Gå til innhold

Ung ufør avvikles fra 2020


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår du ikke hvorfor tillegget blir gitt? Det er til de som har vært syke fra ung alder, helt uten mulighet til å jobbe seg opp en inntekt. Derfor har man det tillegget.

Anonymkode: 70d3b...71c

Enda større grunn til å komme seg ut i jobb.

Anonymkode: 74f62...9cc

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo. Når det blir for lite til et verdig liv, så er det det. Ingen kan noe for at de ble syke.

Anonymkode: 0cd55...8a1

Nei, men utrolig mange av de kan faktisk jobbe.

Anonymkode: 74f62...9cc

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enig i at de kunne fjernet den, hvis beløpet økte til det samme som ung ufør er i dag. Det er lite å klare seg på, og veldig urettferdig.

Anonymkode: 0cd55...8a1

Og det rammer tilsynelatande fullstendig tilfeldig. Noen få får ung ufør mens andre med tilsvarende sykdom får avslag. Selv om funksjonsnivået er det samme. Ung ufør kom for å hindre fattigdom. Hvor er logikken i det? Da burde minstesatsen økes for alle . Enkelt og greit. Det er rett og slett blodig urettferdig at noen skal få mer enn andre basert på et system som tilsynelatende rammer fullstendig tilfeldig. Alle burde fått mer. 

For ordens skyld er jeg selv i jobb og betaler gladelig skatt for at folk skal få et verdig liv. Det er ikke tilfelle slik det er nå. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Ingen norsk 100% uføretrygd er for lite til et verdig liv. Regnskap har en utgiftsside også.

Hvordan definerer du et verdig liv? Jeg har en nær venn som har utbetalt 14 000 kr i måneden i uføretrygd. Hun er svært flink med penger men får ikke boliglån, bor i en bitteliten hybel og kan aldri skeie ut. Hun kan aldri kjøpe en kopp kaffe når vi er i byen uten at jeg spanderer. Hva er verdighet for deg? 

Mat på bordet? Tak over hodet? Middag hver dag? Ferie?

Hun har råd til tak over hodet og middag en gang eller to i uken. Er det verdighet? 

Er det verdighet å måtte hente mat på matsentralen for å overleve? 

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enda større grunn til å komme seg ut i jobb.

Anonymkode: 74f62...9cc

Det er jo nettop fordi de ikke kan komme seg i jobb de får den. For det om du kan, betyr ikke det at alle andre kan. Selv om du fortjener det, håper jeg du aldri trenger å finne ut hvordan det er å leve sånn.

Anonymkode: 0cd55...8a1

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, altflyter skrev:

Hvordan definerer du et verdig liv? Jeg har en nær venn som har utbetalt 14 000 kr i måneden i uføretrygd. Hun er svært flink med penger men får ikke boliglån, bor i en bitteliten hybel og kan aldri skeie ut. Hun kan aldri kjøpe en kopp kaffe når vi er i byen uten at jeg spanderer. Hva er verdighet for deg? 

Mat på bordet? Tak over hodet? Middag hver dag? Ferie?

Hun har råd til tak over hodet og middag en gang eller to i uken. Er det verdighet? 

Er det verdighet å måtte hente mat på matsentralen for å overleve? 

Denne personen er ikke flink med økonomi. Da hadde vedkommende levd godt på såpass mye penger.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo nettop fordi de ikke kan komme seg i jobb de får den. For det om du kan, betyr ikke det at alle andre kan. Selv om du fortjener det, håper jeg du aldri trenger å finne ut hvordan det er å leve sånn.

Anonymkode: 0cd55...8a1

De aller fleste kan jobbe med noe. 

Anonymkode: 74f62...9cc

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, altflyter skrev:

Hvordan definerer du et verdig liv? Jeg har en nær venn som har utbetalt 14 000 kr i måneden i uføretrygd. Hun er svært flink med penger men får ikke boliglån, bor i en bitteliten hybel og kan aldri skeie ut. Hun kan aldri kjøpe en kopp kaffe når vi er i byen uten at jeg spanderer. Hva er verdighet for deg? 

Mat på bordet? Tak over hodet? Middag hver dag? Ferie?

Hun har råd til tak over hodet og middag en gang eller to i uken. Er det verdighet? 

Er det verdighet å måtte hente mat på matsentralen for å overleve? 

Nei, det er ikke verdighet, og sånn skal ingen ha det i Norge. Det er på tide å hente pengene på andre steder, for penger er det. Det er alt for mange av dem som har alt for god lønn i dag, f.eks.

Anonymkode: 0cd55...8a1

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Denne personen er ikke flink med økonomi. Da hadde vedkommende levd godt på såpass mye penger.

Nei, det går ikke an å leve godt på 14 000, med mindre man bor gratis hos foreldre eller slektninger.

Anonymkode: 0cd55...8a1

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det går ikke an å leve godt på 14 000, med mindre man bor gratis hos foreldre eller slektninger.

Anonymkode: 0cd55...8a1

Selvsagt går det an. Som sagt har regnskap en utgiftsside også.

For øvrig er minstesats uføretrygd på 2,48G, altså 247648 kr for enslige. Det gir 17170 kr i nettoinntekt per mnd, ikke 14000.

Endret av Husholdning1
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Selvsagt går det an. Som sagt har regnskap en utgiftsside også.

Så flott! Da kan vi skatte rikingene ned til de bare har 14.000 måneden, for det går jo fint an å leve et verdig liv på det, ikke sant? ;) 

Da får vi plutselig råd til nordlandsbane, oppgradering av en rekke togstrekninger, oppgradering av veier, pluss en lang rekke mer.

