantastisk lege og flott person, så jeg tror egentlig kritikken handlet mer om at noen ikke har fått shoppe behandling.

Greit å kunne gi tilbakemeldinger, men det bør løses på annet vis med det formål at man kan velge en god lege, men utifra tilbakemeldinger man kan stole på. Når man ser hva folk lirer av seg på Facebook, tror jeg ikke slike anonyme lister er noe som bør legge grunnlaget for valg av lege. En alternativ løsning kunne vært at man må logge seg på med Min ID, men uten at navnet framvises. Da er nok terskelen høyere for å skrive noe, og sannsynligheten for at man holder seg til sannheten er nok større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da kan alle Google-ekspertene fortsette å shoppe leger som før. Får de ikke resepten de vil ha, så vanker det en dårlig anmeldelse. Ikke på det grunnlaget, nei, selvfølgelig er legen fullstendig inkompetent på andre måter. 

Det burde i det minste være krav om å logge inn med bank id, bekreftelse på at vedkommende har vært pasient hos vedkommende, og at anmeldelsen står med fullt navn. 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt nydelig! Har hjulpet meg med å finne en god lege endelig! Ikke minst forstått at det ikke var meg som var helt tullete. Har inntrykk av at veldig mye stemmer med omtalene, hvertfall i de kommunene jeg har bodd. De elendige får faktisk elendig omtale, og motsatt. Så tommel opp fra meg. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er litt skummelt, for legenes del. Å gå til legen er ikke det samme som å gå til frisøren. Man har helt andre forventninger til legen sin og legen sitter på mye sensitiv informasjon om helsa di. Fordi leger har en såpass anssvarsfull jobb( (i motsetning til f.eks. en frisør) kan mange pasienter projiserer endel ønsker og forvetninger over på legen. Skuffelsen og sinnet kan derfor bli stort dersom disse forventningene ikke innfries, f.eks dersom man ikke føler at legen er 100% forståelsesfull, eller ikke har tid til å sette av 5 ekstra minutter. Mange folk med psykiske forstyrrelser, uten nødvendigvis å ha en diagnose, går til legen i håp om å få medikamenter og 100% empatisk respons. Når dette ikke skjer så tyr de til tastaturet og lirer av seg frustrasjonen sin.

Dette er jo ekstremt uheldig for legestanden. Det er jo klart at det er mange fordeler med legelisten mht. at det gir økt sjans for at faktiske dårlige leger blir avslørt. Men det er jo mange dyktige leger som nettopp også er dyktige fordi de setter grenser for pasientene, klarer å si nei, ikke jatter med pasienter som skylder på systemet/alle andre istedenfor å ta tak i seg selv osv. Jeg tror dessverre en veldig stor andel av de som ytrer seg på legelisten er pasienter i denne kategorien. Pasienter som strever med seg selv og som ikke klarer skille mellom eget grums og legens faglige rett til å si nei/sette grenser/være tydelig på å ansvarliggjøre pasienten. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er synd at legelisten får fortsette som i dag, det er nemlig useriøst og alt for lite kontroll på hva som havner på nett. Vet om flere som har fått falske kritikker, både positive og negative, legelisten har ingen kontrollmulighet. Mange tror ubetinget på de innleggene som skrives, og når de da ikke engang trenger å være sanne, så kan en lege rammes hardt økonomisk med å få få pasienter basert på falsk kritikk, f.eks fra en ilter pasient som ikke har fått de A-preparater og sykemeldinger han ønsker, eller andre som har horn i siden til vedkommende. Det er et problem på flere plan, men å oppleve slikt bedrer i alle fall ikke arbeidsforholdene for en yrkesgruppe det er stor mangel på. Det er sikkert mange som ikke burde jobbet som fastleger, samtidig er det mange pasienter som trenger grensesetting og ikke blankofullmakt til å få alt de vil i helsevesenet. Det er ofte den gruppen som helt mangler innsikt som spyr ut eder og galle på legelisten, svært mange av de negative kritikkene handler om å ikke få preparater, sykemelding, henvisning e.l. som man vil ha. 

Skulle det vært et nettsted der pasienter kan komme med vurderinger burde det vært organisert annerledes. F.eks at man må logge seg inn med bankid, og kun får skrive vurderinger på leger man er knyttet opp mot i helfo. Legene burde så hatt muligheten for å sjekke id på de som har omtalt dem, mens hvermansen ikke trenger å se det på vurderingssiden. Da hadde vurderingene vært mer troverdig, og legene hadde hatt mulighet for å imøtekomme pasientene sine hvis det var noe reelt å rydde opp i. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at de må tåle kritikk, uenig at den må være anonym. HELFO må inn å opprette noe mer seriøst, for kritikk og tilbakemeldinger er en viktig del når flere velger ny fastlege.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Escalera skrev:

Jeg synes dette er litt skummelt, for legenes del. Å gå til legen er ikke det samme som å gå til frisøren. Man har helt andre forventninger til legen sin og legen sitter på mye sensitiv informasjon om helsa di. Fordi leger har en såpass anssvarsfull jobb( (i motsetning til f.eks. en frisør) kan mange pasienter projiserer endel ønsker og forvetninger over på legen. Skuffelsen og sinnet kan derfor bli stort dersom disse forventningene ikke innfries, f.eks dersom man ikke føler at legen er 100% forståelsesfull, eller ikke har tid til å sette av 5 ekstra minutter. Mange folk med psykiske forstyrrelser, uten nødvendigvis å ha en diagnose, går til legen i håp om å få medikamenter og 100% empatisk respons. Når dette ikke skjer så tyr de til tastaturet og lirer av seg frustrasjonen sin.

