Gå til innhold

MÅ man virkelig ha master for å få seg en ok betalt jobb ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 Jeg hører stadig «man kommer ingen vei uten master nå om dagen» 

 

stemmer dette ?? Hilsen student

Anonymkode: 366e5...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I stor grad, så stemmer det, ja. Med unntak av typiske tekniske utdanninger der bachelor fortsatt er verdt noe i tillegg til sykepleier. Men selv ved disse tekniske utdanningene på bachelornivå, så lønner det seg igjen med mastergrad, så bachelor kan ikke lenger holde stand alene mot mastergrad. Mastergrad har helt klart et overtak. Innenfor en rekke studier, så MÅ man ha mastergrad fordi bacheloren er såpass verdiløs. Hvilke studier tenkte du spesielt på?

Anonymkode: b012c...6b6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fagbrev.

Relativt kort utdannelse, man kommer seg for ut i arbeid, og med riktig fagbrev kan man virkelig tjene fett, og med flere år med lønn, ingen studielån, var ikke «smart» nok til å ta fagbrev selv, men det er 470 000kr I lån jeg kunne spart meg 🤭

Anonymkode: 5845e...5de

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er ok betalt for deg? 

Jeg har gått yrkesskolen og har fagbrev. Har jobbet siden jeg var 19 år, er 31 år nå. Null i studielån og årslønn på ca 550000,- 

Anonymkode: d0215...128

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fagbrev som elektriker. 10 års ansiennitet.

270,- timen

Fornøyd jeg

Anonymkode: 0e138...14b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er ok betalt for deg? 

Jeg har gått yrkesskolen og har fagbrev. Har jobbet siden jeg var 19 år, er 31 år nå. Null i studielån og årslønn på ca 550000,- 

Anonymkode: d0215...128

Dette er veldig bra, men problemet er at du kan ikke forvente at TS eller folk i lignende situasjon skal kunne "kopiere over" tidsperioden 2007 - 2019 som du har opplevd over på tidsperioden 2020 - 2032. Det jeg vil frem til er at ting har blitt mye verre her i samfunnet i løpet av de siste 12 år. Boligene er sykt mye dyrere nå i (snart) 2020, og vi er flere hundretusen mennesker sammenlignet med 2007 / 2008.

Det er mye mer digitalisering og automatisering og det er en brutal konkurranse rundt stillinger, noe som ikke var tilfellet i desember 2007.

Noen som kjøpte leilighet i 2009 / 2010 (rette etter krakket høsten 2008) kunne innen 2020 (det vil si nå) forvente at den har omtrent betalt seg selv ned, men det kan man ikke forvente at skal skje i tidsperioden 2020 - 2032. 

Studielån er noe man ikke lenger kan unngå hvis man er et vanlig menneske som ellers ikke har foreldre som kan gi en forskudd på arv - og studielånet blir bare høyere og høyere. Hvis TS er i tillegg ei ung dame på 50 - 55 kg som er teoretisk anlagt, så blir det også litt "bom" å foreslå at hun bør bruke heller mer av sin "fysiske kraft" i mer mannsdominerte yrker som ellers er mer praksis-rettede. Det blir totalt mismatch. For det er stort sett i de "mannsdominerte" fagbrevene man ennå kan tjene bra med penger på (men det blir bare færre og færre av disse også), og ikke i de "kvinnelig-dominerte" fagbrevene som helsefagarbeider, frisør, barnehage og den slags.

 

 

 

Anonymkode: b012c...6b6

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Vinterjenta skrev:

To bachelor’er fungerer like bra. 

Nei det kommer nok an på det også. Mange jobber må du ha mastergrad. Du får ikke samme kompetanse på bachelor som den læring du får ut av å jobbe med et stort og selvstendig prosjekt som en masteroppgave er. Bachelor er faglig sett på mye lavere nivå (iaf på økonomistudier).

Med mastergrad får du gjerne mye mer spennende jobb om du trives med selvstendighet og påvirkningsmulighet, og ikke minst er de fremtidige karrieremuligheter også gjerne større.

Anonymkode: 8b43a...7d1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke, men det gjør jo ting ganske mye enklere. 

Fem fantastiske, morsomme og sosiale år, på statens regning (studielånet er latterlig lavt). Så en interessant og gøy jobb, med veldig god lønn, uten å anstrenge meg for mye. 

Angrer ikke akkurat på det valget. 

Anonymkode: 4e889...269

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei det kommer nok an på det også. Mange jobber må du ha mastergrad. Du får ikke samme kompetanse på bachelor som den læring du får ut av å jobbe med et stort og selvstendig prosjekt som en masteroppgave er. Bachelor er faglig sett på mye lavere nivå (iaf på økonomistudier).

