Gå til innhold

Ung ufør avvikles fra 2020


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

3 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Godt under 170000 i året. Men nå er det reelle beløpet fortsatt 206000 i året.

Jeg vil ha et spesifikt tall, så vi vet når det ikke er et verdig liv lenger, når det er et verdig liv, men ikke overflod og når det er overflod. 14.000 mener du ikke bare er et verdig liv, det er et liv med overflod. Kunne du jobbet fulltid, i den jobben du har, for 10.000 måneden (netto)? Ville du levd et verdig liv da? Når går vi til grensen der du ikke har overflod, men et verdig liv? Og når går vi så lavt at du ikke lenger tjener en lønn som gir deg et verdig liv?

Anonymkode: 8bea7...e92

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Nei, også her har jeg helt rett.

Inntekt 247648 - skatt 41608 = 206040/12 = 17100. Og det er det du minimum får. Fradrag gjør selvsagt beløpet høyere.

Uføretrygdete kaster forhåpentligvis ikke beløpet de får igjen etter skatteoppgjøret de heller.

Jeg får som oftest igjen ca 3000 ved skatteoppgjøret, minstesats ufør enslig. Utbetalt 16000 pr måned. Har aldri hørt om noen med minstesats som får tilbake 12000 som da måtte vært tilfellet. Du tror nok skattetrekket vårt er lavere enn det er. 

Anonymkode: 067fb...33c

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Husholdning1 skrev:

 Jeg diskuterer her uføretrygd, ikke AAP.

 

Om du ikke vet det så er utbetalingen så å si det samme. så ufør vs aap er ganske likt, så det er et dårlig argument 

Anonymkode: cc723...eb8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Jeg lurer fortsatt på punkt 2.

Du spurte, "Hvorfor skulle man jobbe hvis det ikke lønner seg?", jeg svarte, "ta fra de rike de 14.000 kronene hvis de nekter å jobbe".

Det er punkt 2.

Anonymkode: 8bea7...e92

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ha et spesifikt tall, så vi vet når det ikke er et verdig liv lenger, når det er et verdig liv, men ikke overflod og når det er overflod. 14.000 mener du ikke bare er et verdig liv, det er et liv med overflod. Kunne du jobbet fulltid, i den jobben du har, for 10.000 måneden (netto)? Ville du levd et verdig liv da? Når går vi til grensen der du ikke har overflod, men et verdig liv? Og når går vi så lavt at du ikke lenger tjener en lønn som gir deg et verdig liv?

Anonymkode: 8bea7...e92

Nei, jeg ville ikke jobbet fulltid for 10000 kr. Men min person er irrelevant i denne debatten, da jeg verken hever arbeidsavklaringspenger eller uføretrygd.

Hvor beløpsgrensen går vet jeg ikke, men som sagt langt under 170000 nettokroner i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Endelig er jeg enig med deg i noe;)

Anonymkode: 92844...608

+ 1  👍

Anonymkode: c508c...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får som oftest igjen ca 3000 ved skatteoppgjøret, minstesats ufør enslig. Utbetalt 16000 pr måned. Har aldri hørt om noen med minstesats som får tilbake 12000 som da måtte vært tilfellet. Du tror nok skattetrekket vårt er lavere enn det er. 

Anonymkode: 067fb...33c

Jeg bruker de faktiske tallene. Du glemmer nok kanskje at det er 10,5 x skattetrekk i året, ikke 12.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Nei, jeg ville ikke jobbet fulltid for 10000 kr.

Jo, hvis du enten måtte jobbe og få utbetalt 10.000 kroner i lønn, netto, i måneden, eller sulte, så hadde du blitt motivert til å jobbe for 10.000 kroner måneden, ikke sant? Og da hadde du levd et verdig liv, eller..? Med overflod?

Anonymkode: 8bea7...e92

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig mange utakknemlige og misfornøyde folk. Her får de gratis penger andre må jobbe for og så et det ikke godt nok???

Anonymkode: b524b...c0f

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du ikke vet det så er utbetalingen så å si det samme. så ufør vs aap er ganske likt, så det er et dårlig argument 

Anonymkode: cc723...eb8

Selv om utbetaling er den samme er det to vidt forskjellige situasjoner. Den ene har et krav om aktivitet, som koster, det andre ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo, hvis du enten måtte jobbe og få utbetalt 10.000 kroner i lønn, netto, i måneden, eller sulte, så hadde du blitt motivert til å jobbe for 10.000 kroner måneden, ikke sant? Og da hadde du levd et verdig liv, eller..? Med overflod?

Anonymkode: 8bea7...e92

Selvsagt. Men det er på ingen måte relevant for denne debatten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du spurte, "Hvorfor skulle man jobbe hvis det ikke lønner seg?", jeg svarte, "ta fra de rike de 14.000 kronene hvis de nekter å jobbe".

