Gå til innhold

Ung ufør avvikles fra 2020


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, altflyter skrev:

Nei. Hun har utbetalt 14 000. Dette har jeg sett på utbetalingene hennes, så hun har ikke 3000 kr ekstra. Få se et budsjett hvor du beviser det du påstår. Jeg venter spent. 

Budsjett har jeg publisert her flere ganger. Jeg ser ingen grunn til å lete det opp.

Hva hun har utbetalt er irrelevant, det som betyr noe er bruttoinntekt-skatt. Bruttoinntekt for 100% enslig ufør er minimum 2,48G, altså 247648 kr, minus maksimalt 41608 kr i skatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Bolig til 8000 må reduseres. Dessuten fant du jo plutselig 3000 kr mer i inntekt, det er 36000 i året.

Om du bor på landet så får du deg nok ei rønne til 8000 kr. 
Alt under 8000 kr her i byen er forbeholdt de helvetes studentene. De får alt det billigste og minste, ingen andre. Bofellesskap ligger på 7000+ De under er som sagt for studenter og bare studenter. 

Anonymkode: cc723...eb8

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Min inntekt er irrelevant.

I det store og hele, ja. Men du dro den inn i debatten. I tillegg hevdet du at 14.000 er nok til å leve et verdig liv. Det er derfor jeg lurer på om du lever et verdig liv eller et liv i overflod? For du trenger jo ikke mer enn 14.000 netto måneden for å leve et verdig liv, i følge ditt eget premiss. Da trenger du ikke mer i lønn. Derfor er det interessant å få vite om du får mer enn 14.000 (netto) i lønn. For hvis du får mer så får du jo mer enn det du trenger for å leve et verdig liv, ikke sant?

Anonymkode: 8bea7...e92

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Budsjett har jeg publisert her flere ganger. Jeg ser ingen grunn til å lete det opp.

Hva hun har utbetalt er irrelevant, det som betyr noe er bruttoinntekt-skatt. Bruttoinntekt for 100% enslig ufør er minimum 2,48G, altså 247648 kr, minus maksimalt 41608 kr i skatt.

Du kan lete det frem for å bevise at det er mulig, eller du kan la være og du får aldri bevist at det er mulig. Helt opp til deg.

Som det nå står så har du ikke bevist at det du påstår er mulig. Derimot har @altflyter bevist at det ikke er mulig.

Anonymkode: 8bea7...e92

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Om du bor på landet så får du deg nok ei rønne til 8000 kr. 
Alt under 8000 kr her i byen er forbeholdt de helvetes studentene. De får alt det billigste og minste, ingen andre. Bofellesskap ligger på 7000+ De under er som sagt for studenter og bare studenter. 

Anonymkode: cc723...eb8

I byen, ja. En av fordelene med uføretrygd er at man ikke er bundet til bosted grunnet jobb. På landet får du leid store hus til et slikt beløp, og litt mindre eneboliger går du kjøpt til et beløp som gir langt mindre utgifter til lån og avdrag enn 8000 kr. Det fordrer at man sparer opp litt egenkapital, men med 17100 kr netto i mnd så lar det seg selvsagt gjøre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I det store og hele, ja. Men du dro den inn i debatten. I tillegg hevdet du at 14.000 er nok til å leve et verdig liv. Det er derfor jeg lurer på om du lever et verdig liv eller et liv i overflod? For du trenger jo ikke mer enn 14.000 netto måneden for å leve et verdig liv, i følge ditt eget premiss. Da trenger du ikke mer i lønn. Derfor er det interessant å få vite om du får mer enn 14.000 (netto) i lønn. For hvis du får mer så får du jo mer enn det du trenger for å leve et verdig liv, ikke sant?

Anonymkode: 8bea7...e92

Nei, jeg dro den ikke inn i debatten. Jeg svarte en som sto den inn i debatten.

Jeg lever selvsagt i overflod, jeg er nordmann bosatt i Norge med jobb.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Nei, jeg dro den ikke inn i debatten. Jeg svarte en som sto den inn i debatten.

Jeg lever selvsagt i overflod, jeg er nordmann bosatt i Norge med jobb.

Ja, men da kan du fint gå ned i lønn til 14.000. Du vil fortsatt leve et verdig liv.

Men du vil ikke leve i overflod i så fall, er det slik å forstå?

Anonymkode: 8bea7...e92

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men da kan du fint gå ned i lønn til 14.000. Du vil fortsatt leve et verdig liv.

Men du vil ikke leve i overflod i så fall, er det slik å forstå?

Anonymkode: 8bea7...e92

Jeg jobber ikke fulltid ror 14000 (det reelle beløpet er 17100), nei. Halvstilling til den summen hadde derimot smakt veldig godt.

Vel 200 000 kr netto vil selvsagt fortsatt bety overflod, bare litt mindre av det.

Endret av Husholdning1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da gjør vi det så enkelt: de rikeste må jobbe for å få 14.000 i måneden. Klarer de ikke å jobbe får de heller ingen penger. Fornøyd? ;) 

Anonymkode: 8bea7...e92

Jeg skjønner du vil ha frem et «poeng», men Du skjønner det at 95% av arbeidstakwerne bare hadde sluttet å jobbe idet man nådde 14 000,- netto i måneden? De færreste av oss gjør det for gøy vet du.

