Gå til innhold

MÅ man virkelig ha master for å få seg en ok betalt jobb ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er bra lønn da? Jeg har 2 fagbrev og tjente 1 million i 2019, riktignok med en del overtid (over 400 timer). På ett normal år ligger jeg på mellom 830 - 860 000 med faste tilegg og en del pålagt overtid (årlig kursing). Null i studielån, kunne begynne å jobbe fullt da jeg var 20 år. God deal syns jeg! Jobber innen olje og gass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk jobb rett etter vgs med grunnlønn på 450k. Har byttet litt jobb, tatt et reiseår, studert et årsstudium på nett og jobbet for meg selv et år. Nå er jeg 24 med 600 000 i lønn - har ikke bachelor. Har aldri slitt med å få jobb, og har fått intervju på alle mine søknader med unntak av én. Opplever at utdanning i stor grad er oppskrytt, og at personlig egnethet og lærevillighet er mye viktigere. Samt en god søknad, og at man er god til å snakke for seg ☺️ Det er selvfølgelig annerledes for jobber hvor det kreves yrkesbeskyttede titler, men det har jeg åpenbart ikke erfaring med. 
 

Med andre ord: det spørs helt hva du ønsker å jobbe med. Krever ikke stillingen yrkesbeskyttet tittel, tror jeg man kommer lenger og skiller seg bedre ut om man heller bruker de to årene på å lære mer, få praktisk erfaring og jobbe med personlige prosjekter. Mange er sikkert uenig, men det er min personlige erfaring og mening.

Endret av halvehimmelen
Skriveleif
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, halvehimmelen skrev:

Fikk jobb rett etter vgs med grunnlønn på 450k. Har byttet litt jobb, tatt et reiseår, studert et årsstudium på nett og jobbet for meg selv et år. Nå er jeg 24 med 600 000 i lønn - har ikke bachelor. Har aldri slitt med å få jobb, og har fått intervju på alle mine søknader med unntak av én. Opplever at utdanning i stor grad er oppskrytt, og at personlig egnethet og lærevillighet er mye viktigere. Samt en god søknad, og at man er god til å snakke for seg ☺️ Det er selvfølgelig annerledes for jobber hvor det kreves yrkesbeskyttede titler, men det har jeg åpenbart ikke erfaring med. 
 

Med andre ord: det spørs helt hva du ønsker å jobbe med. Er ikke stillingen yrkesbeskyttet, tror jeg man kommer lenger og skiller seg bedre ut om man heller bruker de to årene på å lære mer, få praktisk erfaring og jobbe med personlige prosjekter. Mange er sikkert uenig, men det er min personlige erfaring og mening.

Kommer jo litt an på når du begynte i den første jobben (med lønn til 450K). Det var nok lettere for 20 år siden, og sågar bare 10 år siden. Og når man etterhvert har fått en del erfaring, så spiller utdanning ofte en mye mindre rolle. 

Men for de som skal inn i sin første jobb i dagens samfunn, så er det langt vanskeligere i dag å få mange typer jobber uten utdanning. 

Anonymkode: ed78c...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer jo litt an på når du begynte i den første jobben (med lønn til 450K). Det var nok lettere for 20 år siden, og sågar bare 10 år siden. Og når man etterhvert har fått en del erfaring, så spiller utdanning ofte en mye mindre rolle. 

Men for de som skal inn i sin første jobb i dagens samfunn, så er det langt vanskeligere i dag å få mange typer jobber uten utdanning. 

Anonymkode: ed78c...092

Knappe 5 år siden, hadde vært sabla imponerende å være ferdig med vgs som 4- eller 14-åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, halvehimmelen skrev:

Knappe 5 år siden, hadde vært sabla imponerende å være ferdig med vgs som 4- eller 14-åring.

