Gå til innhold

MÅ man virkelig ha master for å få seg en ok betalt jobb ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, s0la skrev:

Jeg jobber i en av de yrkene med lavest lønn i Norge, uten utdanning. Men jeg har 0 gjeld, får spart opp flere tusen i måneden, kan reise utenlands hver sommer, spise på restaurant regelmessig. Jeg lever fint uten utdanning jeg. Men det er nok ikke alle som er like heldige, eller har helse til å jobbe innen det jeg gjør (restaurant).

Godt eksempel på at man kan ha det godt uten utdanning og :) Slike historier liker jeg! 

 

Anonymkode: d23c5...07e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem sier at alle med høyere utdannelse ikke trives? Det er jo nettopp høyere utdannelse som kan være en døråpner til mer spennende jobber for mange. Tviler på at det er så lett å finne en jobb man brenner for uten noen form for utdannelse med mindre man greier å starte for seg selv. 

Anonymkode: ed78c...092

Det sa jeg ingenting om. Det jeg prøvde å si var at trivsel kan være vel så bra som " god jobb" og høy utdannelse. Og det går fint og følge drømmer med lav utdannelse og. Jeg har fagbrev, null gjeld, nedbetalt bolig og jobber i lavtlønnsyrke, men greier fint å spare opp penger til å gjøre det jeg vil for. 

Anonymkode: d23c5...07e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så dine personlige egenskaper er overlegne din kones?

Anonymkode: 1f998...d75

Det er ikke det vedkommende prøver å

si. En med utdanning tjener i snitt bra men ligger mange under snittet i tilsvarende stillinger. Mange fra min skole som fikk 3’ere har i dag mye høyere lønn enn meg i finansbransjen. 
Jeg greier ikke dems yrket og de greier ikke mitt. Vi er forskjellige.

Riktig valg i livet er mye viktigere enn utdanning etc... 

 

Anonymkode: 4ffd1...4d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mastergrad i juss, og min mann som har fagbrev som elektriker tjener mer enn meg. 

Anonymkode: 85996...592

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man MÅ ikke, men jeg skulle ønske jeg hadde mer tyngde på cvn selv om jeg har en ok betalt jobb. 

 

Ca 530 000 i året, uten fullført VGs. Jobber på kundesenter innen finans. Er en veldig sosial person med gode selgerkunnskaper, og det har ikke kommet gratis. 

 

Skulle likevel veldig gjerne hatt en utdanning, og kommer nok til å sikte mot det etter hvert 😊

Anonymkode: db561...828

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man MÅ ikke, men jeg skulle ønske jeg hadde mer tyngde på cvn selv om jeg har en ok betalt jobb. 

 

Ca 530 000 i året, uten fullført VGs. Jobber på kundesenter innen finans. Er en veldig sosial person med gode selgerkunnskaper, og det har ikke kommet gratis. 

 

Skulle likevel veldig gjerne hatt en utdanning, og kommer nok til å sikte mot det etter hvert 😊

Anonymkode: db561...828

Vi er i samme bransje og jeg jobber med verdipapirer...... Har master i finans og tjener mindre enn deg :/.....  synes du tjener helt ekstremt bra til å ikke ha utdanning. Da jeg satt på ks i bank som vikar etter utdanning lå det på 320k i 2015...

Anonymkode: 4ffd1...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.12.2019 den 1.10, AnonymBruker skrev:

Nei. 
har master selv(finans). Helt OK karakterer B/C 

tjener 500k og jobbet i 4 år nå.. 

så nei....er bare tull at man må ha master...

jeg tok en master fordi jeg ikke fikk jobb tilbud eller intervju etter bachelor... så jaja... fikk vel jobb med masteren...

Anonymkode: 4ffd1...4d5

I Oslo?

Anonymkode: c867f...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.12.2019 den 17.51, AnonymBruker skrev:

Fagbrev.

