Gå til innhold

MÅ man virkelig ha master for å få seg en ok betalt jobb ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, jeg er nyutdanna utvikler med kun bachelor, og starta nettopp med startlønn på 600 000 kr.

Anonymkode: c7b07...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 18.12.2019 den 7.57, AnonymBruker skrev:

Jeg argumenterte ikke med boligmarkedet, men med data på arbeidsledighet, som taler for at det du skrev om at arbeidsmarkedet har blitt så mye tøffere er feil. 

Anonymkode: 1f998...d75

Det er ikke feil det jeg sier i forhold til arbeidsmarkedet, fordi kravene i 2005 var annerledes enn det de er nå i (straks) 2020. Ergo, 100.000 ledige i 2005 er ikke det samme som 100.000 ledige i 2020. Terskelen / kravene for å få jobb var lavere før. Det er det ikke nå. 

I forhold til 2006 er vi 75.000 flere studenter. Dette er tallene fra 2006: 223.600 studenter.

https://www.ssb.no/utdanning/statistikker/utuvh/arkiv/2006-06-23

Idag er tallet ca 300.000 studenter. Så nevnte jeg perioden 2020 - 2032. Antallet studenter forventes å øke videre i denne perioden. Stadig hardere konkurranse rundt stillinger som krever stadig mer av en.

Om du fortsatt ikke har forstått mitt poeng, så er det som følger: Å tjene 450.000 - 500.000 kroner tok mindre tid og mindre krav i forhold til utdanning i året 2005 sammenlignet med året 2019 / 2020 og utover. Akkurat nå blir vi bombet rundt mentalt av politikere at vi må "orientere oss mot det som heter livslang læring". Dette er altså et hint om at man egentlig aldri er "ferdig utdannet". 

Så hvordan man regner arb.ledighet er alltid en spenstig øvelse. Det jeg vil frem til er at vi har mange flere kvalifiserte mennesker idag enn i 2005, ergo er konkurransen rundt stillinger er blitt hardere.

Allerede i 2016 kunne de melde at dobbelt så mange tok mastergrad i 2016 sammenlignet med året 2001.

https://forskning.no/skole-og-utdanning-arbeid/dobling-i-mastergrader-pa-15-ar/440713

Boligmarkedet er helt sentralt her, siden det er her de fleste formuene til nordmenn er blitt "dannet" i tillegg til Børsen. 

Forøvrig kan det nevnes at Børsen var nede i 180 - 190 poeng i 2009, nå er den oppe i ca 920 poeng, så det burde si deg det meste når det gjelder den helt sinnssyke gjennomsnittelige verdiøkningen man har hatt på dette området også siden 2009. Men man kan ikke forvente at Børsen skal gå fra 920 poeng til 4.000++ poeng innen 2030, eller noe i nærheten av det tallet. 

Du får, med andre ord, mye mindre igjen for 500.000 kroner idag enn det som var tilfellet i 2005, selv når man justerer for kjøpekraft fordi det trengs flere årslønninger idag for å kjøpe en leilighet enn det som var tilfellet i 2005, og aksjene er nå for tiden stort sett dyre ++. 

Så det er alltid forskjell på å ha 100.000 "lavtutdannede" som er ledige og 100.000 ledige som har både fagbrev, bachelor og master for da har man et problem siden man må ta enda mer utdanning. Som sagt, så har de funnet på et pent ord for dette nå, nemlig "livslang læring" som i praksis betyr at man vil måtte ta enda mer utdanning, bruke enda mer tid på utdanning og ikke minst, bruke enda mer penger på utdanning, noe som fører til enda høyere studielån.

 

 

Anonymkode: b012c...6b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det varierer fra yrke til yrke. Men sjansen er større for å få drømmejobben innenfor fagområdet dersom du har master. På jobben min (utdanningssektoren) er det flere som har bachelorgrad, men de jobber som regel administrativt. 

Anonymkode: b33a4...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.12.2019 den 17.37, AnonymBruker skrev:

 Jeg hører stadig «man kommer ingen vei uten master nå om dagen» 

 

stemmer dette ?? Hilsen student

Anonymkode: 366e5...664

Nei. 
har master selv(finans). Helt OK karakterer B/C 

tjener 500k og jobbet i 4 år nå.. 

så nei....er bare tull at man må ha master...

jeg tok en master fordi jeg ikke fikk jobb tilbud eller intervju etter bachelor... så jaja... fikk vel jobb med masteren...

Anonymkode: 4ffd1...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.12.2019 den 15.10, AnonymBruker skrev:

2 år på itskole.

Har 750000 i året. 

Anonymkode: 332a1...bda

Tror jeg hopper på...hvilken IT skole var dette?

Anonymkode: 4ffd1...4d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.12.2019 den 1.10, AnonymBruker skrev:

Nei. 
har master selv(finans). Helt OK karakterer B/C 

tjener 500k og jobbet i 4 år nå.. 

så nei....er bare tull at man må ha master...

jeg tok en master fordi jeg ikke fikk jobb tilbud eller intervju etter bachelor... så jaja... fikk vel jobb med masteren...

Anonymkode: 4ffd1...4d5

:klo:

Anonymkode: cb3b0...6a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer an på yrket også. Jeg studerer til å bli arealplanlegger og de fleste arbeidsgivere krever master innen dette fagfeltet. 

Anonymkode: 23698...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer an på yrket også. Jeg studerer til å bli arealplanlegger og de fleste arbeidsgivere krever master innen dette fagfeltet. 