Joda, men ingen her vet jo i utgangspunktet hvor gammel du er ;)

Og det er jo ingenting som er helt umulig, men det er nok unntaket snarere enn regelen at noen uten høyere utdanning får gode kontorrelaterte jobber rett etter VGS i disse dager (fra ca 10 år tilbake og til nå). Lurer på hva du jobber med? :)

Anonymkode: ed78c...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, men ingen her vet jo i utgangspunktet hvor gammel du er ;)

Og det er jo ingenting som er helt umulig, men det er nok unntaket snarere enn regelen at noen uten høyere utdanning får gode kontorrelaterte jobber rett etter VGS i disse dager (fra ca 10 år tilbake og til nå). Lurer på hva du jobber med? :)

Anonymkode: ed78c...092

Njaa, man kan jo lese teksten man svarer på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 Inflation of education -det blir fort for mange med høy utdannelse, plutselig står det folk der med 5år utdannelse og må ta jobber langt under det utdannelsen skulle tilsi. Samtidig skal alt sentraliseres, og det blir færre ansatte. Folk handler ikke i fysiske butikker -så mange legger ned eller starter aldri opp. "Kravene" til høye lønninger går opp, mat, strøm og bolig +++ blir dyrere, men flere sitter der med store stuidelån uten å få jobb tilsvarende det de har "behov for". Morsom verden vi lever i

Anonymkode: 97485...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.12.2019 den 15.07, Herix skrev:

Fagbrev er mye mer økonomisk fornuftig. Lønnet utdannelse og bedre lønn enn mange yrker som krever bachelor. Jeg har fagbrev og null ansiennitet, startet på 600 000 i året. Kommer til å gå en del opp i lønn også.

Det kommer veldig an på hvilket fagbrev! Det er stor forskjell på heismontør og hjelpepleier, for å si det sånn... Kjenner mange som har fagbrev som hjelpepleiere, barne- og ungdomsarbeidere, frisører, renholdere og andre typiske kvinneyrker. Felles for alle er at de tjener ræva, i tillegg til stor belastning på kroppen. Har man lyst til å jobbe innen f.eks helse eller med barn/ungdom lønner det seg VELDIG å ta høyere utdannelse (sykepleier, førskolelærer, lærer) fremfor fagbrev.

På 23.12.2019 den 0.08, AnonymBruker skrev:

For en snobbete tråd! Man får det ut av livet som man vil. Om man lar pengene styre om man er lykkelig så må man vel ha høy utdanning da. Men hva med trivsel? Hva med å gjøre ting man brenner for? Ikke altfor godt betalt men mye mer morsomt . Og hvorfor ikke heller ha det morsomt enn å leve et snobbete liv? 

Men ditt valg om penger er det eneste saliggjørende. 

Anonymkode: d23c5...07e

Ofte så er det vel slik at man må ta høyere utdannelse for å få drive med det man brenner for. Jeg har mastergrad, tjener ikke spesielt mye (ligger omtrent på gjennomsnittslønn), men har en jobb jeg liker veldig godt, som jeg aldri ville fått uten den utdannelsen jeg har. Langt fra alle velger høyere utdannelse på grunn av penger og status, mange velger det fordi det de studerer er et fagfelt de er interesserte i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joda, men ingen her vet jo i utgangspunktet hvor gammel du er ;)

Og det er jo ingenting som er helt umulig, men det er nok unntaket snarere enn regelen at noen uten høyere utdanning får gode kontorrelaterte jobber rett etter VGS i disse dager (fra ca 10 år tilbake og til nå). Lurer på hva du jobber med? :)

Anonymkode: ed78c...092

Sto i det opprinnelige innlegget mitt 🙂

Begynte med salg, deretter kundeservice, medieproduksjon og markedsføring. Jobber nå i en stilling som kombinerer flere av disse. Har meget bredt kompetansefelt etter å ha frilanset siden begynnelsen av vgs og bruker mesteparten av fritiden på å lære mer/nye ting. Begynte også med deltidsjobb på ungdomsskolen og hadde flere gjennom vgs siden jeg var borteboer og flyttet hjemmefra som 15-åring, så hadde ikke mangel på erfaring etter vgs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.1.2020 den 22.08, Anonymus Notarius skrev:

Det kommer veldig an på hvilket fagbrev! Det er stor forskjell på heismontør og hjelpepleier, for å si det sånn... Kjenner mange som har fagbrev som hjelpepleiere, barne- og ungdomsarbeidere, frisører, renholdere og andre typiske kvinneyrker. Felles for alle er at de tjener ræva, i tillegg til stor belastning på kroppen. Har man lyst til å jobbe innen f.eks helse eller med barn/ungdom lønner det seg VELDIG å ta høyere utdannelse (sykepleier, førskolelærer, lærer) fremfor fagbrev.