Relativt kort utdannelse, man kommer seg for ut i arbeid, og med riktig fagbrev kan man virkelig tjene fett, og med flere år med lønn, ingen studielån, var ikke «smart» nok til å ta fagbrev selv, men det er 470 000kr I lån jeg kunne spart meg 🤭

Anonymkode: 5845e...5de

Fagbrev kan være en tung vei (umulig?!) å gå for oss som har fullført VGS med studiespesialisering. Vi har ingen rett til mer skolegang på videregående. Dermed er du avhengig av at noen sier fra seg plassen sin, eller at du går som lærling i 3-4 år ved å selv ta direkte kontakt med en godkjent lærlingbedrift. 

Skulle gjerne tatt fagbrev selv, men nå er jeg 28, og å starte på bar bakke (igjen!) frister ikke. Den første tida som lærling blir hard, 77 kr/t i et halvt år. 

Selv har jeg lagt første semester av en bachelorgrad bak meg nå. Dette er innen IT. Jeg håper jeg kommer meg inn i arbeidslivet med en bachelor og gjennomsnittlige karakterer, men vi får se! Jeg regner ikke akkurat med å bli headhunta av Microsoft eller Google for å si det på den måten. Håper jeg får en jobb som betaler bedre enn min tidligere kommunale jobb, med brutto årslønn på 299k (fulltid!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Oslo?

Anonymkode: c867f...ffc

Ja

Anonymkode: 4ffd1...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Ginavn skrev:

Fagbrev kan være en tung vei (umulig?!) å gå for oss som har fullført VGS med studiespesialisering. Vi har ingen rett til mer skolegang på videregående. Dermed er du avhengig av at noen sier fra seg plassen sin, eller at du går som lærling i 3-4 år ved å selv ta direkte kontakt med en godkjent lærlingbedrift. 

Skulle gjerne tatt fagbrev selv, men nå er jeg 28, og å starte på bar bakke (igjen!) frister ikke. Den første tida som lærling blir hard, 77 kr/t i et halvt år. 

Selv har jeg lagt første semester av en bachelorgrad bak meg nå. Dette er innen IT. Jeg håper jeg kommer meg inn i arbeidslivet med en bachelor og gjennomsnittlige karakterer, men vi får se! Jeg regner ikke akkurat med å bli headhunta av Microsoft eller Google for å si det på den måten. Håper jeg får en jobb som betaler bedre enn min tidligere kommunale jobb, med brutto årslønn på 299k (fulltid!).

Praksiskandidat. Jobbe fyrst og ta dei faga du mangler og ta fagbrev. 28 år er ingen alder , folk begynner på nytt når dei er dobbelt så gamle. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Gagaen skrev:

Praksiskandidat. Jobbe fyrst og ta dei faga du mangler og ta fagbrev. 28 år er ingen alder , folk begynner på nytt når dei er dobbelt så gamle. 

 

Hvis jeg vil bli anleggsmaskinmekaniker eller søvlsmed, tviler jeg på at det er få som vil ansette meg, da jeg er uten erfaring.

Jeg begynte å jobbe for en slektning i anleggsbransjen, et lite firma. Han var ikke interessert i å betale meg god lønn for å si det sånn, pga ingen erfaring. Takk for meg etter tre uker, uten kontakt. Fikk 6000 kroner. Det er meningsløst å holde på sånn i fem år, for så avlegge eksamen og få fagbrev 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 7 årig universitetsutdannelse og relevant jobb. Mannen fullførte ikke påbegynt bachelor, men tjener likevel langt mer enn meg.

Det handler ikke om master/ikke master, men om arbeidsfelt.

Anonymkode: 7bf06...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ginavn skrev:

Hvis jeg vil bli anleggsmaskinmekaniker eller søvlsmed, tviler jeg på at det er få som vil ansette meg, da jeg er uten erfaring.

Jeg begynte å jobbe for en slektning i anleggsbransjen, et lite firma. Han var ikke interessert i å betale meg god lønn for å si det sånn, pga ingen erfaring. Takk for meg etter tre uker, uten kontakt. Fikk 6000 kroner. Det er meningsløst å holde på sånn i fem år, for så avlegge eksamen og få fagbrev 

Min mann startet som hjelpemontør uten erfaring. Jobbet som det noen år, tok eksamen privat, og tok så fagbrevet med meget god utførelse. Som hjelpemontør hadde han ca. 200 i timen, og etter han fikk fagbrevet gikk han opp til 260 kr i timen. 