Så det du hadde oppnådd var en haug med arbeidsføre som jobbet 20-50% og fikk masse fritid. Uføre hadde fått enorme køer til helsehjelp (siden legene jobber 1-dags uke) og ingen skattekroner som kunne gies ut som trygd..


Høres det ut som noe du hadde vært fornøyd med? 😄

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Jeg jobber ikke fulltid ror 14000 (det reelle beløpet er 17100), nei. Halvstilling til den summen hadde derimot smakt veldig godt.

Vel 200 000 kr netto vil selvsagt fortsatt bety overflod, bare litt mindre av det.

Det er ikke bare et verdig liv, det er rent av overflod. Men da kan jeg ikke se at det skulle være noen grunn til at du skulle tjene mer enn 14.000 måneden? Hvor lavt skal lønnen din gå før du ikke lenger lever i overflod, bare et verdig liv?

Anonymkode: 8bea7...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Jeg jobber ikke fulltid ror 14000 (det reelle beløpet er 17100), nei. Halvstilling til den summen hadde derimot smakt veldig godt.

Vel 200 000 kr netto vil selvsagt fortsatt bety overflod, bare litt mindre av det.

Det er feil. Brutto minstesats ufør for enslig er 20637 pr måned. Beløpet skattes som vanlig lønnsinntekt og de fleste har utbetalt mellom 14-16000 (skatt er jo som kjent individuelt..) 

Anonymkode: 067fb...33c

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her tar du feil. Det blir brutto og ikke netto. Brutto er før skatt så utbetalingen blir langt mindre enn ca 17000. Uføre skatter dessuten som en vanlig lønnsmottaker og hva de får utbetalt av henger av gjeld osv. 

Anonymkode: 03c97...a4d

Nei, også her har jeg helt rett.

Inntekt 247648 - skatt 41608 = 206040/12 = 17100. Og det er det du minimum får. Fradrag gjør selvsagt beløpet høyere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Grandidosa83 skrev:

Jeg skjønner du vil ha frem et «poeng», men Du skjønner det at 95% av arbeidstakwerne bare hadde sluttet å jobbe idet man nådde 14 000,- netto i måneden?

 

Da hadde de ikke fått noen penger heller. @Husholdning1 sine premisser var:

1. gi de 14.000 i mående, for da lever de fortsatt i overflod

2. ta fra de de 14.000 i måneden hvis de nekter å jobbe

Har du noen motargumenter mot å jobbe for en lønn der du hadde levd i overflod så får du forklare det. Mener du at 14.000 ikke er hverken en verdig inntekt eller en gang overflod, så si gjerne fra!

Anonymkode: 8bea7...e92

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er feil. Brutto minstesats ufør for enslig er 20637 pr måned. Beløpet skattes som vanlig lønnsinntekt og de fleste har utbetalt mellom 14-16000 (skatt er jo som kjent individuelt..) 

Anonymkode: 067fb...33c

Nei, også her har jeg helt rett.

Inntekt 247648 - skatt 41608 = 206040/12 = 17100. Og det er det du minimum får. Fradrag gjør selvsagt beløpet høyere.

Uføretrygdete kaster forhåpentligvis ikke beløpet de får igjen etter skatteoppgjøret de heller.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da hadde de ikke fått noen penger heller. @Husholdning1 sine premisser var:

1. gi de 14.000 i mående, for da lever de fortsatt i overflod

2. ta fra de de 14.000 i måneden hvis de nekter å jobbe

Har du noen motargumenter mot å jobbe for en lønn der du hadde levd i overflod så får du forklare det. Mener du at 14.000 ikke er hverken en verdig inntekt eller en gang overflod, så si gjerne fra!

Anonymkode: 8bea7...e92

Hvor og når har dette vært mine premisser?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bare et verdig liv, det er rent av overflod. Men da kan jeg ikke se at det skulle være noen grunn til at du skulle tjene mer enn 14.000 måneden? Hvor lavt skal lønnen din gå før du ikke lenger lever i overflod, bare et verdig liv?

Anonymkode: 8bea7...e92

Godt under 170000 i året. Men nå er det reelle beløpet fortsatt 206000 i året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjenner til en person, vedkommende ble ufør i slutten av tenårene, men er selvstendig næringsdrivende og hadde over 2 mill i inntekt i fjor, hvordan går det an? 

Anonymkode: f5e2c...5ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Husholdning1 skrev:

I byen, ja. En av fordelene med uføretrygd er at man ikke er bundet til bosted grunnet jobb. På landet får du leid store hus til et slikt beløp, og litt mindre eneboliger går du kjøpt til et beløp som gir langt mindre utgifter til lån og avdrag enn 8000 kr. Det fordrer at man sparer opp litt egenkapital, men med 17100 kr netto i mnd så lar det seg selvsagt gjøre.