Dette er jo ekstremt uheldig for legestanden. Det er jo klart at det er mange fordeler med legelisten mht. at det gir økt sjans for at faktiske dårlige leger blir avslørt. Men det er jo mange dyktige leger som nettopp også er dyktige fordi de setter grenser for pasientene, klarer å si nei, ikke jatter med pasienter som skylder på systemet/alle andre istedenfor å ta tak i seg selv osv. Jeg tror dessverre en veldig stor andel av de som ytrer seg på legelisten er pasienter i denne kategorien. Pasienter som strever med seg selv og som ikke klarer skille mellom eget grums og legens faglige rett til å si nei/sette grenser/være tydelig på å ansvarliggjøre pasienten. 

Hvorfor tror du en stor andel er av de du beskriver? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barberblad

Leger må tåle å bli vurdert av pasientene sine ja. Det som kunne gjort kvalitetssikringen bedre, er om man må logge inn med bankid slik at det kan verifiseres at man faktisk har hatt den aktuelle legen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner man til noen tilfeller der faktisk feilbehandling eller alvorlige overtramp gjennomført av leger har blitt avslørt via legelisten.no? Jeg undres.. man står jo fritt til å klage til fylkeslegen om man mener seg feilbehandlet, da blir jo saken gjennomgått (legen får gransket journal blant annet), og legen får også uttale seg. Synes jo det er litt urettferdig at man skal bli hengt ut med fullt navn på Internett, uten noen rett til å komme med sin side av saken, pga taushetsplikt? Er vel også sånn at en stor del av jobben til en fastlege er å faktisk sette foten ned, og begrense mengden utredninger, unødvendige undersøkelser, og iallefall forsøke å sette bremsen litt på ang sykemeldinger og eskalerende forbruk av vanedannende medikamenter. Så jeg er IMOT. Evt så kan vi jo også ha internettsidene for offentlig hets av lærere man ikke liker, sykepleiere, politifolk, enkeltindivider i barnevernet osv.. synes det blir det samme. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Nastine skrev:

Hvorfor tror du en stor andel er av de du beskriver? 

Det tror jeg basert på å lese mange av anmeldelsene på legelisten og se hvilke type kritikk som ofte går igjen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Escalera skrev:

Det tror jeg basert på å lese mange av anmeldelsene på legelisten og se hvilke type kritikk som ofte går igjen. 

Ok, da har vi ganske forskjellig oppfattning av hva klagene går ut på, både av hva jeg leser på legelisten og erfaringer gjennom de jeg har inne fra NAV gjennom jobben, og det blir jo endel gjennom 3år i samme jobb. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo litt som å ville fjerne omtaler fra nettbutikker, fordi noen bare skriver "denne er sykt digg ass" istedet for å komme med noe vettugt og utfyllende...

Jeg synes det er helt riktig at leger også kan vurderes, og man ser vel ganske fort hva tilbakemeldingene går ut på.

(I mange andre yrker, med langt mindre prestisje og ansvar, er man jo avhengig av vurderingene for i det hele tatt og få ting til å gå rundt.)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser at min (spesialist)lege annonserer på legelisten, så den er ikke kun negativ for legene heller.  I tillegg synes jeg da at langt de fleste omtalene er positive, man skal langt ned på "resultatlista" i min kommune før man kommer under et snitt på 3 av 5 stjerner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Huldra85 skrev:

Uenig. De som ikke får sykemelding, ender opp med å gi dårlig tilbakemelding. 

Hvis de skulle vært sykmeldt er det helt på sin plass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen burde bli utsatt for lovlig hets på nett. Uansett gruppe.

Så legelisten burde legges ned eller endres drastisk. Mange syke folk der ute som legger ut hets fordi de ikke fikk dopet sitt eller sykemelding nr tusen. Tilbakemeldingene der inne skal man ta med en klype salt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Suss81 skrev:

Ingen burde bli utsatt for lovlig hets på nett. Uansett gruppe.

Så legelisten burde legges ned eller endres drastisk. Mange syke folk der ute som legger ut hets fordi de ikke fikk dopet sitt eller sykemelding nr tusen. Tilbakemeldingene der inne skal man ta med en klype salt. 

Å skrive sin oppfatning av kvaliteten på behandlingen er ikke hets.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Å skrive sin oppfatning av kvaliteten på behandlingen er ikke hets.

Når du for det første ikke har kompetanse til å i det hele tatt vurdere om du fikk god nok behandling eller ikke og i tilegg går til personangrep på legen så er det hets. 

Legelisten vurderinger er bare ett sted folk sprer galle og får ut frustrasjon. Litt som kg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Suss81 skrev:

Når du for det første ikke har kompetanse til å i det hele tatt vurdere om du fikk god nok behandling eller ikke og i tilegg går til personangrep på legen så er det hets. 

Legelisten vurderinger er bare ett sted folk sprer galle og får ut frustrasjon. Litt som kg. 

Nivået på din kompetanse gjør det ikke til hets.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Nivået på din kompetanse gjør det ikke til hets.

Skjerp deg. 

Og det der er selve kronbeviset på at legelisten ikke burde eksistere. Litt for mange av husholdningstypen som hetset for hetsens skyld der inne. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...