Anonymkode: 85996...592

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er i samme bransje og jeg jobber med verdipapirer...... Har master i finans og tjener mindre enn deg :/.....  synes du tjener helt ekstremt bra til å ikke ha utdanning. Da jeg satt på ks i bank som vikar etter utdanning lå det på 320k i 2015...

Anonymkode: 4ffd1...4d5

Ja, jeg er heldig sånn sett. Vi har startlønn hos oss på rundt 430k tror jeg. Den har økt fra 394 til 430 på 5 år. 

Høres ut som du må bytte firma ❤️

Anonymkode: db561...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg er heldig sånn sett. Vi har startlønn hos oss på rundt 430k tror jeg. Den har økt fra 394 til 430 på 5 år. 

Høres ut som du må bytte firma ❤️

Anonymkode: db561...828

Jeg har allerede byttet. Jobber hos et av de største nå. Ligger litt under deg fortsatt 😕.  Føler meg lite attraktiv. En jeg kjenner i investment banking sa min kompetanse i dag er non-transferable. 

Anonymkode: 4ffd1...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er viktig å tenke på er også utvikling og fleksibilitet i jobben. Jeg tok en bachelor og tjente rundt 450.000 i året, men jeg var låst til bestemte arbeidstider og hadde liten kontroll over egen hverdag. Med master tjener jeg ikke veldig mye bedre (har ca 575.000), men jeg kan ha hjemmekontor, får betalt for å jobbe mens jeg reiser, får masse kurs og kompetanseheving. Og utfordringer.

Ville ikke tatt to bachelorgrader, det virker skikkelig bortkastet. Mitt inntrykk er at man vil tjene like godt med fagbrev/fagskole og kan jobbe seg opp, men det er ikke alltid like enkelt å finne en mer fleksibel jobb. Med en bachelorgrad i bunnen kan du ta ulike emner, årsstudium i administrasjon, ledelse, kommunikasjon, HR m.m. for å få en «bedre» jobb innen bransjen du er i, eller eventuelt mastergrad. Har aldri angret på det (bortsett fra akkurat da jeg skrev masteroppgaven). Har også tatt noen kurs og emner hist og her for å spesialisere meg der jeg har jobbet. Har en samboer med fagskole som tjener mye bedre enn meg. Nå i voksen alder ønsker han mer kunnskap, men det er tungt for ham å sette seg på skolebenken nå ved siden av jobb og barn for å ta en bachelor. Hadde vært mye greiere å kunne ta en master eller å bygge på med emner. Så jeg ville nok uansett anbefalt de fleste en bachelor i bunnen.

Anonymkode: 55870...d50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har du ikke en profesjonsrettet master er det ikke akkurat som at jobbene kommer rennende inn. Og har du master er det ikke alltid du får uttelling for den. Særlig ikke i det offentlige, hvor mange stillinger kun krever en bachelorgrad.

Anonymkode: 2e34f...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.12.2019 den 19.40, AnonymBruker skrev:

Nei, det trenger man ikke. Har bachelor og tjener 755’. Jobber i kommuneadministrasjonen.

Anonymkode: f34d0...cc4

Hva slags bachelor? 

Anonymkode: d84f9...7d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.12.2019 den 20.04, AnonymBruker skrev:

Jeg har mastergrad i juss, og min mann som har fagbrev som elektriker tjener mer enn meg. 

Anonymkode: 85996...592

du tuller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok tenke på hva slags bransje/studie du sikter til ! Og hva du vil oppnå. Det er jo klart om du velger en studie/ bachelor til og med master innafor noe samfunnet ikke har noe behov for, som filosofi og lignende så kommer du ingen vei. Men hvis du velger fagbrev innenfor noe samfunnet trenger så kommer du godt ut.  Samme gjelder bachelor, master osv. 

Anonymkode: dc54d...0f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...