Jeg har AAP og jeg får ikke flytte til nabokommunen. Som er 1 time unna. Fordi jeg må være her jeg er for å motta AAP. Og ikke har de behandlingssted der, for da må man inn til byen og det koster godt over 1000 kr på grunn av buss og ferje. + det er ingen busser som går fra boligområdene til "sentrum", bare lokale skolebusser for skoleelever. Så det å flytte på landet her jeg bor, det går ikke an og om man er ufør så blir man avhengig av buss fordi bil er for dyrt og der går det ikke busser. Ikke har de sykehus, de har et legekontor men ingen DPS eller spesialister og de få de har har sykt lang venteliste fordi alle fra nabobygdene skal dit også, så man må inn til byen for slikt og betale over 1000 kr hver gang man skal til behandling. 
Pappa flyttet dit for 6 år siden for å få bedre økonomi, ble så ufør grunnet ulykke og må nå flytte tilbake til byen. Fordi han ikke råd til å bo der som ufør. Ikke bare er buss og behandling et problem på landet, matvareprisene er dyrere også. Da de har bare 2 butikker å velge mellom som er vanlige butikker. Resten er svindyre bittesmå, privateide lokalbutikker (ikke rema, bunnpris osv). Der er prisene enda verre. Så matbudsjettet går jo rett opp til himmelen. 

Må presisere at pappa fikk det billigere. Fordi mamma handlet inn det meste i byen og pappa plukket det opp på fergen. Og han levde stort sett av egn dyrket grønnsaker og selvfisket-fisk og egg fra egne dyr. Men det ble fortsatt for dyrt da han ble ufør, for en normal person med et normalt kosthold så er det absolutt ikke billigere å bo på landet. 
Selv "by-landet" (1 time motsatt vei utenfor byen og bomringen) så er det også dyrere, billigere hus, men alt annet er dyrt og alle jobbene ligger på andre siden av bomringen. 2 venninner har flyttet tilbake til byen på grunn av økonomi i år. 

Flere i familien og bekjente av slekten, har flyttet til byen mens de er under NAV. For så å flytte hjem til landet når de kan jobbe. Hjelper jævlig lite å betale 8000 for et stort hus som skal varmesopp til blodpris og absolutt alt rundt deg er svinedyrt. 
Det er sluttsummen på budsjettet som gjelder, ikke bare én post! 
Jeg har selv vurdert landet og bytte kommune for å spare penger, men det går ikke. 

Anonymkode: cc723...eb8

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Hvor og når har dette vært mine premisser?

40 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Alle som er ansvarlig med penger kan leve et verdig liv på 14000 kr. Tror mange rikfolk vil slite med det, men det er ikke fordi det er spesielt vanskelig.

Hvorfor skulle man jobbe hvis det ikke lønner seg?

 

Anonymkode: 8bea7...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har AAP og jeg får ikke flytte til nabokommunen. Som er 1 time unna. Fordi jeg må være her jeg er for å motta AAP. Og ikke har de behandlingssted der, for da må man inn til byen og det koster godt over 1000 kr på grunn av buss og ferje. + det er ingen busser som går fra boligområdene til "sentrum", bare lokale skolebusser for skoleelever. Så det å flytte på landet her jeg bor, det går ikke an og om man er ufør så blir man avhengig av buss fordi bil er for dyrt og der går det ikke busser. Ikke har de sykehus, de har et legekontor men ingen DPS eller spesialister og de få de har har sykt lang venteliste fordi alle fra nabobygdene skal dit også, så man må inn til byen for slikt og betale over 1000 kr hver gang man skal til behandling. 
Pappa flyttet dit for 6 år siden for å få bedre økonomi, ble så ufør grunnet ulykke og må nå flytte tilbake til byen. Fordi han ikke råd til å bo der som ufør. Ikke bare er buss og behandling et problem på landet, matvareprisene er dyrere også. Da de har bare 2 butikker å velge mellom som er vanlige butikker. Resten er svindyre bittesmå, privateide lokalbutikker (ikke rema, bunnpris osv). Der er prisene enda verre. Så matbudsjettet går jo rett opp til himmelen. 

Må presisere at pappa fikk det billigere. Fordi mamma handlet inn det meste i byen og pappa plukket det opp på fergen. Og han levde stort sett av egn dyrket grønnsaker og selvfisket-fisk og egg fra egne dyr. Men det ble fortsatt for dyrt da han ble ufør, for en normal person med et normalt kosthold så er det absolutt ikke billigere å bo på landet. 
Selv "by-landet" (1 time motsatt vei utenfor byen og bomringen) så er det også dyrere, billigere hus, men alt annet er dyrt og alle jobbene ligger på andre siden av bomringen. 2 venninner har flyttet tilbake til byen på grunn av økonomi i år. 

Flere i familien og bekjente av slekten, har flyttet til byen mens de er under NAV. For så å flytte hjem til landet når de kan jobbe. Hjelper jævlig lite å betale 8000 for et stort hus som skal varmesopp til blodpris og absolutt alt rundt deg er svinedyrt. 
Det er sluttsummen på budsjettet som gjelder, ikke bare én post! 
Jeg har selv vurdert landet og bytte kommune for å spare penger, men det går ikke. 

Anonymkode: cc723...eb8

 Jeg diskuterer her uføretrygd, ikke AAP.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...