Gå til innhold

Ung ufør avvikles fra 2020


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Hvorfor må hun bo i bussavstand til sykehus?

Vil du betale taxi i stedet da?

Anonymkode: 0cd55...8a1

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, altflyter skrev:

Fordi sykdommen hennes gjør at hun i flere perioder er nødt til å kunne dra til sykehuset på kort varsel. 

Så vi snakker altså om en av en håndfull mennesker som egentlig ikke er relevant for debatten på systemnivå. Gi det fåtallet personer dette gjelder en særlig bostøtte, men ikke snakk som om det er normalen. For det er det på ingen måte.

For øvrig er minstesats som sagt 17170 kr netto per mnd.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil du betale taxi i stedet da?

Anonymkode: 0cd55...8a1

Det finnes noe som heter bil. Og med den inntekten så har man råd til både det og førerkort.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Husholdning1 skrev:

En av de store fordelene med å være uføretrygdet er at man ikke blir bundet til et bosted grunnet jobb.

Jeg bytter gjerne.

Høres mer ut som du trenger ny jobb :lur:

Anonymkode: 0cd55...8a1

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Det finnes noe som heter bil. Og med den inntekten så har man råd til både det og førerkort.

Nei.

Anonymkode: 0cd55...8a1

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, altflyter skrev:

Jeg tror du glemmer en viktig del av det å være ufør: utgifter til medisiner og behandling. Det koster faktisk mye selv om helsevesenet angivelig er gratis. Man må betale opp til frikort. Det er ganske mange tusenlapper. Pluss at mange medisiner ikke er på blå resept. Det er utgifter du åpenbart ikke har tenkt på. 

Jeg har ingen problemer med å betale 250 kr for en legetime, men jeg har heller ingen problemer med å forstå at det er en høy sum for mange. 

Nei, det er ikke utgifter jeg ikke har tenkt på. Beklager om du tror det, men det stemmer altså ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Det finnes noe som heter bil. Og med den inntekten så har man råd til både det og førerkort.

Kan du se på budsjettet og være så snill å sette opp et nytt budsjett hvor du finner plass til utgifter til førerkort og bil? Jeg er sikker på at hun blir svært takknemlig om du kan sette opp et budsjett for henne hvor bil, forsikring, vedlikehold og bompenger er noe hun har mer enn nok penger til!  Siden du åpenbart er ekspert på dette. Jeg tar gjerne imot innspill og lover å viderebringe dem

Endret av altflyter
  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Høres mer ut som du trenger ny jobb :lur:

Anonymkode: 0cd55...8a1

Absolutt ikke. Jeg liker jobben min veldig godt, men differansen mellom lønnen og uføretrygd kompenserer ikke for tiden som brukes, selv om jeg har godt betalt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, altflyter skrev:

Kan du se på budsjettet og være så snill å sette opp et nytt budsjett hvor du finner plass til utgifter til førerkort og bil? Jeg er sikker på at hun blir svært takknemlig om du kan sette opp et budsjett for henne hvor bil, forsikring, vedlikehold og bompenger er noe hun har mer enn nok penger til! 

Bolig til 8000 må reduseres. Dessuten fant du jo plutselig 3000 kr mer i inntekt, det er 36000 i året.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Absolutt ikke. Jeg liker jobben min veldig godt, men differansen mellom lønnen og uføretrygd kompenserer ikke for tiden som brukes, selv om jeg har godt betalt.

Godt betalt? Går ut fra at du mener 14.000 måneden netto-godt betalt? For det er jo det som er et verdig liv, ikke sant?

Anonymkode: 8bea7...e92

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Anonymkode: 0cd55...8a1

Da har man for høye utgifter, ofte unødvendige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Godt betalt? Går ut fra at du mener 14.000 måneden netto-godt betalt? For det er jo det som er et verdig liv, ikke sant?

Anonymkode: 8bea7...e92

For ikke å gjøre noe som helst er det godt betalt. Men minstesats uføretrygd for enslig ufør er altså på 17100 kr, ikke 14000.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Bolig til 8000 må reduseres. Dessuten fant du jo plutselig 3000 kr mer i inntekt, det er 36000 i året.