Anonymkode: 23698...426

Spennende! Hva studerer du for å bli arealplanlegger? 

Anonymkode: c0abe...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en snobbete tråd! Man får det ut av livet som man vil. Om man lar pengene styre om man er lykkelig så må man vel ha høy utdanning da. Men hva med trivsel? Hva med å gjøre ting man brenner for? Ikke altfor godt betalt men mye mer morsomt . Og hvorfor ikke heller ha det morsomt enn å leve et snobbete liv? 

Men ditt valg om penger er det eneste saliggjørende. 

Anonymkode: d23c5...07e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.12.2019 den 0.08, AnonymBruker skrev:

For en snobbete tråd! Man får det ut av livet som man vil. Om man lar pengene styre om man er lykkelig så må man vel ha høy utdanning da. Men hva med trivsel? Hva med å gjøre ting man brenner for? Ikke altfor godt betalt men mye mer morsomt . Og hvorfor ikke heller ha det morsomt enn å leve et snobbete liv? 

Men ditt valg om penger er det eneste saliggjørende. 

Anonymkode: d23c5...07e

Hvem sier at alle med høyere utdannelse ikke trives? Det er jo nettopp høyere utdannelse som kan være en døråpner til mer spennende jobber for mange. Tviler på at det er så lett å finne en jobb man brenner for uten noen form for utdannelse med mindre man greier å starte for seg selv. 

Anonymkode: ed78c...092

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem sier at alle med høyere utdannelse ikke trives? Det er jo nettopp høyere utdannelse som kan være en døråpner til mer spennende jobber for mange. Tviler på at det er så lett å finne en jobb man brenner for uten noen form for utdannelse med mindre man greier å starte for seg selv. 

Anonymkode: ed78c...092

Ingen i innlegget du svarer på i allefall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det offentlig er det ikke sikkert du får uttelling for en master en gang. Så bare å ta en master for å ta en master er bare tull.

Anonymkode: 2e34f...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.12.2019 den 19.40, AnonymBruker skrev:

Nei, det trenger man ikke. Har bachelor og tjener 755’. Jobber i kommuneadministrasjonen.

Anonymkode: f34d0...cc4

I call bullshit!

i såfall er du leder, eller har vært leder om du er rådgiver og har bibeholdt lønna di.

Anonymkode: 2e34f...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber i en av de yrkene med lavest lønn i Norge, uten utdanning. Men jeg har 0 gjeld, får spart opp flere tusen i måneden, kan reise utenlands hver sommer, spise på restaurant regelmessig. Jeg lever fint uten utdanning jeg. Men det er nok ikke alle som er like heldige, eller har helse til å jobbe innen det jeg gjør (restaurant).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I det offentlig er det ikke sikkert du får uttelling for en master en gang. Så bare å ta en master for å ta en master er bare tull.

Anonymkode: 2e34f...6ba

Noen tar master fordi de ikke vil ha hull i cven..gjelder de som ikke får jobb etter endt bachelor bla. meg. Og det er ikke snakk om karakterer..bør å minst C i snitt og innen økonomi B for å komme inn. 
 

kjenner flere økonomer og ingeniører som måtte det for å få en relevant jobb. 
master eller ikke kommer helt an på livssituasjon. Kjenner også noen som tar phd for å bli i landet. Får du ikke jobb etter master innen 6-12mnd må

du ut...

Anonymkode: 4ffd1...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.12.2019 den 23.59, 14.09.2019 skrev:

Jeg trenger bare å jobbe ca 2 dager ekstra for å få 28k netto utbetalt. Jobber i butikk...

Vel.. jeg fikk bare jobber som ga 140-150/t med bachelor. Ligger på 240 nå med master.. de fleste med samme utdanning har ca 300/t eller mer.

 

Liver blir ikke bedre av en master automagisk. Kommer mye an på vedkommende. Noen sliter mer i arbeidslivet enn andre...

Anonymkode: 4ffd1...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kommer helt ann på personlige egenskaper.   Fruen har master, jobber som advokat,  jeg har ikke en pøkk, men tjener et par 100k mere enn henne. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, slumkim skrev:

Kommer helt ann på personlige egenskaper.   Fruen har master, jobber som advokat,  jeg har ikke en pøkk, men tjener et par 100k mere enn henne. 

Så dine personlige egenskaper er overlegne din kones?

Anonymkode: 1f998...d75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker said:

Vel.. jeg fikk bare jobber som ga 140-150/t med bachelor. Ligger på 240 nå med master.. de fleste med samme utdanning har ca 300/t eller mer.

 

Liver blir ikke bedre av en master automagisk. Kommer mye an på vedkommende. Noen sliter mer i arbeidslivet enn andre...

Anonymkode: 4ffd1...4d5

Det hørtes lavt ut. Jobben jeg hadde i fjor lå på rett under 240/t, og krevde null utdannelse. Synes selv jeg ville vært underbetalt med mindre, men det var helt anstendig. Utdannelse lønner seg nok på mange områder, men ser jo mange med minst bachelor som går dårlig uttelling økonomisk.

Anonymkode: a5506...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hva du har master innen. Du kommer for eksempel mye lenger med en bachelorgrad som elektroingeniør enn en mastergrad i nordisk litteraturhistorie. Jeg har bachelorgrad og tjener 490k i året (nyutdannet). Syns ikke det er så ille jeg.

Anonymkode: 56175...494

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...