Det er punkt 2.

Anonymkode: 8bea7...e92

Her er det en sammenheng jeg sannsynligvis ikke helt har fått med meg. Kan du oppsummere?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Selvsagt. Men det er på ingen måte relevant for denne debatten.

Altså, dette er premisser du har satt opp. Men jeg er helt enig med deg, det fungerer dårlig i praksis. Folk som ikke kan jobbe sulter. Folk som sulter, uten noe sted å bo, å sove godt og trygt, blir irrasjonelle og farlige. Ikke fordi de er onde, men fordi hjernen ikke fungerer normalt lenger.

Uansett, du har tatt denne debatten hit, du har sagt at en skal nekte de rike lønn ut over 14.000, for da har de nok til å leve et verdig liv i overflod, det samme gjelder deg. Hvis de, eller du, nekter å jobbe for den lønnen så er det bare til å ta fra deg den lønnen, så får du sulte.

Så da er spørsmålet, ville 8.000 netto være et verdig liv? Ville det være nok til overflod?

7.000? Overflod? Verdig?

6.000? Verdig? Kunne du jobbet fulltid i jobben din for 6.000 kroner netto i lønn?

Si stopp når du mener du ikke hadde levd i overflod lenger. 5.000? 4.000? Ville 20 kroner i måneden, netto, vært nok til at du hadde levd et verdig liv i overflod? Kunne du tenke deg å jobbe for det i lønn?

For i så fall er jeg ganske sikker på at bedriften din hadde satt pris på om du sa ifra om det.

Anonymkode: 8bea7...e92

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Her er det en sammenheng jeg sannsynligvis ikke helt har fått med meg. Kan du oppsummere?

56 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Alle som er ansvarlig med penger kan leve et verdig liv på 14000 kr. Tror mange rikfolk vil slite med det, men det er ikke fordi det er spesielt vanskelig.

Hvorfor skulle man jobbe hvis det ikke lønner seg?

Med andre ord, ta fra de rikeste alt overskudd over 14.000 netto i måneden, så lever de fortsatt et verdig liv i overflod.

Hvorfor skulle de jobbe hvis det ikke lønner seg? Så da ta en fra de de 14.000 i måneden, hvis de nekter å jobbe. Da lønner det seg.

Jeg vet, du forstår ikke. Men det gjør alle andre som leser dette.

Anonymkode: 8bea7...e92

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Jeg bruker de faktiske tallene. Du glemmer nok kanskje at det er 10,5 x skattetrekk i året, ikke 12.

Neida tenkte på det, men tallene blir jo nærmest de samme, det er jo ikke vanlig å få igjen over 10000 pr år heller. 

Anonymkode: 067fb...33c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alle som jobber og sliter kunne selvsagt tenkt seg mindre skatt. Færre som misbruker systemet vil gi skatteletter.

Anonymkode: b524b...c0f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Neida tenkte på det, men tallene blir jo nærmest de samme, det er jo ikke vanlig å få igjen over 10000 pr år heller. 

Anonymkode: 067fb...33c

Uansett hva man får igjen så vil minstesats si at man som enslig har 17100 kr å leve på i mnd. Ikke 14000.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, dette er premisser du har satt opp. Men jeg er helt enig med deg, det fungerer dårlig i praksis. Folk som ikke kan jobbe sulter. Folk som sulter, uten noe sted å bo, å sove godt og trygt, blir irrasjonelle og farlige. Ikke fordi de er onde, men fordi hjernen ikke fungerer normalt lenger.

Uansett, du har tatt denne debatten hit, du har sagt at en skal nekte de rike lønn ut over 14.000, for da har de nok til å leve et verdig liv i overflod, det samme gjelder deg. Hvis de, eller du, nekter å jobbe for den lønnen så er det bare til å ta fra deg den lønnen, så får du sulte.

Så da er spørsmålet, ville 8.000 netto være et verdig liv? Ville det være nok til overflod?

7.000? Overflod? Verdig?

6.000? Verdig? Kunne du jobbet fulltid i jobben din for 6.000 kroner netto i lønn?

Si stopp når du mener du ikke hadde levd i overflod lenger. 5.000? 4.000? Ville 20 kroner i måneden, netto, vært nok til at du hadde levd et verdig liv i overflod? Kunne du tenke deg å jobbe for det i lønn?

For i så fall er jeg ganske sikker på at bedriften din hadde satt pris på om du sa ifra om det.

Anonymkode: 8bea7...e92

Nei. Dette har jeg aldri sagt. Det du skriver er direkte løgn.

Endret av Husholdning1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Nei.

Neivel. Takk! Men da er det heller ikke et verdig budsjett å leve for for de som er uføre heller.

Anonymkode: 8bea7...e92

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...