Nei. Hun har utbetalt 14 000. Dette har jeg sett på utbetalingene hennes, så hun har ikke 3000 kr ekstra. Få se et budsjett hvor du beviser det du påstår. Jeg venter spent. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

For ikke å gjøre noe som helst er det godt betalt.

Ikke det jeg spurte om. Tjener du mer enn 14.000? Det trenger du jo ikke. Du ville hatt et verdig liv med bare 14.000, ikke sant?

Anonymkode: 8bea7...e92

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En av de store ulempene med å være syk er ar man er bundet til jevnlige kontroller på sykehus osv. Tenker du at 14000,- i mnd dekker taxi til dette?

Anonymkode: 550bf...7e8

Vet vi at personen er for syk til å ta førerkort og/eller kjøre bil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke det jeg spurte om. Tjener du mer enn 14.000? Det trenger du jo ikke. Du ville hatt et verdig liv med bare 14.000, ikke sant?

Anonymkode: 8bea7...e92

Min inntekt er irrelevant.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Da har man for høye utgifter, ofte unødvendige.

Hvis det var sant, hadde nok mange gått ned i stillingsprosent. ;) 

Anonymkode: 0cd55...8a1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, altflyter skrev:

Jeg tror du glemmer en viktig del av det å være ufør: utgifter til medisiner og behandling. Det koster faktisk mye selv om helsevesenet angivelig er gratis. Man må betale opp til frikort. Det er ganske mange tusenlapper. Pluss at mange medisiner ikke er på blå resept. Det er utgifter du åpenbart ikke har tenkt på. 

Jeg har ingen problemer med å betale 250 kr for en legetime, men jeg har heller ingen problemer med å forstå at det er en høy sum for mange. 

300 kr er ca to dager med mat hos meg det. For å kunne punge ut med 300 kr så må jeg hoppe over to måltid for å spare inn de pengene. Gruer meg til Januar og tiden frem til frikort. Da blir det mye slikt, men heldigvis så har jeg ikke sultfølelse da. Den kommer ikke før dag 3-4. Så det er ikke verdensundergang og derfor kan jeg ta det valget. En pakke nudler til 5 kr er det jeg har råd til, men å fylle magen litt gjør meg mer sulten enn om jeg bare dropper hele skiten. 

Går ut i 0 hver måned når jeg har frikort. Og da har jeg måttet droppe 2 av 4 faste medisiner. Hvor 1 må betales fullpris for og 1 går på blå resept. De to andre må betales fullpris for, men jeg har ikke råd til å gå på alle 4 på en gang. 
Fjorårets vintersko som er kjøpt på 70% av en eller annen tilbudspris til usle 150 kr ble ødelagt. Jeg har ikke råd til å bruke  400-500 kr på vintersko. Jeg må vente til januarsalget og håp på en slik deal igjen, slik at jeg har vintersko til neste år. Det er min realitet på grunnbeløpet på AAP. 

Jeg har sluttet med snus og alkohol da. Så takk til politikerne for det ihvertfall, for jeg ikke råd til det. :ironi:
14.000 kr er ingenting og ikke nok for de aller fleste. Man overlever, men man lever ikke. 
Jeg har samme budsjett som du skrev, bare 500 kr mindre grunnet medisiner. 

Anonymkode: cc723...eb8

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Selvsagt går det an. Som sagt har regnskap en utgiftsside også.

For øvrig er minstesats uføretrygd på 2,48G, altså 247648 kr for enslige. Det gir 17170 kr i nettoinntekt per mnd, ikke 14000.

Her tar du feil. Det blir brutto og ikke netto. Brutto er før skatt så utbetalingen blir langt mindre enn ca 17000. Uføre skatter dessuten som en vanlig lønnsmottaker og hva de får utbetalt av henger av gjeld osv. 

Anonymkode: 03c97...a4d

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Går ut i fra at det ikke har tilbakevirkende kraft. Synes forøvrig dette er helt hårreisende! Denne regjeringen prioritere bare de som har mye fra før, og ikke de som har lite. Det er så jævla usosialt!! 

Anonymkode: 79a3c...cde

Høyre og FRP er partier jeg aldri skal stemme på. Skattelette til de som tjener 1 million+, mens de skjærer ned minsteytelsen/gir uendret skatt for ordinære lønnsmottakere, er helt feil prioritering.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...