Med mastergrad får du gjerne mye mer spennende jobb om du trives med selvstendighet og påvirkningsmulighet, og ikke minst er de fremtidige karrieremuligheter også gjerne større.

Anonymkode: 8b43a...7d1

Du får nok større breddekunnskap med to bachelor’er, spesielt om du har med en som inkluderer IT-kunnskap. Mastergrad er nok i større grad spesialiserende. 
 

Velg fag med omhu, og legg vekt på nettverksbygging, det vil hjelpe på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten, vil jeg understreke at det krever mye å ta en mastergrad. Det er ikke bare lek og moro. Det er mye slit, mye selvstendig arbeid som du må regne med, og svært mange fullfører heller ikke på normert tid. Dette er noe du må være forberedt på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ser på øvrige tråder her inne, så er det ikke utelukkende grunnet ok betaling du må ha mastergrad; men også for å ha tilstrekkelig status for å finne en partner (dvs. ikke vaktmester) som også tjener «ok». 😏 

Anonymkode: 0b7de...1ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Vinterjenta skrev:

Du får nok større breddekunnskap med to bachelor’er, spesielt om du har med en som inkluderer IT-kunnskap. Mastergrad er nok i større grad spesialiserende. 
 

Velg fag med omhu, og legg vekt på nettverksbygging, det vil hjelpe på.

Jeg må si meg enig med den andre, mastergrad er bedre å ha. Hvis du snakker om to totalt forskjellige bachelorer, da betyr det at man vil måtte bruke 3 nye år på den andre bacheloren siden man ikke vil ha mulighet til å få godskrevet noen fag i det som hypotetisk sett er en ny bachelor i IT.

Da kan man heller ta 60 studiepoeng med IT-emner (1 år), så gå for mastergrad i IT over 3 år deltid, mens man jobber. Den har 90 studiepoeng, noe som tilsvarer 1,5 år fulltid.

https://www.uio.no/studier/program/it-ledelse-master/opptak/

Som de fleste vet, man er heller aldri "ferdig utdannet" hvis IT står i fokus i hverdagen. Man må omtrent oppdatere seg hele tiden, så sånn sett, uten oppdatering, blir fort både en bachelor eller master i IT som en dårlig fisk utgått på dato.

En annen ting som er verdt å merke seg er at noen som tar helt forskjellig "second bachelor" i forhold til sin første, anerkjenner på en måte at den første er verdiløs hvis det ender opp slik at man bruker bare det man lærte fra "second bachelor" på jobb, og omtrent ingenting fra den første. Så igjen, er mastergrad bedre, for da kan man alltid si at det var naturlig å bygge videre på, men med en annen, "spennende" fagsammensetting - se linken over. Fordi med to bachelorer der man bare skal bruke den ene, så har man fortsatt bare en bachelor, mens den første bachelor "råtner vekk". På den annen side, bachelor + mastergrad gjør at man naturlig kan si at det er kunnskapen fra mastergraden man skal bruke mest mulig i sin første / andre jobb. 

Også har vi allerede bachelorer der IT og det "digitale" er inne i bildet sammen med andre ting som økonomi:

https://www.uio.no/studier/program/informatikk-ledelse/

Men om du har bachelor i sosiologi og historie, så blir det litt verre å forklare hvordan du skal kombinere historie bachelor med IT bachelor. Disse to blir vanskeligere å kombinere - iallfall ikke i slik forsvarlig grad at man bør bruke 3 nye år på det - fulltid. Isåfall ender det opp med at bachelor i historie "råtner vekk", mens bachelor i IT tar "bachelor i historie" sin plass, og da står man fortsatt igjen med en bachelor, dog mer attraktiv bachelor, men den er fortsatt ikke mastergrad. 

Anonymkode: b012c...6b6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I stor grad, så stemmer det, ja. Med unntak av typiske tekniske utdanninger der bachelor fortsatt er verdt noe i tillegg til sykepleier. Men selv ved disse tekniske utdanningene på bachelornivå, så lønner det seg igjen med mastergrad, så bachelor kan ikke lenger holde stand alene mot mastergrad. Mastergrad har helt klart et overtak. Innenfor en rekke studier, så MÅ man ha mastergrad fordi bacheloren er såpass verdiløs. Hvilke studier tenkte du spesielt på?

Anonymkode: b012c...6b6

Om man tenker på lønn, så lønner det seg at du er flink til å lære. Bachelor i IT slår ofte masterutdannende hvis de er flink til å lære seg nye teknologier og har erfaring.