Ofte så er det vel slik at man må ta høyere utdannelse for å få drive med det man brenner for. Jeg har mastergrad, tjener ikke spesielt mye (ligger omtrent på gjennomsnittslønn), men har en jobb jeg liker veldig godt, som jeg aldri ville fått uten den utdannelsen jeg har. Langt fra alle velger høyere utdannelse på grunn av penger og status, mange velger det fordi det de studerer er et fagfelt de er interesserte i.

Joda det stemmer det, derfor lønner fagbrev seg som du sier i typiske ''manneyrker''. 

Må også si at det er nydelig å jobbe i et mannsdominert yrke som kvinne! Ingen intriger på arbeidsplassen, og man blir mer ettertraktet mtp kjønnskvotering. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.1.2020 den 15.33, AnonymBruker skrev:

 Inflation of education -det blir fort for mange med høy utdannelse, plutselig står det folk der med 5år utdannelse og må ta jobber langt under det utdannelsen skulle tilsi. Samtidig skal alt sentraliseres, og det blir færre ansatte. Folk handler ikke i fysiske butikker -så mange legger ned eller starter aldri opp. "Kravene" til høye lønninger går opp, mat, strøm og bolig +++ blir dyrere, men flere sitter der med store stuidelån uten å få jobb tilsvarende det de har "behov for". Morsom verden vi lever i

Anonymkode: 97485...89d

Feil. De jobbene som automatiseres i dag er stort sett yrker som ikke krever utdannelse. Typisk butikk, lagermedarbeider, yrkessjåfører, servitører, telefonselgere og modeller. Det er nesten ingen yrker som krever høyere utdanning som er i "akutt fare" for å bli automatisert, kanskje med unntak av regnskapsførere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Isitfair skrev:

Feil. De jobbene som automatiseres i dag er stort sett yrker som ikke krever utdannelse. Typisk butikk, lagermedarbeider, yrkessjåfører, servitører, telefonselgere og modeller. Det er nesten ingen yrker som krever høyere utdanning som er i "akutt fare" for å bli automatisert, kanskje med unntak av regnskapsførere. 

Det finnes da mange yrker som mange tar høyere utdannelse for, og som er av en type arbeid som relativt enkelt kan automatiseres. Det ser man bla. i bransjer som regnskap, forsikring, IKT, logistikk etc. 

Anonymkode: ed78c...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
AnonymBruker skrev (På 17.12.2019 den 22.24):

Flyvertinne, tjener 490.000, vil passere 500.000 neste år.

3 ukers kurs :)  

Anonymkode: 04a65...839

Hvordan går det med den flyvertinnejobben i disse dager?

Anonymkode: f9deb...f57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 17.12.2019 den 18.00):

Fagbrev + fagskole deltid - mill+ i året

Anonymkode: b47e4...bfc

Hvilket fag? Jeg har fagbrev og tar deltids fagskole nå (120stp) men er så usikker på hva jeg kan vente i lønn når jeg er ferdig. 

Anonymkode: c7d6a...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

s0la skrev (På 24.12.2019 den 11.11):

Jeg jobber i en av de yrkene med lavest lønn i Norge, uten utdanning. Men jeg har 0 gjeld, får spart opp flere tusen i måneden, kan reise utenlands hver sommer, spise på restaurant regelmessig. Jeg lever fint uten utdanning jeg. Men det er nok ikke alle som er like heldige, eller har helse til å jobbe innen det jeg gjør (restaurant).

Det er slik det skal være. Har aldri skjønt dette stresset med høy lønn-maset.

Jeg har bare 420-450000 i året, men har rigget meg slik at jeg har minimale utgifter i mnd. Med alle levekostnader, hus, strøm, bil, alt bruker jeg under 10000 i mnd i faste utgifter. Det gir meg veldig god råd til alt annet.

Har heller ikke utdanning. Og jobber bare 16 uker i året.

Anonymkode: 48889...143

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...