Anonymkode: 8bea7...e92

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så flott! Da kan vi skatte rikingene ned til de bare har 14.000 måneden, for det går jo fint an å leve et verdig liv på det, ikke sant? ;) 

Da får vi plutselig råd til nordlandsbane, oppgradering av en rekke togstrekninger, oppgradering av veier, pluss en lang rekke mer.

Anonymkode: 8bea7...e92

Hvorfor skal de som drifter velferdsstaten og som skaper noe ha så lite? 

Anonymkode: 5a873...72a

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg studerte levde jeg på ca 12.000 i mnd (6000 lån/stipend og 6000) i arbeidsinntekt. Gikk fint det. Bodde aldri på studenthybel. Ble ikke rik av det, men gikk fint an. Hadde råd til mat, strøm, bolig, forsikringer, kafé og kollektivtransport. Og jeg er IKKE flink med penger. 

Anonymkode: c6ee5...c30

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Ingen norsk 100% uføretrygd er for lite til et verdig liv. Regnskap har en utgiftsside også.

Da kan du jo få lov til å bytte med en av dem :nigo:

Minimum bytteperiode settes til 5 år. Ingen vil lærer noe som helst av bare 1 mnd eller 1 år.

Bytte må være bosted, inntekt, alle øvrige utgifter og inntekter, transportmiddel og full pakke.

Anonymkode: 87240...6db

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne regjeringen prioriterer at velferdsstaten skal bestå med en stadig økende andel uføre, og da spesielt unge uføre. 

Hårreisende at folk som aldri har deltatt i samfunnet skal få så mye gratis. 

Anonymkode: 5a873...72a

Nå er ofte de unge uføre personer som er født med diagnoser som for eksempel CP.  Eller en Utviklingshemmemming . Ja, om man har en veldig liten grad av Cp og kun har litt lammelse i en arm eller ben så kan man jo så klart jobbe. Men i mange tilfeller gir CP diagnosen problemer med spastisitet i både armer og ben, og veldig mange sliter i tillegg med syn og hørsel.  Cp er en av de vanligste diagnosene å bli født med som påvirker kroppen fysisk. Hvordan skal disse barna få bidratt i arbeidslivet fra ung alder ?  Eller om man er utviklinghemmet. Hvordan skal de kunne bidra ? Bare for at de har vert uheldige i livet er det ingen som unner de et cafebesøk i ny og ned ? Skal de ikke ha nok penger til å klare seg bare fordi de ikke har bidratt i samfunnet? Hvis du mener de burde bidra i samfunnet, spør jeg deg .. hvordan ? Nå snakker jeg om de menneskene som har moderat- alvorlig grad av diagnosen.

Anonymkode: 2ba85...af2

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal de som drifter velferdsstaten og som skaper noe ha så lite? 

Anonymkode: 5a873...72a

Hvis 14.000 måneden er et verdig liv så er 14.000 nok for at de, og alle andre i samfunnet, skal ha et verdig liv.

Anonymkode: 8bea7...e92

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Denne personen er ikke flink med økonomi. Da hadde vedkommende levd godt på såpass mye penger.

Du syntes 14 000 I måneden er mye å leve på for en syk dame i 40-årene? 

Hun har 8000 i husleie (hun kan ikke flytte lengre bort fra byen, da hun må bo i bussavstand til sykehus og hun bor i kommunal bolig. Da må man ta det man får) ,

1000 I snitt i strøm siden hun bor i en kald kjeller. 

Da har hun 5000 igjen til alt annet.

1000 forsvinner i forsikring, mobil og diverse løpende utgifter.

Da har hun 4000 igjen.

Av dette bruker hun i snitt 1000kr måneden på medisiner og legeregninger (medregnet 6000 i året egenandel på lege og fysioterapi. De resterende årlige 6000 er medisiner hun ikke får på blå resept) .

Da har hun 3000 igjen i måneden til mat, drikke, fornøyelser, ferie, sparing etc. 

Dette vet jeg fordi jeg nylig hjalp henne med budsjett fordi hun lurte på om jeg kunne hjelpe henne å kutte. Jeg fant ingen kuttpunkter, gjør du? 

Hva gjør hun om kjøleskapet eller komfyren ryker? Eller om hun trenger nye briller? 

Mener du i fult alvor at dette er mye penger og at dette er et verdig liv? Hvor gammel er du? 

Edit. Jeg ser at jeg glemte busskort i dette budsjettet, så jeg kan trekke fra ytterligere 500kr. Hun har 2500 igjen etter at alle faste utgifter er betalt. Ikke 3000

Endret av altflyter
  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så flott! Da kan vi skatte rikingene ned til de bare har 14.000 måneden, for det går jo fint an å leve et verdig liv på det, ikke sant? ;) 

Da får vi plutselig råd til nordlandsbane, oppgradering av en rekke togstrekninger, oppgradering av veier, pluss en lang rekke mer.

Anonymkode: 8bea7...e92

I teorien kan vi det, men da forsvinner både kapitalen og veldig mange av jobbene. Da går vi ikke verken tog eller uføretrygd. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal de som drifter velferdsstaten og som skaper noe ha så lite? 

Anonymkode: 5a873...72a

Så da innrømmer du at det er lit. Så bra. Da er vi i hvert fall enige om det ;) 

Anonymkode: 0cd55...8a1

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da jeg studerte

Anonymkode: c6ee5...c30

Da. Altså var det en periode. Hadde du klart deg på det for resten av livet? Aldri kunne komme i arbeid, aldri få noen andre muligheter?

Anonymkode: 8bea7...e92

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...