Anonymkode: c867f...ffc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må si meg enig med den andre, mastergrad er bedre å ha. Hvis du snakker om to totalt forskjellige bachelorer, da betyr det at man vil måtte bruke 3 nye år på den andre bacheloren siden man ikke vil ha mulighet til å få godskrevet noen fag i det som hypotetisk sett er en ny bachelor i IT.

Da kan man heller ta 60 studiepoeng med IT-emner (1 år), så gå for mastergrad i IT over 3 år deltid, mens man jobber. Den har 90 studiepoeng, noe som tilsvarer 1,5 år fulltid.

https://www.uio.no/studier/program/it-ledelse-master/opptak/

Som de fleste vet, man er heller aldri "ferdig utdannet" hvis IT står i fokus i hverdagen. Man må omtrent oppdatere seg hele tiden, så sånn sett, uten oppdatering, blir fort både en bachelor eller master i IT som en dårlig fisk utgått på dato.

En annen ting som er verdt å merke seg er at noen som tar helt forskjellig "second bachelor" i forhold til sin første, anerkjenner på en måte at den første er verdiløs hvis det ender opp slik at man bruker bare det man lærte fra "second bachelor" på jobb, og omtrent ingenting fra den første. Så igjen, er mastergrad bedre, for da kan man alltid si at det var naturlig å bygge videre på, men med en annen, "spennende" fagsammensetting - se linken over. Fordi med to bachelorer der man bare skal bruke den ene, så har man fortsatt bare en bachelor, mens den første bachelor "råtner vekk". På den annen side, bachelor + mastergrad gjør at man naturlig kan si at det er kunnskapen fra mastergraden man skal bruke mest mulig i sin første / andre jobb. 

Også har vi allerede bachelorer der IT og det "digitale" er inne i bildet sammen med andre ting som økonomi:

https://www.uio.no/studier/program/informatikk-ledelse/

Men om du har bachelor i sosiologi og historie, så blir det litt verre å forklare hvordan du skal kombinere historie bachelor med IT bachelor. Disse to blir vanskeligere å kombinere - iallfall ikke i slik forsvarlig grad at man bør bruke 3 nye år på det - fulltid. Isåfall ender det opp med at bachelor i historie "råtner vekk", mens bachelor i IT tar "bachelor i historie" sin plass, og da står man fortsatt igjen med en bachelor, dog mer attraktiv bachelor, men den er fortsatt ikke mastergrad. 

Anonymkode: b012c...6b6

Du sier mye som er riktig her. Dessverre er det mange som tar IT-utdannelse med middels karakter som gir deg ok jobb i begynnelsen. I tillegg blir de værende i denne jobben for lenge uten å oppdatere seg. Da er livet låst for dem. Arbeidsgiver vil heller ikke gi dem høyere lønn, siden de har få muligheter på arbeidsmarkedet. I tillegg vil arbeidsgiver som regel gi deg minst mulig i lønn. Det er derfor du ofte vil høre at en med 20-års erfaring har samme lønn som nyutdannet.

I løpet av 5 år går en fra å være oppdatert til å være en dårlig fisk gått ut på dato. Da er du ikke hvert noe mer. Det er derfor de som ikke er flinke søker seg til staten og blir værende der. Lønnen er lav, men de erfarne tjener ikke mindre enn nyutdannede.

I min egen bedrift tjener jeg like mye som 55-åringen som ikke kan moderne teknologien, men heller gjør de mer "rutinemessige" oppgavene. Derfor får jeg mer lønn enn 55åringen. Det er fordi jeg har lettere for å få høyere lønn og jobb i arbeidsmarkedet enn 55-åringen.

Anonymkode: c867f...ffc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei. Men et minimum er videregående (fagbrev).

Det lønner seg å ha høyere utdanning, men det avhenger også av hvilke andre verdier du har i livet. Hva ønsker du ut av livet annet enn penger? 

 

Anonymkode: e2dd3...1dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det trenger man ikke. Har bachelor og tjener 755’. Jobber i kommuneadministrasjonen.

Anonymkode: f34d0...cc4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bachelor og tjener 530 000.

Men, jeg har noe annen utdannelse og erfaring som har relevans for jobben jeg har idag. En utdannelse på 60 studiepoeng (svært relevant) og et fag på 7,5 studiepoeng (lite/mindre relevant). I tillegg har jeg veldig mange års erfaring fra en hobby som nok var avgjørende for at jeg fikk jobben.

Så jeg vil si at bachelor+60poengs ekstra utdannelse+hobby sannsynligvis var kombinasjonen som kvalifiserte meg til jobben jeg har idag.

Anonymkode: 037f9...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...